Visa era Windows 7-skrivbord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxanimal:

som alla bör veta använder man ytan bäst om Taskbar finns på sidan då man har en bredbildsskärm. och det får absolut inte finnas något på skrivbordet, kanske nån enstaka installationsfil innan man hinner ta bort den. papperskorgen använder man ju ändå inte.

det lite längre svaret: det man sparar på skrivbordet är ofta av olika filtyp och en blandning av program och dokument. och då filerna lägger sig i den ordningen man sparar dem. detta gör att det inte finns någon logisk ordning (om man inte strukturerar om) vilket leder till längre tid innan man hittar det man söker. visst, det kanske bara tar någon sekund längre men det är länge nog. och det finns funktioner som gör det skrivbordet gör fast bättre. ofta använda program läggs på quick start eller pinnas fast. dokument och filer hittar man använder ofta hittar man i Senast använda dokument där de också sorteras efter namn och dynamniskt byts ut. söker man en viss filtyp så hoppar man direkt in i rätt mapp genom Högerklick på utforskaren->frequent->rätt mapp.

det handlar lite om att det finns ingen anledning att lägga saker på skrivbordet och att det är ett inte är ett optimalt användargränssnitt. och att det ser fult ut.

Du resonerar utefter dina föresättningar. Själv har jag taskbaren längst upp då annars fönster hamnar väldigt långt upp vilket gör att jag måste vrida nacken och titta uppåt mer än nödvändigt vilket är oergonomiskt. Så jag har taskbaren i toppen för att göra så att programmen kan gå ner till den nedre kanten utan skärmen vilket i min "setup" gör det mer ergonomiskt att använda datorn. Sedan hamnar taskbaren på ett ställe där jag inte lägger mycket fokus vilket även gör att den sällan snor uppmärksamhet ifrån program som jag kör. Att ha taskbaren på sidan kan vara skönt och smidigt om man har en ganska liten skärm med låg upplösning där man får mer utrymme höjdleds för program. En annan anledning till att jag har taskbaren på toppen är att det ger mig bra bredd vilket är skönt om man ska ha två eller fler fönster öppna samtidigt.

Skrivbord bör användas efter tycke, på stationära datorn gillar jag inte att ha saker på skrivbordet då de kommer med största sannorlikhet att störa mig i mitt användande, te,x att man ska dra ett fönster och råkar starta ett program istället. Däremot på min netbook känns det väldigt smidigt med ikoner på skrivbordet då de är lätta att komma åt, jag behöver inte navigera musen till någon liten meny i hörnet, jag behöver inte välja en kategori av program, jag behöver inte klicka på valda programmet för att starta det. Kör debian med XFCE 4 på min netbook, och stegen för att starta ett program via startmenyn är: klicka på menyn -> välja kategori -> välja program. Och det är lätt hänt att man råkar trycka på fel kategori eller fel program då knapparna också är väldigt små, medans skrivbordsikonerna kan göras så stora som jag vill och jag slipper gå igenom en massa knapptryckningar och musrörelser för att komma till applikationen. Och har taskbaren i bottnen utav skärmen på den för att få upp programen så högt som möjligt då den skärmen sitter förhållandevis lägre än skärmen till min stationära, dvs att jag får nästan sitta och stirra mig i knät när jag använder program om taskbaren är i toppen. Över kanten på skärmen ska vara i ögonhöjd, man ska inte behöva vrida huvudet bakåt för att se skärmen, om skärmen är så stor att man måste vrida huvudet är det bättre att behöva vrida det neråt än uppåt. Däremot på stationära med windows 7 är det inga problem att använda startmenyn för att starta ett program, dels för att det är simplare och säkrare att navigera med mus än touchpad och dels för att så fort jag öppnat menyn så har jag direkt åtkomst till mina favoritprogram och jag startar dem enkelt genom att klicka på de stora knapparna en gång. Däremot om jag ska starta flera program får jag öppna menyn flera gånger, vilket jag sluppit om jag haft genvägarna på skrivbordet då man slipper öppna menyn. Att ha genvägar i taskbaren gillar jag inte alls, får sämre översikt och större chans att göra något jag inte vill. Det är väldigt smidigt att ha genvägarna i taskbaren, då de alltid är åtkommliga. Men själv tycker jag att de tar plats, ger mig sämre översikt och krångligare att hantera program som körs.

Vad man väljer göra gör man efter tycke och föresättningar. Och jag tycker mina lösningar är bäst under mina föresättningar

EDIT:
Såg att det blev en lång post, kompletterar den med bilder för att det ska vara lättare att förstå vad jag menar med taskbar placeringen.

Stationära:

Gott om plats att köra 2st applikationer brevid varandra och behöver inte vrida nacken uppåt.

Netbook:

Snabb åtkomst till programen och låg sannorlikhet att starta fel program. Taskbaren trycker inte ner programmen till en obekväm höjd.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Snyft:

Mitt skrivbord: http://pici.se/pictures/HMbKbXXQu.jpg

Får se om jag orkar byta ut startmeny knappen någon gång, verkar bökigt med att fitta med det varje gång man kör ny windows update

Dum fråga kanske, men hur får man klockan så där "på" skrivbordet? Är tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av ThePhotoHead:

Dum fråga kanske, men hur får man klockan så där "på" skrivbordet? Är tacksam för svar

Rainmeter eller Samurize bland annat... Googla på det så får du veta mer

Permalänk
Medlem

Mitt skrivbord

Permalänk
Skrivet av Snyft:

Mitt skrivbord: http://pici.se/pictures/HMbKbXXQu.jpg
Får se om jag orkar byta ut startmeny knappen någon gång, verkar bökigt med att fitta med det varje gång man kör ny windows update

Måste bara fråga, varför så många partitioner ? Nästan hela alfabetet ju! Tycker det är jobbigt med 3 som ja har har du många diskar kanske du borde ändra dem till dynamiska diskar och länka dem till en partition

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Mitt skrivbord: http://pici.se/pictures/HMbKbXXQu.jpg

Får se om jag orkar byta ut startmeny knappen någon gång, verkar bökigt med att fitta med det varje gång man kör ny windows update

Jag försöker förstå hur Samurize fungerar men förstår inte riktigt logiken i det... Går det möjligtvis att ladda ner färdiga? Vad jag söker är i princip textklockan som jag citerat samt passande CPU, temp samt ramminne användning. Var kan jag hitta detta om det går?

Edit: Meh, jag är väll bara lat... Förstod lite nu, men vilken font är det som används ovan?
Edit: Ännu en fråga, dag samt månad (och allt annat i text) står på svenska, hur gör jag för att få det till engelska?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dixona:

Jag försöker förstå hur Samurize fungerar men förstår inte riktigt logiken i det... Går det möjligtvis att ladda ner färdiga? Vad jag söker är i princip textklockan som jag citerat samt passande CPU, temp samt ramminne användning. Var kan jag hitta detta om det går?

Edit: Meh, jag är väll bara lat... Förstod lite nu, men vilken font är det som används ovan?
Edit: Ännu en fråga, dag samt månad (och allt annat i text) står på svenska, hur gör jag för att få det till engelska?

Mitt tips är Rainmeter... otroligt enkelt program. Massvis med sköna teman och möjlighet att modda de olika "temana" själv!

Permalänk

Första gången jag försöker använda Rainmeter och Rocketdock.
Kanske lite rörigt.. men men

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Entusiast

Verkar som att det är här man ska visa sitt skrivbord och inte i den andra tråden

Permalänk
Medlem

Imageshack - skrivbordet.png - Uploaded by CLLA93 suttit lite idag å fixat vill nu ba flytta bort dom där ikonerna så man slipepr se dom men hur?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen hur infon smälter in i skrivbordet där. Men du borde redigera bilden så ME2 texten försvinner
Vad är det för program man kan använda för windows 7. Vet det fanns ett som hette StyleXP förr
Eller är det bara egna teman samt gadget folk kör med?

edit:
Hittade just en länk i illya_s signatur till hans/hennes guide, ska läsa igenom nu
(http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/908465-guide-hur-man-andrar-utseendet-pa-windows-7-a/)

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Skrivet av CLLA:

Imageshack - skrivbordet.png - Uploaded by CLLA93 suttit lite idag å fixat vill nu ba flytta bort dom där ikonerna så man slipepr se dom men hur?

Prova sätta kompabilitetsläge till Vista

Så gjorde jag för få msn att lägga sig bredvid klockan iaf... om jag minns rätt

(Vista - Service pack 2)

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muerteheroica:

Prova sätta kompabilitetsläge till Vista

Så gjorde jag för få msn att lägga sig bredvid klockan iaf... om jag minns rätt

(Vista - Service pack 2)

Har de nu som vista sp2 men hur fick du bort den?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Skrivet av CLLA:

Har de nu som vista sp2 men hur fick du bort den?

Den försvann automatiskt efter att jag satt det på kompabilitetsläge
Fast chattfönster lägger sig fortfarande där, nu när jag tänker efter.. hmm, vet inte hur man får bort det tyvärr.

men själva 'Windows live messenger' ska vara dolt om du ställt in Vista SP2

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muerteheroica:

Den försvann automatiskt efter att jag satt det på kompabilitetsläge
Fast chattfönster lägger sig fortfarande där, nu när jag tänker efter.. hmm, vet inte hur man får bort det tyvärr.

men själva 'Windows live messenger' ska vara dolt om du ställt in Vista SP2

Jo såg det nu jag med så blir till och ändra iconerna istället så de blir lite snyggare

Edit: finns det något snabbt eneklt sätt att ändra iconerna som är på taskbaren men bara dom som är där å inte på något annat ställe?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av cope:

Hittade just en länk i illya_s signatur till hans/hennes guide, ska läsa igenom nu
(http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/908465-guide-hur-man-andrar-utseendet-pa-windows-7-a/)

Hans

OT:

Wallpaper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Hans

OT:

Wallpaper?

http://wallpapers.yotoon.pl/high-resolution/ee8adc6745758b20a...

God jul!

Permalänk
Medlem

Bara mig länken inte funkar för? :/ 403 Forbidden

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan tänka sig göra en start orb av denna ikonen? Helst med tre skiftningar i samma färg tex helvit windows tecken osv. Har försökt med photoshop men fick inte till det med avståndet mellan dom tre ikonerna, så det fungerade bara med svart taskbar.

Permalänk
Skrivet av Goodia:

Bara mig länken inte funkar för? :/ 403 Forbidden

Samma här.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Goodia:

Bara mig länken inte funkar för? :/ 403 Forbidden

Skrivet av =ultrafox=:

Samma här.

Är för att man inte får tillgång till sidan.. iaf inte jag.

Permalänk
Medlem

Nä, konstigt att det inte fungerar längre. Nåja, ni kan säkert photoshopa Rosen70s bild så det ser bra ut:P

tema: Browsing Visual Styles 7 on deviantART
Bakgrund: http://pici.se/pictures/IetIEuuWK.jpg

Permalänk

Det var här jag skulle posta...

Ny skärm och ny bakgrund:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixona:

Jag försöker förstå hur Samurize fungerar men förstår inte riktigt logiken i det... Går det möjligtvis att ladda ner färdiga? Vad jag söker är i princip textklockan som jag citerat samt passande CPU, temp samt ramminne användning. Var kan jag hitta detta om det går?

Edit: Meh, jag är väll bara lat... Förstod lite nu, men vilken font är det som används ovan?
Edit: Ännu en fråga, dag samt månad (och allt annat i text) står på svenska, hur gör jag för att få det till engelska?

Ber om ursäkt för sent svar men det är Rainmeter med en skin som heter 10-foot hud. Lycka till!

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Lekte runt på laptopen idag lite och detta är resultatet:

Jag är ganska nöjd

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka lite snygga rainmeter skins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudburst:

Det var här jag skulle posta...

Ny skärm och ny bakgrund:

http://bildr.no/thumb/671400.jpeg

Riktigt snygg bakgrund! Finns den att hitta någonstans eller e det hemmabygge?

Kan posta mitt skrivbord. Har inte gjort mer än centrerat ikonerna och lagt till papperskorgen i taskbar. Har även typ 15 wallpapers som byts av var 30e min.

Visa signatur

AMD Phenom II x4 @ 3,42GHz | Gigabyte GA-770TA-UD3 | A-Data DDR3 1333MHz 2x2GB | HD5750 1GB | WD CaviarBlack 640GB | FD Tesla 450W