Dividera värde i celler i Excel

Permalänk
Medlem

Dividera värde i celler i Excel

Jag har ett antal värden jag ska skriva in i excel, en sisådär 30000, samtliga är med en decimal ex: 2,6 & 3,7 etc. Finns det något sätt att dividera samtliga ifyllda celler med 10 för att slippa skriva kommatecken 30000 gånger? Alltså bara fylla i 26 & 37. Eller om det går att fixa så det fylls i kommatecken automatiskt när man skriver i värdet.

Sen skullle jag även vilja veta om det går att ställa in att markören hoppar upp till nästa kolumn efter ett visst antal ifyllda celler. Ex: Jag har fyllt i värden i cell B10 till B15, så vill jag att den ska hoppa upp till C10 efter detta.

Eller om någon har några andra idéer för att förenkla det hela så är jag öppen för förslag

Permalänk
Medlem

formatera alla celler till procent. Sen skriver du 340. Formatera sedan tillbaka till nummer så kommer det stå 3,4.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

När du skriver in värden i B10 till B15 så tabbar du hela vägen sen när du skrivit in sista värdet i den raden (B15) så slår du Enter, då hoppar den till C10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

formatera alla celler till procent. Sen skriver du 340. Formatera sedan tillbaka till nummer så kommer det stå 3,4.

Hur menar du då? Att jag alltså skriver en extra nolla varje gång? Blir ju en extra knapptryckning iaf då...

Skrivet av dimebag:

När du skriver in värden i B10 till B15 så tabbar du hela vägen sen när du skrivit in sista värdet i den raden (B15) så slår du Enter, då hoppar den till C10.

Ja, det är ju faktiskt en bättre variant att fylla i den ledden för att slippa hoppa med pilarna, dock är det 50 värden i vågrät rad och bara 5 i lodrät, så det kanske blir lättare att tappa bort sig. Kanske var lite otydlig, det är en färdig mall jag får att fylla i och ska skriva av värden från kladdpapper.

Permalänk
Hedersmedlem

Annars kan du väl i andra lämliga celler (blad två kanske) använda formeln
=a1/10
(eller vilken cell du nu böjade i), fylla nedåt och åt höger och slutligen ersätta de ursprungliga värdena med resultatet?