Permalänk

Datorn är elak och vägrar starta!

Halloj!

Kom hem igår och satte mig framför datorn och såg att mitt virus program fångat upp en trojan horse (kommer inte ihåg exakta namnet) och föreslog "Move to Vault", jag trycker där och datorn startar om sig, no big deal tänkte jag (okunnig som jag är).

Men nu kommer inte datorn längre än windows loggan innan den startar om. Har testat att starta den i felsäkert läge och felsäkert läge med kommando tolk osv men inget fungerar. Har kollat inne i BIOS men vet inte riktigt vad jag ska leta efter.

Har som tur är en laptop som jag sitter på nu, men att formatera om datorn känns ändå förjävligt då jag har en hel del viktiga saker såsom dokument och bilder m.m på den som inte går att ersätta. Om det är ända utvägen så får jag såklart göra det men därför tänkte jag kolla här ifall det finns någon som har varit med om något liknande och löst det utan att formatera om.

Jag har även kollat temperaturer och allt är som det ska, lät den också stå över natten avstängd så lär knappast vara det.

Någon som har något förslag?:)

Mvh Robbaan

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att rädda dina filer är att boota på en linux CD (t.ex Ubuntu) och sedan kopiera filerna till ett USB-minne eller en USB-hårddisk.
När du gjort det kan du pilla med din windowsinstallation utan att riskera dina filer.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Staropramen:

Ett enkelt sätt att rädda dina filer är att boota på en linux CD (t.ex Ubuntu) och sedan kopiera filerna till ett USB-minne eller en USB-hårddisk.
När du gjort det kan du pilla med din windowsinstallation utan att riskera dina filer.

Tack för tipset!:) Men du tror inte jag kan få igång datorn på något sätt?

Permalänk
Medlem

tror det kan vara...

Det kan vara ett Bios Virus eftersom du inte kan komma längre än windows loggan. (bara en tanke) men kopiera över dina filer som du vill ha kvar och formatera sedan datorn. verkar bäst så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban507:

Tack för tipset!:) Men du tror inte jag kan få igång datorn på något sätt?

Det kanske går men se till att rädda dina filer först. En annan sak är att det kanske går snabbare att bara installera om än att få ut ohyran och sedan rätta till allt den ställt till med. Formaterar du är du också 100% säker på att allt är borta.

Länk till Ubuntuskivan: http://se.releases.ubuntu.com/10.04/ubuntu-10.04-desktop-i386.iso

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Staropramen:
Håller med. Helst ta bort partitionerna och skapa ny när du ska installera om för att verkligen vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Staropramen:
Håller med. Helst ta bort partitionerna och skapa ny när du ska installera om för att verkligen vara säker.

Jag säger inte att du har fel men spelar det någon roll? Det är i så fall något jag aldrig tänkt på.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Staropramen:
Beror på vad man har för problem.

I normala fall spelar det det ingen roll men med vissa fel är det nödvändigt. Kan lika gärna göra det när man ändå håller på för det tar knappast mer tid. Sen går det bra att snabb formatera (istället för den långsamma enligt förklaring i andra trådar här).

Överkurs:
En sak som tar mer dit är att avbryta efter att man tagit bort partitionen och stänga av datorn ifall något är kvar i minnet (Vissa virus eller fel). Sen startar man datorn igen och (snabb) formaterar och installerar.

Jag struntar ofta i att starta om eftersom det bruka går bra ändå. Tar ju tid att starta om igen från Windows CD/DVD/USB minnet och komma till samma ställe.

Permalänk
Medlem

Ok, är det för att rester av virus kan finnas kvar även efter omformatering elller är det partitionerna som skulle kunna bli korrupta på något sätt?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Om du inte spelar spel så kan det vara värt att provköra Ubuntu ett tag. Jag gjorde det för ett par år sedan och gick aldrig tillbaka till Windows.

Här är en rätt bra reklamfilm för Ubuntu (Netbook Edition), fast tänk på att den är snabbspolad eftersom Dell tyckte det var coolt att göra så....

Ubuntu on Vimeo

Permalänk
Medlem

Staropramen:
Jag gör det för att få fräscha partitioner och för att det går snabbt (sekunder extra att välja) om man ändå ska snabb formatera.

Att virus kan finnas kvar är bara något jag hört.
Oroar mig mer för korrupta, skadade (långsamma?) partitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Staropramen:
Jag gör det för att få fräscha partitioner och för att det går snabbt (sekunder extra att välja) om man ändå ska snabb formatera.

Att virus kan finnas kvar är bara något jag hört.
Oroar mig mer för korrupta, skadade (långsamma?) partitioner.

Aha, då är jag med dig. Den lilla tiden extra det tar är ju förstås försumbar jämfört med allt annat arbete med att installera om.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W