Vad är Bi-ampning på en reciever?

Permalänk

Vad är Bi-ampning på en reciever?

Som topic lyder, är sugen på att köpa en Onkyo TX-SR 606 och när jag läser om den på prisjakt så står de att den har "Bi-ampning av frontar möjligt via surround-back slutstegen." Vad innebär detta?

Är de en bra reciever för 3500kr ?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Du använder det överblivande slutstegen till att driva frontarna med, tillsammans med frontstegen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kräver även att högtalarna är bygggda för det och har dubbla ingångar.
En utförlig förklaring finns här: http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=136

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Du använder det överblivande slutstegen till att driva frontarna med, tillsammans med frontstegen.

Utveckla gärna..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Utveckla gärna..

Jaja, skrev bara lite snabbt och enkelt.

Du driver ju dina fronthögtalare med ett par slutsteg i förstärkaren. Har du sedan dubbla anslutningar (bi-wire/dubbla terminaler) så kan du (om förstärkare stödjer det) koppla in de överblivande surround-slutstegen till att driva ett register medans "frontstegen" driver det andra.
Förstår du?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Alltså om du inte kör surround kan du använda de överblivna slutstegen för bättre effekt på ett stereopar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Alltså om du inte kör surround kan du använda de överblivna slutstegen för bättre effekt på ett stereopar.

Man drar alltså en extra kabel från "surround" utgången på förstärkaren rakt in i dom 2 lediga kopplingarna i högtalaren?

Låter ju busenkelt och också jäkligt smart

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Bi-amping ger knappast någon ökning av tillgängligt headroom. Att bi-ampa med två förstärkarkanaler på 50 W motsvarar inte att ha en förstärkarkanal på 100 W eller något liknande. Jag tycker inte att TS behöver lägga någon större vikt vid just den funktionen.

Permalänk
Medlem

Don't bother, skillnaden är på sin höjd märkbar för ett analysinstrument... Onödiga kablar som ligger och dräller bara...

Visa signatur

"If they're so smart, how come they're so dead?"

Permalänk
Medlem

Detta togs upp i en tråd här på Swec för inte så längesen. Sök och du skall finna. Kontentan är dock; inget att lägga pengar på.

Men ja, 606an är en bra receiver.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Sr-606 e en bra receiver. Jag har själv en sån. MEN. Den e nåra år gammal nu.
Den har ju fått 2 nya syskon. SR-607 o SR-608. Tycker väl kanske 3500kr e lite högt för 606 när iaf 607 kostar 4000 tror jag. Tycker du ska köpa den istället isf. Det e typ samma förstärkare men uppgraderad. Ny modell.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Sr-606 e en bra receiver. Jag har själv en sån. MEN. Den e nåra år gammal nu.
Den har ju fått 2 nya syskon. SR-607 o SR-608. Tycker väl kanske 3500kr e lite högt för 606 när iaf 607 kostar 4000 tror jag. Tycker du ska köpa den istället isf. Det e typ samma förstärkare men uppgraderad. Ny modell.

Där ser man!

Jag hittade ju alltså 606an på blocket för 3500. Begagnat alltså. Det är de ju absolut inte värt då om storebror finns för 500kr mer ny.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Där ser man!

Jag hittade ju alltså 606an på blocket för 3500. Begagnat alltså. Det är de ju absolut inte värt då om storebror finns för 500kr mer ny.

Jaha, nej 3500 är alldeles för mkt beggat. Kör på 607 lr 608 (8 om du vill ha 3D stöd).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av bran:

Jaha, nej 3500 är alldeles för mkt beggat. Kör på 607 lr 608 (8 om du vill ha 3D stöd).

Hur mycket bättre är 607an mot min nuvarande Proson RV 2600 DTS? Tycker ni de är värt ett köp?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Hur mycket bättre är 607an mot min nuvarande Proson RV 2600 DTS? Tycker ni de är värt ett köp?

Vad har du för källa? Kör du BluRay? Isf e det ju en gigantisk uppgradering. HD-ljud hör man faktiskt MYCKET skillnad på. Jag märker iaf direkt om jag drar igång en BR skiva o den automatiskt ställer in typ vanliga 640kbps Dolby digital. Sen drar man på True HD så ba BAMMM vilken klarhet o mer tryck.
Kör du vanlig dvd kanske det inte blir sån gigantisk uppgradering. Kanske bättre slutsteg o sånt i Onkyon dock.
BR e verkligen värt om man har en HD TV eller Projje.

BTW: LOL på det där beggat priset. Blocket e för härlig med alla skojare asså. tjuvar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Vad har du för källa? Kör du BluRay? Isf e det ju en gigantisk uppgradering. HD-ljud hör man faktiskt MYCKET skillnad på. Jag märker iaf direkt om jag drar igång en BR skiva o den automatiskt ställer in typ vanliga 640kbps Dolby digital. Sen drar man på True HD så ba BAMMM vilken klarhet o mer tryck.
Kör du vanlig dvd kanske det inte blir sån gigantisk uppgradering. Kanske bättre slutsteg o sånt i Onkyon dock.
BR e verkligen värt om man har en HD TV eller Projje.

BTW: LOL på det där beggat priset. Blocket e för härlig med alla skojare asså. tjuvar.

Faktiskt så använder jag nästan uteslutande datorn, Digital-TV samt XBMC på äldre Xbox som källa samt att jag just nu inte äger någon HD tv..

Borde jag vänta isåfall ?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Faktiskt så använder jag nästan uteslutande datorn, Digital-TV samt XBMC på äldre Xbox som källa samt att jag just nu inte äger någon HD tv..

Borde jag vänta isåfall ?

ja har du ingen HD TV så e det inte så värt att skaffa HD källa för bild iaf. Ljud e alltid nice iof. men onödigt att kasta pengar på bluray filmer om du inte kan se dom i HD.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros