Tjuvtitt på Fractal Designs nya chassin

Permalänk
Medlem

Jag blev sugen på ett XL chassi nu iaf.
Ser många fördelar över antecs chassin iaf.

1. Monteringen/placeringen av hårddiskarna (monterade på kortsidan, separata slädar)
2. Hål i moderkortsplåten (byte av CPU-kylare)
3. Powerknapp utanpå chassit (slipper öppna dörren)

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig mest på i mitt R2 chassi, som ni tyvärr inte kan ta bort (då ni ej får chassit godkännt enligt dig) är fläktgallret under Nätagget. Det blir:

FLäktgaller på nätagg
Fläktgaller på chassi
Fläktfilter under chassi
1cm till golv, att ta luft från

Mitt nätagg låter iallafall en hel del i detta chassi, men är nog mest för att det är "utanför". Dock tror jag det skulle gå på lägre varv, om det lättare fick luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Lite får du väl göra själv? Inte så svårt att fixa ett hål med hjälp av en sticksåg, lite sandpapper, en fil, en nypa noggrannhet och lite tålamod. Det är roligt att modda sina datordelar!

Nej jag är så klantig och gör jag fel då så är det ju 1400kr rakt i sjön! Men ja helt klart är det kul å det är inte specielt svårt men skulle hällre få med direkt från fabrik! å det kan väll inte vara så svårt för FD å få lite mer hål i toppen å kunderna skulle nog uppskata det med!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Den vita modellen ser otroligt plastig ut...

Tycker det är väldigt lite kärlek som läggs ner på dessa produkter.
Visst är de väldigt svenskt designade med sin minimalistiska och raka design men det känns som att vissa kan använda detta som en ursäkt för kass design. Tycker Fractal gör det här.

Tunna aluminium plåtar utan börjningar eller skarvningar som gör att man kan spela på dem som en gongol. För enkelt gjort.
Imho kolla på Corsair Graphite 600T. DÄR har vi ett chassi som levererar bang for the buck.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Vad jag förstår kommer man kunna köpa en "lös dörr" utan fläktplats men med ett plexifönster. Läste det nånstans här ;P

Syftar du på en till R3?
Isåfall så borde den passa till R2 också?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Den vita modellen ser otroligt plastig ut...

Tycker det är väldigt lite kärlek som läggs ner på dessa produkter.
Visst är de väldigt svenskt designade med sin minimalistiska och raka design men det känns som att vissa kan använda detta som en ursäkt för kass design. Tycker Fractal gör det här.

Tunna aluminium plåtar utan börjningar eller skarvningar som gör att man kan spela på dem som en gongol. För enkelt gjort.

Jag tycker visserligen inte "plastig" är den rätta beskrivningen för hur deras vita R3:a ser ut, men tycker att den ser lite trist och amatörmässig ut. Dock är det väl bara en prototyp?? Tycker du föresten att även även R2 ser plastig ut?
http://www.fractal-design.com/downloads/black_front.jpg

Personligen har jag lite svårt för de där hålen i "taket". Är det bara jag som vill kunna lägga saker ovanpå burken? Om den nu ska stå under/bredvid skrivbordet så kommer den förr eller senare bli belamrad av papper och annat, det är ett faktum.

Och USB-portar riktade uppåt? Hur tänkte de då? Det borde ansamla damm betydligt snabbare än om de suttit på en mer normal plats.

Citat:

Imho kolla på Corsair Graphite 600T. DÄR har vi ett chassi som levererar bang for the buck.

hmm... den däremot ser plastig ut! Och konstigt "uppsväld"/"bullig".

/Jimi

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Imho kolla på Corsair Graphite 600T. DÄR har vi ett chassi som levererar bang for the buck.

Menar du att ett odämpat midtower är mer bang for the buck än ett dämpad fulltower som förmodligen kommar att kosta lika mycket eller mindre? Går inte riktigt ihop. Visst är 600T ett jäkligt nice chassi, men Corsair är tyvärr snordyra, tycker dom är allt annat än "bang for the buck". Fördel för möjligheten att montera en radiator i toppen dock, jag är fortfarande inte säker på att jag gillar valet att köra en vinklad 180mm i XL. Bara prestanda tester kan backa upp det så...

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja se hos Define R3 är att man kan ta bort en del av hdd hållaren då grafikkort börjar bli ganska långa

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Attans! Jag som tänkte skicka in en beställning av ett r2. nu blir det att vänta tills r3 kommer ut, blir till ett vitt chassi ser riktigt trevligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi planerar en MicroATX-modell av Define till hösten.

När du säger att ni har räknat in platsen STORA kylare tar i XL gäller de för Scythe Orochi oxå?

Om den får plats så är de ett givet köp för min del.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Vad fasen. Jag ser inte ens nån skillnad på R2 och R3?

Permalänk

Jag gillar den vita insidan samtidigt som jag föredrar den svarta utsidan. En kombination av den vita insidan och den svarta utsidan hade nog varit snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Menar du att ett odämpat midtower är mer bang for the buck än ett dämpad fulltower som förmodligen kommar att kosta lika mycket eller mindre? Går inte riktigt ihop. Visst är 600T ett jäkligt nice chassi, men Corsair är tyvärr snordyra, tycker dom är allt annat än "bang for the buck". Fördel för möjligheten att montera en radiator i toppen dock, jag är fortfarande inte säker på att jag gillar valet att köra en vinklad 180mm i XL. Bara prestanda tester kan backa upp det så...

Kan ju ha betydande inverkan på ljudnivån, blir upp till bevis om det resulterar i effektiv kylning också. Är så fallet skulle jag faktiskt kunna tänka mig köpa ett XL nästa gång jag byter låda.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Suck, var de tvugna?

Jag tänkte ju köpa ny dator nu! Ni som har R2, är "defekterna" allvarliga nog för att man borde vänta 2 månader till R3?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Syftar du på en till R3?
Isåfall så borde den passa till R2 också?

Jao, dom ska ju lansera en sidopanel med plexiglas, antar att den är tänkt till R3:an då jag tror att R3:an kommer ersätta R2:an.
Men jag tror den kommer passa på R2:orna oxå. Skulle tro att R3 har samma mått som R2.

Permalänk
Medlem

Ojjjj.. va kreativa de verkar ha vart med de nya chassit!!!!(Not!!!)

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

naa inte direkt så kreativa.. men snygga är dem iaf

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem

Kan inte sluta tänka Antec P180 när jag ser detta chassi...

Permalänk
Medlem

ja det liknar p180 men det är ju bara posetivt för det är ju ett kickass chassi fasst as ful utsida. FD har värkligen lyckats att ta allt vi användare vill ha och behöver i ett chassi och förvärkliga det! Dock glömde dom 120mm hål i toppen på XL(a) Men vad svårt är det att fixa sj då:P Hoppas plexi seidan kommer till XL med!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad menas med gummidetaljerna är utbytta till silikon? Betyder det att det inte är butamin längre eller vad?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsx:

Vad menas med gummidetaljerna är utbytta till silikon? Betyder det att det inte är butamin längre eller vad?

Mvh

Kanske är ljud dämpningen till skruvaran i hdd slädorna elelr liknande? Nu blev jag med fundersam:P

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tror det är gummit som täcker hålen i plåten som är utbytt mot mjukare silikon. (hålen för kabeldragningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Jag tror det är gummit som täcker hålen i plåten som är utbytt mot mjukare silikon. (hålen för kabeldragningen)

Ah smart

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Jag vill hellre ha 5.25 platser än 3.5 och flera andra serverbyggare vill det samma.

Ja men oss vanilla användare vill ju ha maximalt med 3.5" enheter.

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk

Tycker inte dom är speciellt snygga, och mycket nytt hade dom inte att komma med heller.

Näe, tacka vet jag antec.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qsx:

Vad menas med gummidetaljerna är utbytta till silikon?

Det är både materialet som täcker hålen för kabeldragningen samt det i HDD-slädarna som uppgraderats. Silikonet är mycket mjukare samt luktar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Ser många fördelar över antecs chassin iaf.

1. Monteringen/placeringen av hårddiskarna (monterade på kortsidan, separata slädar)
2. Hål i moderkortsplåten (byte av CPU-kylare)
3. Powerknapp utanpå chassit (slipper öppna dörren)

Ett sidospår, men de senaste P183 har faktiskt hål i moderkortsplåten... Och av vad jag hört, så klarar vissa att peta in typ lillfingret från sidan och starta burken utan att öppna dörren, så man skulle kunna stryka punkt 2 och 3

Skrivet av murklor:

jag är fortfarande inte säker på att jag gillar valet att köra en vinklad 180mm i XL. Bara prestanda tester kan backa upp det så...

Mmm, även jag är kluven.. Fast visst är det skönt att slippa ett fläkthål i toppen!
Mest flexibelt vore kanske egentligen att ha hela den där vinklade fläktplatsen i toppen som en löstagbar enhet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jävlar vad klagande på att inget var nytt, man ändrar inte på ett vinnande koncept, men det kanske ni inte förstår...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Skrivet av passionmasteR:

Jävlar vad klagande på att inget var nytt, man ändrar inte på ett vinnande koncept, men det kanske ni inte förstår...

håller med dig att det är ett vinnande koncept att härma andra populära chassin och sälja billigt.fast det håller inte i längden. men det kanske du inte förstår....

men de åker väl inte till taipei för att visa upp det här lilla, De är nog mest där för att spana in lite godbitar.
så det kommer nog lite nyheter framöver, även om du tycker det är fel

Permalänk
Medlem

Jag äger idag ett Three Hundred som tyvärr skallrar som fan. Jag har funderat på att byta chassi ett tag och varit sugen på ett Define R2 men nu kan man ju vänta på R3.