GTA IV- Officiella tråden [Länkar, tips & trix, hjälp och problemlösning]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zpiritual:

Sitter och klurar lite på en sak, är det meningen att gubben ska gå när jag inte håller inne/har tryckt på "run"-knappen? Har för mig att i de gamla gta så joggade gubben och man var tvungen att trycka på en knapp om man ville gå och inte tvärtom.

Hur är det för er andra? Joggar er gubbe när ni håller inne "w" eller går han? Känns fel när han går av någon anledning.

Min går...

Vad heter ni på spelet? Dags att spela lite live nu!
Jag nickar CX400

Någon som är med på match vid 23:00? Skriv era namn i tråden så lägger vi till varandra

Permalänk
Inaktiv

Tjena, ska köpa GTA IV till min bror, tänkte köpa det på CDON, de hade en kampanj så det kostade 99kr men när jag lägger till det i "Varukorgen" så kostar det 199kr... Är det någon kod man ska använda? Grand Theft Auto IV (Platinum) - PC - CDON.COM Spel för 99 kr - Spel - CDON.COM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Står ju faktiskt 199 sek.. Antar det är "från 99 sek"

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

CDON som har gjort fel med all sannolikhet. Den finns t.o.m. på Prisjakt angiven som 99:- men klickar man på länken så är det samma som ovan för 199:-. Finns inga andra som har den billigare än 199:- (cirka) på prisjakt.

Permalänk
Inaktiv

Någon som är med och spela lite multiplayer? Lägg till CX400

Buio@ Beställde det för 199kr Min bror blev nöjd iaf

Permalänk

@ASUSG15 Lade till dig

Om någon har lust att köra lite MP så lägg till Saucyhenchman

Permalänk
Medlem

Lösning för laggproblem!

Ser att det är många som har problem med lagg, vilket även jag själv hade.
Körde spelet förut på min gamla burk, athlon x2 5200+, 4850, 2 gig ddr2 utan lagg, dock inte så jätte hög grafik men ändå.. Min nya burk som har phenom 955, 5850, 4gig ddr3, ssd osv laggade det för så något stämmer helt klart inte. Det var liksom hackigt, ingen flytande bild med andra ord.

Sökte runt och hittade en lösning, till att börja med så måste man uppdatera spelet.
Sedan kan ni följa stegen här GTA IV - Lösning till lagg osv (PC) - Gamereactors forum, fungerar klockrent för mig men dock så måste man ha ganska låg shadowdensity eller om det är view distance, tror det var density.

Har för mig att det var steget "Ett annat tips är att stänga av Clip Capture i spelet i "Game" menyn. Starta om spelet för att det ska få effekt. Vissa har fått en ökning med 20 Fps genom att stänga av clip capture(!!)." som gjorde den drastiska skillnaden.

Spelet skall tydligen vara otroligt dåligt optimerat för dator, går inte att maxa precis allt trots nya och bra datorkomponenter. Hoppas detta hjälper någon iaf..

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon guide om hur man gör bilar till GTA IV? Vill lära mig allt från början. Har sett några bilar på Gtainside där de hade tagit bilen från typ NFS och konverterat om till GTA, vilka program används?

Permalänk
Medlem

Fix till lagg problem

Ser att många inklusive mig har problem med lagg/fps även med bra system. Hitta en tråd som innehöll en lösning som gjorde att spelet flöt på mycket bra.

GTAForums.com -> ~! Ultimate GTAIV Performance Fix !~

Iden går ut på att göra så att alla skuggor och reflektioner körs i 800x600 upplösning medan allt annat körs i högre vald upplösning. Funkade fin fint för mig, dock ser skuggorna inte direkt bra ut, men inget man märker i en "high speed chase"

Permalänk

finns redan i tråden, ni behöver inte skriva samma saker flera gånger

finns väldigt många tips på hur man ska få högre fps genom att sänka en del av grafiken här nu

kanske nån som orkar samman ställa alla o ta dom i ett inläg så det inte behöver bli så många av samma

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Detta har kanske blivit sagt förut men jag säger det ändå. *Har inte läst hela tråden*

Många snackar om lagg i Windows 7. När jag hade Vista körde jag spelet utan problem. Bytte till W7 och fick sjukt mycket fps drop. Jag och en polare googlade lite och hittade en liten sketen sak som denna.

För er som upplever fps drops, när ni tillexempel kör bil och svänger vilket var mitt fall. Gör såhär:

start > skriv "msconfig" > Fliken tjänster > Avaktivera "Windows Event Log" *bocka ur den* > Starta om datorn

Done! Hoppas detta hjälper någon.

Lycka till!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Hej alla gta iv spelare.
jag har fått ett problem med spelet.jag har uppdaterat spelet och nu vill den inte starta utan den startar social club o sen när man klickar på play så laddar den ett tag och sen kommer den bara tillbaka till social club.
mvh kTa

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Intressant Dock är steam roligare med sina reor.

Hm ingen som har en server för Sweclockers?

Permalänk
Avstängd

Nån som har en bra .cfg för ENB Series som inte gör spelet -grått- ?

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Intressant Dock är steam roligare med sina reor.

Hm ingen som har en server för Sweclockers?

när jag la in länken så var och hade varit 34kr några dar

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kalle@anka:

när jag la in länken så var och hade varit 34kr några dar

Jo jag tog en titt på länken när du postade den.

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Sitter och klurar lite på en sak, är det meningen att gubben ska gå när jag inte håller inne/har tryckt på "run"-knappen? Har för mig att i de gamla gta så joggade gubben och man var tvungen att trycka på en knapp om man ville gå och inte tvärtom.

Hur är det för er andra? Joggar er gubbe när ni håller inne "w" eller går han? Känns fel när han går av någon anledning.

hmm, i gta: san andreas så ska man trycka på någon utan knapparna på din "numpad" (knapparna längst till höger på ditt tangentbord) om jag minns rätt. Har för mig att jag har kommit åt den några gånger och det är lika jävla jobbigt varje gång. haha

Men ja, han ska jogga när man håller inne W, så det finns en inställning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hm.. Nån som vet bra moddar och addons till GTA IV?
Finns ju div. sidor men tänkte mer om det finns nått allt i ett paket.

Prövade en som ersätter alla bilar med riktiga, dock är det en beta så den buggar ju en del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Hm.. Nån som vet bra moddar och addons till GTA IV?
Finns ju div. sidor men tänkte mer om det finns nått allt i ett paket.

Prövade en som ersätter alla bilar med riktiga, dock är det en beta så den buggar ju en del.

Pirat sidor har en del packs. Men mer säger jag inte.

Annars får du kolla
Grand Theft Auto Mods
GTAGarage.com » The GTA Mod Database
GTA4-Mods.com - Grand Theft Auto 4 car mods, tools, and more!
GTA IV Mods
GTAinside.com - GRAND THEFT AUTO Source for Mods, Addons, Cars, Maps, Skins and more

Bra mods = Natural Enviroment eller vad det nu heter. ENB Series om man gillar snygga reflektioner och SSAO plus Antialiasing, lite pill att få igång dock om man inte hittar en bra färdig cfg.

Fanns även en mod som gjorde så att bilar slutar köra in i bakdelen på varandra samt spelaren, och en som gav mer pedestrians i världen, så det kändes mer levande. Allt finns som sagt på länkarna ovan.

Oh glömde textur paketet som ligger på nån... 6-12gb..

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hamzta:

Pirat sidor har en del packs. Men mer säger jag inte.

Annars får du kolla
Grand Theft Auto Mods
GTAGarage.com » The GTA Mod Database
GTA4-Mods.com - Grand Theft Auto 4 car mods, tools, and more!
GTA IV Mods
GTAinside.com - GRAND THEFT AUTO Source for Mods, Addons, Cars, Maps, Skins and more

Bra mods = Natural Enviroment eller vad det nu heter. ENB Series om man gillar snygga reflektioner och SSAO plus Antialiasing, lite pill att få igång dock om man inte hittar en bra färdig cfg.

Fanns även en mod som gjorde så att bilar slutar köra in i bakdelen på varandra samt spelaren, och en som gav mer pedestrians i världen, så det kändes mer levande. Allt finns som sagt på länkarna ovan.

Oh glömde textur paketet som ligger på nån... 6-12gb..

Hehe tack för svar. Har kollat in ett par av dem du länkat till men ska ta en närmare titt.

Permalänk
Medlem

Jag har letat efter ett zombie mode som funkar online där alla pedestrians blir zombies och man får överleva tillsammans med andra spelare. Tyvärr finns inte något sådant just nu, endast ett för single player som ska vara ganska buggigt. Finns det någon kunnig här som också skulle vilja ha ett liknande och som skulle kunna fixa det? Jag förstår att jag förmodligen frågar efter en hel del men man vet ju aldrig Kan ju vara någon intresserad som aldrig riktigt tänkt tanken.

Om det finns ett som jag missat och som funkar hyggligt så länka gärna.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Högst intressant om man fick igång nåt sånt, iaf en moddad server med zombie survival.

Permalänk
Medlem

Reality IV

http://www.gamerfreakz.co.uk/pc/gta-iv-realityiv-mod-6-1-rele...

dayum

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Mods och sånt kommer väl förr eller senare nu när IV-MP är på gång, även om det har vart det ett tag nu.

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem"
- Ken Olsen 1977

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Helt ointressant för dem flesta:D

Permalänk
Medlem

Tänkte börja leka lite med GTAIV igen (ligger och dammar på Steamkontot). Stödjer spelet CrossFire? Sist jag körde det så var skuggorna inte speciellt vackra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Bah, vilket skräp. Fick iofs 61.12fps på bench i 1920x1200 på High/Very High men det märktes inte ingame. Fruktansvärt ojämn fps och blev tvungen att stänga av Night Shadows för att de är så otroligt fula och lågupplösta. Verkar inte spela någon roll om man kör Shadows på Medium eller Very High, lika fula ändå. Nä nu avinstallerar jag spelet -.-

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9