Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Array

Svenska Fractal Designs senaste chassi är en kompakt skapelse för massiv datalagring. SweClockers fyller en liten kub med hårdvara och bygger filserver för hemmet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Denna recensionen behövde jag, tack för den.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Underbar artikel har letat efter något litet, svart och stilrent för lagring perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Denna recensionen behövde jag, tack för den.

Skrivet av Asheileon:

Underbar artikel har letat efter något litet, svart och stilrent för lagring perfekt

Håller med er båda! Blir nog ett till en filserver.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att ni testade att byta ut chassifläkten mot en mer högljudd men högpresterande fläkt.
Om man kan ha burken i ett rum där ljudnivån inte stör så vore det intressant att se hur mycket det skulle sänka temperaturerna.

Har ni möjlighet att prova det nu i efterhand?

Permalänk
Medlem

Snyggt.

Jag kör ett Silverstone Sugo 5 vid TV:n men hade gärna bytt ut den mot ett sånt här och slängt ner alla diskar i den.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det kliar verkligen i fingrarna nu efter att man läst recensionen Bra grejer!

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Trevligt litet chassi, bra recension!

Att behöva skruva upp så många skruvar var inget ni störde er på?

Jag är allergisk mot skruvar så en bättre lösning än att behöva skruva så att man får kramp i armen när man ska felsöka eller dammsuga skulle vara uppskattat från mitt håll.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Priset är helt ok med tanke på utseende, inbyggt nätaggregat och formen.

Hårddiskfästningen är identisk med Lian-Li:s hårddiskburar.
Kan det möjligtvis vara samma OEM-tillverkare eller har Lian-Li hjälpt till?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

jag hade gärna sett mig en annan version av den här lådan där man kan ta bort 2 diskar till förmån av ett lite bättre grafikkort.

blev inte den svarta färgen på skruvarna vita när man hade skruvat på dom?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Leedow:

Priset är helt ok med tanke på utseende, inbyggt nätaggregat och formen.

Hårddiskfästningen är identisk med Lian-Li:s hårddiskburar.
Kan det möjligtvis vara samma OEM-tillverkare eller har Lian-Li hjälpt till?

Det är förmodligen Lian Li som tillverkar, fråga Fractal Design i butiksforumet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Ojoj... vilket chassi. Det blir många semesterbilder/semesterfilmer som ryms där.
Bra recension!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Proffsmoddare

jag är lycklig ägare till detta chassit och kan varmt rekomendera det. Helt underbar kvalitet och snyggt som F**

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Tuff, men inte perfa.. Finns även en recension på SilentPCreview som är lite grinigare över småmissarna på lådan..
Tex att hårddiskburen är lite bökig och kan slå i vissa cpu-kylare, och att fläktlösningen i fronten gör att en del luft bara lär återcirkulera. ... plus förstås att lådan låter och vibrerar en del med många diskar i, men SPCR är ju rejält kinkiga på sånt

SPCR tipsar även om att det tydligen redan är på gång en revision av lådan! Den ska ha minskat problemet med återcirkulation av luften i fronten, en extra expansionsslot i bak för DTX-kompatibilitet och silikon istället för gummi i HD-bussningarna.

...

Själv stör jag mig lite (som Wally mfl) på att man inte kunnat gjort en smartare lösning för hårddiskburen så att man skulle kunna få in ett större dual slot grafikkort. (Tex genom att splitta buren i två som i Lian-Li:s PC-Q08)
Och jag saknar litegrann en slim-DVD slot.

Men jag förstår å andra sidan till vis del att de benhårt valt att prioritera HD-utrymme istället för att få lådan att passa alla avändningsområden.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Äntligen, en första chassirecension med fler än EN disk, gomorron swec!

Kanske för att det är ett chassi specifikt avsett för många hårddiskar och filserveranvändning, gomorron Jookeer!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;10069794']jag är lycklig ägare till detta chassit och kan varmt rekomendera det. Helt underbar kvalitet och snyggt som F**

Kan bara instämma, det är helt kanoners!

Permalänk
Medlem

hur hög kan processor kylaren va?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Det rycker i filservertarmen!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wally:

jag hade gärna sett mig en annan version av den här lådan där man kan ta bort 2 diskar till förmån av ett lite bättre grafikkort.

blev inte den svarta färgen på skruvarna vita när man hade skruvat på dom?

Exakt vad jag tänkte skriva, det hade varit najs!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddisk temperaturerna är inte så mycket att oroa sig för. Jag tror att det vara IBM som presenterade en undersökning som faktiskt visar att statistiskt fallerade färre hårddiskar vid 40C än närmare normal rumstemperatur.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt test!

Permalänk
Medlem

Oj! Vilket chassi! Helt perfekt att köra FreeNAS med AMD och ECC minne, sedan en fin ZFS array på det ... mumma!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

Hårddisk temperaturerna är inte så mycket att oroa sig för. Jag tror att det vara IBM som presenterade en undersökning som faktiskt visar att statistiskt fallerade färre hårddiskar vid 40C än närmare normal rumstemperatur.

Google var det.
Slashdot | Google Releases Paper on Disk Reliability

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Von_OttO:

hur hög kan processor kylaren va?

Cirka 90mm hög maximalt.

Permalänk
Avstängd

Fint chassi som verkar relativt lätt att transportera också..

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för rättelsen!

Permalänk
Medlem

Synd att ni inte gjorde ett ordentligt test på nätagget nu när ni har utrustning för det :/
Men annars bra recension

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Förslag på förbättring av sweclockers.com

@Sweclockers:

När jag läser denna (väldigt bra) artikel, blir jag lite irriterad att behöva scrolla ned varje gång jag byter sida. Det vore kanon om era navigerings-url:er kunde vara http://www.sweclockers.com/recension/11851-fractal-design-arr... istället för http://www.sweclockers.com/recension/11851-fractal-design-arr...

Tack!

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem

För er som tyckte detta var en intressant produkt så kan det vara värt att slå ett öga på denna Lian Li PC-Q08B mini-ITX

Plats för 6 diskar med valet att plocka bort 2 och därmed få plats med ett fullängd grafikkort.

Prisjakt verkar inte vilja söka reda på den men finns bla här https://www.inet.se/artikel/6900338/lian-li-pc-q08b-mini-itx-...

edit: Precis när jag postade så står det att produkten är försenad. Tänkt leverans var imorgon.