Tjuvtitt på Fractal Designs nya chassin

Permalänk
Melding Plague

Tjuvtitt på Fractal Designs nya chassin

Även svenskar tar tillfället i akt och visar upp nya produkter under Computex Taipei. SweClockers fick i torsdags en förhandsvisning på Fractal Designs kommande chassin.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt fel av FD att ha kvar den otroligt de tråkiga sidohålen.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Define R3 ser rätt nice ut, men över dubbla priset för att man får in några extra hårddiskar?

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Define XL är ett bigtower chassie.

R3 är en uppdaterad version av gamla R2

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem

Blev sugen på glass när jag såg den vita varianten.

Permalänk

Ah just, blanda ihop R3 och XL, men ändå över dubbla priset för 2 extra hdd-platser och jag antar att du kan ha ett 5970 i denna.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Förvånad över att det inte finns några fläktplatser i taket på XL lådan. En enda 140 mm utgående fläkt vad jag kan förstå och det känns lite halvkvävt. Det kommer inte att gå att använda till exempel Corsairs H50 kylare då den skulle ta upp den enda utgången och stänga till totalt.
Avdelaren i botten sätter också stopp för ett luftflöde nerifrån och upp.
Känns som lådan kunde lämpa sig bäst för en stor fileserver.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drömmaren:

Ah just, blanda ihop R3 och XL, men ändå över dubbla priset för 2 extra hdd-platser och jag antar att du kan ha ett 5970 i denna.

Du fick 2 extra 5.25 platser också, samt att de är ett big tower.

Tycker dom skulle satsat på 3 x 140mm ist för 1 x 180, skulle underlätta för den som vill ha vatten kylning, och samtidigt va helt ok för den som vill köra med luft.
(XL modellen)

Permalänk
Medlem

Känns lite som att de bara kopierar Antec. Hade varit roligt med lite nytänkande ibland.

Permalänk

Den vita varianten såg ju riktigt trevlig ut, samt lite annorlunda.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Blev sugen på glass när jag såg den vita varianten.

Ja, vitt är skit snyggt! Har länge tänkt att man ska lacker om mitt R2 till vitt å byta blå lysdioden till rött. haha vart förvånad när de sa att dem gjort de xD

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Avstängd

P18+ rip-off?

Permalänk
Medlem

Define R3, trevliga små uppdateringar, undrar om dom fixar mer utrymme bakom moderkortsplåten för kabeldragning också. Och framförallt undrar jag om man kan köpa den nya fronten i svart och metall-look som R2:an fast med röd diod och reset-knapp som man som R2-ägare saknar. Framförallt vill jag ha den röda dioden som inte ens går ha ikopplad nu som den lyser, och så är ju datorn så jäkla tyst att man vet ju aldrig om den är på eller inte

Permalänk
Avstängd

*drool*

Vill ha!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

hur fan tänker dem när dem gör en eatx låda utan 10 expansionsplatser den hade isåfall varit perfekt. inte bra fd, tex om man skulle vilja ha plats för gigabytes eatx kort som behöver just 10st expansionsplatser

Permalänk
Medlem
Skrivet av xellll:

hur fan tänker dem när dem gör en eatx låda utan 10 expansionsplatser den hade isåfall varit perfekt. inte bra fd, tex om man skulle vilja ha plats för gigabytes eatx kort som behöver just 10st expansionsplatser

Finns väl prov på olika chassin med olika formfaktor-standarder som inte klarar det värsta av det värsta som råkar finnas. Ingen skräll direkt.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

Ah just, blanda ihop R3 och XL, men ändå över dubbla priset för 2 extra hdd-platser och jag antar att du kan ha ett 5970 i denna.

man får in ett eller 2 5970 i ett vanligt R2 ifall man moddar till det lite gran men i standard utförande får man självklart inte in det

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

XL var helt klart ett chassi mer i min smak, visst det ser ut väldigt mycket som P193 men det har löst många av problemen jag tyckt varit betydande med Fractal Design R2. Jag tycker inte avsaknaden av takfläkten är betydande då flödet lär vara bra ändå i övre kammaren.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av sorkin:

Förvånad över att det inte finns några fläktplatser i taket på XL lådan. En enda 140 mm utgående fläkt vad jag kan förstå och det känns lite halvkvävt. Det kommer inte att gå att använda till exempel Corsairs H50 kylare då den skulle ta upp den enda utgången och stänga till totalt.
Avdelaren i botten sätter också stopp för ett luftflöde nerifrån och upp.
Känns som lådan kunde lämpa sig bäst för en stor fileserver.

Observera att det är 1x 140mm fläkt i bakdelen och 1x 180mm fläkt i topp-panelen. 180mm-fläkten i topp-panelen är vinklad så att den blåser ut i bakdelen av chassit. Vi har valt denna lösning för att hålla topp-panelen helt ren och dessutom minimera läckage av ljud till användaren från topp-panelen.

Angående avdelaren mellan nätdelen och huvudkammaren, så är den avtagbar om man exempelvis skulle vilja vända på nätdelen. Den är dock stängd vid leverans eftersom vi vill ha nätdelen i en avskild kammare för att inte påverka temperaturen i resten av lådan.

Vad som inte riktigt framgår av bilderna är att det ska vara en avtagbar avdelare mellan de nedre hårddiskplatserna och nätdelen. Det blir alltså totalt tre kammare; den övre huvudkammaren, nätdelskammaren och den nedre hdd-kammaren. Om man väljer att ha avdelaren mellan nätdelskammaren och den nedre hdd-kammaren monterad, ska luften komma in från den frontmonterade 140mm-fläkten för att sedan gå ut bakom den högra sidopanelen och ut i bakdelen av chassit, dvs. bakom moderkortsplåten.
Väljer däremot användaren att demontera avdelaren, kommer luften att gå ut i hålen över nätdelen, dock med nackdelen att man "värmer upp" nätdelen.

Den stora skillnaden mellan Define R2/R3 och Define XL är att XL ger betydligt bättre temperaturer men med bibehållen låg ljudnivå. Vidare får man plats med större grafikkort tack vare större djup och den löstagbara, samt roterbara hårddiskburen, 2st fler hårddiskar och 2st fler 5,25"-platser.

Kommentar till priset - det beräknade priset om 1495 kr är baserat på dagens dollarkurs om ca 8 kronor. Priset på Define R2/R3 kommer sannolikt att gå upp till ca 895 kr, mot dagens 795 kr, som är baserat på den tidigare dollarkursen om ca 7 kronor. Skillnaden i pris kommer med andra ord att vara mindre än vad man kan tro. Skulle dollarkursen gå ner igen till säg 7 kronor, kommer givetvis även försäljningspriset gå ned.

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Ne, nu blir jag fan ledsen, bittar och deprimerad. För 2 månader sedan letade jag efter ett stilrent och helst vitt chassi som inte kostade mer än runt 800. Till slut köpte jag ett R2 silver, för det var mitt vettigaste alternativ.
Och så kommer detta... :'(
Visst, det är inte flera miljoner i sjön, men ändå jävligt surt. Blir nog att inhandla detta, en vit skärm samt vita högtalare till datorn när man fått lite lön efter sommarens bravader.
När jag såg artikeln tänkte jag "Visar de en uppföljare som är vit så dör jag". Fasen..

Hoppas som sagt att de fixar utrymmet bakom moderkortsplåten, det var riktigt drygt att dra kablarna. Skulle även väldigt gärna se att fläktfiltrena går att ta bort enkelt där fram, så man slipper skruva loss dem.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Ny design var det -.-

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Avstängd

Nu snackar vi P18* Wanna BE på högnivå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Observera att det är 1x 140mm fläkt i bakdelen och 1x 180mm fläkt i topp-panelen. 180mm-fläkten i topp-panelen är vinklad så att den blåser ut i bakdelen av chassit. Vi har valt denna lösning för att hålla topp-panelen helt ren och dessutom minimera läckage av ljud till användaren från topp-panelen.

Angående avdelaren mellan nätdelen och huvudkammaren, så är den avtagbar om man exempelvis skulle vilja vända på nätdelen. Den är dock stängd vid leverans eftersom vi vill ha nätdelen i en avskild kammare för att inte påverka temperaturen i resten av lådan.

Vad som inte riktigt framgår av bilderna är att det ska vara en avtagbar avdelare mellan de nedre hårddiskplatserna och nätdelen. Det blir alltså totalt tre kammare; den övre huvudkammaren, nätdelskammaren och den nedre hdd-kammaren. Om man väljer att ha avdelaren mellan nätdelskammaren och den nedre hdd-kammaren monterad, ska luften komma in från den frontmonterade 140mm-fläkten för att sedan gå ut bakom den högra sidopanelen och ut i bakdelen av chassit, dvs. bakom moderkortsplåten.
Väljer däremot användaren att demontera avdelaren, kommer luften att gå ut i hålen över nätdelen, dock med nackdelen att man "värmer upp" nätdelen.

Den stora skillnaden mellan Define R2/R3 och Define XL är att XL ger betydligt bättre temperaturer men med bibehållen låg ljudnivå. Vidare får man plats med större grafikkort tack vare större djup och den löstagbara, samt roterbara hårddiskburen, 2st fler hårddiskar och 2st fler 5,25"-platser.

Kommentar till priset - det beräknade priset om 1495 kr är baserat på dagens dollarkurs om ca 8 kronor. Priset på Define R2/R3 kommer sannolikt att gå upp till ca 895 kr, mot dagens 795 kr, som är baserat på den tidigare dollarkursen om ca 7 kronor. Skillnaden i pris kommer med andra ord att vara mindre än vad man kan tro. Skulle dollarkursen gå ner igen till säg 7 kronor, kommer givetvis även försäljningspriset gå ned.

Angående R3; hur är utrymmet bakom moderkortsplåten? Det var hemskt för mig att dra kablarna i R2.

Hur är alla fläktfilter ditsatta? I R2 är det enbart filtret under nätagget som är enkelt att ta bort, resten måste skruvas bort. Detta uplever jag som ett stort minus, då jag ofta blåser rent mina filter med tryckluft, och det är inte kul att antingen behöva göra det i lägenheten, eller bära ut datorn från lägenheten.

I mitt chassi var den översta 5.25"-platsen någon millimeter för smal på höjden, vilke resulterade i att jag nästan fick banka in min DvD-läsare. Det gick, men kändes lagom roligt. Är detta något som var vanligt med R2?

Jag upplever att resonans bildas ytterst lätt i mitt R2-chassi. Ibland är det toppens metall som vibrerar, ibland är det själva frontdörren som skapar oväsen. Detta stör mig något så grymt, då jag lagt ner flera tusen på att få en tyst dator och ett tyst chassi. Det går över ibland om man sätter dörren i ett visst läge, men annars låter det.

Är det även bättre lack på utsidan av chassit? R2 repades otroligt lätt på utsidan.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

XL så ju riktigt ba ut, fasen att man lanar mycket :S

Permalänk
Medlem

Synd att dom tar bort den vitlackerade insidan. Tyckte det var jättefint!

Visa signatur

C2D E6850 | 4GB Corsair XMS2-6400 TWIN | Gigabyte GA-P35-DS3 | Asus Extreme GeForce 8800GTS 640MB | WD Raptor 74GB | HP w2207 | JBL Creature II

Permalänk
Medlem

För er som kommenterar utrymmet bakom plåten på R2. Den ska ju redan vara fixad sen en tid tillbaka enligt FD i deras egna tråd här på forumet. Så att den inte nämns bland ändringar i detta fallet beror ju på att den redan varit ändrad sen tidigare.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Observera att det är 1x 140mm fläkt i bakdelen och 1x 180mm fläkt i topp-panelen. 180mm-fläkten i topp-panelen är vinklad så att den blåser ut i bakdelen av chassit. Vi har valt denna lösning för att hålla topp-panelen helt ren och dessutom minimera läckage av ljud till användaren från topp-panelen.

En intressant lösning, men påverkar inte en vinklad fläkt i topped storleken på CPU kylare man kan sätta dit?

Är de 2st fläktarna i fronten för HDD delen (nere) och moderkortet (uppe), eller är båda uppe? Endast ett inblås till moderkorts avdelningen känns lite snålt, framförallt som det inte kommer nån från en nedre fläkt. Med en 180mm, 140mm och ett eller flera grafikkort som blåser ut så låter det som kraftigt negativt tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

vid datorn och med några öl i kroppen?

Helt fel av FD att ha kvar den otroligt de tråkiga sidohålen.

Vad jag förstår kommer man kunna köpa en "lös dörr" utan fläktplats men med ett plexifönster. Läste det nånstans här ;P

Btw, kommer R3:an att ta graffekort som är 305mm(5970 tex.) eller längre? R2:an tar väll kort som är 290mm utan att behöva moddas.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Arginj:

Angående R3; hur är utrymmet bakom moderkortsplåten? Det var hemskt för mig att dra kablarna i R2.

Ja, det är lite mer utrymme bakom moderkortsplåten.

Skrivet av Arginj:

Hur är alla fläktfilter ditsatta?

I Define XL är fläktar med fläktfilter ditsatta med knäppfästen, inga skruvar behövs.

Skrivet av Arginj:

I mitt chassi var den översta 5.25"-platsen någon millimeter för smal på höjden, vilke resulterade i att jag nästan fick banka in min DvD-läsare. Det gick, men kändes lagom roligt. Är detta något som var vanligt med R2?

I R3 är detta förbättrat.

Skrivet av Arginj:

Är det även bättre lack på utsidan av chassit? R2 repades otroligt lätt på utsidan.

Ja, både R3 och XL har en mer reptålig lack.