Engelska: Vad är dåtidsformen för "set"?

Permalänk

Engelska: Vad är dåtidsformen för "set"?

Tja!

Jo, jag körde just fast när jag skulle använda dåtidsformen av engelskans "set" för "sätta" som i "sätta variabeln till" eller "set the variable to". Jag är helt osäker på om någon dåtidsform för ordet ens existerar. Jag känner i alla fall inte till det. Det är därför jag skriver till er här. Upplys mig gärna!

Så hur säger man på engelska om man redan har "satt" en inställning eller variabel? Blir det "I have sat the variable to" så som jag har skrivit, alltså "jag har satt variabeln till"?

Det blir väl fan inte "I have setted the variable to"? För mig klingar det väldigt illa, men det har i alla fall ett normalt avslut med "ed" som många normala (mer vanliga) engelska ord så som "walked" eller varför inte "talked". Så man skulle kunna tänka sig att det är ett grammatiskt korrekt alternativ. Men hur vanligt är det att man skriver (eller säger) så? Vilken är den rekommenderade tempusböjningen för engelskans "set"?

För svenska blir motsvarande ord "sätta" och "satt". På engelska blir det "set" och så saknar jag den andra. Vad kan den vara? Den skulle kunna vara "sat" men det är ju dåtidsformen för engelskans "sit" eller "sitta" som det heter på svenska. Men även på svenska är "satt" dåtidsformen för "sitta" men det har en annan betydelse beroende på om man pratar om att man "satt på en stol" eller att man "satt variabeln till".

Har jag missat något uppenbart här? Upplys mig gärna!

Tack på förhand!

P.s. Jag har provat att söka på olika fria engelska lexikon på nätet och olika webbsidor med Google, men jag hittar fan inget som besvarar frågan, och ingen webbsida som visar olika böjningar för olika engelska ord, även om jag vet att jag har stött på såna tidigare. Jag har även kollat i min stora Svensk-Engelska/Engelsk-Svenska lexikon från Nordstedt men har inte hittat något svar.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

I have set the variable to x?

Permalänk
Medlem

Set, set, set

or

put, put, put

pick your preference.

Vissa är oregelbundna verb.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk

Strunt samma, jag har nu hittat vad jag tror är det rätta svaret. Men ni får gärna kommentera och rätta om ni anser att det är felaktigt.

Ordet "set" i engelskan är ett irreguljärt verb. Såna ska kunna användas för alla böjningar.

Med exemplet ovan så kan man skriva så här.

Presens: You need to set the variable to ...
Preteritum (imperfekt): Yesterday I set the variable to ...
Perfekt: Yesterday I had set the variable to ...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Japp, lika oregelbundet som "put".

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Set är ett oregelbundet verb som har samma form i grundform, "past simple" och "past participle". I.e "set / set / set".
"I have set the variable to ..." är således vad du fiskar efter.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Tackar för svaren!

Skrivet av RPGWiZaRD:

Set, set, set

or

put, put, put

pick your preference.

Vissa är oregelbundna verb (brukar va 3 bokstäver böjs inte alls)

Precis, det var en bra jämförelse med ordet "put". Även där fungerar det på samma sätt. Men det tänkte jag inte på när jag skrev tråden. Jag använder inte ordet "set" ofta egentligen, och ännu mer sällan i dåtidsform. Om man nu ens kan prata om "dåtidsform" när det är ett ord som kan användas i alla böjningar.

Å andra sidan så använder jag inte ordet "put" så ofta heller. Men där vet jag ju sedan tidigare att det inte heter "putted" eller något sånt. Men det gäller att man håller sig uppdaterad och använder språket helt enkelt.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111