Permalänk
Medlem

Gäddorna lekte här hemma nu! Så till helgen kan det bli perfekt gäddfiske!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Asparna leker också snart. Fiska lite hullinglöst så man inte gör illa dem allt för mycket, de är ju ändå fredade under leken.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Asparna leker också snart. Fiska lite hullinglöst så man inte gör illa dem allt för mycket, de är ju ändå fredade under leken.

Vad gillar aspar att bita på ? Spinners I guess?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
Vad gillar aspar att bita på ? Spinners I guess?

Hörru Acke, ta & skaffa dig lite knowhow om fiskar vettja?
http://www.finnake.se/fiskar/fiskar.html

Asp hör till karpfiskarna .. hur fiskar man Karp? Inte spinnare, nej.

Mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Gäddorna lekte här hemma nu! Så till helgen kan det bli perfekt gäddfiske!

Hoppas de inte börjat leka i stockholmsområdet än, ligger fortfarande is i skärgården:(

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Hörru Acke, ta & skaffa dig lite knowhow om fiskar vettja?
http://www.finnake.se/fiskar/fiskar.html

Asp hör till karpfiskarna .. hur fiskar man Karp? Inte spinnare, nej.

Mvh

Ledsen att knäcka dig efter ett sånt uttalande ;D men asp fiskar man oftast med spinnbeten och vobblers Det är rovfiskar.

För övrigt är asparna fredade när dom leker så snälla låt dom vara

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgart
Ledsen att knäcka dig efter ett sånt uttalande ;D men asp fiskar man oftast med spinnbeten och vobblers Det är rovfiskar.

För övrigt är asparna fredade när dom leker så snälla låt dom vara

O_o .. ok .. f´låt Acke, jag hade fel.
Tack, Sgart för rättelsen, vet inte så mkt om Asp & borde sålunda hållt käften.

Aja, på med spinnare då & kör på då. Spara romstinna honor dock. (Sätt tillbaka även efter fredningstiden.)
Mina spinnfavvisar är Vibrax, Geting, Reflex, m.fl.
Skulle gissa att de även hugger på små grundgående wobblers, typ löja/abborgli/mört.

Här har iaf isen gått på sjön, men (det extremt höga) vattenståndet gör det svårt att komma åt att fiska.
Många små vägar som ligger intill sjön är översvämmade & de går inte att komma fram med fordon.
Jag letar efter en liten båt, vilket underlättar fisket oerhört i "min" sjö.
Stränderna är antingen stenigt branta, eller för nära ett boningshus. Man vill ju inte göra intrång hos folk, ju.
Återkommer iaf med lite fiskebilder längre fram. På "tillåten" Gös, om jag får välja.

Mvh

Permalänk

Fel, det har vi alla någon gång.
Bara man lär sig utav sina misstag så är allt lugnt !

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

jahapp, då har man avverkat 2010 års norgefiske då, resultat,,mycket torsk file + en torskgris på lite över 11 kg som jag fick pumpa upp från
nästan 65 m djup,, det var tungt,
mycket roligt fiske enda som var lite tråkigt var vädret, regn, snö och vindbyar på typ 20-25m per sek (inte så lätt att lägga ut drivankare då)
och sista dan var vattnet alldeles brunt i fjorden vi var i, det visade sig bero på vulkanutbrottet.
tyvärr så vart det inte så exotiska arter i år torsk, långa, sei,kolja och vitling, det skulle varit roligt att fått någon kattfisk, marulk eller hälleflundra.
får ni chansen att åka och fiska i havet i norge så ta den, det slår då alla andra fiskeformer jag har testat

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cossie_martin:

jahapp, då har man avverkat 2010 års norgefiske då, resultat,,mycket torsk file + en torskgris på lite över 11 kg som jag fick pumpa upp från
nästan 65 m djup,, det var tungt,
mycket roligt fiske enda som var lite tråkigt var vädret, regn, snö och vindbyar på typ 20-25m per sek (inte så lätt att lägga ut drivankare då)
och sista dan var vattnet alldeles brunt i fjorden vi var i, det visade sig bero på vulkanutbrottet.
tyvärr så vart det inte så exotiska arter i år torsk, långa, sei,kolja och vitling, det skulle varit roligt att fått någon kattfisk, marulk eller hälleflundra.
får ni chansen att åka och fiska i havet i norge så ta den, det slår då alla andra fiskeformer jag har testat

Finns det ingen torsk i havet i norge på sommaren? Alla åker ju alltid när det är kallt. Drar sig torsken längre ut när det blir varmare?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

visst får man torsk på sommaren också, men det är inhemsk torsk, torsken man fiskar på våren är vandrande torsk från norra ishavet (skrei) på norska, dom går in i fjordarna för att leka.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Du dör inte om du skulle käka den Dock är det inte värt tiden man lägger ner för dom få gram kött man skrapar av från benen dessutom lär braxen smaka skit.

Braxar är härligt att fiska, fått en på strax under kilot på jigg och ul spö

Dom är rätt så bra kämpare dom där braxarna speciellt om det är kallt i vattnet.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tips på en riktigt bra monofil lina för haspel?
Jag har ett finfint litet kolfiberspö med en juvel till haspelrulle. Linan får inte vara för mjuk. så man tappar känslan
- och inte heller för hård så att den vantrivs på haspel & skapar lintrassel. 0.20-0.25, allroundfiske.

Alltså så stum som möjligt men utan "minne", som det (väl?) heter. Förstahandserfarenheter är bäst.

Mvh

Permalänk
Medlem

Varför inte köra med en flätlina som du ska ha så stum som möjligt?
Den är ju både mjuk och stum.
Kan rekommendera Power Pro, den trasslar sig mycket sällan och blir inte så fnasig som fireline.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Ska i med båten nu i helgen, kommer upp bilder på fångsten.

Träffade Martin Falklind från fiskejournalen helt slumpartat där jag jobbar, fick senaste exet av tidningen, det måste ju innebära fiskelycka?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpa:

Varför inte köra med en flätlina som du ska ha så stum som möjligt?
Den är ju både mjuk och stum.
Kan rekommendera Power Pro, den trasslar sig mycket sällan och blir inte så fnasig som fireline.

För att flätlinor väsnas.

Jag har haft flätlina på mitt gös-trolling-spö i flera år. Det är mycket bra då just gösfisket hänger lite på
att man kan känna när gösen smakar på betet & att göra mothugg i rätt ögonblick.

Det här aktuella spöt är till andra saker & jag vill verkligen ha en tyst lina till denna utrustningen.
Jag talar om en Shimano Stella 2500FD på ett sjufots Speedmaster-spö, 14 kullager är det visst.

Mvh

Permalänk
Musikälskare

Behöver mer bilder i tråden!

Tog en sill för nån dagar sen i Malmö kanal på jigg, inte stor men kan lägga upp den sen xD haha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Är det någon som har tips på en riktigt bra monofil lina för haspel?
Jag har ett finfint litet kolfiberspö med en juvel till haspelrulle. Linan får inte vara för mjuk. så man tappar känslan
- och inte heller för hård så att den vantrivs på haspel & skapar lintrassel. 0.20-0.25, allroundfiske.

Alltså så stum som möjligt men utan "minne", som det (väl?) heter. Förstahandserfarenheter är bäst.

Mvh

Trilene Sensation om du vill ha mono.

Spiderwire Invisibraid om du ändrar dig och kör flätlina

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Trilene Sensation om du vill ha mono.

Spiderwire Invisibraid om du ändrar dig och kör flätlina

Tackar & bockar.
Just för detta spöt, som jag enbart använder till kastfiske under tystnad,
tycker jag det vore synd att störa lugnet med skorrandet från en flätlina genom spöringarna.

Mvh

Permalänk

Döda inte tråden
Hur går det för er egentligen ? Fått något på kroken än ?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk

Fiskat kanske 10 timmar denna veckan, hittills bara ett bottennapp i någon jävla stock, kostade mig 400kr.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Fiskat kanske 10 timmar denna veckan, hittills bara ett bottennapp i någon jävla stock, kostade mig 400kr.

Välkommen till klubben :/
Hatar när sådant sker.
En polare kastade med mitt spö igår, och wops..Han tappade mitt gösdrag, dock var det inte lika dyrt som ditt, men ett drag är ett drag.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

blir första passet sen i januari nu till veckan. Och ska inviga min nya Centrepin med <3

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jahapp.. Premiärfiskat i år (utan is alltså).
För mycket vatten och för dålig fiskare för att det skulle ge något resultat.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

blir första passet sen i januari nu till veckan. Och ska inviga min nya Centrepin med <3

Coolt .. men varför?
Känns som ett väldigt ålderdomligt sätt att fiska på. Men helt klart sportigt. Ingen inbyggd slirbroms alls?

Här är f.ö. vattenståndet åt skogen för högt för att det ska vara lönt ännu.
Jag börjar dock bli väldigt sugen på nystekt Abborre.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av getskägg:

Coolt .. men varför?
Känns som ett väldigt ålderdomligt sätt att fiska på. Men helt klart sportigt. Ingen inbyggd slirbroms alls?

Här är f.ö. vattenståndet åt skogen för högt för att det ska vara lönt ännu.
Jag börjar dock bli väldigt sugen på nystekt Abborre.

Mvh

En centrepin är överlägsen på trotting och frilina i strömmande vatten. Jag har själv inte använt den innan så kan inte tala av egen erfarenhet, än.

Den har ett övervarvningsskydd som är av/på-slagbart. En justerad broms. Man bromsar med fingret på ena sidan om rullen medans man drillar fisk.

Men det gör jag även med en haspelrulle så det är inga konstigheter.

Glömde säga varför. En stor del av det är givetvis retrokänsla och att jag aldrig testat det tidigare. En annan är att den passar bra till fiske i strömmande vatten vilket jag bedriver rätt mkt (fiske efter färna framförallt)

Så det är en blandning av effektivitet och prylintresse kan man säga. Jag kommer givetvis ha med mig haspelrulle utifall att jag inte ens kan använda den

Visa signatur

Permalänk

Var och fiskade i Mälaren igår, helt dött.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Avstängd

Fiskade i Lillö/Vallgraven fick massa musslor och kräftor :S

Hur kan musslor ta på spinner? Dom riktigt klammar ihopa och vägrar nästan släppa spinnern
:P.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Årets första pass. Gick åt helvette...

Visa signatur

Permalänk

Ska ut med båten nu i em här i Västervik, ska fiska mellan 16-19. Är uppe i 4 gäddor för i år, den sista strax under 4kg. Tänk om man kunde slå sitt rekord i år igen på 8 kg

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!