Permalänk

skärm på chassit?

hej

har lite funderingar att sätta på/modda/bygga om min lan dator så att den har en skärm på sidan av den, chassit är ett antec sonata och skärmen är en acer 17"

tror ni att det skulle funka? eller ska jag ha det separat? ^^

bild på hur jag tänkte mig det (inte mitt chassi osv)

mvh

Visa signatur

dRft

Permalänk

Funkar nog men skärmen kommer bidra till ökade temperaturer i chassit. Om du har varmt i chassit kan skärmen (kanske) t.o.m. överhettas. Vet inte riktigt vilka temperaturer de är gjorda för.

EDIT: Såg nu att skärmen var utanför chassit på bilden, tänkte mig att du skulle skära ut ett litet fönster i chassisidan och montera in den.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Funkar nog men skärmen kommer bidra till ökade temperaturer i chassit. Om du har varmt i chassit kan skärmen (kanske) t.o.m. överhettas. Vet inte riktigt vilka temperaturer de är gjorda för.

EDIT: Såg nu att skärmen var utanför chassit på bilden, tänkte mig att du skulle skära ut ett litet fönster i chassisidan och montera in den.

får se hur jag kommer göra, men troligen blir det att ha på ut sidan av chassit. på andra sidan än den man öppnar så man fortfarande kan öppna chassit lätt/snabbt

nån annan som har nått att säga om idén?

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Borra hål i chassiet och använd en skärm med väggfäste och sätt väggfästet på insidan av hålet i sidan, förstår du xD?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

fixa till plåt med rätt mått, bocka till plåten som du ska ha till skärmfästet, borra hål i chassit så du kan skruva/nippla fast skärmhållaren, klar

Visa signatur
Permalänk

Vad är meningen med modden? Vad förbättrar den?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av el_genius:

Vad är meningen med modden? Vad förbättrar den?

Spara plats ? Kul ? Enklare att ta med sig ett paket istället för två ?
Alla modifikationer måste inte faktiskt ha ett riktigt syfte för att finnas, kan vara för "the lulz" så att säga.

Edit: En eller flera sweclockare har gjort likadant så om du hittar dem eller om dem hittar tråden kan ljus spridas:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Spara plats ? Kul ? Enklare att ta med sig ett paket istället för två ?
Alla modifikationer måste inte faktiskt ha ett riktigt syfte för att finnas, kan vara för "the lulz" så att säga.

Edit: En eller flera sweclockare har gjort likadant så om du hittar dem eller om dem hittar tråden kan ljus spridas:)

Vet det, undrade bara om den hade någon praktisk funktion, t.ex. om den bara hade väggfäste och du skulle sitta vid en snedvägg.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

som bxx8 sa, du behöver dock inte väggfäste som 'backplate' stora distansbrickor borde nog fungera oxo, tänk bara på att chassiplåten kan vara för tunn eller iaf bli böjd.
skärm innanför lådan lär iaf inte vara lika smidigt, blir en hel del kapande o filande invändigt, plus att det blir extremt mkt mer värme.

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Gör det inte! Det kommer bara ta massor med plats. Testa ställa datorn bakom skärmen, det blir rätt trångt... speciellt på lan

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Funkar nog men skärmen kommer bidra till ökade temperaturer i chassit. Om du har varmt i chassit kan skärmen (kanske) t.o.m. överhettas. Vet inte riktigt vilka temperaturer de är gjorda för.

EDIT: Såg nu att skärmen var utanför chassit på bilden, tänkte mig att du skulle skära ut ett litet fönster i chassisidan och montera in den.

Tycker idén verkar bra. Se upp med värmen bara. Kontrollera kylningen.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ASUSG15:

Gör det inte! Det kommer bara ta massor med plats. Testa ställa datorn bakom skärmen, det blir rätt trångt... speciellt på lan

Han kan också göra så att skärmen fälls ut när den ska användas... Så att han har datorn på vänster sida
(så man inte gör det svårare att ta bort chassisidan:p).. Och när den inte används så fälls skärmen in mot chassit...

Liten idé jag just tog copyright på:p......

Permalänk

mkt intressant läsning!.. ska testa ställa datorn bakom skärmen som en sa innan, då kommer jag nog ändra "plan".. men tror jag ska genomföra bygget, fast på ett annat chassi så att jag kan se hur det blir osv

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Han kan också göra så att skärmen fälls ut när den ska användas... Så att han har datorn på vänster sida
(så man inte gör det svårare att ta bort chassisidan:p).. Och när den inte används så fälls skärmen in mot chassit...

Liten idé jag just tog copyright på:p......

Vilken idé!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av KKay:

Vilken idé!

Jävla bra idé och den är min!!

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Han kan också göra så att skärmen fälls ut när den ska användas... Så att han har datorn på vänster sida
(så man inte gör det svårare att ta bort chassisidan:p).. Och när den inte används så fälls skärmen in mot chassit...

Liten idé jag just tog copyright på:p......

Grymt! Ingen moddare som vill göra ett Galleri :)?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SuperChefen:

Grymt! Ingen moddare som vill göra ett Galleri :)?

Hoppas jag, idén är skitbra

Hur man löser de fula gångjärnen och håller fast skärmen mot chassit vet jag inte men lär gå bra att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Grymt! Ingen moddare som vill göra ett Galleri :)?

Kanske kan testa på något gammalt chassi och en crt skräm

Men min skärm (SyncMaster 940BW) väger nästan lika mycket som datorn... Stor risk att datorn tippar.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

verkar som att många får nya idér om detta osv. se till att starta bygg nu då! jag har börjat lite på mitt gamla chassi o en 17" platt skärm, får se ifall det är värt att lägga ut på galleri sen, beror på hur det blir i slutet, om jag lyckas elr inte, lyckas jag blir det nog att ta med den till dreamhack winter o använda den till cs

Visa signatur

dRft

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ASUSG15:

Kanske kan testa på något gammalt chassi och en crt skräm

Men min skärm (SyncMaster 940BW) väger nästan lika mycket som datorn... Stor risk att datorn tippar.

Man tycker ju att crt skärmen är tyngre än datorn så den borde ju defintiivt tippa då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man tycker ju att crt skärmen är tyngre än datorn så den borde ju defintiivt tippa då..

Var ironisk...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ASUSG15:

Var ironisk...

Mhm i knew..

Permalänk
Medlem

Hmmm rolig idea...
Men den kommer bidra till mycket värme ^^ Men gillar du att datan blir varm så Vf inte ser otroligt snyggt ut ^^

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AndyB91:

Hmmm rolig idea...
Men den kommer bidra till mycket värme ^^ Men gillar du att datan blir varm så Vf inte ser otroligt snyggt ut ^^

Datan blir nog inte varm skaru se.

Kul att det är nästan prick ett år sen mitt och det sista inlägg i denna tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Han kan också göra så att skärmen fälls ut när den ska användas... Så att han har datorn på vänster sida
(så man inte gör det svårare att ta bort chassisidan:p).. Och när den inte används så fälls skärmen in mot chassit...

Liten idé jag just tog copyright på:p......

http://www.prisjakt.nu/redirect.php?prisid=79533803

Dyr som fasen män ändå

Permalänk

Hej Sweclockers, lite ny på det dethära

Hade lite samma idé som TS men jag funderade på att ha skärmen innanför... Hur hade man kunnat lösa kyl problemen? Hade vattenkylning hjälp till en hel del eller?

//Awe

Visa signatur

Citera för svar, tack!
Tydligen så är det populärt att skriva sin setup här..
Moderkortsnamn Asus M3A76-CM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM) | QuadCore AMD Phenom II X4 945, 3000 MHz (15 x 200) | 8GB RAM Crosair | ATI Radeon HD 5770 1GB.
Den är lyser fint i blått och den öppnas som ett kylskåp, det vet jag om den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aweponken:

Hej Sweclockers, lite ny på det dethära

Hade lite samma idé som TS men jag funderade på att ha skärmen innanför... Hur hade man kunnat lösa kyl problemen? Hade vattenkylning hjälp till en hel del eller?

//Awe

Då chassitempen är varmare än rumstemperaturen som skärmen vanligtvis är till för är det nog viktigt med bra luftcirkulation in fram och ut bak.

En annan viktig punkt är att ha något skydd på insidan så ingen elektronik råkar nudda varandra nånsin.

TIPS: Hitta en lite äldre TFT-skärm där nätaggregatet för skärmen är extern och inte inbyggt i skärmen, den är boven till värmen vanligtvis.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Hm.. Okey, tackar för svaren. Var hittar man en sådan skärm som inte är alltför tjock?

Visa signatur

Citera för svar, tack!
Tydligen så är det populärt att skriva sin setup här..
Moderkortsnamn Asus M3A76-CM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM) | QuadCore AMD Phenom II X4 945, 3000 MHz (15 x 200) | 8GB RAM Crosair | ATI Radeon HD 5770 1GB.
Den är lyser fint i blått och den öppnas som ett kylskåp, det vet jag om den..