Permalänk
Medlem

EEC, Icke EEC

Hej,

Jag håller på och plockar ihop en uppgraderingspaket till nuvarande redigeringsdator och skall nu gå ifrån DDR2 system till DDR3 och i7.

Till frågan, kan man köra EEC minnen i ett moderkort som inte stödjer EEC eller innebär det att det inte kommer fungera? Är det någon egentlig prestanda skillnad emellan EEC och Icke EEC?

Dan

Visa signatur

Asus G74JW - Intel Core i7 2920XM - 8GB DDR3 - Geforce 580m - 120hz monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danrozen:

Hej,

Jag håller på och plockar ihop en uppgraderingspaket till nuvarande redigeringsdator och skall nu gå ifrån DDR2 system till DDR3 och i7.

Till frågan, kan man köra EEC minnen i ett moderkort som inte stödjer EEC eller innebär det att det inte kommer fungera? Är det någon egentlig prestanda skillnad emellan EEC och Icke EEC?

Dan

Menar du inte ECC, Error Correction Codes? Det är minnen med felkorrigering och behövs normalt inte på en hemdator.
ECC är i det närmaste obligatoriska på servrar. Prestandamässigit vet jag inte om det är någon skillnad, möjligen kan ECC-minnen vara snabbare i praktiken om det uppstår mycket fel vid minnesavläsningen (och det gör det mer eller mindre alltid). Detta borde normalt bara var ett problem på tungt belastade servrar.
På en hemdator lär du inte märka om data från en cell skickas en extragång.

Om jag inte minns fel så har jag använt ECC minnen på ett moderkort som inte stödde ECC och det gick bra, men om det gäller alla chipset och/eller processorer låter jag vara osagt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net