Permalänk
Medlem

Virus sprida sig till extern disk?

Försöker rensa datorn hemma hos mor på diverse virus men får inte bort allt så får nog bli en fomatering. Började med en länk på facebook som installerad en rougeworm som fejkade ett antivirusprogram, som i sin tur installerade annan skit. AVG hittade ca 10 trojaner men kunde inte ta bort en enda. Stod "This file could not be found" eller liknande, vad kan det bero på btw? Ad-aware tog bort en del men det värsta är fortfarande kvar, känns lönlöst att testa fler program.

Så tänkte ta dit min externa för att skicka över deras foton innan fomatering men är inte säker på om den kan bli infekterad eller inte? Dels om det kan sprida sig till min dator sedan och dels att deras blir det igen efter formateringen. Borde väl inte vara någon fara? Jag har aldrig haft virus och så min kunskap känns lite bristande

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Hedersmedlem

Om du bootar på den infekterade installationen är risken ganska stor. Använd en liveskiva eller liknande, så är risken mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur du gör. Efter att du kopierat grejerna och kommit hem så ska du se till att din dator är påslagen och ditt antivirus redo INNAN du kopplar in din externa.

Permalänk
Medlem

alla har den enda lösningen att formatera, det finns andra, har för mig att AVG kan söka virus och trojaner i Boot läge, kolla i ditt AVG om inte det finns.Mycket effektivare. Adaware tar inte bort trojaner så bra.
Och inte sprids virus om du kopierar filer till din extrerna HD, lägg dem i en mapp och virus scanna först

Permalänk
Medlem

Följde denna guiden och det verkar ha gjort susen

chander: Ja det kanske finns bootscan i AVG också, det kollade jag aldrig.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elite:

Följde denna guiden och det verkar ha gjort susen

chander: Ja det kanske finns bootscan i AVG också, det kollade jag aldrig.

ja Avast har den möjligheten, felsäkert läge fungerar bra , för då kan ofta inte trojaner och virus starta , kör avast själv, och det har räddat mig flera ggr, lycka till