Köpråd HTPC, tips o ideér välkomna!

Permalänk
Medlem

Köpråd HTPC, tips o ideér välkomna!

Sitter och väger mellan två alternativ egentligen. Ett amdsystem och ett intelsystem. Chassit som ska användas är ett Silverstone Grandia GD05B. Windows 7 64-bit.

Amd (jag har 2Gb DDR2 hemma redan):
Moderkortet har ett internt Ati 4200 som klarar hårdvaruavkodning, bra till Hd-video
Strömsnål processor på 45W TDP (förhoppning om att jag kan köra den passivt.)
Väljer jag amdpaketet så slipper jag köpa grafikkort och ramminnen( sparar ca 1000:- på det).
moderkort och processor är billigare till amd->fördel amd

Intel:
Jag ser ju att 1156 är framtidssäkert men har svårt att motivera det betydligt högre priset.
Ett minus är att man måste köpa ett 5450 då i3:ans gpu inte pallar HD pga drivrutinsproblem.
Ett till minus är att jag måste köpa ram till Intelsstemet.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Tycker framtidssäkert är helt onödigt att tänka på när det gäller HTPC, det kommer ta ett BRA tag innan det börjar komma något högre format än 1080p och båda systemen klarar det galant både med DXVA och utan.

Så om du bara tänker köra det som mediaspelare så skulle jag ta AMD-systemet om du måste köra Windows, annars skulle jag nog valt ett mini-ITX system med Atom-processor och NVIDIA-gpu för att sedan köra Ubuntu med XBMC och VDPAU.

Permalänk
Medlem

Detta blev resultatet:
inet.se

dustinhome.se

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

@arowe17: Hur gick det att montera Big shuriken på det moderkortet? Hur många minnesplatser hänger kylaren över egentligen?

Är nämligen själv på G att bygga HTPC med Silverstone GD05B chassi. Har tvekat lite mellan intel socket 1156 och AMD A3 socket och nu lutar det åt att det blir AMD även för min del. Därför är jag lite nyfiken på hur pass bra (eller dåligt) Big Shuriken passar på AMD sockets...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raxxa:

@arowe17: Hur gick det att montera Big shuriken på det moderkortet? Hur många minnesplatser hänger kylaren över egentligen?

Är nämligen själv på G att bygga HTPC med Silverstone GD05B chassi. Har tvekat lite mellan intel socket 1156 och AMD A3 socket och nu lutar det åt att det blir AMD även för min del. Därför är jag lite nyfiken på hur pass bra (eller dåligt) Big Shuriken passar på AMD sockets...

Chassit och kylaren kommer imorgon (måndag). Kan posta lite bilder om det önskas.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Chassit och kylaren kommer imorgon (måndag). Kan posta lite bilder om det önskas.

Vore as-schysst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raxxa:

Vore as-schysst!

Laddar upp lite bilder när jag kommer hem. Kylaren hänger över 2 st minnesplatser,MEN kylaren är så pass hög så att man har ca 1 cm tillgodo mellan kylaren och minnena. Jag har helt vanliga Corsair XMS2 minnen. Jag kan alltså utnyttja alla 4 platser för minnen. Så minnen utan brutala kylare är lugnt att använda. Mellan cpu-kylaren och dvd:n är det ca 15 mm. Själv har jag ingen dvd/bluray i datorn än men det finns gott om utrymme om man vill ha dit en.
Big Shuriken låter ca 0 decibel när den är igång! Jag har testat att stoppa fläkten och sen snurra igång den igen, men hör inget ljud alls ifrån fläkten. Men man ska passa sig för att koppla in de 3 medföljande fläktarna direkt på nätagget. Då låter dom mycket. På mitt moderkort hade jag kontakter för CPU_FAN, NB_FAN, SYS_FAN. CPU_FAN och SYS_FAN har varvtalsreglering så dom fläktarna man kopplar in på dom kontakterna låter extremt lite. Men kopplar man in en fläkt på NB_FAN så kommer den att låta en hel del. Jag har endast fläkten bredvid nätagget inkopplad,på SYS_FAN, nu och min cputemp ligger på 30-35C under full load. Big Shuriken är riktigt nice;).
Övrigt om chassit så tycker jag det känns välbyggt och stilrent!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Du är en klippa arowe17! Ser fram emot bilderna.

Vad använde du för kylpasta? Följer det med nån sådan till kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raxxa:

Du är en klippa arowe17! Ser fram emot bilderna.

Vad använde du för kylpasta? Följer det med nån sådan till kylaren?

Det följde med lite pasta i en liten påse. Men jag använde pasta som följde med till min Noctua cpu kylare.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Big Shuriken

10 mm tillgodo mellan kylare och RAM

14 mm tillgodo mellan fläkten och eventuell DVD/Bluray

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Tack för bilderna, jag har åxo funderat på att köpa en Big Shuriken men var osäker hur den skulle fungera på moderkortet Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H, detta liknar mycket moderkortet som du har så nu vet jag mycket bättre hur Big Shuriken skulle fungera för mig.

Mycket tack för dom fina bilderna arowe17.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ja, tack för bilderna arowe17!