Asus P6T Deluxe V2 vs. Asus P6X58D-E

Permalänk
Medlem

Asus P6T Deluxe V2 vs. Asus P6X58D-E

Hejsan! Tänkte höra vilket av dessa moderkort som är bäst för mig.
Priserna på dessa ligger ju i ungefär lika, bara 50 kr i differens på inet.se.
Har lagt upp en tråd på köpråd där mitt paket står med ( http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad... )

Permalänk
Medlem

Delux har riktigt bra data hantering då det tidigare satt en scassi uttag på v1 an. hanteraren sitter kvar och är därför riktigt bra för SSD raid m.m. P6x58D-E har usb 3.

Permalänk

Du borde snarare jämföra P6TD Deluxe och P6X58D-E.
P6TD Deluxe är en lite nyare version av P6T Deluxe V2, förstår inte varför folk fortfarande köper gamla P6T Deluxe V2 när det finns en lite nyare version som kostar lika mycket?
P6T Deluxe V2 skulle kunna kallas för P6T Deluxe V3.
Skillnaden mellan P6T Deluxe V2 och P6TD Deluxe är väldigt liten men ändå.
Förstår inte varför Asus inte har tagit ur P6T Deluxe V2 ur sortimentet och ersatt det med P6TD Deluxe.

Permalänk
Medlem

P6TD har bättre möjligheter att överklockas , men också betydligt sämre försäkringar ifall du eldar upp någon krets på kortet eller om de i övrigt går sönder.

Permalänk

P6TD har alltså kortare garanti eller? Visste inte det.
Mja skillnaden är att P6TD har lite bättre kylning, den har bl.a. dubbla lager koppar eller nåt sånt som sänker temperaturen, om det påverkar överklockningen låter jag vara osagt..

Permalänk
Medlem

Har tänkt köpa följande dator:

http://www.imagehost.se/images/zb70636b.png

minnena och CPUn är tyvärr ej i lager på Inet så hade tänkt vända mig någon annanstans för att finna dessa, typ Komplett.

Jag har hittat dessa minnena, är de samma som i mitt paket från Inet:
Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 ???? :S

hittade även dessa, funkar de bra med mitt paket:

Komplett.se - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB ?

Och slutligen CPUn...Intel i7 950 som ej verkar finnas på komplett? What?

Det fina är att den verkar finnas på webhallen, fastän jag får betala frakt även där så blir det ändå billigare då den endast kostar 2824 kr istället för Inet's 2990!

Det vore därför nice att kunnat skippa komplett överhuvudtaget o helt enkelt beställa CPUn och minnena därifrån. Dessa är som sagt i min kundvagn från Inet:
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz PC3-12800

Dessa har jag blivit tipsade om och de ska vara bra till de övriga komponeterna, finns dessa på komplett (kan ej hitta dom) och finns där några motsvariga?

Vad säger ni, är det värt att dela upp köpet, CPU och minne från webhallen och resten från Inet?

Lägger beställning imorgon så tacksam för svar nu ikvälll

Permalänk
Skrivet av gsson1:

Jag har hittat dessa minnena, är de samma som i mitt paket från Inet:
Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 ???? :S

hittade även dessa, funkar de bra med mitt paket:

Komplett.se - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB ?

Ja det är samma minnen.

Ja de funkar men köp inte HyperX minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

P6TD har alltså kortare garanti eller? Visste inte det.
Mja skillnaden är att P6TD har lite bättre kylning, den har bl.a. dubbla lager koppar eller nåt sånt som sänker temperaturen, om det påverkar överklockningen låter jag vara osagt..

Överklockning och att sänka temperaturen går hand i hand.

Permalänk
Skrivet av Erben:

Överklockning och att sänka temperaturen går hand i hand.

Ja men......... inte i det här fallet......
Några grader svalare moderkort påverkar knappast överklockningen.

Permalänk
Medlem

Men ska man ha ett system som man vill överklocka så tar man hänsyn till alla delar. Annars är denna review av Asus P6TD intressant. Asus P6TD review from TechRadar UK's expert reviews of Motherboards Det finns ett flertal som säger att detta kort vänder sig till överklockare just för att det kyler och är stabilt utan att tweka allt för mycket.

Permalänk

Ska du bygga en dator för 20k och tänker inte ens på att P6X58D Premium klår båda dem korten även om det kostar lite mer

Permalänk
Medlem

Fördelen med P6X58D-E är väl att den just har USB 3.0 och SATA 6. Finns på Webhallen med en 930 för 4895:-

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 38GN950B | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ska du bygga en dator för 20k och tänker inte ens på att P6X58D Premium klår båda dem korten även om det kostar lite mer

Premium kortet må vara bättre på vissa saker men den stöder inte SATA 6 i raid

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 38GN950B | LG 34GN850 |

Permalänk
Skrivet av BoBBanG:

Premium kortet må vara bättre på vissa saker men den stöder inte SATA 6 i raid

Tog ett tag att hitta den infon, men visst ok nåt jag inte visste.. kul att lära sig dock Personligen skulle inte det spela nån roll men visst om man har 2st HDD'er eller igentligen riktigt snabba ssd'er som når över sata II och i närheten av sata III gränsen och vill raid'a dem så visst då är det nog viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tog ett tag att hitta den infon, men visst ok nåt jag inte visste.. kul att lära sig dock Personligen skulle inte det spela nån roll men visst om man har 2st HDD'er eller igentligen riktigt snabba ssd'er som når över sata II och i närheten av sata III gränsen och vill raid'a dem så visst då är det nog viktigt.

Nej det känns inte som att det är så viktigt om man nu inte planerar att raida men det känns onödigt att lägga ut ett par hundra extra för premium kortet när e- kortet funkar utmärkt.

Visa signatur