Sista kollen på en Intel-arbetshäst, ca 17 000 kr

Permalänk
Medlem

Sista kollen på en Intel-arbetshäst, ca 17 000 kr

Har satt ihop ett datorpaket som ska kunna ska prestera inom diverse områden och inte bara agera speldator. Har därför valt att sätta ihop ett Intel i7 socket 1366 system. En lista på delarna hittar man här:

Produktlista - Ny dator (Intel i7)

Jag har läst på en del gällande de flesta komponenterna i paketet och är därför ganska nöjd med de komponenterna jag valt ut. Jag skulle dock långt ifrån vilja kalla mig nån expert på ämnet och eftersom det var många år sedan jag satte ihop ett paket sist så tänkte jag att det kunde vara bra ifall man kunde få hjälp med en sista koll innan beställning.

Värt att nämna är att jag tänker overklocka processorn. En annan sak värd att nämna är att jag vet att jag inte alltid valt ut de billigaste bland likvärdiga produkter. Detta beror på att jag ska beställa datorn i Tyskland och där är det inte alltid samma produkter som är populära som i Sverige och därför kan det ibland skilja vilken produkt det är som ger mest för pengarna.

Är man intresserad av tyska priser kan jag rekommendera Preisvergleich bei idealo.de . Tyvärr kan man inte göra listor på den sidan så därför valde jag att sätta ihop en lista på prisjakt istället, för enkelhetens skull.

Välkomnar varmt alla vettiga tips!

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk

En 1366 kan du ha även om du mestadels spelar vet du

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

En 1366 kan du ha även om du mestadels spelar vet du

Jo det vet jag men ifall jag mestadels skulle haft datorn till spel så hade varit bättre att köpa en i5 istället och spara in lite pengar. Jag valde därför att poängtera att jag att ska använda datorn till mer än spelande för att undvika onödiga kommentarer men jag fick visst en ändå...

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Inaktiv

Ser bra ut, möjligen någon fläkt till (ifall det inte följer med 2st med chassit) så att du har fullt pådrag sedan. Skulle kunna byta ut nätagget mot ett motsvarade Corsair, men det är nog mest en fråga om personliga preferenser - jag har bara haft dåliga erfarenheter med Antec nätagg. Du ska inte ha mus och tangentbord också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Ser bra ut, möjligen någon fläkt till (ifall det inte följer med 2st med chassit) så att du har fullt pådrag sedan. Skulle kunna byta ut nätagget mot ett motsvarade Corsair, men det är nog mest en fråga om personliga preferenser - jag har bara haft dåliga erfarenheter med Antec nätagg. Du ska inte ha mus och tangentbord också?

Det följer med 2 st fläktar med chassit precis som du gissat så chassit kommer vara maxat med fläktar som kan gå på lågt varvtal. Jag stod faktiskt i valet och kvalet mellan Antec eller Corsair nätagg men valde till slut Antec. Detta för att Antec nätagget är nyare (kom förra året) och har fått bra recensioner (stabila spänningar och tyst fläkt bl a) och dessutom så fick man ett modulärt Antec nätagg för samma pris som ett icke modulärt Corsair (iaf i Tyskland).

Jag är ändå iaf intresserad av att höra vad du haft för erfarenheter av Antecs nätagg om du har lust att dela med dig?

EDIT:

Har redan tangentbord och mus och även ifall de kanske också borde uppdateras så tänkte jag vänta lite med det...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Ang Antec-nätagg. Har haft 4 st av olika modell och specifikation. 3 av dem blåste en kondensator inom 6 månader och 1 låter som ett jetplan. Ska nog påpeka att jag inte belastat dem speciellt mycket då jag alltid försöker köra med ganska stor marginal uppåt, just för att slippa att psu-fläkten måste köra i högvarv.
Datorn jag har i signature har ett EarthWatts 500 och den låter så illa och blir så varm att jag drar mig från att starta upp den överhuvudtaget. Agget ska bytas i den snarast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150406:

Ang Antec-nätagg. Har haft 4 st av olika modell och specifikation. 3 av dem blåste en kondensator inom 6 månader och 1 låter som ett jetplan. Ska nog påpeka att jag inte belastat dem speciellt mycket då jag alltid försöker köra med ganska stor marginal uppåt, just för att slippa att psu-fläkten måste köra i högvarv.
Datorn jag har i signature har ett EarthWatts 500 och den låter så illa och blir så varm att jag drar mig från att starta upp den överhuvudtaget. Agget ska bytas i den snarast.

Ajaj tråkigt att du haft sån otur...

Hur längesedan var det dessa nätagg paja? Läste nämligen lite om att Antec hade rättat till en del fel nu på senaste modellen som skapat problem tidigare. Hur som helst så kommer nätagget med 5 års garanti så det känns ju betryggande iaf.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jo, garantierna är det inget fel på alls - funkar helt smärtfritt! Det kan jag intyga iallafall

Permalänk
Medlem

Hallå,

Vad skall datorn användas till utöver spel? Video och layoutarbete? Compositing? Här antar jag!

Om du har budget till det, försök ha en grund på 12GB minne, alltså 3x4gb. Om moderkortet sedan tillåter, kan du införskaffa ytterligare 3x4 när plånboken tillåter igen, därigenom få fulla 24gb på sikt.

Sedan, för guds skull, köp ett Nvidia kort med CUDA ifall video och renderingar är din grej.
Det är helt otroligt vad mycket snabbare redigering du får när du kan dra nytta av CUDA. Arbetar jag med ett REDCODE 5k eller standard 1k klipp som är säg.. 40 sekunder, tar klippet ca. minuten att rendera med CPU. Med GPU tar det knappa 15-20. Skillnaden blir än större om du arbetar med flera lager video.

Se dock till att du köper ett CUDA kort som har minst 1GB kärna.

Visa signatur

Asus G74JW - Intel Core i7 2920XM - 8GB DDR3 - Geforce 580m - 120hz monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danrozen:

Hallå,

Vad skall datorn användas till utöver spel? Video och layoutarbete? Compositing? Här antar jag!

Om du har budget till det, försök ha en grund på 12GB minne, alltså 3x4gb. Om moderkortet sedan tillåter, kan du införskaffa ytterligare 3x4 när plånboken tillåter igen, därigenom få fulla 24gb på sikt.

Sedan, för guds skull, köp ett Nvidia kort med CUDA ifall video och renderingar är din grej.
Det är helt otroligt vad mycket snabbare redigering du får när du kan dra nytta av CUDA. Arbetar jag med ett REDCODE 5k eller standard 1k klipp som är säg.. 40 sekunder, tar klippet ca. minuten att rendera med CPU. Med GPU tar det knappa 15-20. Skillnaden blir än större om du arbetar med flera lager video.

Se dock till att du köper ett CUDA kort som har minst 1GB kärna.

Hej!

Utöver spelande så hade jag även tänkt att köra lite CAD och CFD-beräkningar på datorn. Det är dock på intet sätt för professionellt bruk så jag tror att jag kommer klarar mig med prestandan som paket jag plockat ihop nu levererar. Visst är det alltid bra med mer RAM tex men det har jag inte budget för känner jag. I vilket fall så tack för tipsen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva en liten avslutning till den här tråden nu när jag faktiskt har beställt grejorna. Kan ju vara intressant för någon som går i tankarna att beställa ett liknande paket kanske...

Blev två ändring lite i sista minuten. För det första så kom jag på att jag inte hade kollat upp skärmen så mycket så jag sökte efter lite recensioner på den. De jag hittade var inte så positiva direkt så därför valde jag att byta ut Samsung P2450H mot något annat. Tyckte det var väldigt svårt att välja någon ny skärm utifrån mina behov men valet föll tillslut på en Samsung XL2370 LED. Verkade vara en bra skärm för pengarna då den fick helt okej recensioner när den kom och har nu gått ner en del i pris.

Eftersom Sapphire HD5870 Vapor-X inte fanns i lager på de ställena jag tänkte beställa på samt att jag såg recensioner där revision 2 av kortet inte verkade prestera likvärdigt med rev 1 så bestämde jag mig för att kolla på alternativen. Valet föll på ett Asus EAH5870 V2 som fått bra recensioner samt fanns tillgängligt till bra pris.

Slutgiltiga notan blev 1 763 € inkl. frakt!

Jag var dock lite korkad eftersom jag glömde beställa med en optisk enhet för SATA (har bara IDE sen innan) så jag får ta och köpa nån DVD-brännare nu i efterhand. Samsung gör bra grejor till lågt pris eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp, samsung funkar hur bra som helst. Gratulerar till ett fint system.