Behöver hjälp ang. datorn som hänger sig

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp ang. datorn som hänger sig

Hej
Jag har ett problem med min dator (amd1600xp+512ram gf3)
När CPUtempen är unde 63grader eler över 70 grader så hänger den sig. Antingen hänger den sig innan den hunnit kontakta skärmen, medan windows laddas eller efter en stund i inne i windows.
När den är mellan 63-70 grader går den felfritt.
Jag har ingen aning om vad det är som orsakar detta, då min kompis har en exakt likadan dator, vilken aldrig blir varmare än 50 grader och aldrig hänger sig.
Någon som vet vad som kan vara fel?

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

är det hårdvarufel eller en felinställning? eller är det elen som spökar?

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

kylpasta?

har kompisen exakt samma? samma kylare också?

Permalänk
Medlem

ja han har samma kylare. Vi köpte våra datorer på dataprince, samma paket, därför är de samma. Men jag har köpt nytt grafikort, men det ska väl inte påverka CPUtempen?
Vad menar du med kylpasta? problemet är ju att datorn hänger sig när den är kall också.

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

lämna in på garantin

Permalänk
Medlem

hm, vill försöka fixa den själv, har en kompis som lämnade in sin dator på garantin, och de vägrade fixa den, de har gått ett halvår typ , och de har fortfarande han dator, nu är arn inkopplad, tror inte jag orkar tjaffsa med dem. Men du har ingen aning vad som kan vara fel eller?

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

har aldrig nånsin hört något liknande, tyvärr

Permalänk
Medlem

weeeeeee! problemet fixade sig!
När ja städade lite i rummet ställde ja burken i ett skåp en bit ifrån skärmen o högtalare, sen när ja startade den va den 25 grader, men hängde sig aldrig.. nu hänger den sig inte nåt mer
Det måste ha vart så att datorn stördes av högtalarna, för när datorn stod nära högtalarna så spänningsbrusade högtalarna lite också, nu är det bruset borta. Visste inte att elfälten kunde göra så att datorn hänger sig.. hehe undrar hur lång tid det skulle ha tagit om ja lämnat in den på garantin

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

Alltså en dator hänger sig ALDRIG för att den är för KALL, inte så länge man har den i ett vanligt rum iaf. Så du vet...

Snarare verkar din dator gå väldigt varm! Du har aldrig funderat på varför du har 20 grader högre temps än honom om ni har exakt samma grejer? Skulle gissa på att kylflänsen inte sitter fast ordentligt. Möjligt att den helt enkelt hoppade rätt när du flyttade datorn, ifall den är stabil nu. I vilket fall som helst så bör du kolla upp kylflänsen ordentligt.

Permalänk
Medlem

hm nu har den börjat hänga sig igen när den är kall, det kanske inte CPUtempen som är avgörande, utan nätagget som går dåligt när det är kallt, för när datorn har vart på ett tag så går den felfritt..

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med min dator. Har den varit avstängd över natten så kraschar Windows XP efter ett par minuter, när den väl är varm så är den stabil. Under mitt letande på nätet har jag stött på flertalet som har samma problem som vi, tyvärr har ingen haft någon lösning.

Även jag har misstänkt nätdelen som boven i dramat. Har en Chieftec HPC-340-201, Serienummer 00066443, Rev C0. Du har möjligtvis inte ett likadant?

Min övriga hårdvara:
CPU: XP 1800+
MB: Asus A7V333
RAM: Nanya PC2700

/N

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är nätagget som har för lite watt. Det har hänt samma sak för mig men jag köpte ett nytt nätagg på 350 watt, det kanske e och ta i lite med 350 watt men om du har 250 watt så rekomenderar jag dig att köpa ett nätaggregat på 300 watt. Jag tycker det är konstigt att databolaget levererar en dator som inte passar ihop med nätaggregatet men som sagt tycker jag att du ska köpa 300-350 watt eller så kan du själv räkna ut hur mycket du behöver, så här: Kolla på alla komponenter som drar el och plussa ihop alla tex så här: DVD=50 watt + diskettenheten= 20 watt + Cd brännaren= 60 watt + hårddisken = 100 watt osv. Detta var bara ett exempel!! OBS. dina kretsar drar inte mycket watt så bry dig inte om dom. Lycka till

Visa signatur

Hp omnibook XE3 | 1.3 ghz - 256 mbram - DVD 16X - bärbar - WIN 2000 <> Pakard bell | 450 mhz - 256 mbram - geforce 2, 64mb - DVD 6X - CD brännare - WIN XP <> Hemmabygge | 166 mhz - 98 mbram - WIN 98 <> Hemmabygge | 166 mhz - 48 mbram - Voodoo2 12mb - WIN 95 <> Hemmabygge | 133 mhz - 32 mbram - WIN 95 <> Twinhead 486 | 32 mhz - 16 mbram - bärbar - WIN 3.11 <> SLUT!!!

Permalänk
Medlem

Glömde att säga att du måste plussa på 50-100 watt på slutet annars har du samma problem som innan, Om det blir rubbningar i systemet måste du ha lite extra kraft i form av watt, det e juste det problemet du har med ditt gamla nätaggregat jag menar att all ström går plötsligt till tex dvd och hårddisken och då får du inget kvar till tex processorn som då ser till att hela ditt system stängs av!!!

Visa signatur

Hp omnibook XE3 | 1.3 ghz - 256 mbram - DVD 16X - bärbar - WIN 2000 <> Pakard bell | 450 mhz - 256 mbram - geforce 2, 64mb - DVD 6X - CD brännare - WIN XP <> Hemmabygge | 166 mhz - 98 mbram - WIN 98 <> Hemmabygge | 166 mhz - 48 mbram - Voodoo2 12mb - WIN 95 <> Hemmabygge | 133 mhz - 32 mbram - WIN 95 <> Twinhead 486 | 32 mhz - 16 mbram - bärbar - WIN 3.11 <> SLUT!!!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad Manner har för nätdel men min är iallafall på 340W och det borde räcka.

Nu ikväll har jag haft en massa krascher trots att datorn är varm. Börjar misstänka att mitt RAM är kasst. Har plockat ut den ena modulen (Nanya PC2700) och datorn har inte kraschat än...

/N

Permalänk
Medlem

Mitt nätagg är på 250 W
Om jag räknar ihop som Jannis sa så blir det:
Hd(100)+cdrom(60)+cdbrännare(60)+diskett(20)=240
hm om ja sen plussar på 50-100 W så blir det ju över 250 W

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostar ett nätagg på 300 eller 350 W?

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

Det finns ett tystgående 300W på Datorbutiken.com för 395:-. Vet inte hur bra det är men jag har beställt ett till min mini-server.

/N

Permalänk
Medlem

Ok, ja tog bort en cd-rom nu, och datorn har inte hängt sig sen dess.
Så nu klarar jag mig nog me det nätagg jag har.

Tackar Jannis för att du löste mitt problem

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

Och jag hittade felet på min dator. Det var min ena 256Mb-modul som var trasig. Konstaterade felet med hjälp av Memtest86 och nu är minnet på väg tillbaks till ITbutikken. Håller tummarna för att ITbutikken inte strular med returen, har hört mycket skit om deras långsamma returhantering.

Bra att vi båda hittade felet trots att det inte var det samma!

/N

Permalänk
Medlem

Hm nu har min dator fått samma symptom igen :<
Jag har beställt ett sånt nätagg som nichlas tipsade om.
>Nichlas, om du läser detta, och om du fått ditt nya nätagg, är det bra?

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte fått mitt nätagg än eftersom alla delar i min order inte finns i lager.

Har kollat runt lite efter omdömen om Sirtecs nätagg och inte hittat något direkt dåligt. Tydligen är Sirtec samma som Chieftec och ett sådant använder jag utan problem nu (dock lite starkare).

Hoppas det löser sig för dig! Hårdvaruproblem är tråkigt!

/N

Permalänk
Medlem

Hehe, fick nätagget idag, satte in det, startade datorn, 4 timmar senare hade datorn fortfarande inte krånglat, rebootade o såg att cputempen var 49grader (förut var den 60) , nytt starkare nätagg löste problemet!
Tack nichlas för tipset om nätagget

Visa signatur

over and out

Permalänk
Medlem

min hänger sig när jag lirar.. kan det ha med w antalet?

jag har en micro atx med ett 200w nätagg gf4ti4200, 1 brännare och en cd, en hd samt en xp1600+.

det är inte tempen på cpun det vet jag.

jag får grafik fel ibland, och den kanske inte postar, samt att den hänger sig när den ska starta windows ibland.

kan detta ha med nätagget och göra? inget är klockat.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jannis
Jag tror att det är nätagget som har för lite watt. Det har hänt samma sak för mig men jag köpte ett nytt nätagg på 350 watt, det kanske e och ta i lite med 350 watt men om du har 250 watt så rekomenderar jag dig att köpa ett nätaggregat på 300 watt. Jag tycker det är konstigt att databolaget levererar en dator som inte passar ihop med nätaggregatet men som sagt tycker jag att du ska köpa 300-350 watt eller så kan du själv räkna ut hur mycket du behöver, så här: Kolla på alla komponenter som drar el och plussa ihop alla tex så här: DVD=50 watt + diskettenheten= 20 watt + Cd brännaren= 60 watt + hårddisken = 100 watt osv. Detta var bara ett exempel!! OBS. dina kretsar drar inte mycket watt så bry dig inte om dom. Lycka till

Jannis -- Det du anger i watt per DVD / CD / HD etc. är väl vi "full belastning" på respektive sak ? för om man har 4-5 hårddiskar kan man ju inte beräkna 100 w per hd ?

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.