japanskbrännd dvd- spela upp i sverige??

Permalänk
Medlem

japanskbrännd dvd- spela upp i sverige??

om man är i japan och spelar in från tv till en dvd-r skiva kan man då se på den i sverige??
alltså jag vet att vi tillhör samma region och så, men i japan har dom ett annat tv-system än här i sverige!
ställer det till nå problem eller är det som jag tror att det inte är det!

Permalänk
Medlem

ja...har för mig det i allfall

Visa signatur

Ehhh...
...öhhhh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
http://www.gamenews.com.hk/tvsystem.htm

så svaret på frågan är??
alltså om jag köper en dvd-skiva i japan så går det (väll) att titta på den i sverige!?
om jag då, i japan, har en dvd-recorder (http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=102890)
kan jag då spela in från tv:n och kolla på det hemma i sverige?
alltså... svaret kanske fanns att få i länken som du postade, men jag förstod inte!!

Permalänk
Medlem

Förutsatt att din tv klarar visa NTSC eller om din dvd klarar konvertera NTSC till PAL så går det ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jsl_80
Förutsatt att din tv klarar visa NTSC eller om din dvd klarar konvertera NTSC till PAL så går det ja.

gäller det även om jag köper en skiva i japan??

Permalänk

Japan och Sverige har samma region så det är inga problem... Det enda problemet jag kan tänka att du kan få är om din spelare inte stödjer konvertering mellan NTSC (720x480x29.97) till PAL (704x576x25)...

Permalänk
Medlem

hmmm... det är det som jag inte förstår!
en skiva som jag köper i handeln funkar i båda länderna!
då borde ju en skiva som jag spelar in också funka!
jag förstår inte hur det kan bli skilnad på dom!

Permalänk
Medlem

Vem har påstått att det är det då? En skiva som du spelar in eller en film som du köper kommer fungera, citerar mig själv, "Förutsatt att din tv klarar visa NTSC eller om din dvd klarar konvertera NTSC till PAL."

Sachankara: PAL är också 720 x 576 men inom såväl NTSC som PAL är även 704 x 480 resp. 704 x 576, 352 x 480 resp. 352 x 576, 352 x 240 resp. 352 x 288 upplösningar inom standarden.

Permalänk
Medlem

men vadå. om jag köper en skiva i sverige kan jag bara se på den då om min tv klarar att visa NTSC eller om min dvd klarar konvertera NTSC till PAL.
kanske jag som är trög men då gäller alltså samma sak med skivor som jag köper i sverige: "Förutsatt att din tv klarar visa NTSC eller om din dvd klarar konvertera NTSC till PAL." annars kan jag inte se på svensköppta skivor heller!

Permalänk
Medlem

Hmm...tog för lång tid att skriva, messet gick aldrig fram..
Nåja, tar det kortfattat:

1. DVDn klarar av en konvertering av NTSC->Pal, då behövs ej TVn klara av NTSC.
2. Om DVDn ej klara av en konvertering, så måste den klara av spela upp NTSC bildsignal, men då detsamma för din TV att klara ta emot NTSC bildsignal = "rent äkta NTSC bild."
3. DVDn klara av DVD-R/RW, DVD+R/RW.

Japan och USA använder samma bildsystem (NTSC 3.58), så om din DVDn klarar av USA skiva så samma med Japanska.

Mer info:

http://www.horrordvds.com/extras/articles/palntsc/

Tänk inte så mycket om Hz eller storlek/upplösning, bildsystemet är viktigast.

Om du har en grafikkort med TV-out, testa med koppla in det i DVDn och välj Japan eller USA, så vet du det.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

så om jag har förstått det rätt så är det alltså skillnad på en skiva som jag köper i japan och sverige och det som krävs för att kolla på den japansk- köpta skivan är dom tre punkterna som XPerion listar ovan!!

och samma sak gäller alltså för en från tv-inspelat dvd.
har jag förstått det hela rätt nu?