Permalänk
Medlem

Min datorhistoria

Alla tänker väll nån random dude som slänger upp sin data historia haha -.- men aja

Fick upp intresset av att bygga datorer och sälja. Såg en bra annons på tradera 10 st p4 datorer dock defekta ! Va lite kämpigt att vinna auktionen kom en jävel som va snabb i handen. Men men jag vann auktionen som alltid aldrig förlorat. Så åkte upp med min pappa till Stockholm och hämta alla datorer vi hade lite motor problem med bilen men vi klarat. Flesta datorer gick att rädda andra inte det va lite moderkorts problem och döda ram minnen o.s.v. Men fick igång 8 av dom tror jag de va flesta datorer va helt nya hade bara gått nåra timmar så fuck yeah. De va inte så dåliga moderkort rätt hyffsade faktist men dock så klara dom bara p4 processorer. Men efter de så köpte jag nåra datorer mer nåra som kommer bli moddade och nåra inte.

Kunde inte ett skit om datorer förr men nu kan man rätt så mycket.
Man lär sej snabbt ! så den 16 april 2010 så började jag att bygga med datorer seriöst
Köpte alla datorer för 1538 Kr
Så har nu ett data lager i min garderob

Min datorhistoria

Permalänk
Medlem

kul med folk som säljer vidare ist för att slänga saker! själv bygger jag också datorer och säljer på blocket/Tradera och brukar tjäna ihop till min månadshyra med det

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

kul med folk som säljer vidare ist för att slänga saker! själv bygger jag också datorer och säljer på blocket/Tradera och brukar tjäna ihop till min månadshyra med det

Fattar inte hur man kan slänga nåt som kan gå igen. Hehe nice

Permalänk
Medlem

Jag kallar inte detta att "bygga med datorer seriöst"

Visa signatur

| Intel i9 9900K | 1080 TI x 2 SLI | Valve Index |

Permalänk
Medlem

Slängde just massa gamla socket-a och 478 moderkort. Samt en hel drös med grafikkort, minnen och hårddiskar.

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk

Det skyddar inte att lägga komponenter på en ESD-påse. En sån påse har samma effekt som en bil vid ett åsknedslag. Det ledar alltså strömmen runt påsen/bilen, men inte inuti. Då är det bättre att lägga komponenterna på ett papper, kartong eller liknande.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Det skyddar inte att lägga komponenter på en ESD-påse. En sån påse har samma effekt som en bil vid ett åsknedslag. Det ledar alltså strömmen runt påsen/bilen, men inte inuti. Då är det bättre att lägga komponenterna på ett papper, kartong eller liknande.

Liksom okej Allt funkar ändå så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

Bygger du ifrån beg eller nytt då?
Jag har själv tänkt tanken att bygga och sälja vidare men vad jag har räknat på skulle det inte gå plus så mycket, iof kanske du inte har så hög månads hyra heller.

Permalänk

Hur fick du allt det där så billigt? Vart ifrån?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Antar att det är gamla P4 processorer. De nya P4 socketen är 775 och tar c2d prollar etc.

Om det hade varit så hade du gjort ett riktigt kap. Nya processorer och lite ram minne och du kan tjäna dig en redig kova på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klasvonklas:

Det kan inte bli sämre, beroende på omständigheterna så kan det skydda.

För det första finns det olika typer av ESD påsar, det du tänker på är folie påsar. Det finns andra ESD påsar som har ett ESD neutralt material som är samma som och lägga det på ett papper eller kartong som är relativt ESD neutrala.

Att lägga komponenter på en folie påse skulle påverka det negativt håller jag inte med om. Är underlaget eller bordet jordat så är bara bra om folien leder ner statisk elektricitet. Är det inte jordat så spelar det ingen roll eftersom det inte blir en sluten krets.

Det viktiga är och undvika material som skapar statisk elektricitet, som de flesta normala plaster gör. Vanliga plastpåsar är livsfarliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zachry:

Bygger du ifrån beg eller nytt då?
Jag har själv tänkt tanken att bygga och sälja vidare men vad jag har räknat på skulle det inte gå plus så mycket, iof kanske du inte har så hög månads hyra heller.

blandat faktiskt olika hur mkt plus jag går, är ju bara ibland jag tjänar ihop till hyran då har ca 3200kr i hyra

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MROO:

Slängde just massa gamla socket-a och 478 moderkort. Samt en hel drös med grafikkort, minnen och hårddiskar.

du kunde ju skickat grejerna till mig

Visa signatur

Permalänk

haha min första egna dator var exakt en sån fujitsu siemens vilken sort P4 är det? min var single på 3.4ghz om jag inte minns helt fel lirade cs, quake och wow fast på lägsta inställningar med den hehe

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av theclocker:

hur fick du allt det där så billigt? Vart ifrån?

tradera !

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

haha min första egna dator var exakt en sån fujitsu siemens vilken sort P4 är det? min var single på 3.4ghz om jag inte minns helt fel lirade cs, quake och wow fast på lägsta inställningar med den hehe

Hehe Nästan alla datorerna har en processor hastighet på 3.40 GHz och nåra har 3.60 GHz P4

Permalänk

Du har inga roliga grafikkort från datorerna som du kan tänkas sälja?

Fin samling förresten

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Du har inga roliga grafikkort från datorerna som du kan tänkas sälja?

Fin samling förresten

Jo nåra har jag men mest vanliga grafikkort men rätt så bra faktiskt
Sälja hum ja kanske vad är du ute efter då?

Jo

Permalänk
Skrivet av Starchild333:

Jo nåra har jag men mest vanliga grafikkort men rätt så bra faktiskt
Sälja hum ja kanske vad är du ute efter då?

Jo

Jag söker ett AGP kort som är bättre än mitt radeon 9800pro

Eller om du har så söker jag även moderkort, CPU, minne & Grafikkort nyare än socket 478 (775 och framåt)

Om du vill tjäna lite pengar

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Eller om du har så söker jag även moderkort, CPU, minne & Grafikkort nyare än socket 478 (775 och framåt)

Har mest bara pci-e kort, men har bara ett agp kort men de är defekt.

Har mest bara moderkort som har socket 775 men då är de Fujitsu siemens moderkort men de går ?

cpu ram minnen och grafikkort men dock bara pci-e men de har jag

Permalänk

Okej, Fujitsu siemens moderkort har jag i datorn just nu o de är inge större fel på det

hehe okej är du intresserad av att tjäna lite pengar på några delar?

Har du ett "packet" som man skulle kunna få köpa för en 1000lapp? (Vet inte vad du har för delar o vilket värde dom har...)
Alternativt att du får min dator + 1000kr för ett ihop plock av delar du har?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Okej, Fujitsu siemens moderkort har jag i datorn just nu o de är inge större fel på det

hehe okej är du intresserad av att tjäna lite pengar på några delar?

Har du ett "packet" som man skulle kunna få köpa för en 1000lapp? (Vet inte vad du har för delar o vilket värde dom har...)
Alternativt att du får min dator + 1000kr för ett ihop plock av delar du har?

Hehe okej

Hum kanske

Vi kan nog bestämma nåt, ja kan kolla upp först vad du kan köpa och vad de är för nåt.

Permalänk
Skrivet av Starchild333:

Hehe okej

Hum kanske

Vi kan nog bestämma nåt, ja kan kolla upp först vad du kan köpa och vad de är för nåt.

Va trevligt
De låter fint

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

Va trevligt
De låter fint

Ja då

Du får svar i morgon !

Permalänk
Skrivet av Starchild333:

Ja då

Du får svar i morgon !

Spännande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett Geforce 6600 för AGP 200 kr

Skrivet av the_speed:

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starchild333:

Fattar inte hur man kan slänga nåt som kan gå igen. Hehe nice

Anledningen att iallafall JAG slänger sakerna är att man blir mer "finsmakare", har lätt att få tag på saker som är mycket bättre än socket 478 och Socket A

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Najs , säljer du någon låda eller ? Tänkte på någon av dem från simens på första kortet har haft en sån och vill ha en sån igen och bygga en htpc av hör av dig såfall mvh

Visa signatur

Rätta mig om jag har fel, det har jag inget emot

Permalänk
Medlem

Du har möjligen inte ett m-Atx chassi till salu. behöver lite tillbehör då jag moddat mitt som lanchassi! ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nae0:

Antar att det är gamla P4 processorer. De nya P4 socketen är 775 och tar c2d prollar etc.

Om det hade varit så hade du gjort ett riktigt kap. Nya processorer och lite ram minne och du kan tjäna dig en redig kova på det.

Dom flesta av Fujitsus P4-moderkort stöder tvåkärniga processorer men bara med 800mhz i busshastighet.
Finns nog knappt några c2d med 800mhz i buss men P4 finns i tvåkärniga utföranden. Lika så Intel celeron