Permalänk

Tycker du gör rätt om du väljer Force disken, gjorde samma sak nämligen och bytte Intel mot Corsair fast nöjde mig med 60GB till en början.
Satsar du på en 120hz skärm så tycker jag du ska köra Nvidia grafik för chansen till 3D Vision sen.
Sen vet jag inte hur värt 12GB minne är i dagsläget? Är ju inte direkt svårt att uppgradera senare i värsta fall.

Annars så ser det ut som jag köpte fast jag valde lite dyrare och mindre minne och lite dyrare Moderkort och Corsairs 850W istället på grund av att jag har tillit för Corsair grejer.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

1000W FD nätagget kostar ju lika mycket (om inte mindre) än 850W Corsair, så varför inte bara köra på det då?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReloadMaster:

Tycker du gör rätt om du väljer Force disken, gjorde samma sak nämligen och bytte Intel mot Corsair fast nöjde mig med 60GB till en början.
Satsar du på en 120hz skärm så tycker jag du ska köra Nvidia grafik för chansen till 3D Vision sen.
Sen vet jag inte hur värt 12GB minne är i dagsläget? Är ju inte direkt svårt att uppgradera senare i värsta fall.

Annars så ser det ut som jag köpte fast jag valde lite dyrare och mindre minne och lite dyrare Moderkort och Corsairs 850W istället på grund av att jag har tillit för Corsair grejer.

Behöver inte mer än 60gb så jag kör på den med. 3D på en 24" skärm känns meningslöst. Har satt ihop ett eyefinitypaket nu med 5970 istället. Kör på 6gb minne nu, är som du säger lätt att uppdatera vid behov.

Skrivet av Leqher:

1000W FD nätagget kostar ju lika mycket (om inte mindre) än 850W Corsair, så varför inte bara köra på det då?

Precis som jag nämnde tidigare i tråden=)

Vilka skärmar rekommenderas för eyefinity? Har nu 3st såna här:
BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se

Permalänk
Medlem

Så här ser paketet ut just nu:

Hur ser det ut?

Permalänk
Medlem

Sätta ihop datorn är ju halva nöjet^^ Vid montage av datorn så sätter dom väl bara ihop den med "stock" fläktar osv? Tror inte du kan räkna med att dom monterar kylare osv på gpu/cpu?? Så då måste du ju plocka bort gpu osv när du får hem den ändå... Kabeldragningen ska vi inte prata om...
Men visst jag kan ha fel angående montaget...

Moderkort: Ska du inte klocka så spelar det inte så stor roll, men om du tänk köra crossfire/sli i framtiden så välj ett kort där även ett ljudkort får plats.

Minne: 6vs12 gb, vid endast spelande så har det ingen som helst betydelse.
Men sysslar du mycket med tung video redigering, photoshop + stora bilder eller har många tunga program igång samtidigt så är dock 12gb att föredra!

Angående 12gb och överklockning så har iaf inte jag märk av några problem... kan köra 4ghz 24/7 fast du kanske hade tänk gå högre?

Nätagg: Hade jag köpt nytt nätagg idag så hade det blivit:
https://www.inet.se/artikel/6900191/corsair-hx-850w-80-
http://www.80plus.org/manu/psu/psu_reports/CORSAIR_CMPSU-850H...
http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella...

SSD: Corsair Force http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010/...

Ljudkort? Interna kort brukar inte va mycket att hänga i granen... Lägg till ett kort från asus tex:
https://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx eller
https://www.inet.se/artikel/6303358/asus-xonar-d1
Beroende på hur mycket du vill lägga på ett ljudkort.
Komplettera sen med ett par hörlurar/headset från tex Sennheiser

GPU: 5970 blir nog bra

Mus/tgb:
Spelar du mycket? fps?
Ta ett tgb med bra anti ghosting ( WikiAnswers - What is anti-ghosting )
Tex: Microsoft SideWinder X4 - Inet.se
http://www.sweclockers.com/nyhet/10486-sidewinder-x4-klarar-a...
Ett billigt och bra bord imo, kan dock kännas lite plastigt...

Steelseries Ikari är en skit bra mus Men är det fps du ska spela så skulle jag tagit ikari optical speciellt om du kör låg sens.

För 30k så hade nog JAG något i den här stilen:

Landar nog kring 30k+ med Windows, fläktar,dvd osv

gl med letandet/byggandet

Visa signatur

i7 920@3.6GHz|Asus Rampage II Extreme|Noctua NH-U12P|MSI GTX 560 Twin Frozr II|Corsair Dominator 1600MHz 12GB|WD VelociRaptor 150GB (OS)|Corsair Force F60|4TB Samsung diskar|Asus Essence STX| BeyerDynamic DT770 Pro-250|Windows Vista x64 SP2|Thermaltake Armor+|Tagan TG700-BZ|LG W2363D-PF 120Hz|SteelSeries Ikari|iQpad Heaton XL|Microsoft SideWinder x4
YouTube Kanal

Permalänk
Medlem
Skrivet av rIdDoCk:

För 30k så hade nog JAG något i den här stilen:
http://img638.imageshack.us/img638/9159/30kdator.jpg

Landar nog kring 30k+ med Windows, fläktar,dvd osv

gl med letandet/byggandet

Ja hade nog försökte klämt in iaf ett till gtx 480 med den budgeten

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Tackar för mycket info!

Om det är som du säger med monteringen, att dom bara monterar stockgrejer så kommer jag självklart att bygga allting själv (hoho=D)

Ang. ljudkort så är jag alldeles för okänslig för att uppleva några större bekymmer med ett inbyggt. Visst, jag uppskattar bra ljud och har ett rejält ljudsystem, men vilket ljudkort jag har påverkar inte min lyssning särskilt mycket=)

Permalänk

Om man nu ska köpa en dator för hela 30k så kan man kanske välja ett nätagg av kvalite och inte en Fractal?
Tex. Corsair HX1000W

Om du inte ska über överklocka processorn så är moderkortet du valt extremt onödigt.

Du kan nog skippa dom där 4 extra fläktarna du valt. Och om du nu verkligen behöver fläktarna välj Noctua.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D, 32GB 3600MHz CL16 RAM, RTX 7900XTX, Fractal North

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut även om jag själv hade satsat på andra saker, men det är upp till var och en! Lycka till med datorn

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Om man nu ska köpa en dator för hela 30k så kan man kanske välja ett nätagg av kvalite och inte en Fractal?
Tex. Corsair HX1000W

Om du inte ska über överklocka processorn så är moderkortet du valt extremt onödigt.

Du kan nog skippa dom där 4 extra fläktarna du valt. Och om du nu verkligen behöver fläktarna välj Noctua.

En fråga, varför köpa noctua som kostar dubbelt så mycket & presterar sämre? När han ändå tänkt köra med fläktkontroller

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av omEn||LabZ:

Tex. Corsair HX1000W

Med tanke på de omdömen som Fractalaggen har fått tycker jag det känns som ett väldigt bra och kvalitativt alternativt.

Självklart ska processorn överklockas.

Vi har redan gått igenom diskussionen om vilken fläkt som är bäst hit eller dit. Jag köper många fläktar för att kunna flytta mycket luft utan att behöva köra fläktarna på max, vilket borde leda till en kall och tyst dator.

Skrivet av InCyBoy:

Tycker det ser bra ut även om jag själv hade satsat på andra saker, men det är upp till var och en! Lycka till med datorn

Självklart har vi alla olika syn på saken, skönt med en som insett det=) Tack!

Permalänk

Om du ändå tänker skruva ihop datorn själv så kan du tjäna en bra slant på att välja en handlare som har bättre pris. Beställde själv ett paket med följande alldeles nyss:
1 x Asus Rampage III Extreme (RAMPAGE III EXTREME) = 3.652.50SEK
1 x Intel Core i7 930 2,8GHz Socket 1366 Box (BX80601930) = 2.696.76SEK
1 x Razer Imperator (RZ01-00350100-R3G1) = 696.41SEK
1 x Samsung SH-S223F (SH-S223) = 258.11SEK
1 x Lian Li PC-A77F (Svart) (C99.A77FB.00) = 3.043.75SEK
1 x Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB (WD1002FAEX) =
876.60SEK
1 x Noctua NH-D14 (NH-D14) = 760.94SEK
1 x Microsoft Windows 7 Home Premium Eng (64-bit OEM) (GFC-00599) =
1.025.13SEK
2 x OCZ Fatal1ty XTC DDR3 PC12800/1600MHz CL7 LV 3x2GB (OCZ3F1600LV6
(OCZ3F1600LV6GK) = 4.261.25SEK
1 x Corsair Force Series F120 120GB (CSSD-F120GB2-BRKT) = 3.348.12SEK
1 x APC SurgeArrest Essential P5B-GR (P5B-GR) = 175.32SEK
2 x Asus GeForce ENGTX480/2DI/1536MD5 1536MB Fermi (ENGTX480/2DI/1536MD5) =
9.496.50SEK
1 x Be-Quiet Dark Power BQT P8 Pro 1200W (BN127) = 2.556.75SEK

totalt 32848

Det är ju ett liknande paket, iofs utan monitor men med 2 gtx kort, som du satt ihop (nära 30k), sparade en avsevärd summa pengar genom att hitta en leverantör som höll bättre pris.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kletarn:

Luftkylningen i 700D/800D är ingen katastrof..
Har själv två fläktar i taket som intake (den tredje sitter H50 på), sedan den i botten och bak på chassit som exhaust.

Är det jag som tänker fel eller ska inte fläktarna i taket vara exhaust och intake i botten?

Visa signatur

CPU: i5 4670K
GPU: ASUS GTX 770 DirectCU II
RAM: 8 GB 1600Mhz
MOBO: MSI Z87-G45

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim_hansson:

sparade en avsevärd summa pengar genom att hitta en leverantör som höll bättre pris.

Får man fråga vilken leverantör du använde dig av då?=)

Permalänk

Jag beställde mitt kit från b-ray.se De hade alla delar jag ville ha i lager, men det finns fler som har bra priser.

Visa signatur

CPU: i7 8086K, MK: Asus Maximus Apex, Minne: Corsair 32GB 3000
PSU: Seasonic 850W 80+P, Kylare: Corsair 150iPro, GK: MSI 1080ti Gaming X trio, Låda: Fractal design define r6 Blackout TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim_hansson:

Jag beställde mitt kit från b-ray.se De hade alla delar jag ville ha i lager, men det finns fler som har bra priser.

Ska kolla upp saken senare. Sitter på jobbet nu och det känns lite för tidskrävande för att passa in=)

Permalänk
Medlem

Du borde nästan vänta tills 6000 serien kommer ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moses666:

Du borde nästan vänta tills 6000 serien kommer ut

Med den inställningen borde man väl alltid vänta tills nästa serie kommer ut=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddaan:

Är väldigt dåligt insatt i Eyefinity, men ni får ju intresset att växa. Förstås.
Funkar det med grafikkortet jag valt nu att köra på tre skärmar, 2 via dvi och en via displayporten, eller krävs för eyefinity avsedda grafikkort? Eller behöver jag köpa en adapter?

I mina ögon hade jag övervägt ett paket för 20k med Eyefinity gfxkort, + 3st skärmar för resterande 10k!
Tror du får ut mer för pengarna på det sättet.

Samma prestanda för 20k istället för 30k, samt en bra mycket häftigare skärm konfiguration.
Tåls att fundera på 2 varv...

Edit:
Antingen:
3st Dell UltraSharp U2311H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar För 7,5k, då kan du pressa in lyxigare hårdvara i burken, upp till dina 30k.
Alternativt:
3st HP ZR24w - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar För 12k, något över din budget eventuellt, men 3x 1920*1200 IPS är redigt läckert/coolt! Yummy, min favorit konfig!

Permalänk
Medlem

Ett tips när du har bestämt dig för vad du ska köpa är att du lägger till alla produkter i en prdukt-lista på prisjakt och att du sedan beräknar lägsta totalpris (Om du inte vill få den byggd såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

I mina ögon hade jag övervägt ett paket för 20k med Eyefinity gfxkort, + 3st skärmar för resterande 10k!
Tror du får ut mer för pengarna på det sättet.

Samma prestanda för 20k istället för 30k, samt en bra mycket häftigare skärm konfiguration.
Tåls att fundera på 2 varv...

Edit:
Antingen:
3st Dell UltraSharp U2311H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar För 7,5k, då kan du pressa in lyxigare hårdvara i burken, upp till dina 30k.
Alternativt:
3st HP ZR24w - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar För 12k, något över din budget eventuellt, men 3x 1920*1200 IPS är redigt läckert/coolt! Yummy, min favorit konfig!

Dell skärmarna är 1920x1080 IPS istället, hur blir det e i en 3 skärms setup? borde vara bättre med 16:10 skärmar. Fast priset skiljer ju ganska mycket också.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

Dell skärmarna är 1920x1080 IPS istället, hur blir det e i en 3 skärms setup? borde vara bättre med 16:10 skärmar. Fast priset skiljer ju ganska mycket också.

Jovisst, men bara 1080 på höjden.
HP´s är 1200 på höjden.

3st 1080 bredvid varann blir en väldigt långsmal liggande rektangel, inte lika illa med 1200, även om den nästan ser likadan ut, men bara nästan.

Permalänk

Dell skärmarna lär ju vara bättre än HP skärmarna. Dustin säljer ju dellen på rea riktigt billigt också. annars är det ju mycket bättre att köpa en dell u2711 istället för 3 skärmar. den kostar runt 8k

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla runt på olika hemsidor, när det gäller så mycket pengar kan du spara mycket pengar på att beställa där det är billigast

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på en bra skärm och två SSD diskar i raid0. Men det beror lite på vad man är ute efter. Jag tycker dock att för 30 000 bör man lyckas få riktigt bra hårddisk prestanda. Själv köpte jag en dator för hälften och köpte sedan till två stycken Intel 80Gb G2 när de precis kommit. Då fick jag 12Gb minne också. MEN, jag har inte satsat på spelprestanda och hade redan flera delar som inte behövdes bytas som chassi och nätagg.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddaan:

Så här ser paketet ut just nu:

http://img685.imageshack.us/img685/9311/del2.jpg

Hur ser det ut?

Antar att du redan har en musmatta?

Sapphire Radeon HD5970 DisplayPort Dual-DVI 4GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Om du ska köra eyefinity så bör väl mer minne på grafikkortet vara bra och då kanske 2500:- för dubbla mängden minne inte är ett överpris (samma kylare du tänkt köpa löst sitter ju redan på 4GB varianten och frakt ingår från wesellcd)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Gå inte ned i minne, bygger du en sån här burk vill du väl ändå att den ska hålla ett tag. Personligen skulle jag aldrig gå under mina 8GB i minne igen, usch hemska tanke.

när den tiden kommer så kan han köpa nya, priset blir mindre.

Permalänk

Förstår inte hur ni kan sitta och rekommendera en skärm med en och en halv månads leveranstid minst

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddaan:

Med den inställningen borde man väl alltid vänta tills nästa serie kommer ut=)

nästa serire är 6000-serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av joFa^:

Är det jag som tänker fel eller ska inte fläktarna i taket vara exhaust och intake i botten?

Du har rätt, jag har byggt om luftflödet då intake i botten inte fungerade något vidare.