Intel Labs överför data med lasersignaler

Trädvy Permalänk
Number Six
Registrerad
Dec 1999

Intel Labs överför data med lasersignaler

Kiseljätten Intel utvecklar ett system för intern dataöverföring med laser. Tidiga experiment visar överföringshastigheter på hela 50 Gbps.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Apr 2006

Sjukt coolt! GO SCIENCE!

/ Daniel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Är det här detsamma som LIght Peak teknologin det har varit tal om från Intel? Hur som helst, härliga hastigheter.

Lekmaskinen: Sandy Bridge dator || Surfplattan: Surface Pro 4 || Fabbeluren: Nokia 7 Plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009

Häftigt värre!
Hoppas vi får se fler liknande nyheter också!

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008

Bah! Jag väntar fortfarande på något som kan öka de geografiska avståndet som fiber begränsas av idag.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linneryd
Registrerad
Sep 2009

Galet fränt

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte GA-P55-UD4, i5 750 @ 3,6ghz, H50, HD5870, Corsair TX 650W 80+, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz dominator , Fractal Define R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
٩(͡๏&#81
Registrerad
Jul 2009

Haha, det var häftigt

Balle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där min dator befinner är
Registrerad
Aug 2007

Hur många ssd måste man raida för att kunna föra över en fil i de hastighaterna?

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Intressant, när kan detta tänkas komma tro?

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bah! Jag väntar fortfarande på något som kan öka de geografiska avståndet som fiber begränsas av idag.

Det ökar väl hela tiden allt eftersom fibrerna och signaltekniken utvecklas.
En orsak till att inte optisk överföring funkar hemma, över långa avstånd, i de "lakritssnören" som används för digitalt ljud, är att dessa oftast inte har glasfiber, utan närmast en tunn fisklina i plast.
En fullständigt onödig teknisk lösning, digitalt ljud via el hade varit mycket bättre.
Förstår inte riktigt vad Intel har tänkt använda tekniken till, är det grundforskning eller har dom mer konkreta mål?

edit Titta på bild 3, Chefen som tar åt sig äran och ingenjören som har gjort jobbet.

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 5 3600 | AMD RX 5700 | 64 GB Corsair | https://valid.x86.fr/edfctp | Seasonic FOCUS Plus 550W Gold.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Jessheim
Registrerad
Jul 2001

Detta är riktigt trevligt teknikhopp. Tänk att kunna köra en optisk anslutning mellan chipset och cpu på moderkortet t.ex. En anslutning istället för 300 kopparledningsbanor. Förenklar design både vad gäller utrymme på kortet, priset och energiförbrukning skulle jag tro.

Lite osäker på vad mer som skulle kunna utnyttja tekniken just nu.. kommunikation mellan cpu och minne eller grafikkortet tror jag inte tjänar på detta riktigt ännu. Speciellt när styrkretsarnas logik börjar flyttas in i cpun.

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.267
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Dr.Mabuse:

Räcker det inte att de klarar avstånd som tex över atlanten?

Blir svårt att komma ifrån dämpningen dock. Hade det inte varit glas utan vakuum istälelt så hade räckvidden antagligen varit något större.

CCNP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009

Är det bara jag eller har det varit en nyhet där en optisk processor gjorts av glaskristaller eller något liknande för ett tag sen?

Citera för svar

Asus Prime X370-Pro | AMD Ryzen 7 1800X | G.Skill Flare X AMD Series 16GB 3200MHz DDR4 | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av maniak:

Räcker det inte att de klarar avstånd som tex över atlanten?

Om den erbjöds på torra land och inte hade så mycket latenser, absolut! Nu är det tyvärr inte så. Skulle vilja klustra ett SAN mellan två serverhallar som råkar ligga liiiiiite för långt från varandra.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.168.1.267
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om den erbjöds på torra land och inte hade så mycket latenser, absolut! Nu är det tyvärr inte så. Skulle vilja klustra ett SAN mellan två serverhallar som råkar ligga liiiiiite för långt från varandra.

EDFAs borde väl gå att få tag på, eller introducerar de för hög delay kanske?

Vad är det för avstånd egentligen?

CCNP

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Okt 2002

Trådlös intern signalöverföring är ordentligt hett i forskarkretsar (no pun intended). Att tekniken har nått så långt att signalöverföring i fysiska ledningar är för långsamt och krångligt är fascinerande.

Om detta eller spinntroniska implementationer kommer visa sig bli mest lämpad i persondatorer är fortfarande oklart. Denna tekniken känns närmare i tiden, men spinntroniken känns mer potent. En ordentlig generationsväxling för tekniken kommer det innebära i vilket fall.

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av phz:

Trådlös intern signalöverföring är ordentligt hett i forskarkretsar (no pun intended). Att tekniken har nått så långt att signalöverföring i fysiska ledningar är för långsamt och krångligt är fascinerande.

Om detta eller spinntroniska implementationer kommer visa sig bli mest lämpad i persondatorer är fortfarande oklart. Denna tekniken känns närmare i tiden, men spinntroniken känns mer potent. En ordentlig generationsväxling för tekniken kommer det innebära i vilket fall.

Tusan! Du slog mig i att nämna spinresonansen. Personligen tror jag mer på spinresonans, helt enkelt eftersom man kan skicka dessa signaler genom optiskt icketransparenta material.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av maniak:

EDFAs borde väl gå att få tag på, eller introducerar de för hög delay kanske?

Vad är det för avstånd egentligen?

Ekonomiskt och tekniskt är det inte realistiskt att vi försöker hitta egna lösningar. Vi är som de flesta beroende av vad dagens ISP kan leverera till en rimlig kostnad - OM du nu finns teknik med tillräckligt hög kvalité. Avståndet är kanke inte så blodigt, 25km fågelvägen eller 45km bilvägen. Vilen väg fiber tar vet jag inte. Det jag vet däremot är att våra tester inte föll väl ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2002

Finns bra potential i detta om tekniken tilllåter någon meter, t.ex. behöver man inte ha alla komponenter i samma låda så man kan ha externa grafikkort att koppla in när man vill spela på sin bärbara.

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

Låter jäkligt sweet, men kommer inte tekniken dra löjligt mycket ström? Rätta mig gärna för jag har ingen aning!

Ein Haswell mit ein gtx 970, jawohl!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av houze:

Finns bra potential i detta om tekniken tilllåter någon meter, t.ex. behöver man inte ha alla komponenter i samma låda så man kan ha externa grafikkort att koppla in när man vill spela på sin bärbara.

Asus har redan en sådan lösning, asus XG

Men jag gissar på att du menar att man ska kunna plugga in ett vanligt "stationärt kort" ex HD5970?

Men intressant nyhet, blir roligt ifall det tillämpas någonting användbart.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Okt 2007
Skrivet av droodle:

Låter jäkligt sweet, men kommer inte tekniken dra löjligt mycket ström? Rätta mig gärna för jag har ingen aning!

Det tror jag inte. Jag är inte heller någon expert på området, men trots att LASER är rätt ineffektiv är det inga stora effekter som behövs för att överföra information med ljus!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Maj 2009

lol old!

seriöst!

Citera för svar