Permalänk
Medlem

Wireless Zero Configuration

Hej,

När jag spelar onlinespel, t.ex. CS, så får jag ping drops och jag har provat det mesta för att lösa detta känns det som nu. Drivrutiner, stoppat WZC, fixat rates och allt möjligt. Det enda som fungerar är om jag kör med nätverkskabel direkt in i routern. Alltså är det något med det trådlösa.

Jag har även provat att stoppa WZC på min bärbara och då fungerar allt bra men inte på min stationära där jag spelar onlinespel. Då stoppas hela den trådlösa nätverkstjänsten och jag blir frånkopplad och kan inte ansluta.

Har provat med 100 olika externa program för trådlös nätverksanslutning så att jag slipper WZC men inga fungerar.

Det verkar alltså som att det är äckelpottan WZC som strular så jag undrar om det är någon som vet hur jag kan stänga av tjänsten utan att hela min uppkoppling sabbas?

Eller om någon vet ett program där jag kan ansluta till mitt nätverk utan WZC?

Jag har en modemrouter från ComHem och ett trådlöst nätverkskort (Dlink DWL-G510).

MVH Axel

Permalänk

Rubriken säger "Wireless Zero Configuration"...
Varför inte använda Windows inbyggda nätverkstjänst för trådlöst ?
Det räcker väl med att du installerat drivrutinen för kortet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Men det är ju troligtvis just Windows inbyggda nätverkstjänst för trådlöst, dvs Wireless Zero Configuration (WZC), som är problemet. Har läst om massor som har fixat sina ping drops när de stängt av den och det fungerade ju på min bärbara.

Permalänk
Skrivet av AxelHellstrom_92:

Men det är ju troligtvis just Windows inbyggda nätverkstjänst för trådlöst, dvs Wireless Zero Configuration (WZC), som är problemet. Har läst om massor som har fixat sina ping drops när de stängt av den och det fungerade ju på min bärbara.

Om du vet vad tjänsten heter så är det ofarligt att testa med att tillfälligt stänga av den.
Öppna msconfig och under fliken Tjänster avmarkerar du den och startar om.

När det gäller XP så finns denna länk: Turning off Wireless Zero Configuration

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ja, om jag gör det så dör hela min uppkoppling...

Permalänk

Jag vet inte vad du har installerat men när jag förr hade en 3M-USB-nätadapter så installerades deras
eget nätuppkopplingsprogram. När man högerklickade dess programikon så kunde man välja att i stället
använda Windows Zero Configuration och då kördes Windows eget inbyggda program.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ett sånt program jag har letat efter men inte lyckats hitta. Fick inte med någon programvara när jag köpte nätverkskortet. Finns ju något som heter AirPlus som ska vara D-links programvara för trådlös nätverksuppkoppling. Har letat men det verkar som att de inte stödjer det programmet längre.

Någon som vet var jag kan få tag i detta?

Permalänk
Medlem

Löste det genom att ladda ner D-Link AirPlus software som tog en dag att hitta. Nu kan jag stänga av WZC och då sköter AirPlus nätverket istället. Smart grej det där WZC...