Konsertfoton ifrån putteiparken.se

Permalänk

Konsertfoton ifrån putteiparken.se

Är på festival och fotar och tänkte jag kunde bidra lite eftersom jag inte alls visste att det fanns ett fotointresse här. Tänkte först beskriva lite hur arbetsmiljön är när man fotar för en festivalarrangör och banden som spelar (d.v.s. inte för media som har betydligt mer begränsad access).

På fyra dagar kommer det vara ca 70-talet gig. Spelningarna är mellan 1500 och 0200, d.v.s. långa arbetsdagar där man även har press på sig att få ut saker.

Utrustningen jag använder är en Nikon D700 med batterigrepp. 2 gluggar, ett 70-200/2.8 samt ett 50/1.8. Jag har bunkrat upp så att jag har med mig dator med diskbackup (sparar alltid bilderna på två ställen när jag importerar dom ifrån lightroom) och växlar mellan 2 stycken minneskort i kameran för att slippa nertid då giggen avlöser varandra (har ett tredje ifall ett av dom andra går sönder). Har även med mig en D90 i reserv, duger fin-fint om du inte behöver gå upp till 1600 i ISO. Skulle nästan påstå att D90'n är bättre om ljuset är bra, fast bara nästan

Dagarna som varit har varit kanon. Första dagen var strålande väder, dom två senaste har mest bestått av hällregn. Det är viktigt när man fotar utomhus att man förutsätter att vädret kommer vara orkan, drivis och -C35, även mitt i sommaren. Förbered er med sköna regnställ, skydd för utrustningen etc. Räknar ni med ett helvete så kommer ni vara bra förberedda och riktigt njuta av tiden även om vädret suger. Det är extremt roligt att fota festivaler, speciellt blandfestivaler som Putte i Parken då man får lite mer att tänka på än head-banging.

Inställningar jag använder vid konsertfoto är uteslutet A-prio. Jag ställer ISO på auto med högsta ISO på det jag anser kameran klarar av (3200 för D700 och 800 för D90) och lägsta slutartid på 250. Jag använder uteslutande spotmätning p.g.a. extrema ljusförändringar utanför fokuspunkten. Med den grunden så jobbar jag enbart med fokusdjupet. Normalt är 2.8 eftersom jag nästan enbart använder 70/200. 50mm använder jag enbart när jag står på scen. Mer ofta om det är en liten scen, mer sällan om det är större scener. Att tänka på med 50mm är att det kan vara svårt att hålla ett helt ansikte i fokus om du kör på 1.8 och näst intill omöjligt på 1.4. Man vinner nästan alltid mer på att vänta tills man tror det blir ljusare (typ fills och breaks, solon eller publikflört) och ligga på 2.8 eller över.

Normala fotoregler (internationellt) är att fotografer får ställa sig i fotodiket dom tre första låtarna per konsert. Därefter blir man utslängd, och allt för ofta utslängd ifrån hela gigget för att man inte ska kunna fortsätta fota. Nu har jag turen att fota för artisterna och festivalarrangören så jag har inte press-pass utan all-access som ger mig tillträde till hela festivalområdet. Får ni tillfälle till detta så glöm inte att fotoreglerna som är satta för pressen är till för att artisterna skall känna sig trygga och att säkerheten skall fungera. En rekommendation är att inte inkräkta på säkerhetschefernas revir (varje scen har en som är ansvarig för säkerhten). Visst, har du all-access så får du inkräkta på deras område och stå på deras tår. Men glöm inte att dom har ett jobb att sköta, som är viktigare än ditt. Tycker dom att det är olämpligt att du står i fotodiket efter tre låtar så lyssna. Det kan ha att göra med att dom förväntar sig att behöva lyfta ut mycket folk som tuppat av eller att bandet kommer använda ganska aggresiv pyroteknik. Så lyssna på säkerhetscheferna, dom vet vad dom gör och du har ju ändå all-access och kan ställa dig i t.ex. mixertornet och ta kanonbilder. Respektera också artisterna, fota inte backstage om inte artisten ber om det. Vill dom ha massor av folk som springer runt och fotar så går dom ut ifrån backstage-området. Många fotografer anser att det är deras jobb att fota så därför kör dom över allt och alla i sin jakt på brytande bilder, dessa fotografer kommer inte ha så stor chans när det väl gäller och det är förmodligen sista gången dom får ett all-accesspass för att fota också.

Fråga gärna, kom även med tips. Alla idéer som finns är bra för att vi ska utvecklas som fotografer.

Nu till lite av bilderna jag tagit so far (å glöm nu inte att jag skickar ut dom med expressfart så man kanske borde redigerat dom mer, men tidspress är tidspress). Jag ska försöka uppdatera tråden när jag publicerar något nytt, om jag får tid över.

Europe: Europe
Thomas Andersson Wij: Tomas Andersson Wij
Oskar Linnros: Oskar Linnros
Skinny Puppy: Skinny Puppy
Kalle baah: Kalle Baah
The Ark: The ARK
The Sounds: The Sounds

Har fortfarande mängder av artister jag inte hunnit få ut, men ska försöka få ut det pronto.

hoppas att det är till någon nytta ifall någon är intresserad av konsertfoto.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Snälla bilder från Adept!

Permalänk

Sorry, Adept fotade jag inte =/

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Skulle tycka det vore skoj att få veta om din första konsert som fotograf. Hur du fick fotopass och vad du lärde dig från den gången!

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Medlem

Tack för att du delar med dig. Rolig läsning & lärorikt. .. Och fina bilder.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning. Mer av denna vara.
Bilderna var det inget fel på heller, många fina.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem

NOOOOOO i want adept

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

Jag fotade Adept på Getaway om det nu skulle vara av intresse:
Getaway Rock Festival BILDERs foton - Adept | Facebook

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jag fotade Adept på Getaway om det nu skulle vara av intresse:
Getaway Rock Festival BILDERs foton - Adept | Facebook

Skaffa Flickr! Facebooks bildvisare suger :/

Visa signatur
Permalänk

Ja, Facebook croppar och mattar färgerna, tyvärr.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Ja, Facebook croppar och mattar färgerna, tyvärr.

Ingen crop där inte. 720 * 720 pixels funkar utan resize.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av reflux:

Ingen crop där inte. 720 * 720 pixels funkar utan resize.

Funkar sådär, ta en bild med en diagonal linje och lägg upp så ser du vad som händer med den.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Funkar sådär, ta en bild med en diagonal linje och lägg upp så ser du vad som händer med den.

Ingenting vad jag kan se, förutom en omkompression. Fortfarande ingen omskalning.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.