Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Köpråd om Sony vaio

Är i stort behov av ny bärbar dator har kollat nu i några månader men har svårt att välja behöver datorn till lite allt möjligt, spela spel som starcraft 2, diablo 3, mass effect 1-2, lyssna på musik och se på film, vill även lära mig saker som video redigering och mixa musik, så det är det den ska klara av.

Ska flytta utomlands i januari och vara borta några år så vill ha en datorn som som är av bra kvalite och inte krånglar så man behöver skicka hem den på garantin eller liknande, och kommer vara på resande fot mycket, så en som är bekväm och inte alltför tung heller.

Har kikat på följande

Sony Vaio VPC-F12Z1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Uppfyller allt jag vill ha, men känns lite stor och klumpig, om det nu var rätt dator jag pilla på i affären.

WEBHALLEN.com - Sony Vaio VPC-Z12Z9E/X - Core i7 620M / 8GB / 256SSD / 13.1" TFT / GT 330M / Win 7 Pro

Hade varit drömm datorn, fast priset, för liten hårddisk, ingen blu-ray och möjligtvis för liten skärm säger nog nej.

Har jag för höga krav på datorn? Klarar en billigare datorn för 10 000 - 15 000 det jag vill också?

Har kollat på S och Y serien också, men de verkar helt enkelt för svaga för att kunna klara av spel...

Obs helst bara tips om sony vaio då jag inte betalar moms på sonys produkter.

Permalänk
Medlem

Sony Vaio VPC-F12S1E funkar nog bra med dina krav, 2k billigare och skillnaden så långt jag kan se är 2gb RAM från F12Z1E.
Annars så kunde de ha tagit ett bättre grafikkort i de båda du länkade, då GT 330M inte riktigt förtjänar att vara med de andra sakerna i burken.

Sedan så är upplösningen 1920x1080 vilken är ett stort plus, framförallt om du ska se på filmer. Och en dator som dessa med så bra prestanda, som bara väger 3,2kg med 16" skärm är det inget fel på.

Men när det väl kommer till kritan är det grafikkortet som kanske kunde vara bättre, och sedan vikten. Så om du är beredd att punga ut 15k extra för mindre vikt och bättre CPU är det värt det (dock så tänk på att en 13" kan vara lite lite för film & spel).

Permalänk
Medlem

Beställde mig en Z12Z9E/X igår, det är 2 månaders leveranstid på den (även om dustin och alla säger 1-2 dagar). Men såsom du säger, lite synd att ingen bluray följer med. Hårddisken 256gig får duga gott för os och några program. Ska man lagra något (jag samlar på musik) får man köpa till extern hårddisk för detta eller helt enkelt ha det på ens stationära dator.
Såsom ADDJ säger så är graffekortet 330M något snålt men Modern Warfare 2 gick då riktigt bra på ett filmklipp som finns på youtube. Hade ju dock varit bättre med 5850/70 som vissa andra laptops har.

Acer Aspire 5843 var annars en jävligt cool dator jag kollade på. Lite lik Sony Vaion i design och gick på betydligt bättre pris ca 15k. Men då har du inte någon SSD vilket var för mig säljande när det gällde vaio Z:an.

Vill du annars ha ett monster till dator kan du beställa via netbookguru.de som ska vara bra firma tydligen. Satte ihop ett monster där som nog hade klått sony vaio z:n gallant till ungefär samma pris.

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk

Detta kanske kan vara ngt? Jo, en acer men ingen plast budget acer. Timelinex serien verkar hålla god kvalité, finns även i 13,3" och 14" med samma hårdvara förutom cpu som är i5 i dom mindre varianterna, batteritid 8-10h. Notera att det är en i7 620m i nedanstående, alltså ingen quadcore.

Egenskaper för Acer Aspire TimelineX 5820TG-624G64Mn (LX.PTN02.234)