statisk elektrisitet får datorn att starta om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FaniSkogen
Men ja, lösningen skulle alltså vara att ordna jordade uttag här i sovrummet. Hur komplicerat är detta? Behövs en elektriker anlitas för det? Är ett ganska gammalt hus med nog lika gammal elinstallation.

Hmm, om det är en gammal installation kan färgerna på kablarna vara annorlunda. Och kablarna ligger i rör bakom väggen som kan vara svåra att dra i, + att det inte går någon jord ledare som då måste dras, så det är bäst att du anlitar en elektriker om du måste byta uttag och om du inte kan något om el.

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Antielefant

Montering av jordade uttag är något som enligt reglerna ska göras av elektriker, speciellt om det inte är förberett för skyddsjordning sedan tidigare.

I nyare installationer är jordkabeln gul/grönranrig, i äldre är den röd.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte18
Det är ingen fara bara själva datorkabeln (den från nätagget) sitter direkt i ett uttag. Skärm, högtalare mm klara att sitta i skarvsladd om du saknar fler uttag vid datorn.

Öhm, min dator är också inkopplad i skarvsladden sen 2008 någon gång... Annars får jag skaffa en jävligt lång sladd.

Permalänk
Medlem

Eller så kan du tvätta katten i sköljmedel

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Gene Z170 mATX || Intel Core i7 6700K @4.0 GHz
EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ll Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2800 MHz CL16
Samsung EVO 850 - 500 GB || Corsair Force GT - 120 GB
Corsair Carbide Air 240 - Vit ll Corsair AX760

Permalänk
Medlem

Hahahaha, Zcenicx är inte så gammal eller erfaren inom elektrikerbranschen va?

Låter som du citerar lärare och böcker mer än vet om dom faktiska förhållanderna. Men rolig läsning iaf, och ni andra kan ta de mesta av de han säger med en skottkärra salt, även om han har vissa poänger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Om datorn är rätt byggd är fel fråga. Rätt fråga är varför datorn inte sitter i ett jordat uttag.

Varför den frågan? Jo, är inte datorn jordad måste den statiska elektriciteten ta vägen nån annan stans, och det är ut genom nätagget genom nollan. Nätagget kommer då att notera att ström in och ström ut är olika, och lösa ut sin egen jordfelsbrytare/automatsäkring.

Hahaha, vad har spänning med saken å göra? Statisk elektricitet har definitivt mindre effekt än jordfelsbrytarens felströmsvärde, vilket är de intressanta, inte spänningen.

Citat:

Du anar inte hur jag log när jag läste det här, men du är å andra sidan knappast elektriker heller med tanke på svaret.

Jo, det spelar roll. Du har med största sannolikhet både spänningsfall och halvdassig kontakt i både fas, nolla och jord genom den kabeln, och dessutom bör jag informera om att en förlängningskabel längre än 3-4 meter sällan är godkänd för mer än 2,5-5A, och aldrig för mer än 10.

Du har antagligen alldeles för mycket kopplat på samma säkringar, och med så mycket last över en förlängningskabel skulle jag inte bli förvånad om du till och med tycker kabeln är varm om du plockar upp den från golvet. Se till att du får ett riktigt jordat uttag i rummet du har datorn i, och kolla att du verkligen har 220-230 volt hela vägen fram till datorn och inte typ ~200.

Hahaha, nr två. "2,5-5A, och aldrig för mer än 10"??? Alla jag använder hemma och via jobbet är alltid godkända för 16A. Å för att få ett spänningsfall ner till 200V krävs mkt stora belastningar på transformatorstationen (hände i vintras några ggr) knappast något som orsakats av en dator. "3-4 meter"??? Risken med Långa kablar är att kortslutningsströmen (Zline) blir för liten för att säkringen ska lösa ut vid fel, och då snackar vi långa, kankse 10 ggr mer än dina 3-4 meter ;p

Ne nu ska jag äta. Men skräm inte upp ovetande när du sj inte har koll på sakerna. Men de e ju bra du lyssnar i skolan å är intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorUlf
Hahaha, nr två. "2,5-5A, och aldrig för mer än 10"??? Alla jag använder hemma och via jobbet är alltid godkända för 16A. Å för att få ett spänningsfall ner till 200V krävs mkt stora belastningar på transformatorstationen (hände i vintras några ggr) knappast något som orsakats av en dator. "3-4 meter"??? Risken med Långa kablar är att kortslutningsströmen (Zline) blir för liten för att säkringen ska lösa ut vid fel, och då snackar vi långa, kankse 10 ggr mer än dina 3-4 meter ;p

Vi mätte upp det där i skolan, vid ~50m blir spänningsfallet (eller vad det nu var för något) för stort.

Visa signatur

Dator: Lian Li Lancool PC-K62|Fractal Design Tesla 550W|Asus M4A77TD PRO|Phenom2 X4 955|Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2|Corsair 4GB 1600MHz|PowerColor Radeon HD5850 PCS+ 1GB|500GB Samsung F3|DVD-brännare|Windows 7|
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5"|Ace Keyboard KL300|Logitech MX518|Plantronics Gamecom 367|SteelSeries QcK Heavy|

Permalänk
Medlem
Citat:

Inte alls fel, men nackdelen är att du är omgiven av andra jordade saker ändå, som exempelvis element. Men det stämmer, det är den största anledningen bakom att det står med i EIB.

Ofta i rum med ojordat uttag är elementet också ojordat.

Edit: Tror jag:P

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Citat:

Hahahaha, Zcenicx är inte så gammal eller erfaren inom elektrikerbranschen va?

30, med 10 års erfarenhet som nätverkselektriker och datortekniker. Dra inte slutsatser bara för att du inte håller med.

Citat:

Hahaha, nr två. "2,5-5A, och aldrig för mer än 10"??? Alla jag använder hemma och via jobbet är alltid godkända för 16A.

Normala skarvsladdar är 0,75 - 1,5 kvadrat, dvs 2,5 - 10A. 16A på jobbet förstår jag, dock rätt ovanligt att man bara har skarvsladdar för 800:- och uppåt hemma? 2,5 kvadrats förlängningskablar är rätt ovanliga, och jävligt dyra. Handlar du alltid skarvsladdar från ELFA? Tror du TS gör det?

Eller kör du bara 3-faskabel? Den är ju iaf "standard" 16A.

Citat:

Å för att få ett spänningsfall ner till 200V krävs mkt stora belastningar på transformatorstationen (hände i vintras några ggr) knappast något som orsakats av en dator.

Han bor i ett hus med utan större tvekan äldre ledningar och ojordat förutom i ett enda uttag. Vad tror du han får för spänning om han har ett antal meter till transformatorstationen?
Krävs inte mycket belastning för att orsaka ett spänningsfall om det är långt till station.

Dessutom är det DATORNS jordfelsbrytare och säkringar jag pratar om, inte HUSETS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant
Citat:

Vi mätte upp det där i skolan, vid ~50m blir spänningsfallet (eller vad det nu var för något) för stort.

Beror på kabelns ledningsyta, ju grövre kabel desto mindre spänningsfall eftersom resistansen blir lägre.

Citat:

Ofta i rum med ojordat uttag är elementet också ojordat.

Edit: Tror jag:P

Ojordade elelement är (lyckligtvis) ganska ovanligt idag, men pratar vi om vattenburet vilket är vad jag iaf syftar till är det alltid jordat genom systemet.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Beror på kabelns ledningsyta, ju grövre kabel desto mindre spänningsfall eftersom resistansen blir lägre.

Ojordade elelement är (lyckligtvis) ganska ovanligt idag, men pratar vi om vattenburet vilket är vad jag iaf syftar till är det alltid jordat genom systemet.

Kabelvindan jag har dragit har iof en rätt så grov kabel, 4 uttag i den och har nu satt i datorn direkt i den, så bara den ~10-15m kabel, mellan väggen och datorn.

Elementen här inne är iaf ganska nyinstallerade och ligger på 300V.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är du ute å cyklar igen. Nya element är nästan alltid dragna med plaströr nu för tiden och vatten har verkligen inte en 100% ledningsförmåga, och verkligen inte det döda vattnet i ett värmesystem. Har försökt potensialutjäningsjorda några nya villor för de kliar i fötterna när dom duschar, och att göra det vid inkommande vatten räcker inte för att potensialutjämna i hela huset. Förr när det var järn eller koppar rör hela biten så fungerade det oftast, men inte längre bara för det är vattenburet.

Men nu va de ju el element å då lär de ju va jordat, ajajaj ananrs

Citat:

Kabelvindan jag har dragit har iof en rätt så grov kabel, 4 uttag i den och har nu satt i datorn direkt i den, så bara den ~10-15m kabel, mellan väggen och datorn.

Elementen här inne är iaf ganska nyinstallerade och ligger på 300V.

Tror du har skrivit fel 400V eller 300W?

Permalänk
Citat:

Nu är du ute å cyklar igen. Nya element är nästan alltid dragna med plaströr nu för tiden och vatten har verkligen inte en 100% ledningsförmåga, och verkligen inte det döda vattnet i ett värmesystem. Har försökt potensialutjäningsjorda några nya villor för de kliar i fötterna när dom duschar, och att göra det vid inkommande vatten räcker inte för att potensialutjämna i hela huset. Förr när det var järn eller koppar rör hela biten så fungerade det oftast, men inte längre bara för det är vattenburet.

Men nu va de ju el element å då lär de ju va jordat, ajajaj ananrs

Tror du har skrivit fel 400V eller 300W?

400V menade jag i sådant fall

Haha, men hur ska vi nu gå vidare med detta?

Jorda uttaget nära datorn här istället för att skarva ifrån köket?

Skaffa fetare förlägningskabel?

Ta isär hela datorn och sätta ihop den igen?

Tvätta katterna i sköljmedel som någon här tidigare också föreslog?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Citat:

400V menade jag i sådant fall

Jorda uttaget nära datorn här istället för att skarva ifrån köket?

Skaffa fetare förlägningskabel?

Ta isär hela datorn och sätta ihop den igen?

Tvätta katterna i sköljmedel som någon här tidigare också föreslog?

Har du satt dit distanserna bakom moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

kanske flytta datorn så inte katterna kommer åt den så lätt? eller sätt nåt skydd runt den?

för mej brukar datorn hänga sej om man har haft sidan/locket väck och grejat med nåt, sen när allt funkar och man sätter tillbaks "locket" med datorn fortf igång så brukar den hänga sej, så det fick man vackert sluta med och se till att stänga av datorn först.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
kanske flytta datorn så inte katterna kommer åt den så lätt? eller sätt nåt skydd runt den?

för mej brukar datorn hänga sej om man har haft sidan/locket väck och grejat med nåt, sen när allt funkar och man sätter tillbaks "locket" med datorn fortf igång så brukar den hänga sej, så det fick man vackert sluta med och se till att stänga av datorn först.

Att försöka få datorn oåtkommlig för katterna har jag redan gjort så gott jag kan. Förut så kunde de t.o.m ligga och sova på den ibland. Men nu när jag tänker efter så vette fasen om jag hade dessa problem då..
Något kanske har hänt innuti datorn, flyttar ändå runt den lite då och då.

Bör nog se efter insidan på den kanske.

Men, även detta med skarvsladdarna. Även om jag får bukt på problemet i.o.m en genomkoll av datorn, bör jag ordna jordat uttag här inne i rummet där den står? Kan den ta skada annars?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De tycker jag du ska göra. Men tänk på att du måste jorda alla uttag i samma rum om du jordar ett. Skulle än mer vilja installera en jordfelsbrytare, speciellt om ni har barn å djur. Men prata med en elektriker, ganska lätt ordnat, men inget man vill ska bli fel.

Permalänk

Tänkte bara göra en lite update här då mitt problem verkar ha försvunnit.

Tog ut datorn i garaget och körde igenom den med kompressorn som finns där. Kan tillägga att den var sjukt dammig. Verkligen enormt med dam i hela datorn, som tjocka beläggningar överallt. Har förut försökt att försiktigt dammsuga den med jämna mellanrum och blåsa i den men ja, man vill ju inte köra för grovt med de metoderna i.o.m risken att få ännu mer problem med ESD
Har heller inte fått det ens i närheten av hur rent det blev i den nu.
Kollade även så att inga kablar som inte är anslutna låg med någon kontaktyta mott chassit någonstans.

Efter detta så har den inte startats om något då katterna varit och strykit sig mot den. Prövade även att kittla datorn med den fruktansvärt statiska morgonrocken nyss bara för att försäkra mig och nej, ingen omstart

Kan det ha varit så att det har varit så jävla mycket damm i den att detta på något vis orsakat allt detta? eller är det mer troligt att någon kontakt har legat emot någonstans och att jag ordnade till det?

Även, går denna kompressor bra att rengöra datorn med? Har hört att den kan vara problem med olja osv men det står ju oljefri iaf? Men finns ju olja i den med oljesticka och allt.
Vill ju inte att man sabbar datorn nu för att jag glad i hågen ska till att rengöra den varje vecka med mitt nyupptäckta superrengöringsverktyg. För tro mig, i mitt hus kommer det behövas minst varje vecka. Att hålla efter med städningen är inte min grej, tyvärr.

Länk till kompressorn:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147836956

Tack alla för svaren!

Visa signatur