Tjuvtitt på Fractal Designs nya chassin

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av murklor:

En intressant lösning, men påverkar inte en vinklad fläkt i topped storleken på CPU kylare man kan sätta dit?

Vi har reserverat plats både för vinklad fläkt och stora CPU-kylare.

Skrivet av murklor:

Är de 2st fläktarna i fronten för HDD delen (nere) och moderkortet (uppe), eller är båda uppe?

Det är en 140mm framför den nedre HDD-kammaren och en 140mm för den övre kammaren. Men det finns även en tillvalsplats för 120mm fläkt som monteras bland 5,25-platserna (filterfläktplats med snäppfäste). Den tar upp 3st 5,25-platser.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av muddiz:

Vad jag förstår kommer man kunna köpa en "lös dörr" utan fläktplats men med ett plexifönster. Läste det nånstans här ;P

Ja, det kommer finnas tillgängligt framöver. En sidopanel med plexifönster alltså.

Skrivet av muddiz:

Btw, kommer R3:an att ta graffekort som är 305mm(5970 tex.) eller längre? R2:an tar väll kort som är 290mm utan att behöva moddas.

R3an har samma mått som R2, dvs. maximal grafikkortslängd är fortfarande 290mm.

Permalänk
Medlem

Ett XL blir det vid lansering tack!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort två inlägg som inte förde diskussionen framåt. Det ena innehöll bara texten "första kommentar!!!!" och det andra innehöll en rättelse. Om ni har rättelser, använd den särskilda länken "rätta artikeln" som finns längst ner i artiklarna.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Ja, det kommer finnas tillgängligt framöver. En sidopanel med plexifönster alltså.

R3an har samma mått som R2, dvs. maximal grafikkortslängd är fortfarande 290mm.

Kommer ni göra det möjligt att ta bort den undre hårddiskkabinen då? Hade varit fulländat isåfall..
Pratar om r3 nu.

Sitter med ett r2 just nu, enda klagomålet (eller vad man ska kalla det)jag skulle ha är väl att ljuddämpningen har lossnat uppe i taket, :/ Plus då att man inte kan ta bort den undre hårddiskkabinen

Permalänk
Medlem

I Define XL är fläktar med fläktfilter ditsatta med knäppfästen, inga skruvar behövs.

Hur är det i R3? Är det samma skruvfunktion där?

Någon kommentar angående resonansproblem som jag skrev om i mitt förra inlägg?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Angående R3; hur är utrymmet bakom moderkortsplåten? Det var hemskt för mig att dra kablarna i R2.

Hur är alla fläktfilter ditsatta? I R2 är det enbart filtret under nätagget som är enkelt att ta bort, resten måste skruvas bort. Detta uplever jag som ett stort minus, då jag ofta blåser rent mina filter med tryckluft, och det är inte kul att antingen behöva göra det i lägenheten, eller bära ut datorn från lägenheten.

I mitt chassi var den översta 5.25"-platsen någon millimeter för smal på höjden, vilke resulterade i att jag nästan fick banka in min DvD-läsare. Det gick, men kändes lagom roligt. Är detta något som var vanligt med R2?

Jag upplever att resonans bildas ytterst lätt i mitt R2-chassi. Ibland är det toppens metall som vibrerar, ibland är det själva frontdörren som skapar oväsen. Detta stör mig något så grymt, då jag lagt ner flera tusen på att få en tyst dator och ett tyst chassi. Det går över ibland om man sätter dörren i ett visst läge, men annars låter det.

Är det även bättre lack på utsidan av chassit? R2 repades otroligt lätt på utsidan.

Precis som du hade jag problem med kabeldragning bakom plåten, dum nog satsade man inte på ett modulärt agg. Även DVD-brännaren var knepig att trycka dit.

Det mest störande var dock kabelhålen med gummikanten som lossnade och var sjukt svår att sätta dit igen.

Annars är R2an grym.

Permalänk
Medlem

Angående Array R2:

Citat:

Modellen kommer ut i butik så snart Array "R1" är slut i lagren.

När är det ungefär i tiden? Skulle precis lägga en beställning på R1:an ;).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar!

Permalänk
Medlem

Rackarns, jag som var sugen på en R2 fast modell mindre, typ mini eller midi tower... kommer det nått sånt tro?

Permalänk

Undra när chassitillverkare ska slopa massa onödiga 5.25" platser. Man behöver en, max två om man har fläktkontroller.Är det inte Nexus som har ett chassi 10st 5.25"?

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av StålNisse:

Kommer ni göra det möjligt att ta bort den undre hårddiskkabinen då? Hade varit fulländat isåfall..
Pratar om r3 nu.

Nej, den är identisk med R2.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Arginj:

Hur är det i R3? Är det samma skruvfunktion där?

Nej, den är oförändrad från R2.

Skrivet av Arginj:

Någon kommentar angående resonansproblem som jag skrev om i mitt förra inlägg?

Har tyvärr svårt att ge något bra svar på den frågan, det är ingen vanlig förekommande feedback för R2. Maila gärna vår support via Contact us - Fractal Design så hjälper de dig.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha XL som i EXTRA LARGE inte EXTRA LIGHT CRAP som börjar gunga i takt med mina 8st 1TB diskar (+ 1st 250GB)... Min addtronics serie 7 börjar bli trång (min BMW 7 serie är stor )

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Xfinity:

Angående Array R2:

När är det ungefär i tiden? Skulle precis lägga en beställning på R1:an ;).

Array R2 bör finnas på lager för försäljning i Sverige i Juli.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MeatAndSauce:

Rackarns, jag som var sugen på en R2 fast modell mindre, typ mini eller midi tower... kommer det nått sånt tro?

Vi planerar en MicroATX-modell av Define till hösten.

Permalänk
Medlem

För att citera Austin Powers: "Schwing".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicRattlehead:

Undra när chassitillverkare ska slopa massa onödiga 5.25" platser. Man behöver en, max två om man har fläktkontroller.Är det inte Nexus som har ett chassi 10st 5.25"?

Jag vill hellre ha 5.25 platser än 3.5 och flera andra serverbyggare vill det samma.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv

Skippa fläktgallret i sidoplåten, kör med max en 5.25 plats, nätagg i botten och resten så slimmat så möjligt. Alla måste inte få plats med monstergrafikkort eller 8 st 3,5 hdd

Permalänk
Medlem

Låter som en given vinnare för min del. Ett plexiglas i sidan sen e det klart.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Skippa fläktgallret i sidoplåten, kör med max en 5.25 plats, nätagg i botten och resten så slimmat så möjligt. Alla måste inte få plats med monstergrafikkort eller 8 st 3,5 hdd

Håller med. Behåll också luckan på framsidan. Och ha ett ordentligt utblås!

Permalänk

Jag har sedan några månader tillbaka ett Define R2 och jag är fantastiskt nöjd med det.
Kul att se en svensk tillverkare som växer och lanserar nya produkter.
Stilrena chassin med mycket bang for the buck!
Om någon blir arg för att jag hausar för mycket, så säger jag bli inte arg..
I min värld träffar FD mitt i prick med sina produkter..
Ha det gött i solen

Permalänk
Medlem

Till dom som klagar på att FD kopierar Antec. Ja, det är väl alldeles uppenbart och har varit hela tiden? Men ärligt talat, vem bryr sig? Om konsumenterna kan välja på 2 produkter som är nästan identiska och den ena är billigare så är väl det alldeles kanon?

Bra att dom fixat luktgrejen, ska nog köpa en R3 efter sommaren när lite pengar strömmat in. Synd att XL-chassit kostade så mycket för så lite.

Permalänk

Nej, den är identisk med R2.

Med andra ord borde man kunna sätta på plexiglas-sidan på r2 också?

Permalänk
Medlem

Som ignition säger, jag tycker bara att det är bra, i andra brancher är det en självklarhet att folk kopigerar varandras bra idér och det ger oss lägre priser samt flera alternativ, superb i min mening så klaga inte!

Jag har även en fråga till fractal design, skulle ett mATX chassi vara något man kan se inom snar framtid? Då det börjar komma riktigt bra moderkort för gamers även till mATX

Permalänk
Medlem

R3 verkar väldigt nice, märke när jag monterat mitt att det fått en stor repa endast av att ligga på golvet så en lack som tål lite lär uppskattas.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt intressant med en tillverkare som visar intresse och åtgärdar fel eller missar man gjort tidigare, speciellt när det gäller ett svenskt företag. Har dock en fråga ang. FD, vet någon om man tillverkar chassina i Sverige eller om man har outsource:at/offshore:at tillverkningen till ett billigare land? Hade ju varit skitbra med svensk-tillverkade datordelar/chassin, hade personligen kunnat betala med för produkter tillverkade i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Jag har även en fråga till fractal design, skulle ett mATX chassi vara något man kan se inom snar framtid? Då det börjar komma riktigt bra moderkort för gamers även till mATX

visa, möt Fractal Design

Att sälja Array utan nätagg är ett välkommet initiativ, då de flesta miniITX-moderkort ändå kommer med externa nätagg. Synd bara att jag redan köpt ett

Permalänk
Medlem

XL blev jag direkt sugen på! Dock så försvan tyo allt när jag fick höra att man inte kunde stätta 120/140mm fläktar i taket.. Har väntat på ett sådant chassi hur länge som hållst då jag är sjukt nöjd med min r2 och planerar stort på vatten kylning men nu blev jag besviken
Till fractal design, ni har inga planer på att göra en lösning att gör hål även för 120/140mm i taket??? Annars får man väll ta och försöka modda sj å det brukar ju inte funka så bra:(

Permalänk

Kommer R3 finnas i svart oxo så blir det nog köp

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

XL blev jag direkt sugen på! Dock så försvan tyo allt när jag fick höra att man inte kunde stätta 120/140mm fläktar i taket.. Har väntat på ett sådant chassi hur länge som hållst då jag är sjukt nöjd med min r2 och planerar stort på vatten kylning men nu blev jag besviken
Till fractal design, ni har inga planer på att göra en lösning att gör hål även för 120/140mm i taket??? Annars får man väll ta och försöka modda sj å det brukar ju inte funka så bra:(

Lite får du väl göra själv? Inte så svårt att fixa ett hål med hjälp av en sticksåg, lite sandpapper, en fil, en nypa noggrannhet och lite tålamod. Det är roligt att modda sina datordelar!