Permalänk
Medlem

Backlight Bleeding/Clouding?

Hejsan!

Jag ska köpa en ny TV inom de närmsta dagarna och jag har de senaste veckorna försökt att få en riktigt bra inblick över alla olika tekniker, tillverkare, modeller, fördelar, nackdelar, osv. Ett problem som det ständigt talas om, är det som kallas "Backlight Bleedning" och "Clouding". Jag förstår inte riktigt vad det skulle innebära för mig personligen, hur det uppkommer, hur man får bort det, hur mycket det stör osv - Finns det någon vänlig medlem här på forumet som skulle kunna förklara vad dessa problem innebär?

Med vänlig hälsning.

PS. Jag har bestämt mig för att köpa en LCD-TV, antigen med LED- eller CCFL-belysning. Jag har självklart haft funderingar på att köpa en plasma, men tyvärr inte hittat någon specifik tillverkare eller modell som riktigt fallit mig i smaken.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk

Jag lämnade tillbaka min samsung led pga clouding (mängden varierar kraftigt beroende på exemplar verkar det som), jag hade otur och fick en som såg ut som den på bilderna i länken, alltså riktigt störande vid mörka scener i ett mörkt rum. Med ccfl har jag aldrig sett clouding, men man kanske kan ha otur även där (har själv en samsung LE utan clouding t.ex.).

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=254739&st=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeP123:

Jag lämnade tillbaka min samsung led pga clouding (mängden varierar kraftigt beroende på exemplar verkar det som), jag hade otur och fick en som såg ut som den på bilderna i länken, alltså riktigt störande vid mörka scener i ett mörkt rum. Med ccfl har jag aldrig sett clouding, men man kanske kan ha otur även där (har själv en samsung LE utan clouding t.ex.).

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=254739&st=...

Det där såg verkligen helt förj*vligt ut! Hade du förstärkt effekten av cloudingen genom att ställa in TV:n, eller såg det så illa ut oavsett vad du gjorde?

Hur stor är förresten risken för att man råkar ut för detta? Jag tittar nämligen själv just nu på en Samsung LCD-TV med EDGE-LED belysning.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem

Hur mycket störs man av clouding och när syns det som mest? Alltid? Jag är inte så extremt noga med sådana saker, men jag vill ändå inte ha en TV med väldigt uppenbara problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att backlight bleeding/clouding varierar i styrka med backlight styrkan, ie. ljusstyrke-inställningen på TVn. Bara säger det i fall man prövar kolla med en dåligt inställd TV som har typ ljusstyrkan ställt in på säg +7 lr nåt när det optimalt kanske borde va t.ex. +2 och då kanske det inte är ett problem längre.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag är "nöjd" så länge det inte är för mycket Backlight Bleeding och/eller Clouding. Jag har förstått att man kan minska problemen om de nu skulle finnas genom kalibrering och att dessa problem endast uppkommer när bilden är svart, rummet är mörkt, och man tittar på TV:n lite från sidan. Right?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wham:

Jag är "nöjd" så länge det inte är för mycket Backlight Bleeding och/eller Clouding. Jag har förstått att man kan minska problemen om de nu skulle finnas genom kalibrering och att dessa problem endast uppkommer när bilden är svart, rummet är mörkt, och man tittar på TV:n lite från sidan. Right?

Man kan minska (aldrig eliminera) problemen genom att sänka ljusstyrkan, men på Samsungs modeller kan felet vara så pass grovt att det ser ut som skit även efter man ändrar inställningarna. Bilden behöver antagligen vara mörk för att man ska se det men det är absolut synligt vid normalt TV/Film tittande och kan se ut som på bilden som länkades och man behöver absolut inte se den från sidan.

Vill du ha en Samsung så köp en traditionell LCD istället, samma bild men utan clouding.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

För att återuppta denna tråd. Anser ni denna backlight bleeding vara acceptabel? Köpte tv'n på mediamarkt för 1 vecka sedan. Modell: Sony Bravia KDL-46EX710

Blev direkt avrådd att köpa Samsung UE46C6005 pga. clouding/bleeding-problem. Sony'n skulle tydligen hålla en mycket högre standard, men verkar tyvärr inte som så är fallet.

edit: länk för större bild http://www.footstomp.se/ovrigt/clouding.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Footstomp:

För att återuppta denna tråd. Anser ni denna backlight bleeding vara acceptabel? Köpte tv'n på mediamarkt för 1 vecka sedan. Modell: Sony Bravia KDL-46EX710

Blev direkt avrådd att köpa Samsung UE46C6005 pga. clouding/bleeding-problem. Sony'n skulle tydligen hålla en mycket högre standard, men verkar tyvärr inte som så är fallet.

http://www.footstomp.se/ovrigt/clouding.jpg

Först och främst skulle jag se över inställningarna på TVn Clouding blir alltid värre om ljusstyrkan/bakgrundsbelysningen är ställd för högt googla efter tester på TVn och se om testaren publicerade rekommenderade inställningar för TVn, om inte sätt TV'n i Cinema/Movie/Film läget och dra ner ljusstyrkan och se om problemet kvarstår.

Förutsatt att ovanstående inte hjälpte: Jag skulle inte finna detta acceptabelt men det viktiga är vad du tycker och eftersom du frågar antar jag att du inte är nöjd. Tillverkaren, i detta fall Sony, brukar däremot anse att liknande fall är "inom specifikationerna" och neka retur. Jag föreslår att du kontaktar MM och försöker lämna tillbaka den i butik då dom förhoppningsvis är mer förstående än Sonys support. Om inte det hjälper kan du testa att gå till ARN men det lär vara tidsödande.

Alla andra som funderar på att köpa en Edge-LED belyst TV bör tänka efter väldigt noga, alla Edge-LED modeller är drabbade av detta problem, inte bara Samsung! alla exemplar är däremot inte drabbade men trots att din kompis TV är clouding fri kan du få problem med samma modell och garantin gäller inte då tillverkarna anser att även tämligen grov Clouding (som bilden ovan) är "inom specifikationerna" så köp online (ångerrätt) eller på t.ex Elgiganten som har en generös retur-policy.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Skrivet av Footstomp:

http://www.footstomp.se/ovrigt/clouding.jpg

Hej.

Jag köpte exakt samma TV som dig på MM i Uppsala för nu ca två veckor sedan (var egentligen ute efter en annan modell som tyvärr precis tagit slut ) och min lider nästan ännu mer av bleeding än vad som visas på din bild. Jag försökte snacka mig till att få lämna tillbaka TV nästa dag, men tyvärr utan framgång p.g.a. ovan nämnda "inom specifikationerna" argument från tillverkaren. Har försökt hitta optimala inställningar runt på nätet men har ännu inte riktigt orkat leta på allvar. Om du hittar något så posta gärna länken här! Jag lovar att göra detsamma om jag hittar något.

Mvh

Permalänk
Skrivet av clumsyandshy:

Hej.

Jag köpte exakt samma TV som dig på MM i Uppsala för nu ca två veckor sedan (var egentligen ute efter en annan modell som tyvärr precis tagit slut ) och min lider nästan ännu mer av bleeding än vad som visas på din bild. Jag försökte snacka mig till att få lämna tillbaka TV nästa dag, men tyvärr utan framgång p.g.a. ovan nämnda "inom specifikationerna" argument från tillverkaren. Har försökt hitta optimala inställningar runt på nätet men har ännu inte riktigt orkat leta på allvar. Om du hittar något så posta gärna länken här! Jag lovar att göra detsamma om jag hittar något.

Mvh

Tjenare.. Har inte moddat så mycket än så länge, väntar fortfarande på alla delar till min htpc Jag hade ingen framgång med MM heller. Jag ringde även SONY som inte gav någon speciellt bra support, de bad mig sänka backlight och gamma samt stänga av alla "effekter" under avancerade insällningar. Återkommer när jag har kunnat testa lite olika inställningar på ordentligt bildmaterial.

Du kan ju så länge testa dessa inställningar: http://led-tvbuyingguide.com/sony-led-tv/sony-kdl40ex710-cali...

Permalänk
Medlem

Jag hade hem en Samsung UE46C6805 och den hade riktigt mycket clouding, åkte tillbaks med den och jag kommer få byta bara jag bestämmer mig för vilken tv jag skall ha Köpte det på en lokal Expert butik, så han tog tvn till något Samsung ställe i Vasa då han hade ärende dit en dag, och där bestämmde de sig för att skicka tvn till någon Samsung service i Sverige.

Visa signatur

Apple Macbook Pro