AMD visar upp Orochi, baserad på Bulldozer

Permalänk
Melding Plague

AMD visar upp Orochi, baserad på Bulldozer

På Global Technology Conference passar AMD på att ge den kommande processorn Orochi en stund i rampljuset.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så snart kan man alltså ha en Orochi och kyla den med en Orochi. Börjar det bli ont om klämmiga ord?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Är man nörd på riktigt när man får gåshud när man ser en ny 32nm die? Shit. Det var mig en sexig processor.

Ska bli riktigt trevligt att stoppa in Bulldozer i datorn, indeed.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Är man nörd på riktigt när man får gåshud när man ser en ny 32nm die? Shit. Det var mig en sexig processor.

Ska bli riktigt trevligt att stoppa in Bulldozer i datorn, indeed.

Kan ligga nått i det du säger. Själv får jag gåshud av SAAB reklamen
Men för övrigt sitter jag och väntar på att ha råd att köpa nytt datorsystem. Så detta kan nog bli en kandidat.

Permalänk
Medlem

Razer Orochi, AMD Orochi.

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Så snart kan man alltså ha en Orochi och kyla den med en Orochi. Börjar det bli ont om klämmiga ord?

Glöm inte att koppla in din Razer Orochi för att kunna styra datorn också...

Permalänk
Medlem

Vill se prestandatester!!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Kommer bli spännande att se hur den presterar, är ju lite nytt tänk nu hur dom använde kärnorna mm.

PS. Ingen har ju sagt det än så ... Kan man maxa Crysis med den?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Kommer bli spännande att se hur den presterar, är ju lite nytt tänk nu hur dom använde kärnorna mm.

PS. Ingen har ju sagt det än så ... Kan man maxa Crysis med den?

Ja, jag ser fram emot den iaf. Som jag har sagt i andra trådar:
Bulldozer och 7870 i nästa dator FTW!

Där kom den obligatoriska frågan som möts med hatkärlek...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hur många spel är det som använder 4kärnor i dagsläget ? bara undrar
Kul med fler kärnor, ska bli kul att se temps, klockvänlighet och prestanda.... i sinom tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Hur många spel är det som använder 4kärnor i dagsläget ? bara undrar
Kul med fler kärnor, ska bli kul att se temps, klockvänlighet och prestanda.... i sinom tid

Flera tester visar att man bör ha minst 3 kärnor. Har man bara 2 kärnor, så förlorar man i FPS. Det var nåt test här på swec, som jämförde bra grafikkort mot dålig cpu, bra cpu mot dåligt graffe, 2 kärnor mot 4 kärnor, etc - och man bör ha 3 kärnor. 2 kärnor sackar efter i FPS.

Men Crysis 2 stödjer upp till 8 kärnor. Så det börjar bli vanligare och vanligare att spelen stödjer 4 kärnor.

Permalänk
Skrivet av saddam:

Flera tester visar att man bör ha minst 3 kärnor. Har man bara 2 kärnor, så förlorar man i FPS. Det var nåt test här på swec, som jämförde bra grafikkort mot dålig cpu, bra cpu mot dåligt graffe, 2 kärnor mot 4 kärnor, etc - och man bör ha 3 kärnor. 2 kärnor sackar efter i FPS.

Men Crysis 2 stödjer upp till 8 kärnor. Så det börjar bli vanligare och vanligare att spelen stödjer 4 kärnor.

Ok, tack för svar

Permalänk
Medlem

Detta var nog det mest intressanta och spännande som AMD kommit med en Athlon när den kom.
Hoppas den gör väl ifrån sig.

Lite sexigt är det också ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Kommer bli spännande att se hur den presterar, är ju lite nytt tänk nu hur dom använde kärnorna mm.

PS. Ingen har ju sagt det än så ... Kan man maxa Crysis med den?

Nog tyckte jag att demot av NecroVision var bra mycket tyngre än Crysis. Fläkten gick ju på högvarv

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Orici kommer skaffa denna processor.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara vad prislappen hamnar på.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Orici kommer skaffa denna processor.

hehe ja det är ju nästan ett måste med det namnet XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att det inte bara handlar om hur många kärnor ett spel stödjer, utan hur bra det skalar på flera kärnor. WoW, till exempel, har stöd för ett mycket stort antal kärnor, men skalar ändå otroligt dåligt i och med att varje extra kärna bara arbetar i snitt med 10% av vad föregående kärna gör. Så första kärnan ligger på 100%, nästa på 10%, tredje på 1%, osv. osv.

Någon får gärna rätta mig eller länka till det jag menar, jag hittade inte länken när jag googlade lite snabbt.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Inaktiv

Det finns inte så mycket att kommentera om denna nyhet, men det var iallafall en snygg krets.

Jag ser fram emot mer information Bulldozer framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Vill bara påpeka att det inte bara handlar om hur många kärnor ett spel stödjer, utan hur bra det skalar på flera kärnor. WoW, till exempel, har stöd för ett mycket stort antal kärnor, men skalar ändå otroligt dåligt i och med att varje extra kärna bara arbetar i snitt med 10% av vad föregående kärna gör. Så första kärnan ligger på 100%, nästa på 10%, tredje på 1%, osv. osv.

Någon får gärna rätta mig eller länka till det jag menar, jag hittade inte länken när jag googlade lite snabbt.

Är inte det OSet som skalar till spelet när det gör på det viset? (ingen rättelse utan typ at följdfråga)
Inget jag vet utan något jag antagit så blir gärna rättad om jag fått fel för mig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Kul att läsa detta, hoppas att AMD verkligen kan ta upp kampen med INTEL nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Kul att läsa detta, hoppas att AMD verkligen kan ta upp kampen med INTEL nu!

Jag håller med.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

Jag håller med.

Count me in! Ska vi starta klubb?

Permalänk
Skrivet av Raxox:

Kan ligga nått i det du säger. Själv får jag gåshud av SAAB reklamen
Men för övrigt sitter jag och väntar på att ha råd att köpa nytt datorsystem. Så detta kan nog bli en kandidat.

Rädd för att låta lite Omaskulin nu, men jag får rysningar av IKEA reklamerna..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Är inte det OSet som skalar till spelet när det gör på det viset? (ingen rättelse utan typ at följdfråga)
Inget jag vet utan något jag antagit så blir gärna rättad om jag fått fel för mig.

Såvitt jag vet skalar inte OS:et något (Windows iaf, kanske finns nåt utvecklings-OS i nåt labb som gör det) när det gäller samma process/program och flera kärnor.

(( Detta vet ju de flesta men jag säger det ändå: 'Däremot kan ju 1 kärna och 2 kärnor ha en rätt markant skillnad även om spelet är skrivet för en kärna eftersom operativsystemet förhoppningsvis låter spelet köra i lugn och ro medan det lägger allt annat (t.ex. spela musik, om man nu vill göra det) på den lediga kärnan.' ))

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

Vista var ju tydligen snabbare än XP pga smartare algoritmer för flera kärnorm så OS gör en del iaf. OS väljer ju typ vilka program som ska köras först, viktiga, kritiska eller icke viktiga... om man ska få bäst genomströmmning osv eller respons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Såvitt jag vet skalar inte OS:et något (Windows iaf, kanske finns nåt utvecklings-OS i nåt labb som gör det) när det gäller samma process/program och flera kärnor.

(( Detta vet ju de flesta men jag säger det ändå: 'Däremot kan ju 1 kärna och 2 kärnor ha en rätt markant skillnad även om spelet är skrivet för en kärna eftersom operativsystemet förhoppningsvis låter spelet köra i lugn och ro medan det lägger allt annat (t.ex. spela musik, om man nu vill göra det) på den lediga kärnan.' ))

och här satt jag och trodde att Microsoft var så smarta att dom slängt in skalning mellan kärnor i sit os.
Så fel jag hade >.<
aja tack för rättelsen ^^

hade nog för hög tro till Microsoft -.-,

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Count me in! Ska vi starta klubb?

Hur fixar vi det?
I forumet isf eller?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Såvitt jag vet skalar inte OS:et något (Windows iaf, kanske finns nåt utvecklings-OS i nåt labb som gör det) när det gäller samma process/program och flera kärnor.

(( Detta vet ju de flesta men jag säger det ändå: 'Däremot kan ju 1 kärna och 2 kärnor ha en rätt markant skillnad även om spelet är skrivet för en kärna eftersom operativsystemet förhoppningsvis låter spelet köra i lugn och ro medan det lägger allt annat (t.ex. spela musik, om man nu vill göra det) på den lediga kärnan.' ))

Operativsystemet schemalägger vilka trådar som ska köras på vilka kärnor, en smart schemaläggare ser till att hålla samma tråd på samma kärna för undgå att behöva tömma kärnans cache. Tror att algoritmerna i Vista och W7 är betydligt bättre på sådant en XP. Sen finns det andra saker i operativ-system som avgör hur bra saker skalar på flera CPU:er, t.ex. hur I/O hanteras mm, Windows 7 ska t.ex. ha en mycket bättre disk I/O än föregående Windows när det sker många samtida I/O anrop.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Operativsystemet schemalägger vilka trådar som ska köras på vilka kärnor, en smart schemaläggare ser till att hålla samma tråd på samma kärna för undgå att behöva tömma kärnans cache. Tror att algoritmerna i Vista och W7 är betydligt bättre på sådant en XP. Sen finns det andra saker i operativ-system som avgör hur bra saker skalar på flera CPU:er, t.ex. hur I/O hanteras mm, Windows 7 ska t.ex. ha en mycket bättre disk I/O än föregående Windows när det sker många samtida I/O anrop.

Man lär sig mycket nytt här idag
Så ju färre kärnor som belastas desto bättre?
detta pga att kärnans cach inte skall behöva tömmas varje cykel?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt