Möjligt att gömma "system reserved" windows 7

Permalänk
Medlem

Möjligt att gömma "system reserved" windows 7

Har en liten grej jag stör mig på i min windows 7 installation. En partion som heter "system reserved" ligger och skräpar ner i min computer:

Det jag funderar på är om jag kan gömma den så den inte syns i computer genom att ta bort dess bokstav i diskhanteraren. Vad jag läst mig till används den bara när windows ska startas upp (?) och om så är fallet kan det funka men tänkte höra här om någon har några tankar?

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

System reseved ska vara dold.

Verkar som att du kör dualboot, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Nepp, har bara W7 installerat på datorn. Hårddisken var för övrigt helt ny när jag lade in det. Inget jätteproblem men lite störande är det :/

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hm skumt..

Jadu, ta bort enhetsbokstaven så löser det sig iaf.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag också fått denna "system reserved". Den är visserliggen dold i Windows Explorer.

Jag satte i Windows 7 dvd:n formaterade med hjälp av den och skapade en ny och hur än jag gjorde så dök den där "system reserved" upp som en annan partition.

Kör ACHI och SSD.

Permalänk

Jag har samma problem, hoppas någon svarar fast tråden är gammal.
Primär partionen är C: och system reserved Är E:, nu så sitter den helt oanvändbar mitt emellan mina partioner som jag använder C och F

F är en extra HD
C och G är Optiska läsare.

Hur kan jag ändra så att det blir så här
C primär
D Hårddisk 2
Utrymme för extra disk.
F optisk
G optisk
Z system reserved

Visa signatur

gigabyte ga-p35-ds3, 8800gt, E4500 2 gig ddr2

Barton 2500+ @3200+ , 2 * 256 twinmos winbond. Epox- ep 8rda+ rev 2.1. nvidia 6800le(upplåst och klockat)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

System reserved ska inte vara synlig överhuvudtaget, iaf inte i Den här datorn.

Leta er in i diskhanteraren och se om ni kan byta eller ta bort enhetsbokstaven.

Permalänk

Blir det inte problem att starta windows då för att sökvägarna riktas till en bokstav som inte finns?
Konstigt att ingen vet hur det här fungerar. Välldigt svårt att hitta information för en som inte vill installera om igen...

Visa signatur

gigabyte ga-p35-ds3, 8800gt, E4500 2 gig ddr2

Barton 2500+ @3200+ , 2 * 256 twinmos winbond. Epox- ep 8rda+ rev 2.1. nvidia 6800le(upplåst och klockat)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ta bort bokstaven och uppdatera MBR kan gå.

Permalänk
Medlem

System reserved, den som är på 100mb, ska inte ha någon enhetsbokstav alls

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av yourtttdeath:

Blir det inte problem att starta windows då för att sökvägarna riktas till en bokstav som inte finns?
Konstigt att ingen vet hur det här fungerar. Välldigt svårt att hitta information för en som inte vill installera om igen...

Den partitionen används när datorn ska starta och då används inga enhetsbeteckningar.

Det du gör är att du drar upp cmd (går att göra på de sätt som ovan skrivit också) och skriver:

DISKPART (du kommer att få upp en UAC-Fråga, säga bara yes) SEL VOL X (byt ut X mot det som din systemdisk har) REMOVE EXIT

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Den partitionen används när datorn ska starta och då används inga enhetsbeteckningar.

Det du gör är att du drar upp cmd (går att göra på de sätt som ovan skrivit också) och skriver:

DISKPART (du kommer att få upp en UAC-Fråga, säga bara yes) SEL VOL X (byt ut X mot det som din systemdisk har) REMOVE EXIT

eftersom ingen annan gör det så gör jag det. Tack!;)

Visa signatur

CPU: i7 -930 @2.8GHz MB: Asus P6X58D Premium RAM: 3x2GB OCZ Gold DDR3 1600MHz SSD: Intel X25-M 80GB HDD: WD Caviar Black 1TB Graphics: Radeon HD5870 1GB Chassi: NZXT Lexa PSU: Corsair HX750W Monitor: BenQ 24" OS: Windows 7 Ultimate (64Bit)

Permalänk
Skrivet av KurreKula:

Tackar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Har en liten grej jag stör mig på i min windows 7 installation. En partion som heter "system reserved" ligger och skräpar ner i min computer:

http://piclair.com/data/jwzl2.jpg

Det jag funderar på är om jag kan gömma den så den inte syns i computer genom att ta bort dess bokstav i diskhanteraren. Vad jag läst mig till används den bara när windows ska startas upp (?) och om så är fallet kan det funka men tänkte höra här om någon har några tankar?

En gammal tråd, dock så kan jag svara på varför det dök upp en synlig "System reserved" för mig.

Jag installerade en Corsair Force GT 120 GB och lade in Windows 7 på denna. När jag sedan kopplar in min gamla mekaniska hårddisk utan att ha formaterat denna så dyker "System reserved" upp i "Den här datorn".

Så jag får SSD (C: ), System reserved (E: ) och Mekanisk hårddisk (F: ).

Det jag gjorde var att plugga i Windows 7-skivan och där såg jag att "System reserved" tillhörde Disk 1, dvs den mekaniska hårddisken då SSD:n var Disk 0. Så det var bara att formatera hårddisken och skapa en partition så var problemet löst. No more "System reserved" i "Den här datorn"!

Värt att nämna var att jag fick två stycken olika "System reserved" när jag bootade med Windows 7-skivan. Dessa låg på varsin disk, och jag plockade bort den som tillhörde den gamla Windowsinstallationen på den mekaniska hårddisken.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KurreKula:

Du är ju mannen ;D ;D ;D

Permalänk
Skrivet av Andragaz:

Du är ju mannen ;D ;D ;D

Kul att så många har nytta av mitt gamla inlägg

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hjälpsam

Vad läggs i denna partition?
Min är på 100MB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Tack, du hjälpte mig också nu !

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Vad läggs i denna partition?
Min är på 100MB.

När datorn ska starta letar BIOS efter en partition som är "aktiv" (som jag skrev ovan, här används inga enhetsbeteckningar). Systempartitionen är då aktiv och innehåller info om hur den ska boota och från vilken partition. MBR läggs där och i den finns info om var Windows-mappen ligger. Denna info kan även ligga på din windows-partition och då kan du ta bort systempartitionen.

Anledningen till att man vill ha en systempartition är att om du har t.ex. 3 olika OS så sparas info om alla dessa på ett och samma ställe. Som jag sa ovan, när BIOS startar letar den efter en aktiv partition (på första disken i BOOT-order). Ligger flera olika installationer utpekade på systempartitionen får du välja vilken installation du ska starta ifrån (multi boot). Då är du inte beroende av en enstaka installation utan denna info sparas på ett oberoende ställe.

Skrivet av RobCar:

Tack, du hjälpte mig också nu !

Haha, skoj

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KurreKula:

Eller hur ;D sökte lite på google men hittade inget där... Tur att du finns Behövde de igen så jag kom tillbaka hit