AMD 955 BE, 79 grader (!) under load oklockad

Permalänk

AMD 955 BE, 79 grader (!) under load oklockad

Hej!

Min processor (AMD 955 BE) blir väldigt varm under load, i idle är den ca 42 grader, och går väldigt mycket över 60 grader och tom. uppåt 70 eller 79 som jag nyss såg att den peakat vid i CPUID HW monitor. Saken är den att jag bytte kylare idag, blev varmt i load förut med, från stockkylaren till en Scythe Shuriken Rev B. Jag gjorde rent själva CPU:n noga med en tops och lade på en jämn yta av ny kylpasta innan jag satte på...

I samma program står det att volten peakade vid 1.44 V, kan det ha något med saken att göra?

Moderkort är Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
Chassi är Lian Li PC-V351

Oerhört tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Den klart troligaste orsaken är att du monterat kylaren fel, dragit skruvarna ojämnt etc. Kolla även så att fläkten verkligen snurrar. Sen låter spänningen hög oklockad, även för en Phenom II processor, men där har jag inte bra koll på vad den bör vara vid stock inställningar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Båda gångerna (stock och nya kylaren) var jag noggrann med att de satt ordentligt och fläktarna snurrade, just nu på knappt 2000 varv/minut (enligt CPUID HWMonitor).

Permalänk
Hedersmedlem

Stock på 1.44V är alldeles för mycket! Har du senaste bios? Den bör vara på ca:1.35V så sänk den eller testa senaste bios och se om denna behandlar prollen annorlunda. Kolla med Everest UE eller SIW, de är bättre på att känna av hårdvaran

BTW den bör vara under 62 grader C för att må bra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Stock på 1.44V är alldeles för mycket! Har du senaste bios? Den bör vara på ca:1.35V så sänk den eller testa senaste bios och se om denna behandlar prollen annorlunda. Kolla med Everest UE eller SIW, de är bättre på att känna av hårdvaran

BTW den bör vara under 62 grader C för att må bra.

Uppdatera till senaste BIOS har jag gjort.

Kollade lite i BIOS och temperaturen låg då på 58 grader. Men visste inte riktigt var jag skulle sänka volten. Så skulle behöva litet vägledning i det.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i manualen till mobot där står det säkert var du kan finna det du söker, en ledtråd "M.I.T" under CPU Vol.....

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

79 grader låter helt orimligt, den borde blåskärmat långt innan... Fast det är klart, aldrig testat hur varmt kan ha utan klock. :S

Men jag tror det är något annat som är fel. Är processorn stabil annars? Du säger att du bytte kylare idag och att det blev varmt innan bytet också, hur varmt? Kan vara temp sensorn som är mysko annars...

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag satt den till 1,26 V vilket den max:ar. Enligt CPUID HWMonitor går han upp i 64 grader som max nu, vilken är en förbättring men ändock intet bra. Hur lågt kan jag sätta volten utan att det blir "dåligt"?

Innan var temperaturen lika eller något mindre i idle som load.

Om programmet jag använder är dåligt, vilket kan jag istället använda? Ska tilläggas att när jag ändrade i BIOS så var det temp, enligt BIOS då, 58 grader.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag nämnde två i mitt första inlägg: "Kolla med Everest UE eller SIW, de är bättre på att känna av hårdvaran"

Har du bra luftflöde i ditt chassie?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jag nämnde två i mitt första inlägg: "Kolla med Everest UE eller SIW, de är bättre på att känna av hårdvaran"

Har du bra luftflöde i ditt chassie?

Provade med SIW och körde ett test med Prime95, stängde av när den nådde 66 grader, vilket tog någon minut.

Lian Li PC-351 är ju ett litet chassi, två (120) inblås och en utblås (80). Ovanför processorkylaren sitter nätagget (har ett corsair hx650). Det är ingen direkt sladdhärva så under omständigeterna (litet chassi) borde luftflödet vara hyffsat.

Permalänk
Hedersmedlem

Två stora inblås och litet ut kan betyda att du inte får ut den varma luften fort nog, har du testat att ändra på konfigurationen lite? Kanske skaffa ett till utblås eller helt sonika stänga av en inblåsfläkt? Gör lite tester och se vad som är bäst

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Två stora inblås och litet ut kan betyda att du inte får ut den varma luften fort nog, har du testat att ändra på konfigurationen lite? Kanske skaffa ett till utblås eller helt sonika stänga av en inblåsfläkt? Gör lite tester och se vad som är bäst

Känns som att det nästan måste bero på att varm luft inte släpps ut, funderar att börja se mig om på ett nytt chassi...

Men en liten off-topic fråga kanske, hur känsligt/påverkas det när man sätter på kylpasta om det kommer litet vid kanten av själva CPU:n?

Edit, en till fråga

kan vi utesluta att det är något fel eller liknande på min CPU? Går det att göra något test för att upptäcka om det är något galet eller liknande? För om intet är det ju garanterat luftflödet som är dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replicator:

Hej!

Min processor (AMD 955 BE) blir väldigt varm under load, i idle är den ca 42 grader, och går väldigt mycket över 60 grader och tom. uppåt 70 eller 79 som jag nyss såg att den peakat vid i CPUID HW monitor. Saken är den att jag bytte kylare idag, blev varmt i load förut med, från stockkylaren till en Scythe Shuriken Rev B. Jag gjorde rent själva CPU:n noga med en tops och lade på en jämn yta av ny kylpasta innan jag satte på...

I samma program står det att volten peakade vid 1.44 V, kan det ha något med saken att göra?

Moderkort är Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H
Chassi är Lian Li PC-V351

Oerhört tacksam för hjälp!

Får jag fråga menar du att du kleta ut kylpastan jämt och sedan lade på kylaren? I så fall skulle jag gissa att det har blivit en luftbubbla mellan kylaren och CPU.

Är en skröna att man får bättre temps om man kletar ut det med ett kort eller liknande, därav säger alla tillverkare av kylpasta att man skall använda riskorn som klets ut av trycket vilket motverkar luftbubblor.

Min 965 har en volt på 1.37 och går säkert och tempsen varierar från 28-30c till något 40-50 load. Länge sen jag kollade load.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Får jag fråga menar du att du kleta ut kylpastan jämt och sedan lade på kylaren? I så fall skulle jag gissa att det har blivit en luftbubbla mellan kylaren och CPU.

Är en skröna att man får bättre temps om man kletar ut det med ett kort eller liknande, därav säger alla tillverkare av kylpasta att man skall använda riskorn som klets ut av trycket vilket motverkar luftbubblor.

Min 965 har en volt på 1.37 och går säkert och tempsen varierar från 28-30c till något 40-50 load. Länge sen jag kollade load.

Jaha det visste jag inte :>

Utan istället så smetade jag ut det över hela ytan på CPU:n. Istället skulle jag ha lagt en liten klump (riskorn) i mitten och "tryckt" dit kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Replicator:

Jaha det visste jag inte :>

Utan istället så smetade jag ut det över hela ytan på CPU:n. Istället skulle jag ha lagt en liten klump (riskorn) i mitten och "tryckt" dit kylaren?

Riskorn eller ett avlångt sådant. Dock så har den andra större tendens att "svämma över"

Fin liten video som visar hur det funkar, den borde finnas sticky på alla trådar ang detta.
YouTube - How Thermal Compound Spreads
YouTube - How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hej jag använder Scythe Mugen 2 till min 955BE och jag har ca 33c i ide och har aldrig gått varmare än 46c i load på 3.8GHz

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa igenom om ngn annan har skrivit detta innan:

Min 955 BE hade ett fett klistermärke på sig... (Svårt o ta bort också :S) Gjorde massa trådar varför ja fick 74-80 grader Load.. sen titta ja nogrannare o testa ta bort den.. har nu 27-31 idle och 45load (Corsair H50)

Permalänk
Medlem

haha oj vilken skillnad, jag hade inget klistermärke på mitt