Internet slutar funka när man laddar ner? W7/32Bit

Permalänk
Medlem

Internet slutar funka när man laddar ner? W7/32Bit

Tja det är så att ja formaterade om tjejens laptop, från vista till w7 32bit, ok inga problem, installerade allt och sånt MEN när hon laddar ner via µtorrent/Bitcomet så slutar hennes internet fungera??

hon kan ladda ner men kommer inte in på t.ex google.se, avslutar man torrent så kommer man in på google å allt annat??

vad är felet? :S hon sa att hennes bror har samma sak, och de hände efter w7 installation? :S

vad kan man göra? testade de ja kunde (vilke inte var mycke inom just detta problem...)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ominstallerade..

Funkar det med din dator? Om så är det fel på hennes laptop MEN eftersom hennes bror har samma problem är det nåt annat, hårdvaran är då lämpligast att felsöka.

Permalänk
Medlem

hmm jag har inga problem med min, aldrig hört ens om något liknande :S
jag kör själv ultimate 64bit w7
hennes bror kör w7 vet dock inte om 32/64 och hon har just nu w7 32bit ultimate

formatera/ominstallera spela roll? haha ^^ men hmm de funkade prima innan på hennes Vista :S

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är en skillnad ja..

Pröva utan router och se om det går bättre.. Installerat rätt/nyaste drivrutiner?

Permalänk
Medlem

nej kom på de nyss att nästa gång ja åker till henne ska ja fixa nya drivers till nätverkskortet(nyaste)
nu är de windows egna som den stoppar i ^,^
vad mer för drivrutiner kan ja försöka installera? Nätverkskort de är de enda, som skulle kunna lösa detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick samma problem när jag hade gjort port forward på uTorrent, kommer inte ihåg lösningen på det hela tyvärr :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kkay inte en aning om HUR du fixade de? Och du lyckades fixa de?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr :/
Dock så kan det ju vara så att uTorrent (eller vad hon nu använder för att ladda ner) prioriteras och tar all bandbredd?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

hmm vet inte, µtorrent 2.0.3 och 1.8.5 sen bitcomet och även i limewire, så de är nog de att den tar all bandbredd, hur ändrar man de att den inte ger allt till torrent?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan jag tyvärr inte svara på, det är inte min starka sida

Men testat att avinstallera uTorrent och bitcomet, och sen installera det igen?
Kan ju vara någon inställning som jävlas.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

de har ju redan vart två versioner utav utorrent och bitcomet så.. njah att installera om å om igen funkar nog inte
Ska nog kolla på de nästa gång ja hemma hos henne å sätta en spärr på kanske 500kb/s eller ngt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lycka till!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vi hade liknande problem att internet oftast slutade funka när man laddade ner via Utorrent, men MSN och utorrent funkade klockrent

Vi bytte router så löste sig problemet, så kolla router, byt och felsök!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det maximala antalet anslutningar du kan uttnyttja hos din ISP används? Vid användning av torrent är det väldigt lätt att det händer. Detsamma gäller även med bandbredd vilket jag ser att du ska testa.

Själv har jag fått begränsa både antalet anslutningar och bandbredd för att jag ska kunna göra andra saker samtidigt

EDIT: Det kan ju även vara din raouter som inte klarar av ett visst antal anslutningar/bandbredd också. Måste inte vara ISP.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Om du använder utorrent så prova att stänga av DHT som finns längst ner på utorrent fönstret genom att högerklicka på DHT och bocka ur Aktivera DHT.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

det är precis samma problem som vi hade och visade sig vara routern som det var fel på vi har 100/100 och även om man laddade ner i ca 1mb/s så dog internet helt (förutom msn och spel om man redan va online)

så kolla om det är likadant med msn och är det de så prova byt router eller kör utan router och kolla om det funkar då

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

det är precis samma problem som vi hade och visade sig vara routern som det var fel på vi har 100/100 och även om man laddade ner i ca 1mb/s så dog internet helt (förutom msn och spel om man redan va online)

Detta tyder på att det maximala antalet anslutningar kan vara använt. MSN och de spel du har testat med hade redan en eller flera anslutningar igång och därför fungerade dem. Skapande av nya anslutningar kan inte stänga ned de som redan är aktiva.

Exempel:
Din router/ISP har en begränsning på 1000 anslutningar (mest troligen routern som inte klarar av ett visst antal pga överbelastning)
MSN är igång: 1 anslutning
Lyssnar på webbradio: 1 anslutning
Torrent: 998 anslutningar

Detta innebär att varje gång man försöker anropda en webbserver vid surfning kommer man inte kunna göra det då alla anslutningar är "upptagna". Nu kan ju anslutningar skapas åt båda hållen (både in och ut) så om man hade en webbserver uppe och körde som exemplet ovan skulle utomstående ej kunna komma åt webbservern.

De enklaste sätten att felsöka är att:

• testa torrent och andra saker utan att använda en router;

• och att begränsa antalet anslutningar i torrentklienten.

Observera: detta är inget jag är påläst om utan är någonting jag lärt mig efter erfarenhet. Jag har själv fått begränsa i min torrentklient för att kunna göra andra saker samtidigt: sänka bandbredd för att min "router" inte klarar av den och begränsa antalet anslutningar då min ISP har en maximal begränsning på inåtgående anslutningar.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

De är inte de som är felet är jag rädd. Har haft samma problem i säkert 4 år här hemma. Med vissa installationer av windows funkar det ibland hur bra som helst för att sedan inte fungera längre. Kanske efter någon updatering eller nåt. Men att det skulle vara begränsningen på antalet anslutningar tvivlar jag på.

Som någon ovanstående lyckades jag också fixa det någon gång xD. Men kommer inte heller ihåg hur jag gick tillväga.

Edit: Har en d-link dir-655 som bara är jävlig, kan inte göra port forward på den, inte något funkar som man vill.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Stryp antalet samtidiga anslutningar och max uppladdningshastighet i programmet, kör ni på ADSL så är iaf. det sistnämnda en trolig anledning, om uppladdningshastigheten maxas så sjunker nerladdningshastigheten drastiskt, kan antagligen döda nätet.

Permalänk
Vila i frid

Har man tidigare inte haft problem under XP men det började med Windows 7 beror det på att Windows XP har en inbyggd begränsning till 10 nya halvöppna anslutningar per sekund, en begränsning som Vista Sp1/SP2 samt Windows 7 inte har. Sänk antalet samtidiga anslutningar i torrentklienten till max 50 så funkar det bättre - eller fixa en bättre router.

Permalänk

Hade samma fel när jag körde en äldre version av NOD 32. Fick göra en ändring i inställningarna sen var det prima igen. Så kolla upp (sök) om någon har samma fel och kör med samma antivirusprogram. Bättre att kolla det än att köpa en ny router direkt.