WD800JB eller Barracuda IV 80GB

Permalänk
Medlem

WD800JB eller Barracuda IV 80GB

Vilken av dessa två skulle ni välja, och varför?

Permalänk
Medlem

Jag har redan valt. Köpte 2st WD800JB och kör dem just nu i RAID0. Jag är än så länge väldigt nöjd. Diskarna är otroligt tysta (jämfört med min gamla 75GXP). Visst, de blir rätt varma, men inte överdrivet.

Prestandan i RAID0 är helt i min smak. 55000p i SiSoft Sandra och ~50MB/s average i HDTach över hela arrayen. Har inte testat prestandan för en individuell disk.

Att folk påstår att WD-diskar går sönder mer än andra märken är överdrivet tycker jag. Det är precis som med IBM-diskarna för ngt år sedan. Många köpte IBM-diskar för att de var billiga, och därmed ökade även antalet trasiga diskar. Nu köper många WD-diskar för att de är billiga o snabba, och samma effekt här, antalet defekta diskar ökar. MEN - felprocenten är inte större för WD-diskar jämfört med andra märken. Kika på t.ex. datorbutikens eller itbutikkens sidor och jämför returfrekvensen för olika hårddiskar, så upptäcker du nog att detta stämmer.

En snabb koll på itbutikken (felfrekvens):
WD800JB - 1.22%
Seagate Barracuda IV 80GB - 3.84%

Datorbutiken:
WD800JB - 0.8%
Seagate Barracuda IV 80GB - 1.18%

Vilket märke du än väljer så löper du nog lika stor risk för att disken rasar. Hårddiskar är av ålderdomlig mekanisk konstruktion.

/akke

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

WD800JB har överlägsen prestanda.. speciellt i RAID 0 som jag kommer köra när jag fått mitt ASUS A7V8x eller Abit AT7-MAX2 (inte bestämt mig än vilken jag skall välja.. men som Abit älskare blir det nog Abit )

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Hedersmedlem

Re: WD800JB eller Barracuda IV 80GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Vilken av dessa två skulle ni välja, och varför?

Seagate om du vill ha en extremt tyst och hyfsat snabb disk, Western Digital om du vill ha topprestanda och inte bryr dig så mycket om ljudnivån.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

WD800JB är också väldigt tyst har jag läst (inte riktigt lika tyst som Barracuda IV, men fortfarande väldigt tyst), och dessutom håller den lägre temperatur.

Jag hade tänkt köpa en WD800JB först, men alla verkar ju ha problem med sina WD-diskar så jag hade nog köpt en Seagate om jag inte tänkt köra RAID.

Visa signatur

Kommande dator: Intel P4 2.5A / ABIT TH7-II RAID / Samsung 512MB (2x256MB) PC800 RDRAM / ATI Radeon 9700 Pro / Creative Soundblaster Audigy Player / 2x80GB Seagate Barracuda 4 @ RAID-0 / Samsung 19" SyncMaster 959NF / Addtronics 7896A / Antec TruePower 430W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sadako
...men alla verkar ju ha problem med sina WD-diskar så jag hade nog köpt en Seagate....

Som jag sa ovan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke

Som jag sa ovan...

Men ändå - jag har inte hört om någon som har haft problem med sin Barracuda och det är ändå en ganska populär disk.

Visa signatur

Kommande dator: Intel P4 2.5A / ABIT TH7-II RAID / Samsung 512MB (2x256MB) PC800 RDRAM / ATI Radeon 9700 Pro / Creative Soundblaster Audigy Player / 2x80GB Seagate Barracuda 4 @ RAID-0 / Samsung 19" SyncMaster 959NF / Addtronics 7896A / Antec TruePower 430W

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som brukar strula med WD-diskar? Jag har inte hört något om det.

Snygg avatar btw Sadako. Ringu-filmerna är mysiga.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Polaren köpte en WD 80 GB för ett par månader sedan.
Disken fungerar bra men låter en del.
Själv hade jag valt Seagate eftersom jag inte skall köra RAID.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Var det inte Scooter som myntade det? o_0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

Tack! Har bara sett "ettan"... Du råkar inte ha nollan på DivX eller så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag e ganska trött på att se "bevis" mha av sk returfakta.Att returfrekvens både på Saegate och främst Western är låga bevisar inte mycket,det bevisar bara att de flesta diskar (av ovanstående modeller) köpta i DB och Itbutikken inte pajar inom 1 år, men faktum är att många fel uppstår på diskar efter ett år, då garantin gått ut, och dessa diskar (fel) kommer INTE med i returfrekvens-statistiken!
Det värsta med detta är att de dyraste felen, de som ej täcktes av garantin, ej kommer med i statistiken, ..eureka!!

Det kan ju vara så att många WD pajar efter 1-2 år, vad vet vi utom de som har haft fler sådana i minst 1 år).

Jag skulle ta sådan fakta med en nypa salt.

***Jag är själv förtjust i tysta diskar så jag skulle def.valt barracudan-särskilt som jag inte bryr mej om RAID och prestanda så värst mycket, och då kvittar det att western är bättre i RAID(prestanda).

!!!
Med detta menas inte att WD är dåliga,bara att för mina behov passar Seagate mkt bättre.

Permalänk
Medlem

not:undantag för tillverkare med 3 års garanti (detta gäller dock inte nya diskar,typ 1 år eller nyare,eftersom ingen har kunnat haft dem i mer än 1 år eller så).

Permalänk
Medlem

Det verkar som Barracudan inte är helt felfri heller:
http://forums.storagereview.net/viewtopic.php?t=5347&sid=7cda...

Det blir nog en WD för min del, den är ju grymt snabb och enligt de flesta recensioner verkar den vara hyfsat tyst också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weiman
Det verkar som Barracudan inte är helt felfri heller:
http://forums.storagereview.net/viewtopic.php?t=5347&sid=7cda...

Det blir nog en WD för min del, den är ju grymt snabb och enligt de flesta recensioner verkar den vara hyfsat tyst också.

Den är väldigt tyst. Jag har 2 st i RAID och jag hör dem knappt. Min gamla IBM är som ett tröskverk i jämförelse.

Visa signatur