Permalänk

Bli säljare - säkert system?

Det är roligare att bygga och konfigurera än att faktiskt använda för min del. Det har jag alltid tyckt. Lite som lego. Jag kollar dagligen på nya byggkonfigurationer och det kliar dagligen i fingrarna för att jag så kraftigt vill bygga någonting.

Då det är en tämligen oekonomisk vana i längden, om jag ska bygga en massa datorer när jag ändå bara använder två, en stationär och en laptop, finns det ju ett till sätt att få utlopp för mitt byggbegär och samtidigt få det att fungera i plånboken. Att bygga och sälja datorer, specialbyggda eller efter en mall, ta ut en mindre byggnationsavgift - och både jag och eventuell kund blir nöjda.

Så att börja sälja datorer är någonting jag verkligen drömmer om. Det skulle inte bli ett heltidsjobb, långt ifrån, men en kombination av hobby och extraknäck.

Men det är utförandet av detta jag inte är helt säker på. Så som betalningar. Jag är inte säker på hur jag utformar betalningssystemet så att det är säkert och pålitligt för både mig och kunden.

Till exempel kan jag få betalt i efterskott. Då betalar jag komponenterna själv, bygger datorn, sätter samman en totalsumma och får sen betalt när det är klart. Det osäkra i det ligger hos min sida, för om kunden skulle ångra sig eller inte höra av sig så står jag där och har spenderat flera tusen på en produkt jag inte har någon användning av.

Eller, så kan jag ta förskottsbetalt, och använda de pengarna till att köpa delarna och sedan leverera produkten. Minuset där är att det nog är lite svårare att få kunder, då tilliten för förskottsbetalning inte är på topp.

Så, för er som faktiskt håller på med det här, hur gör ni? Och har ni några andra tips på området?

Tack på förhand,
C.E.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Nu är kanske inte mina åsikter speciellt intressanta i det här fallet eftersom jag varken sysslar med detta eller är en presumtiv kund då jag bygger såväl mina egna som släktingar och bekantas datorer själv, men här är mina två sestertier.

Jag tror det kommer bli mycket svårt att genomföra detta och gå runt ekonomiskt. Dels är det riskerna som du nämner med betalningarna. Som kund vill man inte betala i förskott, och du vill ju naturligtvis inte riskera att stå där med en osåld dator för 15000:- som kunden inte vill veta av. Man kanske kan dela på bördan genom att låta kunden betala en handpenning när avtalet skrivs och sen resterande när datorn levereras, men det är rätt tveksamt om kunder skulle gå med på sådant från en okänd privatperson som lattjar med datorer på fritiden. Möjligen om du startade en enskild firma och skaffade F-skattesedel.

Hur ska du göra med priserna? Köper du delarna från någon större datorkedja så är ju risken rätt stor att denna erbjuder montering för en liknande peng som du tar, och varför ska då kunden betala dig för att göra det istället för att låta, till exempel, komplett göra det? Och dina priser lär ju inte bli billigare än att köpa direkt från datorkedjan och låta de montera ihop den eftersom kunden måste betala frakt två gånger (en gång från affären till dig och sen ytterligare en gång från dig till kund)
Sen har väl de flesta någon i sin släkt eller umgängeskrets som gärna monterar ihop en dator för lite kaffepengar.

Om du vill syssla med att montera ihop datorer bara för ditt egna nöjes skull så råder jag dig till att göra som jag gör - erbjud dig att montera åt släkt och bekanta för en symbolisk summa. Kanske ditt rykte som erfaren och seriös sprider sig och du till slut och du kan få kunder som inte känner dig vid förnamn.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Har fått bygga hel del datorer på sistonde, beroende på hur seriöst bygget är tar jag mellan 50-200 kr. Funkar fint gör det för intresset och inte för pengarna.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

håller med scanian. börja med vänner.

jag började reparera datorer åt vänner och nu ringer folk mig och säger "är du den killen som kan datorer?"

men om du är osäker med betalning finns ett enkelt ord "kontrakt"!

skriv en lapp där köparen säger att han skall köpa datorn och vikla komponenter som skall vara i och var lite ful och skriv att ångranderätten går ut när du införskaffat delarna.

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig för dig och ditt hobby

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

jag bygger också en hel del,, åt släkt & vänner så gör jag jobbet för kaffe plus bensinpengar (då jag ofta kommer hem till dom)

åt släktingar & vänners kompisar så tar jag mellan 200 - 700 beroende på om jag ska göra allt med OS och antivirus etc etc..

och ibland så kanske jag behöver köpa nån komponent eller så,, om den har en gammal dator som ska lagas eller byggas om..

hur som helst brukar jag alltid visa åt kunden hur mycke péngar jag sparat åt dom och sånt.. då blir de genast jätteglada och hivar upp plånboken

fick 700kr av en jobbarkompis för 3 timmar plus en 80gb Hdd.. men det hade kostat minst 1600kr på en annan datorbutik med felsöknin, komponent, och installation av OS + program

byggde även en kontorsdator för under 3000kr,, liknande prestande på elgiganten gick på över 6000,, så nog sparar man pengar på att anlita mig,, men man borde nästan våga ta mer betalt av dom..

Men men,, man gör det ju av intresse och inte för att tjäna pengar..

Lycka till med allt..

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Nu kanske du inte har tänkt och göra det så som jag gör, men jag driver en egen datorreparation/installations firma mest som en hobby för närvarande och jag gör så att man beställer hem delarna till kunden, på kundens bekostnad, sen så när paketet ankommer till kund så tar man och hämtar upp det, packar upp det hos kund och monterar ihop det hos dem.
Sen ger man dem antingen en faktura i handen eller på mailen eller liknande för arbetet.

Fördelarna med denna typ är 1. Kunden ser när du arbetar och kan inte få för sig att du prackar på dem någon "okänd arbetskostnad" eller liknande och 2. Du kan funktionstesta datorn i den miljö som den faktiskt kommer användas i.

Nackdelarna är att inte alla kanske vågar ta in en datortekniker i sitt hem och att det är svårt/jobbigt att frakta sin utrustning.
Jag har en egen ryggsäck fullproppad med all reparationsutrustning jag skulle behöva så det är bara att grabba tag i den och rycka ut i nödfall

(I ryggsäcken har jag kanske en 12-15 olika liveCDs och reparations/installation skivor samt ihopvikbart tangentbord, multimeter, skruvmejslar och en SATA och en IDE 2,5" kabinetter)

Slutsumman är att du slipper stå där med en dator för 15'000kr som kunden inte vill veta av då du faktiskt inte betalar en spänn av det, kunden får sin dator byggd och installerad på plats, inga långa leveranstider utöver det som delarna behöver för att komma dit, och du får betalt i efterhand så de kan godkänna ditt arbete innan, alla blir nöjda

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pokelia
skriv en lapp där köparen säger att han skall köpa datorn och vikla komponenter som skall vara i och var lite ful och skriv att ångranderätten går ut när du införskaffat delarna.

Tycker jag inte är speciellt fult då det finns egna regler för skräddarsydda produkter.

Ang. den egentliga topic så behöver du inte mycket till startkapital egentligen. Inskaffa ett domainnamn, sätt upp en websida med konfigurator och ta betalning via f.ex. Paypal. Då bör du klara dig med ett startkapital som täcker det första bygget.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Du får nog hyra ut din tid, men låta kunderna själva köpa delarna. Annars blir det många regler som ska följas.
Glöm inte bort att skatta på vinsten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

arbetsförmedlingen -> starta eget bidrag -> 6000 i månaden

Permalänk
Avstängd
Citat:

Är det även för gymnasiestudenter?

Permalänk
Medlem

njae.....kolla med dem

Permalänk
Medlem

tror du måste ha fyllt 25-26 för att få starta eget bidrag.

sen är de massa i skatt o sociala avgifter att betala. 25% ca fick vi behålla på ett webbdesigns företag med F-skatt.
ska du inte tjäna pengar på de så ta betalt i kaffe/pizza pengar så får du bjuda skatteverket om dom blir sura över din hobby.

Har själv funderat på samma sak som du, bygga datorer och sälja framför allt dom som inte kan så mycket och vill ha en surf/mail dator och går till typ elgiganten och köper en dator för 10,000kr när dom kan få en för ca 4000kr ink w7.

men men. ska du trots allt tjäna lite pengar på det hela skaffa f-skattsedel. leta reda på en bra grossist utan köptvång på xxx,xxx antal kronor.

lycka till. ska bli intressant att se hur de går.

Permalänk
Medlem

du ska vara 18 för att få starta eget bidrag.

Permalänk
Citat:

6000,- blir det väl ändå inte? Basbeloppet är 233,- per dag vilket bör ge ~4500,-/mnd innan skatt. Detta baserat på att killen ifråga inte är berättigad till a-kassa. Beloppet sjunker också om man har andra inkomster samtidigt. Dock är det ett "moot" point pga nedanstående

Citat:

du ska vara 18 för att få starta eget bidrag.

Nej, man måste ha fyllt 25 år med mindre man har "särskilda behov" och även om man har fyllt 25 är man inte automatiskt berättigad till Starta Eget bidrag, det ställs ett flertal krav på personen ifråga, både i form av affärsplaner och att man redan är registrerad arbetslös och räknas som "omöjlig" att få ut i "normalt" arbete.

Sedan ska man nog inte ge allt för mycket för detta bidrag, då det enbart gäller i upptill 6 månader, varefter man är är "on your own" igen.

Med fara för att gå off-topic så tycker jag personligen att sånna här bidrag är helt fel sätt att stimulera småföretagande på. Har man en god ide lyckas man dra igång detta utan att tigga pengar av staten, om man faktiskt behöver ett startkapital utöver det man kan låna ihop av vänner och familj går man till banken med sin affärside samt ekonomisk forecast för den närmaste tiden och ber om ett lån. Alternativt söker man investering från någon riskkapitalist. Man bör också vara beredd att jobba gratis fram tills det att företaget faktiskt klarar stå på egna ben - allt för ofta ser jag startups som utbetalar fantasilöner till grundarna medans företagets böcker visar minus på minus på minus.

Givetvis gäller inte detta i TS fall, då man, som jag redan sagt, inte behöver ett stort (om något) startkapital.

Alternativa [bättre] sätt att stimulera nyskapande av företag vore skattelättnader samt lägre statliga avgifter. Startar man ett företag [i Sverige] idag får man räkna med att 70% går direkt till staten i form av någon slags avgift.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

man ska vara 18 år (jag är säker på detta eftersom jag var på arbetsförmedlingen i förrgår för att kolla upp detta för egen räkning.)

Permalänk
Citat:

man ska vara 18 år (jag är säker på detta eftersom jag var på arbetsförmedlingen i förrgår för att kolla upp detta för egen räkning.)

Klippt från Arbetsförmedlingen's faktablad om just detta bidrag ifrån Mars iår.

Stödet får lämnas till den som är arbetslös eller riskerar bli arbetslös och är arbetssökande på Arbetsförmedlingen från den dag han eller hon fyller 25 år. För unga med funktionshinder och för personer som uppfyller villkoren för att delta i arbetslivsintroduktionen, samt för personer som är inskrivna i jobbgarantin för ungdomar, gäller 20-årsgräns. Även personer inom jobb- och utvecklingsgarantin, som inte har fyllt 25 år, kan anvisas stödet. Stöd kan också ges till personer som är bosatta inom ett stödområde även om de inte är arbetslösa och även för dessa personer gäller 20-årsgränsen.

Stödet lämnas endast till den som bedöms ha goda förutsättningar att driva företag och om verksamheten bedöms få en tillfredsställande lönsamhet och ge varaktig sysselsättning. Vidare får stödet inte snedvrida konkurrensförutsättningarna för annan verksamhet. Stöd till start av näringsverksamhet får inte lämnas till verksamheten inom jordbruk- och transportsektorn, dock kan undantag göras för taxiverksamhet.

Visa signatur