statisk elektrisitet får datorn att starta om

Permalänk

statisk elektrisitet får datorn att starta om

Tjenare!

Har haft problem ett tag med att datorn startar om ibland när katten hoppat upp på den. Har hela tiden trott att den kommit åt restartknappen men har nu upptäckt att så inte är fallet då även samma sak händer när jag sitter bredvid den i min morgonrock

Felet är alltså att katterna är statiskt laddade (tror det heter så?) och när de nuddar chassit så startar datorn ibland om sig, även alltså då när jag har en morgonrock på mig som blir väldigt statisk.

Efter detta hänt så står den bara och startar om och om tills man stänger av den helt och startar igen. Vad fasen kan detta bero på? Har ett cooler master HAF932.
Kan det vara någon kabel som ligger skalad eller något?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Har du byggt datorn själv?
Har du byggt den rätt?

Ta isär hela datorn och sätt ihop den ordentligt. Se till att du inte missar distanserna under moderkortet och andra saker som kan sitta fel eller löst. Även processorn bör du ta loss. Ja, man måste gå så långt för att vara säker.

Permalänk

Jo helt egenbyggd. Om jag gjort det rätt blir nog frågan nej på då något ju är galet! Och kan ju tillägga att jag inte är något snille på att bygga datorer.

Jag skruvade i moderkortet med sådana där guldiga skruvar med hål i mellan mb och chassit som finns på denna bilden:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=98219771

Är det rätt? Använde inga sådana bruna "brickor" som också finns på bilden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Har du byggt datorn själv?
Har du byggt den rätt?

Ta isär hela datorn och sätt ihop den ordentligt. Se till att du inte missar distanserna under moderkortet och andra saker som kan sitta fel eller löst. Även processorn bör du ta loss. Ja, man måste gå så långt för att vara säker.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Antielefant

Om datorn är rätt byggd är fel fråga. Rätt fråga är varför datorn inte sitter i ett jordat uttag.

Varför den frågan? Jo, är inte datorn jordad måste den statiska elektriciteten ta vägen nån annan stans, och det är ut genom nätagget genom nollan. Nätagget kommer då att notera att ström in och ström ut är olika, och lösa ut sin egen jordfelsbrytare/automatsäkring.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

vet inte varför jag skrattade sjukt mkt men de lät så roligt xD nördhumor på hög nivå, iallafall hoppas det löser sig och håller med ovanstående med jordat uttag

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om datorn är ansluten i jordat eller ojordat uttag? Jag har kört datorn i ojordat i snart 5 år och inte haft några problem alls.

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Antielefant

Inte om du inte har katter som springer på den

Skämt åsido ska en dator vara jordad, annars kommer bl.a. statisk elektricitet förr eller senare att döda komponenter.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Om datorn är rätt byggd är fel fråga. Rätt fråga är varför datorn inte sitter i ett jordat uttag.

Varför den frågan? Jo, är inte datorn jordad måste den statiska elektriciteten ta vägen nån annan stans, och det är ut genom nätagget genom nollan. Nätagget kommer då att notera att ström in och ström ut är olika, och lösa ut sin egen jordfelsbrytare/automatsäkring.

Datorn sitter i ett jordat uttag, iaf så ser det ut som ett jordat uttag. Finns ett jordat uttag och det sitter i köket. Har dragit en lång skarvsladd därifrån och hit till sovrummet. Dock sitter det väldigt mycket grendosor i kedjan. Men det borde väl inte spela någon roll?

Men vad i datorn kan annars orsaka detta problem? Inga problem att ta isär allt och ihop igen men lite jobbigt såklart. Finns det något som man kan kika på först kanske?

Tack för alla svar!

EDIT:

Citat:

Inte om du inte har katter som springer på den

Skämt åsido ska en dator vara jordad, annars kommer bl.a. statisk elektricitet förr eller senare att döda komponenter.

Haha nej de är fruktansvärda, om det är mörkt i rummet och man klappar på dem så ser man flertalet små gnistor
Morgonrocken är snäppet värre, där är det kört direkt
Finns det något sätt att kolla om uttaget faktiskt är jordat?

Jag kom på en annan liten lustig händelse om elen här i stugan. Vi hade ett litet LAN för ett tag sedan jag och ett par goda vänner. Då var jag ikopplad i det jordade uttaget och resterande utrustning och datorer i ojordade.
När vi kopplade ihop datorerna med nätverkskablar så sprakade det lite spännande i kontakterna och man fick även fruktansvärda stötar av switchens chassi! Slutade ju med att vi kopplade allt på det jordade.
Har även en annan router nu och allt är kopplade till det vad jag tror är jordade uttaget.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FaniSkogen
Datorn sitter i ett jordat uttag, iaf så ser det ut som ett jordat uttag. Finns ett jordat uttag och det sitter i köket. Har dragit en lång skarvsladd därifrån och hit till sovrummet. Dock sitter det väldigt mycket grendosor i kedjan. Men det borde väl inte spela någon roll?

Du anar inte hur jag log när jag läste det här, men du är å andra sidan knappast elektriker heller med tanke på svaret.

Jo, det spelar roll. Du har med största sannolikhet både spänningsfall och halvdassig kontakt i både fas, nolla och jord genom den kabeln, och dessutom bör jag informera om att en förlängningskabel längre än 3-4 meter sällan är godkänd för mer än 2,5-5A, och aldrig för mer än 10.

Du har antagligen alldeles för mycket kopplat på samma säkringar, och med så mycket last över en förlängningskabel skulle jag inte bli förvånad om du till och med tycker kabeln är varm om du plockar upp den från golvet. Se till att du får ett riktigt jordat uttag i rummet du har datorn i, och kolla att du verkligen har 220-230 volt hela vägen fram till datorn och inte typ ~200.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du anar inte hur jag log när jag läste det här, men du är å andra sidan knappast elektriker heller med tanke på svaret.

Jo, det spelar roll. Du har med största sannolikhet både spänningsfall och halvdassig kontakt i både fas, nolla och jord genom den kabeln, och dessutom bör jag informera om att en förlängningskabel längre än 3-4 meter sällan är godkänd för mer än 2,5-5A, och aldrig för mer än 10.

Du har antagligen alldeles för mycket kopplat på samma säkringar, och med så mycket last över en förlängningskabel skulle jag inte bli förvånad om du till och med tycker kabeln är varm om du plockar upp den från golvet. Se till att du får ett riktigt jordat uttag i rummet du har datorn i, och kolla att du verkligen har 220-230 volt hela vägen fram till datorn och inte typ ~200.

Haha nej elektriker är nog så långt ifrån något jag är Sist jag höll på med bilstereon så lyckades vi nästan bränna fast en hylsnyckel mellan batterierna

Men det där låter inte alls bra det! För att förklara kedjan lite närmare:
Skarvsladd på kanske 10-15m ifrån vad jag tror är jordat uttag->3m skarvdosa->dator,skärm osv.

Men du tror alltså att det är detta som orsakar mina problem med katter och morgonrock?

Ska kanske ta och gå ut och hämta in multimetern och läsa av lite värden också så kan jag uppdatera med dem här snart.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Det du vill kolla är spänningen i skarvdosan med datorn igång i den, samt spänningen mellan datorn och jord. Kolla även resistansen mellan jord och äkta jord (element, vattenkran el dyl)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skit samma vad du får för värden, Man SKA inte dra en skarvsladd från ett jordat rum in till ett ojordat, det är högst orekomenderat.
Ditt försäkringsbolag kommer att peka och skratta år dig när det händer en olycka, för dom kommer inte betala en krona.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Hmm, du manar alltså att du har en jordad skarvsladd i ett ojordat rum??

Tänk på en sak: Aldrig jordat och ojordat i samma rum

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Avstängd

Är det inte livsfarligt/olagligt att endast ha ett jordat uttag och resten ojordade? Jag vill minnas från elsäkerheten att om man installerar ett jordat uttag i en lokal så måste man jorda resten av uttagen. Du som jobbar som elektriker kanske kan bringa lite klarhet i detta?

Edit: ph33r och Jonte18 hann visst före

Permalänk
Antielefant

Inte samma sak att köra med skarvsladd vs fast installation, och definitivt inte samma sak för en elektriker som för en vanlig Svensson heller.

Och att köra krävande saker via skarvsladd permanent är väl aldrig rekommenderat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte samma sak att köra med skarvsladd vs fast installation, och definitivt inte samma sak för en elektriker som för en vanlig Svensson heller.

Och att köra krävande saker via skarvsladd permanent är väl aldrig rekommenderat?

Nehe?

Vet du varför man inte ska det vid fast installation då?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har även samma problem med en polares burk. Burken är korrekt byggd (jag har byggt den) och den startar om när man sätter upp fötterna på den till exempel. Den stänger även ner sig när man kopplar in en HDMI-kabel till teven. Allting sitter i jordade uttag och har inte lyckats klura ut vad som är fel. Har öppnat och testat det mesta utan resultat. Kan det vara så att elektrikern sket i jorden när elen drogs? (Är ett gammalt trähus med gammal el-installation)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Antielefant

Den tekniska eller faktiska anledningen? Tekniskt finns det ingen, förutom att man inte vill att det ska vara blandat så kunden vet vad som är var.

Den faktiska anledningen är att det egentligen spelar det ingen roll, det står i elinstallationsreglerna som är lika fast för en elektriker som Bibeln för en präst.

I praktiken finns det gott om blandade rum däremot, både kopplat av elektriker och vanliga Svensson. Det fungerar bra det med, men man måste som privatperson veta vilket som är vad.

Vad gäller skarvsladdar däremot får de inte (och är inte gjorda för att) användas som ersättning för fast installation, utan som en tillfällig lösning. Detsamma gäller egentligen fördelardosor också (skarvuttag).

Visa signatur

Permalänk

Man ska INTE ha de där brickorna mellan moderkortet vad jag har förstått!!

Poängen med distanserna är ju delvis att moderkortet ska vara jordat. Där kan du ha ett problem...

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Har även samma problem med en polares burk. Burken är korrekt byggd (jag har byggt den) och den startar om när man sätter upp fötterna på den till exempel. Den stänger även ner sig när man kopplar in en HDMI-kabel till teven. Allting sitter i jordade uttag och har inte lyckats klura ut vad som är fel. Har öppnat och testat det mesta utan resultat. Kan det vara så att elektrikern sket i jorden när elen drogs? (Är ett gammalt trähus med gammal el-installation)

Ta en multimeter och kolla resistansen mellan datorns chassi och äkta jord (lämpligtvis ett element) samt även både ström (antagligen mA) och spänning däremellan.

Kolla även TV'n (mät i jordplåten på baksidan) när du ändå håller på.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklas1988
Man ska INTE ha de där brickorna mellan moderkortet vad jag har förstått!!

Poängen med distanserna är ju delvis att moderkortet ska vara jordat. Där kan du ha ett problem...

Han sa att han inte använde dem, och dem har man som skydd för moderkortet mellan kort och skruvhuvud så man inte trycker sönder kortet när det monteras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående jordat i ojordat så ska man inte ha det, anledningen är att strömmen kan gå från den ojordade "saken" till den jordade "saken" om det skulle bli något fel.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem
Citat:

Den tekniska eller faktiska anledningen? Tekniskt finns det ingen, förutom att man inte vill att det ska vara blandat så kunden vet vad som är var.

Den faktiska anledningen är att det egentligen spelar det ingen roll, det står i elinstallationsreglerna som är lika fast för en elektriker som Bibeln för en präst.

I praktiken finns det gott om blandade rum däremot, både kopplat av elektriker och vanliga Svensson. Det fungerar bra det med, men man måste som privatperson veta vilket som är vad.

Vad gäller skarvsladdar däremot får de inte (och är inte gjorda för att) användas som ersättning för fast installation, utan som en tillfällig lösning. Detsamma gäller egentligen fördelardosor också (skarvuttag).

Vad jag har förstått om det, så är det för att förhindra att man tex tar i en sak som sitter i jordat och en sak i ojordat när ena saken är sönder. för den ojordade sidan kommer inte att lösa ut brytaren och du kommer få all strömming i kroppen. något sådant ungefär tror jag. och då är det ju lika sak med en ojordad skarvsladd.

(Jag kan ha fel)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Satt och småskrattade lite tills jag kom på att min datorutrustning också går genom skarvsladd... På vilket sätt är det dåligt om man får fråga?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte18
Vad jag har förstått om det, så är det för att förhindra att man tex tar i en sak som sitter i jordat och en sak i ojordat när ena saken är sönder. för den ojordade sidan kommer inte att lösa ut brytaren och du kommer få all strömming i kroppen. något sådant ungefär tror jag. och då är det ju lika sak med en ojordad skarvsladd.

(Jag kan ha fel)

Inte alls fel, men nackdelen är att du är omgiven av andra jordade saker ändå, som exempelvis element. Men det stämmer, det är den största anledningen bakom att det står med i EIB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite orolig när jag upptäckte att jag sitter ju på ojordade uttag i mitt rum, fast det har ju fungerat i 6 år så då ska det väl fungera i några månader till. (Flyttar ut i höst, då blir det jordat!)

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasidop
Satt och småskrattade lite tills jag kom på att min datorutrustning också går genom skarvsladd... På vilket sätt är det dåligt om man får fråga?

Skarvsladdar är inte lika väl isolerade, håller inte lika hög ledningsstandard, och hamnar ofta både i kläm och blir böjda.
Egentligen är det rätt logiskt att skarvsladdar är sämre just eftersom de måste vara rörliga, och det sliter rätt hårt på innehållet. De åldras också mycket fortare just eftersom isoleringen måste vara flexibel.

Jämför en snittyta på en skarvsladd med en snittyta på en EKLK eller EKRK-ledning så får du se vad skillnaden är.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Den stänger även ner sig när man kopplar in en HDMI-kabel till teven. Allting sitter i jordade uttag och har inte lyckats klura ut vad som är fel.

Switchade nätaggregat har avkopplingskondensatorer som skapar jordströmmar. Rätt sätt att ansluta en HDMI-kabel mellan dator och TV är att dra ut nätsladd både för dator och TV och därefter ansluta HDMI-kabeln. Lite av problematiken visas @ http://www.epanorama.net/documents/pc/ungrounded_pc.html

Permalänk

Bara för att klargöra lite här så sitter all min utrustning på den skarvdosa som går ifrån köket(jordat). Ingenting sitter i något ojordat uttag. Dock är de enda uttagen som sitter här i sovrummet ojordade, men på dessa används ingenting.

Men ja, lösningen skulle alltså vara att ordna jordade uttag här i sovrummet. Hur komplicerat är detta? Behövs en elektriker anlitas för det? Är ett ganska gammalt hus med nog lika gammal elinstallation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte alls fel, men nackdelen är att du är omgiven av andra jordade saker ändå, som exempelvis element. Men det stämmer, det är den största anledningen bakom att det står med i EIB.

Okej, bra. då kommer jag ihåg lite iallafall.

Citat:

Det är ingen fara bara själva datorkabeln (den från nätagget) sitter direkt i ett uttag. Skärm, högtalare mm klara att sitta i skarvsladd om du saknar fler uttag vid datorn.

Visa signatur