Hej! Jag är lite osäker på detta med Dynamisk kontrast, Vad är det egentligen? Ska man kolla efter en skärm med så mycket Dynamisk kontrast som möjligt när man köper en skärm? eller ska det vara så lite som möjligt?
Ska man gå på vanlig kontrast eller dynamisk kontrast när man väljer skärm?
Det verkar vara en högst medelmåttig skärm, men med lite extragodis i form av några skumma extralampor och några extra "bildförbättrings"-lägen... Svårt att säga bu eller bä utan att ha sett den, men jag är skeptisk
Måttet dynamisk kontrast är lite förenklat att ta skärmen och ställa ner brightness till min och kolla svartaste svarta, och sen dra upp brightness till max och kolla vitaste vita, och jämföra de två... Det är en siffra som inte säger speciellt mycket i praktiken. Skärmar med dynamiskt kontrastläge, ändrar alltså ljusstyrkan under gång, baserat på hur ljus bilden är, men det ger ofta störande ljusstyrkeförändringar, plus att den inte är bra på scener där det finns ljusa och mörka fält på samma bild.
"Vanlig" kontrast så kollar man svartaste svarta mot vitaste vita på skärmen, utan att göra några inställningar emellan, dvs vad den faktiskt klarar av vid en given ljusstyrka. Säger mycket mer om vad skärmen klarar!
(Ju högre värden, desto bättre på båda)
Visa signatur
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.