Kommande 27", LED, IPS, högupplösande skärm?

Permalänk
Avstängd

Kommande 27", LED, IPS, högupplösande skärm?

Jag vill ha en 2560 x 1440 med LED och IPS. Är det någon sån på gång? Nån som vet mer? Det är tunt med såna skärmar just nu på marknaden.

Permalänk
Visa signatur

i7 930; RAMPAGE III GENE; 2st GV N470D5-13I-B; TR3X6G1600C8D; AX1200W; X25-M G2 160GB; U2711; EK-CoolStream RAD XT 120(2st) & 360; EK-DCP 4.0; EK-FC470 2st; EK-Supreme LT; mm...

Permalänk

Lysdioder ger ingen fördel i bildkvalité, det är bara marknadsföringstrams.
Enda fördelen är att de drar mindre ström, men har du råd med en 27-tummare till att börja med så har du säkert råd med en eller två tjugolappar extra om året i elkostnad.

Om du söker här på bildskärmsforumet så finns det lite diskussion om Appleskärmen och länkar till hur man får den att fungera på PC.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10574127']Lysdioder ger ingen fördel i bildkvalité, det är bara marknadsföringstrams.
Enda fördelen är att de drar mindre ström, men har du råd med en 27-tummare till att börja med så har du säkert råd med en eller två tjugolappar extra om året i elkostnad.

Det handlar inte om vad jag har råd med, det handlar om miljön. Om alla sparar 50 watt, så blir det snabbt väldigt mycket.

Många bäckar små.

Tack för länken om Fujitsu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det handlar inte om vad jag har råd med, det handlar om miljön. Om alla sparar 50 watt, så blir det snabbt väldigt mycket.

Många bäckar små.

Miljön, LOL!

Många bäckar små, du menar en droppe i stilla havet?

Naiva och okunniga, det mest lönsamma segmentet idag tyvärr

Förstår inte resonemanget, är Fujitsun bättre så sure, kör på. Men att lägga ut 7k på en skärm som är sämre än det bästa man kan få för pengarna för att "rädda" miljön, ja, skratta kan man göra, eller gråta.

Permalänk
Skrivet av saddam:

Många bäckar små.

Tror du ens på det där själv? 50 wattimmar hit eller dit gör ingen skillnad i långa loppet när det föds x nya människor varje minut som kommer ta massa resurser i anspråk.
Hade du verkligen brytt dig om miljön och inte bara varit ute efter att känna dig duktig hade du engagerat dig i kampen mot överbefolkning och bara ätit grönsaker och kolhydrater. Men du gör varkendera, eller hur?

Fujitsuskärmen har för övrigt inga lysdioder utan lysrör.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Miljön, LOL!

Många bäckar små, du menar en droppe i stilla havet?

Naiva och okunniga, det mest lönsamma segmentet idag tyvärr

Förstår inte resonemanget, är Fujitsun bättre så sure, kör på. Men att lägga ut 7k på en skärm som är sämre än det bästa man kan få för pengarna för att "rädda" miljön, ja, skratta kan man göra, eller gråta.

Jag har inte sagt att Fujitsu är bättre. Var har jag sagt det?

Angående att vara naiv och okunnig, det är väl snarare du det. Som man känner sig själv, känner man andra.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10577738']Tror du ens på det där själv? 50 wattimmar hit eller dit gör ingen skillnad i långa loppet när det föds x nya människor varje minut som kommer ta massa resurser i anspråk.
Hade du verkligen brytt dig om miljön och inte bara varit ute efter att känna dig duktig hade du engagerat dig i kampen mot överbefolkning och bara ätit grönsaker och kolhydrater. Men du gör varkendera, eller hur?

Du vet inte ett skit om vad jag gör. Så jag skulle uppskatta om du ändrade tonfall och respekterade mina önskemål.

Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10577738']Fujitsuskärmen har för övrigt inga lysdioder utan lysrör.

Precis, det känner jag till. Och därför frågar jag om nån känner till nån annan skärm, det var därför jag skapade tråden.

"Om alla i europa valde att stänga av sina tv/dvd/stereo osv istället för att sätta dem på standby så skulle vi kunna stänga ned TRE kärnkraftverk"

Ja, anser jag TRE kärnkraftverk vara något rejält att komma med. Det tragiska är att somliga inte förstår exakt vad uttrycket "många bäckar små" innebär. Tänk efter lite, det är faktiskt inte så svårt att förstå. Om ALLA slänger lite skräp på gatan istället för i papperskorgen så blir det snabbt mycket skräp på gatorna. Att man inte fattar det, går över mitt förstånd.

En läckande kran skapar jävligt snabbt en stor vattenpöl - även om det bara är en droppe i taget. Hur kan några droppar orsaka problem? Det är ju så lite!

Tänk lite, McFly, tänk!

EDIT: "Kollar man på hela Europa så utgjorde standbyförbrukningen exempelvis under 2001 2% av den totala elförbrukningen. Detta är siffror från IEA."

Och en apparat i standby drar kanske 5-10Watt. Jag pratar om att spara 50Watt. Det är 5-10 gånger mer. Mao, 2% av all elförbrukning i Europa är inte flugskit. Att spara 5-10 gånger det, är ganska mycket. Var lite uppmärksammare på lektionerna.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha 27 tum o ips så lär dom flesta säga dell u2710 kör på den.
Sen att bara kalibrera skärmen rätt drar ner förbrukningen också

§1
Permalänk
Skrivet av saddam:

....

Du vet inte ett skit om vad jag gör. Så jag skulle uppskatta om du ändrade tonfall och respekterade mina önskemål.

Precis, det känner jag till. Och därför frågar jag om nån känner till nån annan skärm, det var därför jag skapade tråden.

"Om alla i europa valde att stänga av sina tv/dvd/stereo osv istället för att sätta dem på standby så skulle vi kunna stänga ned TRE kärnkraftverk"

Ja, anser jag TRE kärnkraftverk vara något rejält att komma med. Det tragiska är att somliga inte förstår exakt vad uttrycket "många bäckar små" innebär. Tänk efter lite, det är faktiskt inte så svårt att förstå. Om ALLA slänger lite skräp på gatan istället för i papperskorgen så blir det snabbt mycket skräp på gatorna. Att man inte fattar det, går över mitt förstånd.

En läckande kran skapar jävligt snabbt en stor vattenpöl - även om det bara är en droppe i taget. Hur kan några droppar orsaka problem? Det är ju så lite!

Tänk lite, McFly, tänk!

EDIT: "Kollar man på hela Europa så utgjorde standbyförbrukningen exempelvis under 2001 2% av den totala elförbrukningen. Detta är siffror från IEA."

Och en apparat i standby drar kanske 5-10Watt. Jag pratar om att spara 50Watt. Det är 5-10 gånger mer. Mao, 2% av all elförbrukning i Europa är inte flugskit. Att spara 5-10 gånger det, är ganska mycket. Var lite uppmärksammare på lektionerna.

Varför vill du stänga ned kärnkraftverk för, en av få någorlunda rena energiformer vi har.
Sen är det nog du som borde vara lite uppmärksammare på lektionerna om du inte fattar att standby är något som apparater står i jämnt när de inte används. Du kan inte slänga ur dig 50 watt (som för övrigt verkar draget ur nattmössan) utan att titta på tiden något används. Det är ytterst få som låter sina skärmar eller tv-apparater eller vad det nu är stå på dygnet runt sju dagar i veckan... På full ljusstyrka dessutom! Det är nämligen därifrån tillverkarnas strömförbrukningssiffror kommer.

Ditt "patetiska många bäckar små" gör minimal skillnad så länge befolkningsexplosionen fortsätter i länder där man inte bryr sig ett skit om miljön.
En stor del av världens fiskarter riskerar t ex att vara utdöda inom några decennier, hur hade du tänkt lösa det genom att stänga några kärnkraftverk?
Det är befolkningen som är för stor, det är grundproblemet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Hazro Technologies | Clarity Defined

kommer med 2 ips 27 tummare, en med led och en med vanlig. Beräknad pris på vanliga 500-550 pund inkl moms.

Permalänk

Okunniga människor har inte riktigt i miljödebatten att göra.
Han har inte ens räknat med den extra långa transporten då de dyrare skärmarna oftaste inte produceras på mer än ett par ställen.

Om det är något man skall stänga ner är det kolkraftverk och dylikt, absolut inte kärnkraft.

Permalänk
Medlem

IPS-skärmar drar väl generellt sätt mera ström än andra paneltyper eftersom de inte släpper igenom lika mycket ljus (så lampan bakom måste lysa kraftigare). Nu har det i och för sig börjat komma e-IPS som släpper igenom mera ljus. Själv köpte jag nyligen en Eizo PVA-skärm, men den är bara på 23 tum och 1980x1080. Tycker den är minst lika bra som de IPS-skärmar jag sett. Nu var i och för sig inte anledningen till köpet att spara energi utan för att jag ville ha en bra bildskärm till ett rimligt pris. Den hade heller inte LED-belysning. Såg dock en varningstext att lysröret innehåller kvicksilver (precis som många lågenergilampor) så det kan väl möjligen vara en anledning att vilja välja LED istället om man tänker på miljön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10579355']Varför vill du stänga ned kärnkraftverk för, en av få någorlunda rena energiformer vi har.

Var har du fått att kärnkraft är rent ifrån? Hjultomten?

Och varför vill jag stänga ned kärnkraftverk? Vilka svampar har du rökt? Jag säger att om alla sparar ström, så behöver vi inte lika mycket ström. Vi behöver inte bygga nya kärnkraftverk. Hur får du det till att jag vill stänga ned kärnkraftverk? Käkat lustiga svampar?

Citat:

Sen är det nog du som borde vara lite uppmärksammare på lektionerna om du inte fattar att standby är något som apparater står i jämnt när de inte används.

Vad svamlar du om här? Jag vet mycket väl vad standby är. Vet du det?

Citat:

Du kan inte slänga ur dig 50 watt (som för övrigt verkar draget ur nattmössan) utan att titta på tiden något används.

Vad svamlar du om här nu då? En snubbe mätte upp sin plasma TV, den drar 23 watt i standby och 300watt i drift.

När jag säger 50 watt, så menar jag inte att en skärm drar 50 watt i standby. Om du tror det så har du tomater och ketchup på loftet. Jag säger att om jag köper en skärm som drar mindre ström, så kanske det kan skilja 50watt mot en annan skärm. Och det är inte taget ur nattmössan. Det KAN skilja 50 watt mellan stora skärmar, om du tror det är taget ur nattmössan, så föreslår jag att du är lite mer uppmärksam på dina skollektioner.

Citat:

Det är ytterst få som låter sina skärmar eller tv-apparater eller vad det nu är stå på dygnet runt sju dagar i veckan... På full ljusstyrka dessutom! Det är nämligen därifrån tillverkarnas strömförbrukningssiffror kommer.

Vad svamlar du om nu? Väldigt många stänger av sin TV med fjärrkontrollen och då går den i standby - och då drar den ström, 24/7. Visst du inte det? Och om alla stänger av sina TV med on/off knappen istället så drar man mindre ström. Då behöver man inte så många kärnkraftverk. Och du undrar varför det är bra att man inte behöver många kärnkraftverk? Inte den vassaste kniven i lådan?

Citat:

Ditt "patetiska många bäckar små" gör minimal skillnad så länge befolkningsexplosionen fortsätter i länder där man inte bryr sig ett skit om miljön.
En stor del av världens fiskarter riskerar t ex att vara utdöda inom några decennier, hur hade du tänkt lösa det genom att stänga några kärnkraftverk?
Det är befolkningen som är för stor, det är grundproblemet.

Ditt "patetiska" resonemang är inte vettigt. Hur kan du mena att alla ska skita i att göra något alls, så länge vi är för många människor på jorden?
Du låter som om du tänker "Vi är för många på jorden, alltså är det ingen ide att försöka spara ström eller nåt annat förutom att minska på befolkningsmängden" - vilket inte är vettigt.

Om man har ett problem, så försöker man angripa det på alla fronter. Många bäckar små. Till slut har man besegrat problemet. Men man måste börja nånstans. Låt mig gissa, du är inte så framgångsrik i skolan va? Då måste man börja lite smått, räkna lite tal, läsa en sida, etc. "Men det är ingen ide eftersom det är så många sidor" - eller vad?

Skrivet av IluvBread:

Han har inte ens räknat med den extra långa transporten då de dyrare skärmarna oftaste inte produceras på mer än ett par ställen.

Vem är det som är okunnig? Bevisa det du säger, annars är det bara okunnigt skitsnack från din sida.

Skrivet av IluvBread:

Om det är något man skall stänga ner är det kolkraftverk och dylikt, absolut inte kärnkraft.

Säger vem? Och varför då? Har du något som helst belägg för detta, eller har du rökt på?

Permalänk
Skrivet av saddam:

random svammel.

OJ oj oj vad butthurt du blev.
Jag behöver inte bevisa någonting angående den längre transportsträckan, det är mindre efterfrågan på dom dyrare skärmarna, så det blir billigare att producera dom på ett enda ställe och transportera dom, istället för att sätta upp en hel linje som skall producera ett par skärmar som inte säljer så hårt.

Ford har två produktioner, en som sker i USA och en som sker till större delen i frankrike, man har även två olika produktlinjer, Ford-Usa säljer helt andra bilar än Ford-Europa, eftersom det inte finns någon efterfrågan på Ford-Europas bilar i USA så har man valt att placera produktionen i Europa, närmare kunderna. Ta detta resonemang, vänd på det och du har exakt den situationen du har med skärmarna, det blir billigare att ha produktionen långt ifrån för att det är inte så mycket som transporteras, men såfort det blir mycket att transportera så blir det billigare att ha produktionen i närheten av kunderna.

Hänger du med eller har du rökt på?

Angående kolkraftverken, så dom är lite insatta i miljödebatten kan hålla med mig.
Det enda kärnkraftverken har som restprodukt är uran, den är fortfarande strålande och därför placerar man den i kapslar och gräver ned dem för att dom inte skall skada något.
Kolkraftverken bland annat producerar mycket koldioxid som är direkt farligt för vår planet. (detta går att diskuteras men det är allmänt accepterat som sanningen.)

Tycker du är lite väl snabb med att kalla folk för okunniga då du själv inte tillfört något utan mest ifrågasatt vad folk som faktiskt har koll har sagt.

PS. Man röker inte svampar, det heter jultomten inte hjultomten, plasma är en rätt el-törstig teknik.
Du tror säkert att det är billigare att ha energi-sparande lampor och att det är en enorm skillnad mellan att hänga upp kläderna och torka i torktummlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Om alla inte köpte nya produkter hela tiden skulle energibesparningen snabbt bli väldigt stor. Använd skiten tills den går sönder, eventuellt laga. Köp skärm var 10-20 år = miljövänligt.

Inte de ynka watten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MooDHooDs:

Om alla inte köpte nya produkter hela tiden skulle energibesparningen snabbt bli väldigt stor. Använd skiten tills den går sönder, eventuellt laga. Köp skärm var 10-20 år = miljövänligt.

Inte de ynka watten.

Om man byter ut sitt kylskåp mot ett nyare som är strömsnålare, så sparar man mycket ström. Det har du säkert hört? Om du har ett gammalt kylskåp så kan det vara bättre för miljön att köpa nytt. Men har du ett hyfsat modernt kylskåp så är det ingen bra ide att köpa nytt kylskåp. Det beror på hur stor skillnaden är mellan den gamla och den nya.

Och om är i min sits: ska köpa ny stor skärm eftersom jag bara har en liten skärm sedan tidigare, så kan jag lika gärna välja en strömsnål stor skärm. Som sagt, om alla som verkligen MÅSTE köpa nytt, bara skulle köpa strömsnåla saker så sparar man mycket ström. Om det är 50Watt i skillnad på strömsnål version och en annan modell, om alla väljer den strömsnåla så sparar man 50 watt - och det blir mycket om hela Sveriges befolkning gör det. Det tror jag nog de flesta inser. Förutom några tomtar här som förespråkar att det ska man skita i, för det betyder ändå inget för miljön.

Skrivet av IluvBread:

OJ oj oj vad butthurt du blev.
Jag behöver inte bevisa någonting angående den längre transportsträckan, det är mindre efterfrågan på dom dyrare skärmarna, så det blir billigare att producera dom på ett enda ställe och transportera dom, istället för att sätta upp en hel linje som skall producera ett par skärmar som inte säljer så hårt.

Jojo, men tänk om det finns bara två ställen i hela världen som producerar skärmar? Då spelar det ingen roll var de stora skärmarna produceras. Jag tror inte det kryllar av ställen där man tillverkar skärmar, stora som små. De flesta som säljer skärmar, använder ju samma panel ändå. Det är alltså ett fåtal företag som tillverkar skärmar. Jag har svårt att tro att de femtioelva fabriker, snarare har de 1-2 fabriker.

Som sagt, bevisa det du påstår. Du kan ju inte säga att "jag är korkad därför att så här ligger det till: svammel svammel" - har du koll på hur många fabriker som tillverkar skärmar? Har du statistik? Vet du var de stora skärmarna tillverkas? Hittar du på ofta? Bevisa det du säger, speciellt när du säger att andra är korkade som inte fattar hur det ligger till. Det ligger ju inte alls till, som du fått för dig. "Inte den vassaste kniven i lådan"

Citat:

Ford har två produktioner, en som sker i USA och en som sker till större delen i frankrike, man har även två olika produktlinjer, Ford-Usa säljer helt andra bilar än Ford-Europa, eftersom det inte finns någon efterfrågan på Ford-Europas bilar i USA så har man valt att placera produktionen i Europa, närmare kunderna. Ta detta resonemang, vänd på det och du har exakt den situationen du har med skärmarna, det blir billigare att ha produktionen långt ifrån för att det är inte så mycket som transporteras, men såfort det blir mycket att transportera så blir det billigare att ha produktionen i närheten av kunderna.

Hänger du med eller har du rökt på?

Jag hänger med. Men vad har bilar med detta att göra? Bilar är stora och komplexa och består av jävla massa komplexa delar, skärmar är små och mycket enklare att tillverka. Varför tror du att skärmar och bilar tillverkas på samma sätt, och har samma logistik problem? Det är alltså korkat att extrapolera utan vidare. Du kan ju inte sitta och hitta på saker och svamla om saker du inte har en aning om. Det hoppas jag t.om. du inser. Om jag vet hur fotboll går till, så är jag korkad om jag tror att hockey går till på samma sätt. Jag kan inte påstå att de är lika utan att ha en aning. Då svamlar man.

Citat:

Angående kolkraftverken, så dom är lite insatta i miljödebatten kan hålla med mig.
Det enda kärnkraftverken har som restprodukt är uran, den är fortfarande strålande och därför placerar man den i kapslar och gräver ned dem för att dom inte skall skada något.

Svammel igen. Du läser inte Ny Teknik märker jag. Det var stora farhågor om att de dära kapslarna ska rosta sönder, de ska ju ändå hålla i 100.000 år eller nåt sånt. Om du tror att man bara gräver ned lite kapslar i 100.000 år utan problem så är du helt ute och cyklar igen. Tror du verkligen något håller i 100.000 år utan problem? Inte rostar? Ligger i berggrunden där det sipprar fram massa grundvatten överallt - inte i 100 år, och inte i 200 år, och inte heller 1000 år, utan 100.000 år? Hur länge har Homo Sapiens funnits? I 30.000 år? Och du kallar dig själv "insatt i miljödebatten"?

Citat:

Kolkraftverken bland annat producerar mycket koldioxid som är direkt farligt för vår planet. (detta går att diskuteras men det är allmänt accepterat som sanningen.)

Du kanske har missat det, men forskare har hittat på och överdrivit forskningsresultat om Global Warming. Det har varit stor debatt. Folk säger att det inte finns någon global uppvärmning, och det inte är någon fara med koldioxid. Mao, "detta går att diskuteras" och inget är bestämt och inget är avgjort. Ingen vet nånting med säkerhet än. Och du kallar dig själv "insatt i miljödebatten"? Undrar hur lite du vet om saker som du INTE är insatt i?

Citat:

Tycker du är lite väl snabb med att kalla folk för okunniga då du själv inte tillfört något utan mest ifrågasatt vad folk som faktiskt har koll har sagt.

Jisses. Du har inte sagt NÅNTING som är kunnigt. Du har bara sagt okunniga saker. Först har du hittat på saker om skärmar, och tror att biltillverkning görs på samma sätt. Sen svamlar du om kärnkraftverk utan att läst om farorna med att lagra några kopparbehållare i 100.000 år (hur hindrar man dem att rosta??? - många forskare är jättekritiska mot detta och tror inte det går). Sen svamlar du om att alla håller med dig om koldioxid - när inget är fastställt än. Forskarna vet inte själva än. Du har inte sagt något vettigt, du har bara visat din okunnighet i alla saker du påstår. Så, ja, jag kallar dig okunnig och jag har underlag att göra det.

Citat:

Du tror säkert att det är billigare att ha energi-sparande lampor och att det är en enorm skillnad mellan att hänga upp kläderna och torka i torktummlare.

Eh? Ja? Är det inte billigare att ha energi-sparande lampor? Och blir det inte enorm skillnad om alla slutade använda torktumlare och istället hängde upp kläderna istället? Jag vet inte hur många KWh en torktumlare drar, men hela sveriges befolkning tvättar väl kläder minst en gång i veckan, så det blir väl kanske nån miljon torktumlare som drar massa ström i 30 minuter, varje vecka. Det tror jag blir en enorm skillnad om alla slutade med det - ja. Menar du att det inte blir en enorm skillnad om alla försöker spara in lite ström? Seriöst, vad för svamp äter du?

Permalänk
Medlem

Hänger man kläderna inomhus går det åt värmeenergi att torka dem, vilken tas från värmeelementen så här års. Dessutom blir det fukt i luften som vår fuktstyrda fläkt börjar dra ut ur huset vilket gör att mera kall luft kommer in utifrån dgenom tillufts-ventilerna. Kör man en kondenstorktumlare så stannar det mesta av värmeenergin kvar i huset eftersom fukten kondenseras till vatten istället för att gå ut i luften. Så här års innebär det att mina elradiatorer inte behöver gå lika hårt. Har hört att det faktiskt kan gå åt mindre energi att använda torktumlaren än att hänga kläderna.

Permalänk
Skrivet av saddam:

Jojo, men tänk om det finns bara två ställen i hela världen som producerar skärmar? Då spelar det ingen roll var de stora skärmarna produceras. Jag tror inte det kryllar av ställen där man tillverkar skärmar, stora som små. De flesta som säljer skärmar, använder ju samma panel ändå. Det är alltså ett fåtal företag som tillverkar skärmar. Jag har svårt att tro att de femtioelva fabriker, snarare har de 1-2 fabriker.

Som sagt, bevisa det du påstår. Du kan ju inte säga att "jag är korkad därför att så här ligger det till: svammel svammel" - har du koll på hur många fabriker som tillverkar skärmar? Har du statistik? Vet du var de stora skärmarna tillverkas? Hittar du på ofta? Bevisa det du säger, speciellt när du säger att andra är korkade som inte fattar hur det ligger till. Det ligger ju inte alls till, som du fått för dig. "Inte den vassaste kniven i lådan"

Ett fåtal företag?
Fler företag tillverkar bildskärmar än vad det finns företag som tillverkar bilar på band!
Och ja, TÄNK OM det hade varit så att vi haft bara två linjer som producerat bildskärmar, då hade vi haft väldigt mycket färre skärmar på denna jord.

Micronic Årsredovisning 2009, Affärsområde mönsterritare marknaden. Sjunkande priser är framför allt en förutsättning för ökande volymer på tillväxtmarkn
Läs de två sidorna så ger det dig kanske en liten känsla om hur många det finns. (Skall hjälpa dig på traven, fler än två är det.) I en diskussion har inte personliga påhopp att göra, tänkte bara nämna det.
Jag tycker det är kul hur du kräver bevis, och såfort du inte sett några (ännu.) så säger du att man har fel och lägger själv inte upp en enda fakta som backar upp dina påståenden.

[QUOTE="saddam;10580941"]
Jag hänger med. Men vad har bilar med detta att göra? Bilar är stora och komplexa och består av jävla massa komplexa delar, skärmar är små och mycket enklare att tillverka. Varför tror du att skärmar och bilar tillverkas på samma sätt, och har samma logistik problem? Det är alltså korkat att extrapolera utan vidare. Du kan ju inte sitta och hitta på saker och svamla om saker du inte har en aning om. Det hoppas jag t.om. du inser. Om jag vet hur fotboll går till, så är jag korkad om jag tror att hockey går till på samma sätt. Jag kan inte påstå att de är lika utan att ha en aning. Då svamlar man.

Poängen med min historia om bilarna var att ge dig en känsla om problemen med frakten, när det gäller transport ligger dom flesta produkter på samma nivå.

Skrivet av saddam:

Svammel igen. Du läser inte Ny Teknik märker jag. Det var stora farhågor om att de dära kapslarna ska rosta sönder, de ska ju ändå hålla i 100.000 år eller nåt sånt. Om du tror att man bara gräver ned lite kapslar i 100.000 år utan problem så är du helt ute och cyklar igen. Tror du verkligen något håller i 100.000 år utan problem? Inte rostar? Ligger i berggrunden där det sipprar fram massa grundvatten överallt - inte i 100 år, och inte i 200 år, och inte heller 1000 år, utan 100.000 år? Hur länge har Homo Sapiens funnits? I 30.000 år? Och du kallar dig själv "insatt i miljödebatten"?

Ja fast nej... Då är relativt ädel och inte bryts ner på 100 000 år så... Ja du kan ju dra parralellen själv, sen kommer jag inte ihåg om det är så att man först täcker uraniumet med koppar och sen en legering av aluminium.
Du förstår, när aluminium oxiderar så bildar det ett syretätt lager som hindrar det från att oxidera mer. (Du har med andra ord aldrig sett o-oxiderat aluminium, lite fräckt eller hur? Att dens egna rost skyddar den från att rosta.)
Du läser ny teknik och känner dig berättigad att kalla dig för insatt? Lite sött.

Skrivet av saddam:

Du kanske har missat det, men forskare har hittat på och överdrivit forskningsresultat om Global Warming. Det har varit stor debatt. Folk säger att det inte finns någon global uppvärmning, och det inte är någon fara med koldioxid. Mao, "detta går att diskuteras" och inget är bestämt och inget är avgjort. Ingen vet nånting med säkerhet än. Och du kallar dig själv "insatt i miljödebatten"? Undrar hur lite du vet om saker som du INTE är insatt i?

När det gäller just global uppvärmning så kan ingen säga att det är helt svart eller vitt, därför har man enats under en "säker" förklaring tillsvidare, nog måste du väl ha hört detta i 8an eller 9an?

Skrivet av saddam:

Jisses. Du har inte sagt NÅNTING som är kunnigt. Du har bara sagt okunniga saker. Först har du hittat på saker om skärmar, och tror att biltillverkning görs på samma sätt. Sen svamlar du om kärnkraftverk utan att läst om farorna med att lagra några kopparbehållare i 100.000 år (hur hindrar man dem att rosta??? - många forskare är jättekritiska mot detta och tror inte det går). Sen svamlar du om att alla håller med dig om koldioxid - när inget är fastställt än. Forskarna vet inte själva än. Du har inte sagt något vettigt, du har bara visat din okunnighet i alla saker du påstår. Så, ja, jag kallar dig okunnig och jag har underlag att göra det.

Tänker lägga lite press åt dig att ge mig lite bevis för det du säger här, helst ifrån mer än en vetenskaplig tidskrift.

Skrivet av saddam:

Eh? Ja? Är det inte billigare att ha energi-sparande lampor? Och blir det inte enorm skillnad om alla slutade använda torktumlare och istället hängde upp kläderna istället? Jag vet inte hur många KWh en torktumlare drar, men hela sveriges befolkning tvättar väl kläder minst en gång i veckan, så det blir väl kanske nån miljon torktumlare som drar massa ström i 30 minuter, varje vecka. Det tror jag blir en enorm skillnad om alla slutade med det - ja. Menar du att det inte blir en enorm skillnad om alla försöker spara in lite ström? Seriöst, vad för svamp äter du?

Skrivet av ronnylov:

Hänger man kläderna inomhus går det åt värmeenergi att torka dem, vilken tas från värmeelementen så här års. Dessutom blir det fukt i luften som vår fuktstyrda fläkt börjar dra ut ur huset vilket gör att mera kall luft kommer in utifrån dgenom tillufts-ventilerna. Kör man en kondenstorktumlare så stannar det mesta av värmeenergin kvar i huset eftersom fukten kondenseras till vatten istället för att gå ut i luften. Så här års innebär det att mina elradiatorer inte behöver gå lika hårt. Har hört att det faktiskt kan gå åt mindre energi att använda torktumlaren än att hänga kläderna.

Exakt min poäng.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jojo, men ni pratar om hur man gör i Sverige. Jorden är mycket större än så. Om man bor vid Antarktis eller Arktis är det inte heller självklart att hänga kläderna på tork utomhus. Inte heller är det självklart att man hänger kläderna på tork när det är -20 grader i det land man bor i.

Men hur många människor bor så kallt? Majoriteten av befolkningen bor där det är betydligt varmare. Det är fler som bor kring ekvatorn än vid polerna, det är större koncentration av människor kring ekvatorn. Och för majoriteten av jordens befolkning blir det strömsnålare att hänga upp kläderna på tork. Det är ju självklart. Vi pratar om Jordens välbefinnande och vad som är bäst för jordens miljö, vi pratar inte om vad är bäst att göra i Sverige under vintern.

Det finns inte en chans i helvetet att ni lyckas övertyga mig att det blir strömsnålare om de som bor i varmt klimat (dvs majoriteten) torktumlar sina kläder året om, än att hänga dem på tork när det är varmt ute. Det ÄR mycket strömsnålare att hänga sina kläder på tork när det är varmt, än att alla konsekvent använder torktumlare oavsett om det är kallt eller varmt. Det är självklart.

Skrivet av IluvBread:

Ett fåtal företag?
Fler företag tillverkar bildskärmar än vad det finns företag som tillverkar bilar på band!
Och ja, TÄNK OM det hade varit så att vi haft bara två linjer som producerat bildskärmar, då hade vi haft väldigt mycket färre skärmar på denna jord.
Micronic Årsredovisning 2009, Affärsområde mönsterritare marknaden. Sjunkande priser är framför allt en förutsättning för ökande volymer på tillväxtmarkn
Läs de två sidorna så ger det dig kanske en liten känsla om hur många det finns. (Skall hjälpa dig på traven, fler än två är det.)

Jag har aldrig seriöst påstått att det är två fabriker som tillverkar skärmar. Jag försökte säga, typ: "är du säker dina påståenden? TÄNK om det är endast två fabriker där alla skärmar tillverkas? Då har du käpprakt fel. Har du belägg för dina påståenden? Har du rätt att avfärda mig som okunnig?"

Skrivet av IluvBread:

I en diskussion har inte personliga påhopp att göra, tänkte bara nämna det.

Great. Börja med att säga det till de som hoppade på mig först, när jag ställde en fråga om det finns en strömsnål stor skärm som jag kan köpa. Men varför skulle du säga till dem, säg till mig istället???

Och varför pratar du om att jag gör personliga påhopp när det var du som hoppade på mig först, helt från ingenstans? Mera svammel från din sida.

Skrivet av IluvBread:

Jag tycker det är kul hur du kräver bevis, och såfort du inte sett några (ännu.) så säger du att man har fel och lägger själv inte upp en enda fakta som backar upp dina påståenden.

Det är klart jag kräver bevis när du påstår att jag är okunnig som inte känner till följande sak som du kläcker ur dig:
"Det är bättre att jag köper en vanlig stor skärm, eftersom dyrare skärmar (dvs strömsnåla) transporteras långt (pga de tillverkas på få platser)". Se här:

Skrivet av IluvBread:

[Saddam] har inte ens räknat med den extra långa transporten då de dyrare skärmarna oftaste inte produceras på mer än ett par ställen.

Jag är inte alls lika övertygad som du är, att strömsnåla 27" stora skärmar tillverkas på färre ställen än vanliga 27" tums skärmar. Framförallt är jag inte okunnig eller dum i huvudet som ifrågasätter din uppgift.

Hur många fabriker kan göra 27" skärmar? Hur svårt är det att göra några strömsnåla också vid sidan av? Om det är enkelt, så kanske alla fabriker som klarar av att göra 27", även gör strömsnåla såna? Du påstår att somliga fabriker gör vanliga 27" skärmar, och endast några få fabriker gör strömsnåla 27" skärmar så man måste transportera dem långt. Är det sant? Är jag okunnig som inte känner till det? Kan du avfärda mig som inte känner till det? Men är det ens sant?

Sen presenterar du en länk som "bevis", men länken säger ingenting om strömsnåla 27" skärmar, eller vanliga 27" skärmar. Hur många fabriker tillverkar 27" skärmar? Hur många gör strömsnåla? Kan det inte vara så att många fabriker endast sätter ihop skärmar, men dom köper in själva LCD plattan nån annanstans ifrån? Om det är sant: hur många fabriker gör endast LCD plattor? En fabrik som tillverkar skärmar, gör de även egna LCD plattor, och egna ramar och egen... ja, allting? Eller köper fabrikerna in LCD plattor och alla andra delar och monterar? Och om de köper in LCD plattor - hur många fabriker gör LCD plattor? 1-2 fabriker? Din länk bevisar inte nånting.

Framförallt, jag tycker inte om när du idiotförklarar mig eftersom jag inte vet hur det egentligen ligger till med stora skärmar enligt din världsbild: "Svammel, svammel, svammel" - tänk om du ditt svamlande är fel? Då har du ingen rätt att idiotförklara mig. Om du verkligen vill idiotförklara mig, så bevisa att du har rätt med ditt svamlande. Om du har rätt, så kanske jag kan gå med på att bli idiotförklarad. Men tills dess, ska du bevisa att du har rätt att avfärda mig genom att kalla mig okunnig. Om du inte kan bevisa, så svamlar du och det är du som är okunnig och det är du som ska avfärdas här.

Jag kan komma på massor av motargument till varför du kanske har fel vilket innebär att du isåfall inte har någon som helst legitimitet att komma in från ingenstans och idiotförklara mig.

T.ex. hur mycket koldioxid kan det kosta att frakta en strömsnål 27" stor skärm? De kan staplas på hög och är mycket lätta. Man kan antagligen transportera många såna till en mycket låg koldioxidkostnad.

Hur mycket miljöpåverkan orsakar en vanlig stor 27" skärm?
A)Tillverkning
B) Frakt (billig pga tillverkas nära, om det nu är sant det som du säger, vilket du inte bevisat)
C) Drift (drar mycket ström, hela dess livslängd som kan vara 5-10 år)

En strömsnål 27" skärm:
D)Tillverkning
E) Frakt (dyr, pga fraktas längre - om nu detta är sant vilket du inte bevisat)
F) Drift (strömsnål, sparar kanske 30Watt varje timme jfrt med C under hela livslängden)

Jag är inte lika övertygad som du att frakten B) mer än väl kompenserar den dyrare driften för C). Mao, jag är inte övertygad om att
A + B + C < D + E + F

Det är alltså inte alls självklart det du påstår. Hur i hela friden kan du då avfärda mig som okunnig, ja i praktiken idiotförklara mig? Speciellt när du säger något som vilar på så skakig grund? Är det någon som ska idiotförklaras, så är det väl du som kommer med tvärsäkra påståenden utan att ha veta nånting mera hur det egentligen ligger till? "Okunniga har inte riktigt i miljödebatten att göra"?

Citat:

Poängen med min historia om bilarna var att ge dig en känsla om problemen med frakten, när det gäller transport ligger dom flesta produkter på samma nivå.

Du har inte gett mig en känsla för nånting, förutom förvåning över att du kommer in som gubben i lådan och avfärdar mig som mindre vetande. Som grund till ditt avfärdande, så kommer du med svammel. Då blir jag förvånad.

Citat:

Ja fast nej... Då är relativt ädel och inte bryts ner på 100 000 år så... Ja du kan ju dra parralellen själv, sen kommer jag inte ihåg om det är så att man först täcker uraniumet med koppar och sen en legering av aluminium.
Du förstår, när aluminium oxiderar så bildar det ett syretätt lager som hindrar det från att oxidera mer. (Du har med andra ord aldrig sett o-oxiderat aluminium, lite fräckt eller hur? Att dens egna rost skyddar den från att rosta.)

Jag föreslår att du läser på lite mera om hur koppar rostar innan du hittar på saker. Även en expert som du, kanske har missat lite detaljer.
Kritiken mot slutförvaret växer - NyTeknik

"KTH-forskarna Gunnar Hultquist och Peter Szakálos, båda internationellt erkända experter på korrosion, varnar för att de kopparkapslar som det högaktiva, använda kärnbränslet ska förvaras i, inte håller i 100 000 år.

- All forskning visar att korrosionshastigheten är tusen till tio tusen gånger högre än de som SKB visar i sina säkerhetsanalyser. Ingen annan har visat på så låga korrosionshastigheter som SKB antar. Hur ska man kunna godkänna en metod som inte gått att verifiera, säger Peter Szakálos till Ny Teknik."

Det finns massor av andra invändningar som forskarna har. Läs på om slutförvaring innan du börjar avfärda andra som mindre vetande, utan att ha en aning om vad du pratar om. Ett annat ord för det, är faktiskt Svammel.

Citat:

Du läser ny teknik och känner dig berättigad att kalla dig för insatt? Lite sött.

Eh, ja, jag läser Ny Teknik? Det kan alla civilingenjörer göra, som är med i civilingenjörsförbundet för då får man den tidningen. Sen har jag även läst en miljökurs på KTH, men jag skulle inte kalla mig expert som du "tydligen" anser dig själv vara. Själv anser jag mest att du hittar på saker och svamlar, och kommer med länkar som inte är relevanta för det man diskuterar.

Citat:

När det gäller just global uppvärmning så kan ingen säga att det är helt svart eller vitt, därför har man enats under en "säker" förklaring tillsvidare, nog måste du väl ha hört detta i 8an eller 9an?

Jasså? Det har jag inte hört. Men å andra sidan så baserar jag inte min kunskap på saker jag lärde mig i 8:an som du gör. Jag föreslår dig att du uppdaterar dina kunskaper lite, från i alla fall gymnasiet. Men du kanske inte har gått ut gymnasiet än?

Varför säger du att ingen fastställt något om global uppvärmning och att alla tvistar, och samtidigt säger du att att man är överens? Det kallas för en motsägelse.

Kolla här, 650 forskare kritiserar växthuseffekten. Jag skulle inte kalla det för att alla är överens om en "säker" förklaring?
Hundratals forskare kritiska mot växthuseffekten: globala temperaturen faller

Citat:

Tänker lägga lite press åt dig att ge mig lite bevis för det du säger här, helst ifrån mer än en vetenskaplig tidskrift.

I länkarna ovan så finns flera rapporter utav experter.

Så nu är det min tur att lägga lite press tillbaka. Kan du ge bevis för det DU säger? "Ifrån fler än en vetenskaplig tidsskrift" förstås. Jasså kan du inte ge bevis för det du säger? Varför inte? Därför att du hade fel i allting? Jaha, då förstår jag. Isåfall, ett tips: avfärda inte folk som okunniga speciellt om du inte vet nånting om ämnet. Tänk om personen vet mer än dig?

Citat:

Exakt min poäng.

Du har ingen poäng alls, nånstans.

Och om jag vill försöka spara in 50 Watt, och om varje person sparar in 50 watt så är det fortfarande bra för jorden och miljön, oavsett hur mycket ni påstår att det är struntprat.

Permalänk
Medlem

Jag repekterar att du vill ha en strömsnål skärm saddam, vi behöver inte tjafsa om anledningen till det. Det är ju upp till dig. Låt oss istället kolla på tekniken som finns och fundera lite.

Hur mycket mindre ström drar en LED-skärm jämfört med en lysrörs-skärm? Är det värt det för att få sämre bildkvalitet (som t.ex. de nya BenQ PVA-skärmarna där lysdioderna kan synas som krusningar i bilden i skärmens nederkant)? Men visst, ger de samma bildkvalitet för samma pris så kan man ju gärna välja den strömsnålare modellen.

Verkar i alla fall som tillverkarna jobbar för att verka miljövänliga (troligtvis för att det är ett säljargument, inte för att de verkligen är så miljövänliga egentligen). Skärmen jag köpte har rörelsedetektor så den ska stänga av sig om man inte sitter framför skärmen. Förstår inte riktigt vitsen då man ju kan ställa in energisparfunktion i datorn istället så om man inte rör musen/tangentbordet så släcks den ner i standby. Jag stängde av den funktionen på skärmen... Den har också en funktion som drar ner ljusstyrkan när det blir mörkare i rummet. Även detta stängde jag av då jag vill ställa in sådant själv. Verkar som det finns miljöstandarder på hur mycket de får dra i standbyläget också. Min skärm drar nästan ingenting i standby.

Jag valde mellan min Eizo EV2333WH (PVA med lysrör) och Benq BL2400PT (PVA med LED). Trots att min Eizo har lysrör så anges 25W strömförbrukning jämfört med Benq som anger 42W (dock är den 1 tum större), detta enligt prisjakt som inte alltid är helt tillförlitlig källa. Enligt flatpanelshd som recenserat min skärm så drar den 38,9W "out of the box" men när man kalibrerar den till normal ljusstyrka så sjunker det till 26W. Så uppenbarligen gör ljusstyrkeinställningen stor skillnad. Enligt BenQ produktsida så står det att BL2400PT drar 42 W och att LED-tekniken sparar 33% energiförbrukning jämfört med konventionell teknologi. Detta gör mig förvirrad, varför drar min skärm mindre ström trots en mer strömslukande teknologi? Kanhända det är någon skillnad i paneltypen, eller så har Eizo specat kalibrerat och BenQ vid max ljusstyrka (och 1 tum större gör att det går åt lite mera). Tills någon recencerat och mätt upp skärmens verkliga förbrukning så vet vi inte hur mycket LED gör i praktiken men databladen antyder ju ingen större fördel för LED i det här fallet.

För mig verkar det som en bluff att LED skulle dra mindre ström när man jämför dessa två skärmar. Men ett allmänt tips verkar vara att dra ner ljusstyrkan rejält så är man samtidigt miljövänlig och sparar ögonen på köpet.

Man kan även jämföra min skärm mot en IPS-skärm såsom Dell U2311H. Den har nyare IPS-paneltyp som ska släppa igenom mera ljus så att baklampan inte behöver lysa lika starkt, men den har också lysrörsbelysning. Flatpanelshd recenserade den och mätte upp 33 W default och 25 W efter kalibrering. Så den är alltså lika strömsnål som min skärm i drift. Dock drar Dell-skärmen 0,5W och min 0,0W i standby (jag vet båda är typ ingenting men standby är ju längre tider än i drift). Dessa skärmarna är alltså likvärdiga i strömförbrukning.

Nu är det ju inte sådana små skärmar du är ute efter saddam, men jag menar att det kanske inte har så stor betydelse i praktiken som man tror vilken teknik man väljer. Och för mig personligen som bor i ett hus med direktverkande elvärme så är det bara några sommarmånader som det spelar roll om mina elprylar drar mer ström. 8 månader av 12 så hjälper de till att värma upp huset. Men 4 månader av 12 så är det miljöskadligt att slösa på el för min del. Ändå så har jag valt rätt så miljövänlig bildskärm tycker jag trots att jag inte lagt så stor vikt vid det...

Min slutsats är att man inte ska stirra sig blind (nästan vitsigt ju) på typ av bakbelysning eller paneltyp utan läsa datablad och kolla recensioner. Det kanske inte gör så stor skillnad i praktiken som marknadsförarna påstår...

Nu har ju Dell en skärm som uppfyller dina kriterier förutom LED-belysningen då. Är det sådan "miljövänlig" IPS-panel i denna U2711 eller är det den äldre typen som inte släpper igenom lika mycket ljus? Finns det anledning att tro att LED blir så mycket strömsnålare i praktiken på en sådan skärm när det inte verkar ha så stor betydelse på andra skärmar? Eftersom det ändå inte verkar finnas några LED-skärmar på 27-tum med IPS-panel i dagsläget så skulle jag gladeligen ha köpt mig en Dell 2711 och med gott samvete kunnat säga att det finns ändå inget strömsnålare alternativ att köpa idag! För att bedöva det eventuellt dåliga samvetet kan du dra ner ljusstyrkan lite extra när du surfar eller skriver dokument och öka den bara om du behöver det t.ex. vid bildredigering där du vill att vitt verkligen ska lysa vitt och inte ljusgrått.

Egentligen har jag ingen aning om svaret på din fråga om vilka framtida skärmar som komma ska. Välj den som verkar bäst idag. Annars är det förstås miljövänligare att fortsätta använda sina gamla grejer och köpa nytt när man verkligen måste. (Även om en ny bildskärm drar mindre ström så är nog miljöpåverkan vid tillverkning och transporter totalt sett betydligt större än den miljöpåverkan skärmens elförbrukning gör under sin livstid). Så om du kan vänta på strömsnålare tekniker tills nuvarande skärm går sönder så är det ett bra miljöval jämfört med att byta ut något som fungerar i förtid.

Permalänk

Alltså jag börjar ärligt tala lukta troll, det känns inte som att man gång på gång går på samma nitar som Saddam.
Kan för övrigt nämna att det går faktiskt att torka kläder utomhus i minusgrader!
Beror mycket på luftfuktigheten då, spännande eller hur?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll hur miljömedveten du är då elbolagen fortfarande köper in billigare el från polens kärnkraftverk tex och säljer bort vårat "rena". Många bäckar små håller jag med om, till en viss del... Vi i Sverige betalar har dyrast bensin i världen för att vara miljömedvetna, men det jämnar ut sig när egypterna kör sina 2taktare dag in och dag ut (ursäkta egypten för exemplet). Det är inget dåligt med att vara miljömedveten, kanske vi slipper ha ett flåsande vindkraftverk utanför varje hus då det tydligen "gynnar" miljön mer än kärnkraft...

Tyvärr gav det övre inget tips om vilken skärm du ska köpa.
Men precis som folk har sagt tidigare så tycker jag inte apples är att föredra. Märkesdyr och dessutom transporterad runt jorden av billiga dåliga lastbilar så att apple ska tjäna de få kronorna extra (många bäckar små)
I många trådar om större skärmar så verkar alla komma in på Dell i slutändan och det är nog den skärm jag skulle valt.
Drar någon watt mer än apples men då ditt grafikkort endå måste flåsas ur för 27" max påställt i crysis så jämnar det nog ut sig

Ha en trevlig varm dag (tyvärr har ju växthuseffekten gjort att vi har sämsta vintern någonsin..... dumma bilar)

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

[QUOTE="saddam;10579224"]

Tänk lite, McFly, tänk!
/QUOTE]

Kärnkraft är ju det bästa vi har att få fram elektricitet med, inga utsläpp i luften, bara kärnavfall som man kan gömma långt ner i bergen i tusentalsår och hantera säkert. Finland har väl ett kärnkraftverk som är så säkert så att det skulle klara av en atombom som släpps rakt på det? Jag tycker absolut kärnkraften ska utvecklas i Sverige och övriga i-länder där vi kan hantera det säkert och effektivt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IluvBread:

Alltså jag börjar ärligt tala lukta troll,

Jag instämmer. Jag föreslår att du håller dig till trådar där du kan uppvisa ett städat beteende.

Skrivet av timpO:

Det spelar ingen roll hur miljömedveten du är då elbolagen fortfarande köper in billigare el från polens kärnkraftverk tex och säljer bort vårat "rena". Många bäckar små håller jag med om, till en viss del...

Men precis som folk har sagt tidigare så tycker jag inte apples är att föredra. Märkesdyr och dessutom transporterad runt jorden av billiga dåliga lastbilar så att apple ska tjäna de få kronorna extra (många bäckar små)
I många trådar om större skärmar så verkar alla komma in på Dell i slutändan och det är nog den skärm jag skulle valt.

Jo, men jag tror att om alla försöker spara 50 watt, och verkligen lyckas (det är inte alls svårt om man ändå måste köpa nytt) så kommer det spela roll i långa loppet.

Jag visste inte det om Apples skärmar. Ska försöka undvika Apples skärmar isåfall.

Skrivet av aMpari:

Kärnkraft är ju det bästa vi har att få fram elektricitet med, inga utsläpp i luften, bara kärnavfall som man kan gömma långt ner i bergen i tusentalsår och hantera säkert.

Jag håller inte med, och det gör inte många forskare heller. De säger i en av länkarna jag visade, att det är ytterst tveksamt om inte behållarna för det radioaktiva avfallet verkligen håller? Vad händer om behållarna går sönder och skiten läcker ut? Sen kanske materialet blandar sig med grundvatten? Eller det blir jordbävning? 100.000 år är en jävla lång tid. En sån lång period känns alldeles för osäkert, det hinner ju bli istid och ta slut, typ? Vi människor har bara existerat 30.000 år. Att bunkra upp grymt radioaktivt avfall i 100.000 år tror jag inte på. Behållarna kommer att rösta sönder mycket snabbt, tror somliga KTH forskare. Vi kan inte förvara det säkert. Vi vet för lite om långtidsförvaring. Den moderna människan har bara existerat i typ 300 år eller så. Vi vet ingenting om långtidsförvaring. Vi har bara data som är typ 30 år gammalt. 100.000 år är ganska mycket mera än 300 år.

Jag är mycket skeptisk till kärnkraftverk, eftesom det kan hända precis vad som helst under 100.000 år. Istid som ska komma till Norden inom 5000 år eller så - kanske bryter upp jorden? Avfallet kanske kommer upp till ytan och sprids över Sveriges yta? Sverige kanske blir helt obeboeligt i 100.000 år?

Då tror jag mer på solkraft och annan förnybar energi. Typ, solceller i Sahara öknen. Det finns kapacitet att kunna försörja jorden. Det krävs bara lite mer forskning, vi är snart där om 50 år? Jag ser inte varför vi ska samla på oss massa radioaktivt avfall, vi behöver bara hålla ut i 50 år, sen slipper vi allt radioaktivt avfall. Typ.

Mao, kärnkraft lämnar sånt farligt avfall som är farligt så länge att det är fel väg att gå, tror jag. Det straffar sig i långa loppet. Man kanske gör stora framsteg inom 100 år, och då kan vi skrota all kärnkraftverk, men vi sitter fast med massa jävla farligt avfall.

Det är ungefär som man skriver på en skuldsedel som räcker i 100.000 år, bara för att man har ett problem som sträcker sig under 50 år?

Ronnylov,
Det visste jag inte. Om man tittar på spec för LED så ser de mycket bra ut? Men det stämmer kanske inte menar du? T.ex. plasma slukar ju ström. Om man går från plasma (300watt?) till LED (75watt?) så sparar man ganska många KWh. Om man ändå ska köpa nytt, och inte har någon stor skärm sedan tidigare, så kan man köpa en strömsnål kanske?

Om man bara går efter spec så sparar man stora mängder ström. Men man kanske inte kan lita på spec? Nån som har mera input om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag instämmer. Jag föreslår att du håller dig till trådar där du kan uppvisa ett städat beteende.

Jo, men jag tror att om alla försöker spara 50 watt, och verkligen lyckas (det är inte alls svårt om man ändå måste köpa nytt) så kommer det spela roll i långa loppet.

Jag visste inte det om Apples skärmar. Ska försöka undvika Apples skärmar isåfall.

Jag håller inte med, och det gör inte många forskare heller. De säger i en av länkarna jag visade, att det är ytterst tveksamt om inte behållarna för det radioaktiva avfallet verkligen håller? Vad händer om behållarna går sönder och skiten läcker ut? Sen kanske materialet blandar sig med grundvatten? Eller det blir jordbävning? 100.000 år är en jävla lång tid. En sån lång period känns alldeles för osäkert, det hinner ju bli istid och ta slut, typ? Vi människor har bara existerat 30.000 år. Att bunkra upp grymt radioaktivt avfall i 100.000 år tror jag inte på. Behållarna kommer att rösta sönder mycket snabbt, tror somliga KTH forskare. Vi kan inte förvara det säkert. Vi vet för lite om långtidsförvaring. Den moderna människan har bara existerat i typ 300 år eller så. Vi vet ingenting om långtidsförvaring. Vi har bara data som är typ 30 år gammalt. 100.000 år är ganska mycket mera än 300 år.

Jag är mycket skeptisk till kärnkraftverk, eftesom det kan hända precis vad som helst under 100.000 år. Istid som ska komma till Norden inom 5000 år eller så - kanske bryter upp jorden? Avfallet kanske kommer upp till ytan och sprids över Sveriges yta? Sverige kanske blir helt obeboeligt i 100.000 år?

Då tror jag mer på solkraft och annan förnybar energi. Typ, solceller i Sahara öknen. Det finns kapacitet att kunna försörja jorden. Det krävs bara lite mer forskning, vi är snart där om 50 år? Jag ser inte varför vi ska samla på oss massa radioaktivt avfall, vi behöver bara hålla ut i 50 år, sen slipper vi allt radioaktivt avfall. Typ.

Mao, kärnkraft lämnar sånt farligt avfall som är farligt så länge att det är fel väg att gå, tror jag. Det straffar sig i långa loppet. Man kanske gör stora framsteg inom 100 år, och då kan vi skrota all kärnkraftverk, men vi sitter fast med massa jävla farligt avfall.

Det är ungefär som man skriver på en skuldsedel som räcker i 100.000 år, bara för att man har ett problem som sträcker sig under 50 år?

Ronnylov,
Det visste jag inte. Om man tittar på spec för LED så ser de mycket bra ut? Men det stämmer kanske inte menar du? T.ex. plasma slukar ju ström. Om man går från plasma (300watt?) till LED (75watt?) så sparar man ganska många KWh. Om man ändå ska köpa nytt, och inte har någon stor skärm sedan tidigare, så kan man köpa en strömsnål kanske?

Om man bara går efter spec så sparar man stora mängder ström. Men man kanske inte kan lita på spec? Nån som har mera input om detta?

Tillåt mig att vara lite självisk nu, men det kommer ju med säkerhet iaf vara helt säkert med kärnkraftshantering i flera hundra år till, så flera av våra generationer hinner växa upp. De kommer säkert med ny teknik eller någon lösning på det hela. Möjligtvis skicka ut det med en raket rakt ut i rymden, långt bort så att det inte drar sig i en bana runt tellus... Möjligheterna är många och i framtiden kommer vi förmodligen ha lösningen på det problemet. I värsta fall skiter sig allt, men då har vi minskat koldioxidutsläpp rejält och fått jorden mycket "renare" under den tiden det varade, och både du och jag kommer att vara "long gone" vid det laget så för oss spelar det ingen roll.

Jag kanske är en självisk person, men jag lever mitt liv för mig själv och för vänner och familj - inte för personerna som finns på jorden om 500 år. Om inte mänskligheten redan är utplånad av WW III då.....

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

LED borde dra mindre ström, men det är väl flera parametrar som spelar in. Mina exempel antydet att det inte är det enda som har betydelse och att det finns LED-skärmar som drar mera ström än icke-LED.

Plasma är väl mera för stora TV-apparater över 40 tum, tror inte det finns i datorskärmar. Men även plasmornas strömförbrukning är överdrivet, vid normala ljusstyrkor drar de inte jättemycket mera än LCD.

Permalänk
Medlem

Bra saddam att du tänker på miljön, jag gillar dig!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yeval:

Bra saddam att du tänker på miljön, jag gillar dig!

Är du sarkastisk nu?

Skrivet av ronnylov:

LED borde dra mindre ström, men det är väl flera parametrar som spelar in. Mina exempel antydet att det inte är det enda som har betydelse och att det finns LED-skärmar som drar mera ström än icke-LED.

Plasma är väl mera för stora TV-apparater över 40 tum, tror inte det finns i datorskärmar. Men även plasmornas strömförbrukning är överdrivet, vid normala ljusstyrkor drar de inte jättemycket mera än LCD.

Ok, jag ska kolla upp specs lite noggrannare innan jag köper en stor skärm.

Skrivet av aMpari:

Jag kanske är en självisk person, men jag lever mitt liv för mig själv och för vänner och familj - inte för personerna som finns på jorden om 500 år. Om inte mänskligheten redan är utplånad av WW III då.....

Självklart får du resonera hur du vill, men jag vill inte resonera så. Det sägs att nordamerikanska indianernas äldste inte tog ett beslut förrän de hade noga övervägt vad det skulle få för konsekvenser 7 generationer framåt.

Har du hört om hur det gick på Påskön? Under 1200(?) talet så var det en bördig ö, full med skog. Befolkningen exploderade och man högg ned alla träden. Senare, stridigheter utbröt eftersom resurserna försvann. Man fiskade ut närliggande vatten. Nu är påskön i stort sett öde, och det finns inga träd kvar. Nu är där bara lite gräsmattor, och stora stenstatyer.

Det fiins nån annan ö idag, där man varit nära kris. Man hade bl.a. svin och det var status att ha såna. Men de kostade för mycket på miljön, så man gjorde sig av med dem. Det var mycket nära kris. Men ön återhämtade sig. Under 1950(?) talet så var det ~25 människor för många på ön, så alla de tog självmord. ~10 hängde sig. Resten tog en båt och seglade ut för att aldrig mer återvända. Nu planterar man ett träd för varje man fäller. Man får inte ha barn hur som helst. Det får bara finnas typ 1700 människor där. Och det är benhårda regler. Alla växter kan användas till nånting. Men nu lever ön, och frodas.

Vår planet räcker inte för att föda alla oss. Vi skulle behöva typ 3-5st världar till för att vår livsstil ska kunna fortsätta. Speciellt som Kina och Indien blir nu industrialiserat, de vill ha samma levnadsstandard som vi i Väst. Ha eget kylskåp, TV, bil, etc. Det funkar inte för vår jord. Den klarar inte fler människor. Vi måste ändra sätt och livsstil.

"Jorden är inte vår, den är bara till låns för våra kommande barn och barnbarn" eller nåt sånt.

Jag tycker det är lite tråkigt att folk i dagens samhälle inte tänker så långsiktigt?

Permalänk

Jag tycker att köpa en skärm som max drar 20% mindre inte heller är så långsiktigt, tycker du skall bli helt oberoende av någon annan.
Köp ett torp, börja odla grönsaker, gör dig av med allt som heter elektronik att göra.