Datorn startar om sig innan windows laddas vid uppstart!

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig innan windows laddas vid uppstart!

Hej!
Jag har ett egendomligt problem med min dator som jag inte får någon rätsida på. Jag börjar med specifikationer och lite historik:

Systemspecifikationer:
CPU: Intel Core 2 Duo E8400 @3,0 med originalfläkt
MB: Asus P5N-D
RAM: Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2 (2x2gig)
GPU: 2x XFX GTX 250 med Zalman VF 1000 LED
PSU: Corsair TX 750w
HDD: Intel X25V 40gig systemdisk samt 2 st 1tb för lagring
Win 7 home 64

Allt detta i ett CM69 II Advanced chassi. Datorn är lite drygt ett år gammal, köpt som paket från Komplett och det enda jag gjort är att byta kylare på GPU samt byta chassi.

Problemhistorik:
Datorn har tidigare uppvisat vissa problem. Ett av dessa har varit överhettning av GPU. Detta är nu löst med nya kylare och är ej längre ett problem såvitt jag har märkt.

Problem nummer två har varit att den primära (övre) GPU:n verkar gilla att göra så att monitorn låter som att den poppar popcorn. Ett klart egendomligt problem som jag inte riktigt blir klok på. Ju vitare det är på skärmen desto mer popcorn..
Jag har valt att ”lösa” problemet genom att låta monitorn gå via undre GPU:n och på så vis ignorerat problemet. Det fungerar bra förutom att man missar uppstarten såtillvida att det undre grafikkortet inte aktiveras förrän Windows startar. Jag har alltid ansett att jag kan leva med detta och inte valt att felsöka ytterligare.

Ett annat problem som dykt upp till och från är att datorn inte verkar starta mer än att fläktarna går igång. Detta inträffar oftast då min sambo startar datorn (av någon outgrundlig anledning) och jag har hittills löst problemet enligt följande:
1: Flytta monitorsladd till övre GPU för att se om jag ”får bild där”
2: När detta inte hjälper rebootar jag datorn. Då fungerar allt som det ska, och jag kan byta tillbaka till nedre GPU igen.
Det händer inte ofta, och jag har avfärdat det med en axelryckning. Ofta följd av en sarkastisk kommentar med tillhörande sveda efter då utdelad örfil
Skämt åsido:

Nuvarande problem:
Häromdagen utspelade sig ovanstående scenario igen. Jag gick igenom min vanliga rutin bara för att konstatera att den inte fungerar:
Datorn startade upp, Asus uppstartsbild visas och sen säger datorn ”boot faliure” som den brukar göra när man reset:at eller stängt av på ”norskt” vis (no offence) När jag tryckt för att komma vidare så börjar den vanliga uppstarten. Den vanliga texten flashar förbi, och sen flashar även Nvidias text och ett par rader om RAID-kortet. Sen, när Windows borde starta svartnar skärmen, no signal indikeras och sen börjar allt om igen med uppstartsbilden och så vidare… Precis innan allt startar om tycker jag mig se tre textrader varav en markerad (ungefär som när Windows kraschat och frågar om man vill starta om i felsäkert läge) Texten flashar dock förbi alldeles för fort för att man skall hinna se vad det står eller göra något.
Går jag in i BIOS så blinkar allt ungefär som om det vore fel uppdateringsfrekvens på skärmen. Framför BIOS-menyn blinkar ”Exit without saving Y/N” i otakt med övrigt blink. Det verkar omöjligt att göra ändringar, för varje gång man försöker hoppar datorn ur BIOS och tillbaka till uppstarten.
Värt att nämna kan vara att BIOS alltid känt igen och kunnat namnge alla hårddiskar, samt hittat allt RAM-minne.

Felsökning hitintills:
Jag har provat att starta datorn utan RAM och fått varningssignal för detta.
Jag har startat men en sticka och då händer samma sak som ovan fast datorn rapporterar 2 gig istället för 4.
Jag har ryckt ur reset-knappen ur MB för att eliminera eventuell kortslutning därifrån.

Jag har tagit ur batteri+vänta+reset+stoppa i och starta om utan att felbilden ovan förändras.
Jag har provat samma fast med CMOS-jumper med samma reslutat.
I båda dessa fall registerar dock BIOS vad som hänt och ”loadar defaut settings”

I nuläget står datorn utan batteri och elkabel, med alla hårdiskar utom sys-disken urkopplade ur moderkortet, bara ett grafikkort i och väntar tills jag kommer hem.
Ikväll ska jag prova att starta igen och om det inte hjälper börjar jag bli rådlös. Mitt nästa steg borde vara att plocka isär allt i molekyler och kontrollera/bygga upp..

Är det någon klok människa som sett liknande eller har en humm om vad det kan röra sig om? Känns ologiskt att den bara skall dö över natten på detta vis.

*hjälp*

Permalänk
Medlem

Lika bra att riva isär allt. Även moderkort (kolla distanserna under den) och processorn.

Koppla bara viktigaste 5 av delarna från din lista. För du ska ha bild varje gång även utan hårddisk, tangentbord, mus, USB prylar/kablar osv.

Örfil svarar med en förförisk kyss med tillhörande säng gympa.

Edit:
Läste igenom igen. Låter som om du har flera fel. Kanske behöver du även installera om Windows. Vet ej om den bara blivit korrupt eller om du har fullt med virus. Men vänta med det, ta bort alla hårddiskar och fixa först de andra felen du nämnde.

Permalänk
Medlem

Jo, jag får testa att riva isär hela alltet så fort jag blir permiterad från sängkammaren en stund;-)
Håller just nu på att jaga ett nätagg och ett moderkort så jag kan testa att byta delar fram och tillbaka. Underlättar ju felsökningen något.

Känns inte troligt att det skulle ha med hårdvarumonteringen att göra, men värt att kolla upp allt noggrannt.

Jag provade med Windowsskivan i, eftersom jag har dvd-läsaren som typ andra-prio i boot-ordningen, men eftersom allt startar om precis när operativet skall ladda så hinner aldrig datorn så lång..

*suck*

Tack för tipset!