Problem med extern hårddisk wd elements 1tb

Permalänk
Medlem

Problem med extern hårddisk wd elements 1tb

Jag har en Western digital 1TB extern hårddisk. Den slutade helt plötsligt funka en dag och det visade sig att strömkabeln var problemet. Har köpt ny kabinett och hela köret eftersom det blev billigare än att bara köpa en original strömkabel. När hårddisken låg lös utanför sin kabinett råkade det spillas lite coca cola på den. Torkade snabbt av den och trodde inte de skulle vara någon fara.

Nu när jag kopplar in hårddisken "glappar" den hela tiden (som om man drar ut och in usb kabeln hela tiden) och det kommer upp meddelanden om att den måste formateras för att kunna användas hela tiden. Jag formaterade den men samma sak fortsätter hända.

Har den gått sönder pga av colan tror ni och är det helt kört i sånt fall eller går det fixa? Om det inte är pga det vad tror ni annars det är som är fel?

MVH
Flowjah

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Om den var urkopplad när du spillde på den tror jag inte så mycket kan ha hänt med den i det fallet egentligen, en hårddisk är ganska tätt byggd men det kan ha tagit sig in. Vid vätskeskador ska man aldrig koppla in varan till en strömkälla förrän du öppnat den och torkat bort all vätska så försiktigt du kan.

Tror att i ditt fall är det antingen ditt usb uttag som är vrickad eller externen som är trasig.

Om du vågar kan du ju alltid skruva upp själva disken och kolla om det hamnat vätska på diskarna/komponenterna i hårddisken. Hade samma problem men det visade sig att min hårddisk inte var trasig, bara min dator som lekte jobbig, prova den på annan dator innan du drar fler slutsatser.

Kom ihåg i fortsättningen: Lämna din elektronik som du spillt vätska på i en varm plats så den kan torka i ca 1-3 dagar och kontrollera sedan med varan att den fungerar och ge den inte ström för att kontrollera innehållet det första du gör. Detta slår ut vissa delar i elektroniska majänger.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Om den var urkopplad när du spillde på den tror jag inte så mycket kan ha hänt med den i det fallet egentligen, en hårddisk är ganska tätt byggd men det kan ha tagit sig in. Vid vätskeskador ska man aldrig koppla in varan till en strömkälla förrän du öppnat den och torkat bort all vätska så försiktigt du kan.

Tror att i ditt fall är det antingen ditt usb uttag som är vrickad eller externen som är trasig.

Om du vågar kan du ju alltid skruva upp själva disken och kolla om det hamnat vätska på diskarna/komponenterna i hårddisken. Hade samma problem men det visade sig att min hårddisk inte var trasig, bara min dator som lekte jobbig, prova den på annan dator innan du drar fler slutsatser.

Kom ihåg i fortsättningen: Lämna din elektronik som du spillt vätska på i en varm plats så den kan torka i ca 1-3 dagar och kontrollera sedan med varan att den fungerar och ge den inte ström för att kontrollera innehållet det första du gör. Detta slår ut vissa delar i elektroniska majänger.

Disken funkar utan problem i min flickväns bärbara dator men i min dator fortsätter problemet. Det "glappar" och kommer upp att man måste formatera disken hela tiden. Oftast sker detta inte direkt när man kopplar in den utan när man försöker överföra något. Ibland hinner mätaren ladda till hälften innan detta "glappande" börjar. Det är samma sak i olika usb-portar på min dator. Både i dom på fronten och där bak så det kan inte vara någon enskild usb-port det är fel på.

Vad kan felet vara och hur går det att fixa? Du skrev att du hade haft något liknande problem. Hur gjorde du? Ganska irriterande. Formaterade bort ca 600-700gb material i onödan.

Visa signatur

Chassi: Mission SG GGX 2.0 - PSU: Corsair RM650x - GPU: Palit Geforce GTX1060 6GB Dual - Moderkort: Aorus by Gigabyte Z370 Gaming K3 - CPU: Intel Core i5 8600K@4.5ghz - Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO - TIM: Thermal Grizzly Kryonaut - RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2x8GB (16GB) 3000mhz cl15 - Hårddiskar: KFA2 GAMER SSD L 240GB S11 + Toshiba P300 3TB 7200rpm 64mb cache

Permalänk
Medlem

Jag skruva upp hela chassit på externdisken, oftast har dom bara push (tryck så fastnar den), då bänder du bara upp den (försiktigt!). Sen tog jag loss den från SATA > USB convertern och koppla in den i datorn (dels felkontrollering). Sedan funkade den i datorn så jag tog ur den och satte in den i externchassit igen. Har aldrig haft problem sedan dess.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!