Progr/App för att SMS med GPS-position??

Permalänk
Medlem

Progr/App för att SMS med GPS-position??

Hej på er alla.

Letar febrilt efter en app. eller ett program att ladda hem till dotterns mobil med GPS.
Vill kunna skicka ett sms till henne och få ett sms-svar med positionen alt. att GPSén slås på och skickar ut positionen till typ Google Latitude.

Hon har idag en SE C905, men det får gärna vara passanfde för fler telefonmodeller/märken.

Har sett tidigare att det skall gå att skriva en egen app?! Se bifogad tråd-länk:

http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner-och-barbar...

Tackar på förhand och hoppas på ett snabbt svar.

//EjeB

Permalänk
Medlem

Google latitude vore nog perfekt för dig. Dock kommer du inte få SMS men du kommer få det utritat på en karta vart din dotter är.

Permalänk
Medlem

Jag använder google latitude och det fungerar perfekt. Vet inte hur mycket datatrafik det drar då jag har 1gb/mån fritt

Permalänk
Medlem

Med iPhone (och deras synktjänst mobile me, som kostar) får du en tjänst som heter Find My iPhone.

Du ser var telefonen finns. Positionen är exakt om den får kontakt med satelliter, annars blir det på allt från 100 meter (i stan) till några kilometer (på landet) beroende på hur många telefonmaster telefonen har kontakt med. Som med alla andra mobiltelefoner mao.

http://www.iphonetechzone.com/wp-content/uploads/2009/07/find...

Google Latitude funkar på ungefär samma vis också.

Permalänk
Medlem

Har testat Google Lat. och det funkar helt OK.
Är mest fundersam över vad det kommer att kosta i datatrafik.
Funktionen kommer att vara påslagen dynget/året runt.
Snackar vi 1:- eller 10:-/dygn??

Är tänkt att hon skall ha Telia-kontantkort och den minsta/billigaste GPS-mobilen som går att uppbringa.

//EjeB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjeB:

Är tänkt att hon skall ha Telia-kontantkort och den minsta/billigaste GPS-mobilen som går att uppbringa.

//EjeB

Sorry för att jag frågar, men..
Skulle det inte vara lättare att ringa/smsa och fråga vart hon är? xP

Föressten! Ska det inte gå att kunna spåra folk via gsm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjeB:

//EjeB

Maxtaxa per dag är 9 kr med Telia Refill om du inte köper dataplanen som kostar 499kr för ett helt år. Detta inkluderar 0,5 GB per månad.

Frågor och svar - maxtaxa Prisavtal Datatrafik - Telia.se

Permalänk
Medlem

Känns rätt överbeskyddande. Tror det skadar mer än det hjälper. Litar inte folk på sina barn? Vad hände med att försöka prata och leta fram lösningar som inte innebär övervakning?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Känns rätt överbeskyddande. Tror det skadar mer än det hjälper. Litar inte folk på sina barn? Vad hände med att försöka prata och leta fram lösningar som inte innebär övervakning?

Nu är det så här hon har en lätt utvecklings/språkstörning så hon det händer att hon irrar bort sig fullkomligt.
Det är inte så att jag alltid vill ha koll på henne, utan bara vid behov när hon är borta.
vilket som tur är bara då och då. Problemet är att hon försvinner längre o längre bort.

Förövrigt så kan jag faktiskt hålla med dig.

//EjeB

Permalänk
Medlem

Finns ju lociloci som för 6kronor veckan gör att du kan spåra mobilen via mobilnätet, vilket som sagt fungerar med ALLA mobiler och kräver ingen gps, men istället ger en mindre precist position, dock oftast fortfarande mer än väl!

Permalänk
Medlem

Om du istället köper en Android/Symbian-telefon så har du nog ett större urval av applikationer.

Kräver inte Google Latitude att det kör för att det ska visa positionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjeB:

Nu är det så här hon har en lätt utvecklings/språkstörning så hon det händer att hon irrar bort sig fullkomligt.
Det är inte så att jag alltid vill ha koll på henne, utan bara vid behov när hon är borta.
vilket som tur är bara då och då. Problemet är att hon försvinner längre o längre bort.

Då ber jag om ursäkt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

På android behöver man inte tänka på det, där körs det i bakgrunden hela tiden. Till iphone har jag hört att det ska komma en ny version av google maps snart som gör det möjligt att det körs i bakgrunden där med

övriga mobiler vet jag inget om

Permalänk
Medlem
Skrivet av drewi:

På android behöver man inte tänka på det, där körs det i bakgrunden hela tiden. Till iphone har jag hört att det ska komma en ny version av google maps snart som gör det möjligt att det körs i bakgrunden där med

övriga mobiler vet jag inget om

Skrivet av Murer:

Om du istället köper en Android/Symbian-telefon så har du nog ett större urval av applikationer.

Det går att få "vanilga" GPS-telefoner att skicka ut positionen hela tiden.
Frågan är igentligen till vilken datakostnad det blir??

Tjejen är 7år och jag vill inte läggan ner allt för mycket pengar på en ultramodern telefon.
Inte än, villl se om det funkar med henne och telefoner. först.
Tackar för alla svar hitills.
EjeB

Permalänk
Medlem

Exempelvis en nokia 5230 (990:- kanonpris) med f-secure applicationen igång 24/7 i bakgrunden (kan döljas)
Du skickar ett speciellt sms till hennes telefon och får då en länk till en karta där det finns utmarkerat.

YouTube - How to find your lost phone

Permalänk
Medlem

Where's my droid till android... funkar hyfsat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Exempelvis en nokia 5230 (990:- kanonpris) med f-secure applicationen igång 24/7 i bakgrunden (kan döljas)
Du skickar ett speciellt sms till hennes telefon och får då en länk till en karta där det finns utmarkerat.

YouTube - How to find your lost phone

Vart hittar man det?
Hittar bara att det är gratis om man köper någon annan produkt från F-Secure.

Annar så är det exakt vad jag är ute efter.

//EjeB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EjeB:

Vart hittar man det?
Hittar bara att det är gratis om man köper någon annan produkt från F-Secure.

Annar så är det exakt vad jag är ute efter.

//EjeB

För någon vecka sedan då jag testade det var det iaf gratis att ladda ner från nokias inbyggda programbutik, ovi store.

Är i dagsläget fortfarande gratis, värkar vara en gratis app som istället vill att man ska köpa till fler funktioner, något du dock inte behöver för att använda funktionerna som demonstrerades på youtube.
Läs mer här: Ovi Store: F-Secure Anti-Theft for Mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

För någon vecka sedan då jag testade det var det iaf gratis att ladda ner från nokias inbyggda programbutik, ovi store.

Är i dagsläget fortfarande gratis, värkar vara en gratis app som istället vill att man ska köpa till fler funktioner, något du dock inte behöver för att använda funktionerna som demonstrerades på youtube.
Läs mer här: Ovi Store: F-Secure Anti-Theft for Mobile

Ska testa detta.
Tackar.

EjeB

Permalänk
Medlem

Jag röstar för lociloci.
Provade gratisbetan tidigare och det funkade klockrent och du behöver inte köpa någon ny telefon.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson