Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

DVI-I i DVI-D uttag

Hej.

Letar efter en lämplig kabel att koppla min gamla kombinerade dvd-spelare/förstärkare till min skärm.

Skärmen är en BenQ 24" och har vga, hdni och dvi-d ingångar. Hdmi är upptagen av datorn.
Utgången på förstärkaren är komponent (y,Pb,Pr). Jag tänkte hitta en kabel som klarar komponent - dvi. Vad jag kunnat få fram är att den typen av kablar kör komponent - dvi-i.

Frågan är: fungerar det att köra en dvi-i kabel till dvi-d ingången på skärmen???
Eller är det bättre med en komponent - vga?? Vill ha bästa bildkvaliten.
/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Inaktiv

alla sorters dvi-kablar kommer att fungera så fort de passar i uttaget. (om jag förstått frågan rätt)

förövrigt, bild som förklarar de olika typerna

Permalänk
Hedersmedlem

Visst kan kabeln passa men nån bild blir det inte då komponent är en analog signal och DVI-D kan bara hantera digital signal så enda valen här är nån slags komponent-VGA-kabel eller komponent-HDMI-omvandlare vidare till HDMI-DVI-kabel.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

DVI-I går utmärkt att koppla in in en DVI-D kontakt om man sliter bort dem rödmarkerade pinnarna på DVI-D sidan:

Men som videfix säger, komponent är analog, DVI-D är digitalt, hade det vart en DVI-A eller DVI-I hade det fungrrat men nu är din skärm DVI-D som du säger.

Permalänk

Ok, tack för hjälpen

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk

Skaffade en komponent - vga kabel. Fick först ingen bild men ställde in dvd:n på progressiv scan och 16:9 format och då fick jag bild. Det märkliga är att färgerna är helt upp åt väggarna. Allting har en gul grön ton. Men inte när dvd:ns "startsida" visas (LG-logga) men så fort en film spelas så blir färgerna skumma.

Vad kan det bero på??

Visa signatur