Vattenkyld arbetshäst med mycket disk - budget: 15.000~20.000

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite på de specifikationer som TS vill har och jag kan inte se framför mig hur du ska kunna komma in under 40000kr. Det verkar som om du håller på med en hel del krävande applikationer vad gäller bild och animation samt att det är ditt arbete.

Ett grafikkort för dina ändamål börjar på 10000kr. Produktexempel: Komplett.se - PNY NVIDIA® Tesla? C1060 GPU
Ett bra mängd minne lär behövas då du säger att du har 2st 30'' som ska arbeta med tunga visuella applikationer.

24GB minne också på runt 10000kr eftersom att du måste upp i 4GB/slot. Produktexempel: 2x Komplett.se - Crucial DDR3 1066MHz 12GB KIT, CL7,
Snabba minnen som hänger med i arbetet + 24GB, det är saftiga pengar men om du säger 24GB så ska det väl vara det

Sedan 12+TB lagring går det på 18000kr. Produktexempel: Komplett.se - Seagate Barracuda XT 7200.12 2TB 64MB cahce pga av du har mycket information som ska behandlas samtidigt. Sedan vet jag inte enso m det går att ha 8 hårdiskar i raid. (har aldrig provat raid själv) Men antar att du vill ha Raid 1 i ditt arbete för säketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ithilien:

Extern vattenkylning?! Du kanske tänker i banorna något likt detta:

Aqua Computer aquaduct 720 XT mark III external [11215] - 5.556.00SEK : B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik

En Extern kylenhet Annars kan du ju bygga ett kit som du enkelt monterar på en plywoodskiva, jag såg en bild på nätet nu när jag planerar inför ett kylningskit som ska kyla rejält.

Han har redan ett tillgängligt kylmedium säger han och har sagt 4 ggr

Permalänk
Medlem

Kommer bli svårt att få plats med sådana i ett vanligt atx chassi.. eller har jag fel? Får ju inte plats i vanliga kabinetter

Permalänk
Medlem

Ah, såg det nu mellan trådarna - scrollade för fort - fel av mig

Permalänk
Skrivet av Calimi:

Jag kollade lite på de specifikationer som TS vill har och jag kan inte se framför mig hur du ska kunna komma in under 40000kr. Det verkar som om du håller på med en hel del krävande applikationer vad gäller bild och animation samt att det är ditt arbete.

Ett grafikkort för dina ändamål börjar på 10000kr. Produktexempel: Komplett.se - PNY NVIDIA® Tesla? C1060 GPU
Ett bra mängd minne lär behövas då du säger att du har 2st 30'' som ska arbeta med tunga visuella applikationer.

24GB minne också på runt 10000kr eftersom att du måste upp i 4GB/slot. Produktexempel: 2x Komplett.se - Crucial DDR3 1066MHz 12GB KIT, CL7,
Snabba minnen som hänger med i arbetet + 24GB, det är saftiga pengar men om du säger 24GB så ska det väl vara det

Sedan lite smått och gott vanligt som låda dvd/Br.

Känns som att ett testla kort är bara onödigt man kan köpa något billigt nVidia kort och flasha om så får man samma prestandard när det gäller rendning och sånt.
Men dock håller jag med dig. TS värkar lite borta.
Vattenkylning på allt i hopa? Minnen? HDD? Det kommer kosta över 10k lätt. Sen blir det fruktansvärt krångligt för det är olika anslutningar på div saker.
Sen 24Gb minne? Det är minst 10k. 12tb lagring det är ca 6k? Hur ska du få pengarna att räcka? Höj budgeten till 50-60k blir det nog bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Känns som att ett testla kort är bara onödigt man kan köpa något billigt nVidia kort och flasha om så får man samma prestandard när det gäller rendning och sånt.

Tror inte TS går i och flashar kort. Han skriver att han inte ens ska överklocka, då känns flashning som något mycket instabilt.

Jag ville bara få TS att inse att en dator för bild/ljud/animering på proffesionell nivå är mycket dyrt.
I ett inlägg strax ovan kom jag upp i 38000kr utan processor. Men en processor öfr TSs ändamål och krav blir något i form av Komplett.se - Intel Core? i7 Quad Processor i7-975 DÅ är vi uppe u 48000kr med skatt såklart. Utan skatt 33000kr (räknat skatt på 30%).

Ytterligare har TS krav på fullt vattenkylt system och en PSU som är vattenkyld som jag skummade i tråden kostar närmare 3600kr inkl. skatt.

vattenkylda hårddiskkabinetter för 6-8 hårddiskar, moderkort, GPU, CPU, ja undra var vi hamnar på tillslut

Permalänk
Skrivet av Calimi:

Tror inte TS går i och flashar kort. Han skriver att han inte ens ska överklocka, då känns flashning som något mycket instabilt.

Jo det har du rätt i. Men poängen jag menar att Tesla kort är slöseri med pengar.
Till TS, Läs genom sweclockers vattenkylnings FAQ och här hittar du bra fakta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Jo det har du rätt i. Men poängen jag menar att Tesla kort är slöseri med pengar.

A jag vet inte du, det är såklart bortkastade pengar för vardagsliraren i redigering men för den professionella är det nog inte det. Mina egna antagenden här, har inte läst eller försökt hitta recensioner om Tesla eller Cad kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calimi:

Tror inte TS går i och flashar kort. Han skriver att han inte ens ska överklocka, då känns flashning som något mycket instabilt.

Jag ville bara få TS att inse att en dator för bild/ljud/animering på proffesionell nivå är mycket dyrt.
I ett inlägg strax ovan kom jag upp i 38000kr utan processor. Men en processor öfr TSs ändamål och krav blir något i form av Komplett.se - Intel Core? i7 Quad Processor i7-975 DÅ är vi uppe u 48000kr med skatt såklart. Utan skatt 33000kr (räknat skatt på 30%).

Vi har 25% moms i Sverige, ska man dra bort momsen tar man summan X 0,8 så får man vad det blir utan moms, ska man lägga på moms så tar man summan X 1,25 så får man med moms.

MVH Peter

Permalänk
Avstängd

och hur ska man få plats med sådant i ett Obsidian hade du tänkt?

Samt att det är totalt värdelöst då diskarna klarar sig själv utan kylning. Sen lär det kosta på flera diskar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

och hur ska man få plats med sådant i ett Obsidian hade du tänkt?

Samt att det är totalt värdelöst då diskarna klarar sig själv utan kylning. Sen lär det kosta på flera diskar.

Ja och ts skriver ju att han ska ha minst 12TB, Alltså minst 6st såna där och dem såg inge vidare billiga ut. Sen lär det knappast få plats heller.

Permalänk
Skrivet av BTLulle:

Vi har 25% moms i Sverige, ska man dra bort momsen tar man summan X 0,8 så får man vad det blir utan moms, ska man lägga på moms så tar man summan X 1,25 så får man med moms.

MVH Peter

Är jag helt fel ute om jag säger att det ska vara *0.75 och inte *0.8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Jo det har du rätt i. Men poängen jag menar att Tesla kort är slöseri med pengar.
Till TS, Läs genom sweclockers vattenkylnings FAQ och här hittar du bra fakta också.

Skrivet av Jesper.B93:

Är jag helt fel ute om jag säger att det ska vara *0.75 och inte *0.8?

jag räknade med 0,7 ^^ tack för rättning.
Men ja jag tror väl att det är 0,75 då

Senare för att den här tråden ska leva vidare tror jag TS behöver skriva ännu mer specifikt vad han villha/vad han behöver. För i de flestas ögon verkar 20-30 tusen kronor vara overkligt samt att ett fulltower/atx låda ska vara möjligt.

Vi väntar på dig TS

Permalänk
Medlem

Den här går på $20,270 utan frakt med följande konfiguration:

2x Intel Xeon X5650 6-core 34nm Westmere 2.66GHz
1x Vattenkylning för ENDAST CPUerna
1x eVGA Classified SR-2
2x Kingston 1333MHz 3x4GB CL9 ECC
2x Intel X25-M 80GB i RAID0 för System
1x 3.5" > 2x2.5" hårddiskkabinett för SSD-diskarna
2x 2x5.25" > 3x3.5" Hot-Swap för laginrgsdiskarna
1x LG Blu-ray brännare
1x PNY Quadro FX5800 4096MB
1x Custom HPTX-chassi
1x Enermax Revolution85+ 1050W
6x Noctua NF-SB12 120mm
3x Thermalright 140mm
1x Windows 7 Professional 64-bit Eng
1x 3 års garanti och prioritetsservice
1x Montering och installering av hela systemet

Skrivet av Calimi:

jag räknade med 0,7 ^^ tack för rättning.
Men ja jag tror väl att det är 0,75 då

Senare för att den här tråden ska leva vidare tror jag TS behöver skriva ännu mer specifikt vad han villha/vad han behöver. För i de flestas ögon verkar 20-30 tusen kronor vara overkligt samt att ett fulltower/atx låda ska vara möjligt.

Vi väntar på dig TS

Drar man av på priset tar man alltid bort 20% och när man lägger på är det alltid 25% ;). Så *1.25 för tillägg och *0.8 för avdrag.

Permalänk

japp chamezz har rätt. x 1,25 om man lägger till och x/1,25 eller x 0,8 om man tar bort.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på att ha datorn i ett annat rum och köpa en KVM switch med 2 skärm utgångar eller något i den stilen istället för dyr vattenkylning.

Eller kanske bara långa kablar helt enkelt?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Drar man av på priset tar man alltid bort 20% och när man lägger på är det alltid 25% ;). Så *1.25 för tillägg och *0.8 för avdrag.

Hmm, varför gör man så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Hmm, varför gör man så?

Varför man drar bort just 20% vet jag inte, fick lära mig det när jag läste företagsekonomi i alla fall ;).

Men tar du t.ex. 1000*1.25=1250, tar du sedan 1250*0.8=1000 igen.

Permalänk
Medlem

Får hålla med en del här att bättre lösning vore helt klart att skaffa ett stort chassi att ha allt i, ställa datorn i ett angränsande rum, borra upp ett hål i väggen att dra kablarna igenom, täta hålet bra och vips så har man ett tyst sovrum/kontor. Billigare att köpa långa kablar än att vattenkyla en sådan härk till dator.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Hmm, varför gör man så?

Vanlig enkel matematik. Lägg på 25% moms på 100 kr ex moms så får du 125 kr inkl moms. Man kan dock inte göra tvärtom, dvs dra ifrån 25% på beloppet inklusive moms. Detta beror helt enkelt på att 25% av 100 kronor inte är samma sak som 25% av 125 kronor. För att hitta ex moms beloppet när man bara känner till ink moms måste man dra bort en femtedel, dvs multiplicera med 0,8.

Alltså:

Omvandla ex moms till ink: lägg på en fjärdedel (x1,25)
Omvandla ink moms till ex: dra ifrån en femtedel (x0.8)

Ber om ursäkt för OT.

TS: Jag tror att 12TB hårddiskar kommer att väsnas mer än ett bra nätagg med fläkt, så risken är att det blir lite av en halvmiss. Ska du få burken helt tyst så får du nog lägga lagringen på NAS eller hitta på något annat, tex använda lågvarviga 2,5"-diskar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Värt o påpeka är att hårddiskar i raid bara skriver snabbar på större filer(oftast) en ssd har fortfarande grymt mycket bättre söktider ock kan skriva spridda mini filer extremt snabbt.

Raid diskarna lämpar sig riktigt bra för din hdfilm.

Nyare gigabyte kort har som regel två sata kontroller dels sydbryggan 6 sata 3 och en annan krets 2 sata 2 så mer än 6 diskar i raid lär han inte få med det moderkortet...

BelZeBuB:s förslag var riktigt bra.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Lite mer svar till motfrågorna

Tack för alla förslag och tips hittills!

Eftersom jag ännu inte har fått ihop en komplett konfiguration baserat på svaren kommer jag här med lite svar på de motfrågor som kommit i tråden. Kanske någon vill komplettera tidigare förslag eller komma med helt nya.

Först vill jag förtydliga att jag inte är ute efter ett 100% tyst system, bara 100% vattenkylt och därmed fläktlöst. Man kan vilja ha fläktlöst av fler skäl än enbart ljud (ex. damm, elektronik-lukt etc.).
Självklart vill jag ha låg ljudnivå men det är rimligt att hamna på 22-26 dB i slutändan. Dock utan fläktljud. Exempelvis kommer diskarnas arbete höras och tangentbordets knatter osv. Jämför dock med enbart luftkylt så inser du nog skillnaden...

Extern kyla - Datorn ska klara att ta emot kylvatten utifrån lådan. Dels för att minska ljudnivån, dels för att köldmedium finns. Jag kan alltså välja mellan värmeväxlare eller (om det räcker) enbart passivt värmepaket. Jag vill alltså inte ha en fläkt + värmepaket inuti datorlådan.

Budget - Ja, kanske är 40-60K närmare slutresultatet. Anledningen till att jag började tråden med 15-20 var (1) jag hade ingen klar uppfattning om var det skulle landa och (2) jag vill inte köra maxat bara för sakens skull.
Istället vill jag något i stil med den näst bästa prestandan i varje del. Titta på CPU-priset så fattar du. Den dyraste är marginellt snabbare än den näst dyraste - men prisskillnaden är betydligt större.
Kanske räcker det med billigare komponenter i vissa fall. Jag kör t.ex. med ett tangentbord som kostade 149Kr utan att tappa prestanda. Det FUNKTIONELLA kravet är min utgångspunkt (jämförelsen med tangentbordet är till för att visa att även ett billigt tangentbord har alla bokstäver).
I övrigt gäller det alltså att optimera funktion/pris. Jag struntar hellre i de sista 2% prestanda om det kostar 100% mer. Jag struntar i 50% extra fart från överklockning eftersom jag prioriterar lång hållbarhet och stabilitet. Hellre robusta och kraftfulla delar (en arbetshäst).

Dator i annat rum? - Nej det går inte för jag har massor av kringutrustning (Jog, digitizer, möss, tangentbord x 2, skärmar x 3, E-SATA (för backup) etc. Dessutom är angränsande rum med köldmedium ett utrymme som inte passar att placera en datorlåda i. Även om det fungerade rent tekniskt så är det inte vad jag efterfrågar.

RAID? - Ja, det blir en konfigurationsfråga. Om det skulle ge bättre prestandavinst med en SSD-disk för OS är det kanske bättre. Sannolikt kommer jag köra någon form av RAID för säkerheten. Återigen en avvägning mellan pris/prestanda. Säkerheten är inte skitviktig eftersom det inte är en server jag bygger. En krasch innebär egentligen bara att jag behöver byta den trasiga disken och installera om. Max en halv dags arbete försvinner. RAID är alltså inget skall-krav.

Vattenkylda hårddiskar - Ja. Dom ska kylas med block som det mesta annat. SATA-diskar tål inte att köras så hårt som jag gör ibland utan kylning. Livslängden förkortas drastiskt av det. Diskarna jag kör på idag är skållheta.

Grafikkort - Som sagt... jag spelar inte. Det är dock viktigt att även grafikkorten är vattenkylda. Så alla förslag på grafikkort måste ta hänsyn till detta. Helst skulle jag se block som är modellanpassade men har inte hittat något som ser ut att klara SLI (med avseende på den fysiska formen hos korten).

Modda/flasha - Nja, jag känner mig mycket tveksam till att köra komponenter utanför spec. Iallafall inte om det kan leda till stabilitetsproblem.

Disk - Jag såg att det kommer 3TB-diskar snart. Vilket skulle göra att jag klarar mig med 4 st (utan RAID) vilket ger mindre krav på kyla och utrymme i lådan. Angående ljudnivå på diskarna... Om dom inte är raidade så kommer dom inte säkert arbeta samtidigt. Större/färre diskar ger såklart lägre ljud.

Moms - Det är enkel matematik. Om en produkt kostar 100Kr ex moms så slår man på 25% (100 x 1,25). Resultatet blir 125Kr ink. moms. Om du vill räkna fram ursprungspriset multiplicerar du istället det momsade priset med 0,8. Det har inget med företag eller ekonomi att göra utan är vanlig procenträkning (125 x 0,8 = 100).

Programvara/OS - Jag behöver som jag tidigare nämnt inte några programlicenser. Ser att några förslag innehåller det. Samma sak med garantier. Jag vill bara ha förslag på komponenter till själva datorn - helst med fokus på att de ska passa tillsammans och att det är rätt grejor (ex. minnen & CPU) så att jag inte hamnar där med en massa dyra komponenter som fungerar halvknackigt tillsammans.

Återigen - tack för alla svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalla Kåre:

Vattenkylda hårddiskar - Ja. Dom ska kylas med block som det mesta annat. SATA-diskar tål inte att köras så hårt som jag gör ibland utan kylning. Livslängden förkortas drastiskt av det. Diskarna jag kör på idag är skållheta.

Fine, jag fattar anledningarna. Men, antar det är äldre diskar? Har två stycken Samsung F3 som visserligen sitter en slot ifrån varandra, men helt utan luftgenomströmning som kör dygnet runt. Är fruktansvärt svala och har aldrig gått över 40 grader nu på sommaren. Men eftersom du ska använda många så har du nog problem med att hitta ett chassi.

Dom måste ju ha förbaskat många 5.25" slots alt. 3.25" vart nu blocken ska sitta någonstans.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalla Kåre:

Tack för alla förslag och tips hittills!

Eftersom jag ännu inte har fått ihop en komplett konfiguration baserat på svaren kommer jag här med lite svar på de motfrågor som kommit i tråden. Kanske någon vill komplettera tidigare förslag eller komma med helt nya.

Först vill jag förtydliga att jag inte är ute efter ett 100% tyst system, bara 100% vattenkylt och därmed fläktlöst. Man kan vilja ha fläktlöst av fler skäl än enbart ljud (ex. damm, elektronik-lukt etc.).
Självklart vill jag ha låg ljudnivå men det är rimligt att hamna på 22-26 dB i slutändan. Dock utan fläktljud. Exempelvis kommer diskarnas arbete höras och tangentbordets knatter osv. Jämför dock med enbart luftkylt så inser du nog skillnaden...

Extern kyla - Datorn ska klara att ta emot kylvatten utifrån lådan. Dels för att minska ljudnivån, dels för att köldmedium finns. Jag kan alltså välja mellan värmeväxlare eller (om det räcker) enbart passivt värmepaket. Jag vill alltså inte ha en fläkt + värmepaket inuti datorlådan.

Budget - Ja, kanske är 40-60K närmare slutresultatet. Anledningen till att jag började tråden med 15-20 var (1) jag hade ingen klar uppfattning om var det skulle landa och (2) jag vill inte köra maxat bara för sakens skull.
Istället vill jag något i stil med den näst bästa prestandan i varje del. Titta på CPU-priset så fattar du. Den dyraste är marginellt snabbare än den näst dyraste - men prisskillnaden är betydligt större.
Kanske räcker det med billigare komponenter i vissa fall. Jag kör t.ex. med ett tangentbord som kostade 149Kr utan att tappa prestanda. Det FUNKTIONELLA kravet är min utgångspunkt (jämförelsen med tangentbordet är till för att visa att även ett billigt tangentbord har alla bokstäver).
I övrigt gäller det alltså att optimera funktion/pris. Jag struntar hellre i de sista 2% prestanda om det kostar 100% mer. Jag struntar i 50% extra fart från överklockning eftersom jag prioriterar lång hållbarhet och stabilitet. Hellre robusta och kraftfulla delar (en arbetshäst).

Dator i annat rum? - Nej det går inte för jag har massor av kringutrustning (Jog, digitizer, möss, tangentbord x 2, skärmar x 3, E-SATA (för backup) etc. Dessutom är angränsande rum med köldmedium ett utrymme som inte passar att placera en datorlåda i. Även om det fungerade rent tekniskt så är det inte vad jag efterfrågar.

RAID? - Ja, det blir en konfigurationsfråga. Om det skulle ge bättre prestandavinst med en SSD-disk för OS är det kanske bättre. Sannolikt kommer jag köra någon form av RAID för säkerheten. Återigen en avvägning mellan pris/prestanda. Säkerheten är inte skitviktig eftersom det inte är en server jag bygger. En krasch innebär egentligen bara att jag behöver byta den trasiga disken och installera om. Max en halv dags arbete försvinner. RAID är alltså inget skall-krav.

Vattenkylda hårddiskar - Ja. Dom ska kylas med block som det mesta annat. SATA-diskar tål inte att köras så hårt som jag gör ibland utan kylning. Livslängden förkortas drastiskt av det. Diskarna jag kör på idag är skållheta.

Grafikkort - Som sagt... jag spelar inte. Det är dock viktigt att även grafikkorten är vattenkylda. Så alla förslag på grafikkort måste ta hänsyn till detta. Helst skulle jag se block som är modellanpassade men har inte hittat något som ser ut att klara SLI (med avseende på den fysiska formen hos korten).

Modda/flasha - Nja, jag känner mig mycket tveksam till att köra komponenter utanför spec. Iallafall inte om det kan leda till stabilitetsproblem.

Disk - Jag såg att det kommer 3TB-diskar snart. Vilket skulle göra att jag klarar mig med 4 st (utan RAID) vilket ger mindre krav på kyla och utrymme i lådan. Angående ljudnivå på diskarna... Om dom inte är raidade så kommer dom inte säkert arbeta samtidigt. Större/färre diskar ger såklart lägre ljud.

Moms - Det är enkel matematik. Om en produkt kostar 100Kr ex moms så slår man på 25% (100 x 1,25). Resultatet blir 125Kr ink. moms. Om du vill räkna fram ursprungspriset multiplicerar du istället det momsade priset med 0,8. Det har inget med företag eller ekonomi att göra utan är vanlig procenträkning (125 x 0,8 = 100).

Programvara/OS - Jag behöver som jag tidigare nämnt inte några programlicenser. Ser att några förslag innehåller det. Samma sak med garantier. Jag vill bara ha förslag på komponenter till själva datorn - helst med fokus på att de ska passa tillsammans och att det är rätt grejor (ex. minnen & CPU) så att jag inte hamnar där med en massa dyra komponenter som fungerar halvknackigt tillsammans.

Återigen - tack för alla svar.

Tycker du borde kontakta MurderMod faktiskt, bygger specialkonfigurerade datorer efter önskemål och du får dessutom ett unikt chassi med handgjorda detaljer. Samt optimerad vattenkylning för dina komponenter.

Skulle dock rekommendera att du kör intern vattenkylning, med tanke på hur mycket du ska kyla; CPU, grafikkort, minnen(?) och hårddiskar.

Men om du mot förmodan skulle vilja bygga själv och använda ett externt kylmedium plockade jag ihop detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Tycker du borde kontakta MurderMod faktiskt, bygger specialkonfigurerade datorer efter önskemål och du får dessutom ett unikt chassi med handgjorda detaljer. Samt optimerad vattenkylning för dina komponenter.

Skulle dock rekommendera att du kör intern vattenkylning, med tanke på hur mycket du ska kyla; CPU, grafikkort, minnen(?) och hårddiskar.

Men om du mot förmodan skulle vilja bygga själv och använda ett externt kylmedium plockade jag ihop detta.

Verkar osm om du har glömt väsentliga delar i kraven TS har ställt.

Till kyllösningen vill jag påpeka att köra på externa kylning där vattnet kyls är det viktigt att fortfarande hålla vattentemp. ovan kondesnationsgränsen. Du vill ju inte ha en massa droppande vatten i lådan.

Men till huvudsaken, tack för klargörandet TS.
Du kan nog utesluta desktop varianten av låda och hålla ögonen på ett fulltowerlåda för dina behov. Ett 800D skulle kunna fungera om du ska ha 4x3TB i 5.25 slotsen tillsammans med vattenblock.

Tillgrafikkort måste jag säga att jag inte kan föreslå något längre. Läste lite på Nvidias hemsida om deras Tesla kort och visst man kan köra de i SLI men det kanske är overkill prestanda på de.

Permalänk
Medlem

hittade detta på Any experience OC'ing or liquid cool of NVIDIA Tesla C1060 - 3D-Chips - Overclocking

Insofar as motherboards – I’ve been evaluating the EVGA Classified SR-2 as well. For this board, you’re looking at 2 XEON chips costing around $1780 apiece. (8ANET - Intel Xeon X5680 Processor BX80614X5680 LGA1366 Six-Core 3.33GHz 12MB 6.40GT/s 130W Retail).
So, you’ve got $3500 invested in your CPU, having 2 x 6 physical cores. I’m a little concerned about maintaining parity with a 2-chip system, when overclocked. EVGA indicates that the board has great overclocking features, I’ve just not seen anybody who’s actually done this, yet – at least for the type of 24 x 7 processing that I need to maintain.

The Tesla cards run really hot – when they run. I’m concerned about being able to keep enough air flow through my system to keep the cards running. I received my C1060 card in December, which immediately died. I RMA’d the card, and only today (nearly 5 months later) received a replacement. I’ve not installed the card, yet. I ordered the new Fermi C2050, and am (supposedly) one of the first in line to get the card. I’ve not even gotten a serious estimate from the supplier as to when they’ll ship the unit(s). The C2050 was supposed to be available early Q2 …. Well, that’s come and gone – and there’s still no word.

As an alternative, I’m considering just using a single CPU (the I7 980), with either the new ASUS Rampage III motherboard or the supercomputer motherboard. With this setup, I’d have 4 SLI slots for Fermi / Tesla cards. For myself, I use intense graphics with 2 30-inch Dell monitors. I need at least one slot with one of the new Fermi graphics cards (water cooled). For the remaining 3 SLI slots, I can use for the 3x C2050’s. Here, I’ll have a single cpu / 6 physical core processor that I’ll be more confident about overclocking.

For the Tesla (C1060) and Fermi (C2050) cards – NVIDIA firmly states that the cards run ‘cool enough’, so that they don’t require any cooling modifications. My experience thus far does not support their contention. If you’re running 3 or 4 Tesla’s or C2050’s, you’re sure to have heating problems.

For SATA 6 GB availability, your options for existing ports are limited. You can purchase a 6GB card for your ASUS board as an add-on that will work. What I’ve done to make use of 3GB SSD’s is this – I keep one 6GB xfer, 500 GB storage SSD loaded with my OS, and primary software. That SSD is placed in front of my RAID 10 system, populated by 4 x 500 GB Raptor units. I’m reticent to use 4 x SSD’s in a RAID system due to cost, and possible problems with dependability at this time.

For your Tesla’s and the C2050’s or above, you’ll need 4GB RAM / unit. You will need and use this memory. I use Mushkin Blackline 2 x (3 X 4 GB) kits. Mushkin doesn’t have any of the redline kits for the 4GB RAM. The Mushkin RAM is rock solid, and can be tuned to accommodate your Tesla / Fermi system. Depending upon your applications, you have a strong possibility of pounding your RAM.

I use a hybrid cooling system. The C1060’s are not amenable to water cooling (NVIDIA will void your warranty – given my sketchy experience with the cards, this probably isn’t a good idea). I water cool my CPU, motherboard, and video card. For my new system, I’ll be using phase-change system (I won’t mention the name, but will have a person who builds a lot of these single / double phase change cooling systems – e-mail me and I will send you his contact information), to cool my CPU. I’ve had some issues with overheating the motherboard, and will be using a water-cooled system for that. Water cooling seems to work just fine for the video card.

Så till TS, för att ditt system skall hålla länge kan du dorekt utesluta både CAD och Tesla kort. Nvidia tillverkar inte dessa med vattenlösning och om du applicerar ett vattenblock på det så försvinner garantin. Med detta har vi iallafall löst vilken leverantör det blir.
Kraven var: SLI, vatten + hållbarhet --> EVGA. De enda som tillverkar SLI-kompatibla kort tillsammans med ett vattenblock (såvitt jag vet). Så jag antar att det blir EVGA GTX 480 SLI vilket landar på 10000 svenska iaf. http://www.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=015-P3-1489-AR&family=GeForce 400 Series Family&sw=

Återkommer senare ni vill sambon ha mat