Permalänk

Enhetsbokstäver

Installerade om xp och när jag kom in i setupen var enhetsbokstäverna fel, men storleken på partitionerna stämde med namnen. Installerade windows på E: som är 5 GB stor (som innan var c:.

Nu skulle jag ändra tillbaka enhetsbeteckningarna i windows igen tänkte jag men då märkte jag att C: inte gick att ändra till D: som den var innan, för C: är en system-partition, står C: (System). Filerna config.sys, autoexec.bat, boot.ini, ntdetect.com, ntdlr, io.sys och msdos.sys ligger där. De ska ju ligga på den partitionen som man installerar på! (E: i detta fall).

Jag kan heller inte ändra enhetsbokstav på E: till C: som det ska vara egentligen för E: är en boot-partition, står E: (boot).

Varför blir det så här? När man installerar windows på en partition ska väl inte vissa filer lägga sig på en annan partition?

Tacksam för svar.

Visa signatur

[ Nocz = Negative, Overflow, Carry, Zero ]

Permalänk
Medlem

Det är precis som det ska vara enligt Microsofts logik, boot.ini lägger sig alltid på den första aktiva/primära partitionen. Den partitionen kallas sen för systempartitionen av Ms och partitionen där systemet ligger kallas för bootpartitionen.
Den partitionen där boot.ini ligger (systempartitionen) pekar alltså på systemet (bootpartitionen).

Permalänk

ska inte alla systemfiler läggas på den partition som man installerar på.....då är det ju den första aktiva partitionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den första aktiva partitionen bestäms inte av operativsystemet. Med Win2k/XP så behöver man inte lägga systemet på den aktiva men boot.ini kommer att hamna på den aktiva.

Permalänk

den aktiva partitionen är ju e: där windows ligger men boot.ini ligger ju på c: som inte är aktiv.

Visa signatur

Permalänk

Innan när jag installerat om har det inte varit några problem med att alla filer kommer på den partition som man väljer att installera windows på! Så varför ska det krångla nu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du kollat vilken som är den aktiva partitionen?

Permalänk
Avstängd

ja, det är e: (boot) där windows ligger

Visa signatur

[size="1"] | AMD T-bird 1400 MHz | ABIT KG7-RAID | TwinMos 768 MB PC2100 DDR | Geforce 2 PRO DDR 64 MB | 2x Westen Digital Caviar XL 80 GB | SoundBlaster Live! Player 5.1 | Plextor PlexWriter 24/10/40 | Taisol + 2 chassifläktar | Chieftec TA-10W Scorpio Fulltower | LG 795FT Plus 17" Flat | Windows 2000 professional | Telia ADSL |[/size]

Permalänk
Avstängd

installerade om igen...men det blev exakt samma sak igen

Visa signatur

[size="1"] | AMD T-bird 1400 MHz | ABIT KG7-RAID | TwinMos 768 MB PC2100 DDR | Geforce 2 PRO DDR 64 MB | 2x Westen Digital Caviar XL 80 GB | SoundBlaster Live! Player 5.1 | Plextor PlexWriter 24/10/40 | Taisol + 2 chassifläktar | Chieftec TA-10W Scorpio Fulltower | LG 795FT Plus 17" Flat | Windows 2000 professional | Telia ADSL |[/size]

Permalänk
Medlem

Hur kollade du vilken som var den aktiva?

Här är ett citat från Microsofts egen bok om 2000 Prof.

In this lesson, you learned that when you install Windows 2000 on an Intel-based computer, Windows 2000 Setup saves the Boot.ini file in the active partition. Ntldr uses information in the Boot.ini file to display the Please Select The Operating System To Start menu, from which you select the operating system to start. You can edit the Boot.ini file, including modifying ARC paths and using the optional Boot.ini switches.

Permalänk
Avstängd

kollade i computer management

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla med Partition Magic en gång och se vad det står där.