5870 1GB vs 5850 2GB för 3x24" eyefinity-setup?

Permalänk
Medlem

5870 1GB vs 5850 2GB för 3x24" eyefinity-setup?

Okej, såhär är det. Är snart i mål och ska beställa en ny burk, nya skärmar, lite ny kringutrustning etc när det slog mig att jag vet inte riktigt vilket graffekort som är vettigast till en eyefinity-setup. Från början tänkte jag mig ett 'vanligt' 5850 med 1GB minne, men med tanke på upplösningen som landar på 1200x5760 kanske det kommer behövas en hel del minne för t.ex AA. Kollade då upp 5850 2GB, tänkte att ett sånt kan man ju köra istället då. Sedan insåg jag att 5870 1GB kostar ungefär lika mycket, +/- några hundralappar.

Så min fråga är: Vilket kort tror ni är lämpligast till en eyefinitysetup? Högre klockfrekvenser eller mer minne? Har ev tänkt att köpa ett till kort senare i höst när nya serien och med den prissänkningar kommer och köra CF, det kan vara bra att ha i åtanke.

Övriga tänkta komponenter är någonting i stil med dessa:

• Kombinerat med ett 850W Thermaltake Toughpower och lite diverse hdds som jag redan har hemma.

Vad tror ni? Eller är det smartare att satsa på något annan mer mjukvarubaserad typ av eyefinity-liknande, och använda nVidia-kort?

Alla synpunkter och tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

5870 är ett bättre kort. men 5850 med 2GB skulle vara smidigare ifall du ska använda fler Skärmar med hög upplösning.

Permalänk
Medlem

5870 1 GB

2 gb gör inte så stor skillnad.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk

Om du tänkt köra flera kort kan jag berätta att du helst inte ska köra på ATi. Dom har väldigt bra singel-kort, men deras crossfire skalar ganska mycket sämre mot SLI.

Jag rekommenderar GTX460 då det överklockar helt sjukt och slår 5870 i dubbelkortslösning.

SLi skalar på många ställen och höga upplösningar uppemot 90% till skillnad från AMD som "endast" skalar 40-60%. Det betyder att en setup med 2st 5870 _inte_ slår GTX460.

Jag är ATi fanboy, men att blunda för GTX460 är väldigt oekonomiskt.

4000:- för två GTX460 eller 6500:- för två 5870?!

Aja, jag ska sluta tracka dig nu

Om du måste ha ATi rekommenderar jag 5970 då det ger väldigt mycket för pengarna i Eyefinity.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

köp 2st GTX 460 och kör nvidia surround istället, då behöver du ingen dyr adapter om du inte har displayport skärmar och dessutom blir det väldigt mycket "bang for the buck".

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren!

Jag kör helt ärligt hellre med GTX 460, frågan är bara om nVidia Surround fungerar lika bra som Eyefinity? Har aldrig använt endera tidigare. Vet dock att de nVidia-kort jag haft fungerat utan problem, medans jag oftast fått bråka med ATi-korten pga diverse grafikbuggar och liknande. GTX 260 skulle onekligen, som pecill säger, spara en hel del pengar. Förutsatt att det fungerar lika bra/bättre, Eyefinity är ju det man trots allt hör mest om. PhysX är ju inte helt fel heller, för den delen.

Följdfråga: Jag måste köra SLi för att ha surround, eller hur? Korten stödjer fortfarande bara 2 skärmar styck, såvitt jag vet och kan läsa mig till.

Verkar som att 2xGTX 460 är det klart bästa valet, med andra ord. Kommer ju fortfarande bara ha 1GB minne (det speglas i SLi, eller är jag ute och cyklar), men det kanske fungerar bra ändå?

Permalänk

Det finns en 2GB variant från gainward.

Jag är själv inne på att köpa två GTX 460, men funderar på om man ska ha 1GB eller 2GB eller om man helt enkelt ska vänta på 6000-serien. Vill inte ha någon dum displayport skärm/ adapter. Vem vet, ATi kanske kommer göra som med Nvidia och tillåta tre DVI-skärmar när man kör crossfire.

Lite rörigt, hoppas ni förstår

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Moosen:

Okej, tack för svaren!

Jag kör helt ärligt hellre med GTX 460, frågan är bara om nVidia Surround fungerar lika bra som Eyefinity? Har aldrig använt endera tidigare. Vet dock att de nVidia-kort jag haft fungerat utan problem, medans jag oftast fått bråka med ATi-korten pga diverse grafikbuggar och liknande. GTX 260 skulle onekligen, som pecill säger, spara en hel del pengar. Förutsatt att det fungerar lika bra/bättre, Eyefinity är ju det man trots allt hör mest om. PhysX är ju inte helt fel heller, för den delen.

Följdfråga: Jag måste köra SLi för att ha surround, eller hur? Korten stödjer fortfarande bara 2 skärmar styck, såvitt jag vet och kan läsa mig till.

Verkar som att 2xGTX 460 är det klart bästa valet, med andra ord. Kommer ju fortfarande bara ha 1GB minne (det speglas i SLi, eller är jag ute och cyklar), men det kanske fungerar bra ändå?

NVidia Surround fungerar precis lika bra med tre skärmar som Eyefinity, enda skillnaden är som sagts tidigare att man dels måste ha två kort och att man slipper köpa en aktiv DisplayPort-adapter för en tusenlapp. Själv tycker jag dessutom att inställningarna för kantkompenseringen är lättare i Surround än i Eyefinity.

Prestandamässigt är det också som sagts tidigare, 2x5870 är jämbördigt med två bra fabriksklockade 460'or. Vill du ha mer kräm finns 470 för 2700:- numera, men då krävs lite mer nätagg också.

Minnesmässigt, meh, finns 2 GB 460'or på marknaden men för att vara helt ärlig är AA inte en bra idé ens från början i 5760x1200. Upplösningen i sig kommer att vara nog belastning för vilken SLI/CF-kombination som helst utan att i praktiken fördubbla lasten med 4xAA. Jag möter lite av samma motstånd själv med 3DVision, eftersom jag behöver konstant 120 FPS för att det ska flyta bra i 3D.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

NVidia Surround fungerar precis lika bra med tre skärmar som Eyefinity, enda skillnaden är som sagts tidigare att man dels måste ha två kort och att man slipper köpa en aktiv DisplayPort-adapter för en tusenlapp. Själv tycker jag dessutom att inställningarna för kantkompenseringen är lättare i Surround än i Eyefinity.

Prestandamässigt är det också som sagts tidigare, 2x5870 är jämbördigt med två bra fabriksklockade 460'or. Vill du ha mer kräm finns 470 för 2700:- numera, men då krävs lite mer nätagg också.

Minnesmässigt, meh, finns 2 GB 460'or på marknaden men för att vara helt ärlig är AA inte en bra idé ens från början i 5760x1200. Upplösningen i sig kommer att vara nog belastning för vilken SLI/CF-kombination som helst utan att i praktiken fördubbla lasten med 4xAA. Jag möter lite av samma motstånd själv med 3DVision, eftersom jag behöver konstant 120 FPS för att det ska flyta bra i 3D.

Gainwards GTX 260 2GB kostar ju dock inte mer än ett 5850 1GB. Även om man landar på 5k för två stycken, så sparar man ju in på DP-skärmar/adapter.

Frågan är då om 1GB minne till värt 2x450 spänn. Vad säger ni?

Permalänk
Antielefant

Med tanke på upplösningen har det definitivt sina fördelar, så tja, jag hade kört på den säkra sidan och tagit 2GB-korten, men jag köpte iofs mina 460'or för ungefär samma pengar som de kostar också.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync