Vilken mjukvara använder du oftast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Låter spännande, jag måste nog testa. Är gratisversionen tillräcklig för att få en bra uppfattning om hur Rider är att jobba med, eller är AIn för neddummad?

Jag har bara jobbar med Visual Studio i ett år, så jag är inte rätt person att svara på om det blivit bättre. Men direkt bra tycker jag inte att det är - lite för mycket i integrationen med Unreal Engine som skaver. Så om Rider gör det bättre kanske det gör pulandet roligare

Rider är gratis så länge det är hobby-projekt eller för studera, så där är ingen skillnad om du kör gratis eller licens. Om du planerar att släppa ett spel eller en kortfilm så bör du fixa en licens. Jag planerar att släppa ett spel men jag tänkte att jag kör på gratis versionen ett tag och därefter kommer jag köra igång en licens.

Permalänk
Medlem

Firefox eller ZSH.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Glömde nämna GIMP, VMware (som numera är gratis) och TeamViewer. Via TeamViewer loggar jag in på en Windows-dator där jag kör ett gammalt faktureringsprogram från Visma. Jag har en gammal Lenovo-laptop som faktureringsdator, så jag kan komma åt den från valfri egen dator. På så sätt slipper jag köpa dyra molntjänster.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

De mest använda programmet på min dator blir nog.

1. Chrome
2. Winamp
3. Steam
4. Flstudio
5. Lightroom/Photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Rider är gratis så länge det är hobby-projekt eller för studera, så där är ingen skillnad om du kör gratis eller licens. Om du planerar att släppa ett spel eller en kortfilm så bör du fixa en licens. Jag planerar att släppa ett spel men jag tänkte att jag kör på gratis versionen ett tag och därefter kommer jag köra igång en licens.

Måste bara tacka för tipset - trots att jag inte har jobbat med Rider i med än 6-7 timmar tycker jag redan bättre om det än Visual Studio. Mycket som bara funkar som var konstant huvudvärk i VS!

Bra att veta angående gratisversionen. Då kör jag vidare på den och växlar över när/om jag kommer så långt att jag faktiskt börjar bygga på något som jag potentiellt vill släppa

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Firefox, Discord och Steam är alltid öppna på någon skärm (Discord och Steam delar på den vertikala 3:e skärmen).

Annars är det NordVPN appen, Thunderbird, och windowsappen för min Embyserver som är igång mest när jag inte spelar.

Visa signatur

Signatur

Permalänk
Medlem

Im a freak in the sheets..... Excel alltså... excel... *sad face*

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Emacs
Emacs
Emacs

Jag kan göra de flesta saker i Emacs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Celsuss:

Emacs
Emacs
Emacs

Jag kan göra de flesta saker i Emacs.

Därav skämtet att det är ett bra operativsystem, synd bara att det saknar en bra texteditor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

De saker som nästan alltid är igång både hemma och på jobbet så är det:
1. Firefox (stängs av vid spel, annars alltid igång)
2. Weechat via SSH så man kan hänga på IRC (Konsole hemma och Windows Terminal på jobbet)

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Därav skämtet att det är ett bra operativsystem, synd bara att det saknar en bra texteditor.

Haha ja exakt, jag har mail, IRC, TODOs, webbläsare, LLM chat mm i Emacs.

Permalänk

Vivaldi Browser samt Total Commander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Följande är igång nästan 24/7:

• Gajim (alltid igång, även vid "zen coding" (inga distraktioner, endast kodning och musik, statusen ändras då till "upptagen"))

• Telegram (stängs av titt som tätt)

• Lutris (alltid igång då den inte har någon chatt (skönt, fullt fokus på spel))

• Mullvad VPN (alltid igång, stängs aldrig ner; startar med Linux och stängs ner när datorn startas om eller stängs av)

Följande är vad jag önskar vore igång 24/7 (brist på folk, Discord är för populärt):

• Mumble

• Jitsi Meet (kan ses som en Discord-klon (typ samma design/layout) minus permanenta rum (kanaler))

Följande använder jag ofta:

• Firefox

• Lite XL

• qmmp

• GIMP

• Gramps

• FreeFileSync

• VirtualBox

• Thunderbird

• Shotcut

• Skanlite

• Vivaldi (i stort sett endast för Jitsi Meet)

• Gyroflow

• OBS Studio

• Terminalen, och då Alacritty

Bra! Vilken mjukvara tänkte du ersätta Discord med?

vet inte än men något simpelt som sparar konversationerna så man kan se vad som sagts när man varit på jobbet samt möjlighet till flera olika chatter igång samtidigt.
och ingen jävla reklam!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pagu0191:

vet inte än men något simpelt som sparar konversationerna så man kan se vad som sagts när man varit på jobbet samt möjlighet till flera olika chatter igång samtidigt.
och ingen jävla reklam!

Låter som att en Snikket-server (eller någon annan XMPP-baserad server) är något för dig (om du förblir inloggad på samma enheter). Eller kanske till och med Telegram? Hemska saker det sistnämnda (integritetsmässigt), men det funkar. Om du vistas i stora grupper i Telegram (så som Pavel Duruvs egna grupp/kanal), så kan reklam visas. Eller Signal? Dock också hemsk gällande integritet (fast inte på samma nivå som Telegram).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
  • WPS Office om jag ska skriva, redigera eller läsa dokument, kalkylblad eller liknande Office-filer. Använde tidigare alltid OpenOffice, men den krånglade när jag skulle läsa/spara docx-filer (kanske går nu?), som allt fler vill ha om jag ska skicka ett dokument.

• Chrome för att surfa, eftersom den är smidig att synka med luren.

• Google Keep för att anteckna eller skriva påminnelser som jag vill ha lättåtkomliga i både luren och laptopen (av samma skäl som ovan).

• VLC för att titta på video.