Permalänk

I valet av: 945, 955 eller 965?

Jag står i valet och kvalet av att välja AMD-processor, till min nya dator, och har bestämt mig för en fyrkärnig men sedan tar det stopp. Det lutar åt att jag väljer en 945 just för att den är billigast och sedan går det ju upp 200 kr per modell.

  • Men vad missar jag på då jag inte väljer 955 eller 965?

  • Kan tänka mig att överklocka, om än i liten skala för att öka prestandan

  • priser ÄR en faktor, varför jag vill ha absolut mest prestanda per krona

  • antar att jag borde skaffa en ny kylare, tips på en billig, tyst och sval?

Ska ju även köpa nytt moderkort. Jag kom fram till en Gigabyte GA-790XTA-UD4. Fördelen jag ser med den är att den stödjer USB3 och SATA3 vilket kan bli trevligt senare....och att den har stöd för CF (om än med 8x men det gör ju inte så mkt?). Några tankar kring det här valet?

Sedan gäller det ju minnen, om vi antar att jag kommer att överklocka lite grand vilka ska jag då välja om det även här är billigast möjliga men till så bra prestanda per krona?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Med 945 missar du upplåst multipeln som 955BE har.

Om du ska ändra klockfrekvensen (FSBn) för prollen så behöver du sänka hastigheten på minnena och detta är vad BE kommer in i bilden.

Permalänk
Antielefant

955 eller 965 är oftast skit samma om du ändå ska klocka.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack för era svar.

Nu har jag blivit lite osäker om jag vill klocka eller inte, ska ändå inte köpa datorn förrän i augusti, men om jag säger så här: om jag inte vill det så väljer jag en 945 och vill jag klocka tar jag den 955 (med tanke på priset), är jag rätt ute då? Det enda jag är lite fundersam över är om en 945 presterar mindre i spel och så? (är väl främst det som jag kan tänka mig är det mest krävande jag kommer hålla på, bortsett från att spela upp hd-film till tv:n)

Permalänk
Medlem

200 MHz är bara 200 MHz, varken mer eller mindre. Du lär knappast märka någon skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

köpte en 955, ser ingen anledning till att köpa 965:an då kan man lika gärna köpa en x6

Permalänk
Medlem

Jag skulle idag valt emellan 955 eller 1055t.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

955 köpte jag,men se till att byta kylning, originalfläkten låter fruktansvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stapeldiagram:

955 köpte jag,men se till att byta kylning, originalfläkten låter fruktansvärt!

945 köpte jag nyligen och ångrar att jag inte köpte 955/965 eftersom prisskillnaden är såpass liten. Kan bekräfta att även orginalfläkten för 945 låter helt fruktansvärt (vid load). Var tvungen att byta.

edit: Kanske kan det här vara intressant?
Uppgraderingspaket AMD Phenom Black Edition + Dirt2 - Inet.se