Permalänk

Blå skärm vid windows uppstart

Hej när jag startar datorn får jag blå skärm efter drygt 3-5 sek när windows laddar skärmen kommer upp. Blåskärmen är i max 0.3 sekunder så hinner inte läsa vad som står.

Har köpt ett nytt moderkort minnen grafikkort och processor.
När jag startar datorn kommer jag in i BIOS och hittar all hårdvara. Dock kommer det upp snabbt ett meddelande att det inte finns nån hårdisk, finns dock i BIOS som boot prio 1.

PS varje gång jag startar kommer svart skärm upp där man kan starta windows i feläge som tidigare och normalt.
tack på förhand

Permalänk

Du kan kolla med dumpen vad den säger. Ett bra program för detta är WhoCrashed.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk

Ska vara lite tydligare. Kolla i dumpen på C:\WINDOWS\Minidump (om du kommer in med felsäkert läge). Sedan så kan du öppna dumpen med WhoCrashed som ger bra information.

Visa signatur

Permalänk

hmm ursäkta att jag e riktigt dålig på detta men vad e dumpen och hur kan jag kolla den om jag inte får ingång dator längre än till windowsloggan?

Permalänk

Du kan inte ens starta i felsäkert läge?

Visa signatur

Permalänk

aha han inte läsa andra inlägget innan jag posta, händer samma sak vid felsäkert läge dvs blåskärm

Permalänk

måste jag kanske formatera om eller nåt? står vid ändring av maskinvara eller programvara så kommer meddelandet upp ang hur jag vill starta windows

Permalänk

Du har inge viktigt som du förlorar om du formaterar om? Annars äre ju lättast att prova det.

Visa signatur

Permalänk

Om du provar en omformatering så kan du se att allt står rätt med hårdvaran som du bytt också.

Visa signatur

Permalänk

ahh ska testa det

Permalänk

Men som sagt, du har inga viktiga filer kvar ock liknande??

Visa signatur

Permalänk

ne inget speciellt som jag bryr mig om

Permalänk
Medlem

Har du kollat i bios om det är ställt på AHCI, prova isåfall att ändra till IDE...

Permalänk

kan bara tacka o bocka umdcj1! det funkade bra!

Permalänk

hmm dock kan jag varken röra musen eller tangenbordet vid inloggning =S funkar i BIOS och de lyser etc så vad kan det va nu då =P

Permalänk

Det var då självaste, det borde jag tänkt på. Fått till mus och tangentbord?

Visa signatur