Permalänk
Medlem

Hjälp router IP adress borta!!!

Hej
igår så skulle jag ansluta en enhet till det trådlösa nätverket. stod att de rekemenderade att man anslöt via anslutnings knappen på touter så jag gorde det vips så va det vanliga trådlösa internet borta men den enheten jag skulle ansluta blev ansluten. men har andra enheter som jag vill ansluta till det trådlösa nätverket. men det finns inte kvar. provade att återställa routern till fabriks insällningar och skulle köra inst cdn på datorn. kommer upp att den inte går att köra i win7(har bara win7 datorer) så försöker att ta intstall vi routerlogin.net funkar att göra det där och det trådlösa vissas på min dator och tele igen. går att ansluta men kommer upp att internetåtkomst saknas och på routern står det att den inte har någon IP adress. går inte heller att köra med sladd via router men tar jag sladden från modemet så funkar det. har även varit inne på telias hemsida och felsökt det där och den säger att jag inte tilldelats någin IP adress. det föreslår att starta om routern och datorn gör det ingen skilnad. installerade in ny firmware på routern också
routern är en netgear WNR2000 v1 och firmwarenpå den är ver 1.2.3.7. har även startat om modemet.
behöver hjälp!!!!
hoppas ni fattar?

Permalänk
Medlem

Hmmm....

Gör en reset på routern, koppla ur modem, router och datorer en halvtimme, anslut modemet, routern och datorerna, slå igång skiten och se vad som händer.

Antagligen så har din publika IP låsts till din dators MAC-adress, när du kopplade in routern igen så funkar det inte, MAClåsinngen släpper efter en 20-30 minuter.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Orkar absolut inte läsa din text, men av rubriken att döma så räcker det med att gå in på "Status" om du högerklickar på ditt aktiva nätverkskort. Där står "Gateway xxx.xxx.x.x". Det IP-numret surfar du in på.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

började läsa första raden sedan gav även jag upp.
Lär dig strukturera text och uttrycka dig begripligt

Permalänk
Medlem

När du gör en reset på din router så återställs den till fabriksinställningarna. Om Telia säger att din router inte frågar efter en ip, så vet den troligtvis inte hur den ska fråga.
Logga in på routern och kolla så att den är rätt inställd. Telia kör med DHCP, så kolla så att det inte ligger någon PPPoE anslutning eller liknande

Permalänk
Medlem

Internet funkar nu igen!! Stängde ner allt i typ 40min och startade den sedan funkade inte då heller. Tryckte på återställnings knappen igen. Vips så funkade det ( efter att korigurerat den i win) tack för hjälpen!!