Permalänk

Router + Linux = fail

Hej gentlemen,

Jag har skaffat en router, TP-LINK WR1043N och har kablat ihop den med ett adsl-modem (från BBB) och kopplat in två burkar till routern, en W7 och en Linux (Arch)
Windows systemet funkar direkt men jag har problem med att komma ut på nätet med Archlinux.

Jag kan inte ens konfigga routern via Archlinux-datorn utan detta sker i W7...

- Jag har dynamisk IP
-Min rc.conf:

gateway="default gw 192.168.0.1" -> Har testat att ändra till 192.168.2.1 då jag testade att ändra den i routern.

-Min resolv.conf:

nameserver 192.168.2.1

- dhcpcd i terminalen ger mig följande:

..version 5.2.7 starting
..eth0: rebinding lease of 192.168.1.100
...eth0: acknowledged 192.168.1.100 from 192.168.2.1
..eth0: leased 192.168.1.100 7200 seconds

Några tips?

Permalänk

En sak som är lätt att missa och som inte framgår så klart är att i /etc/rc.conf måste raden

ROUTES=(!gateway)

ändras till

ROUTES=(gateway)

för att få det att funka.

Har själv glömt det ibland.

EDIT: Fast om du haft Arch ett tag borde ju inte detta vara ett problem..

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av Mr*Gibson:

En sak som är lätt att missa och som inte framgår så klart är att i /etc/rc.conf måste raden

ROUTES=(!gateway)

ändras till

ROUTES=(gateway)

för att få det att funka.

Har själv glömt det ibland.

EDIT: Fast om du haft Arch ett tag borde ju inte detta vara ett problem..

Jag har för mig att "!" ska inaktiveras om man kör statisk ip, vilket jag inte har.

Permalänk

Japp, du har rätt i sak, kollade lite nogrannare nu och läste även "Beginner guide" på Arch Linux:s websida; det är även så att om du kör dynamiskt IP så behöver ju inte "GATEWAY" anges heller.
Jag har aldrig kört dynamiskt IP här, så jag är inte säker. Du får väl testa dig fram.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av Mr*Gibson:

Japp, du har rätt i sak, kollade lite nogrannare nu och läste även "Beginner guide" på Arch Linux:s websida; det är även så att om du kör dynamiskt IP så behöver ju inte "GATEWAY" anges heller.
Jag har aldrig kört dynamiskt IP här, så jag är inte säker. Du får väl testa dig fram.

Jag gjorde ett sista försök och gick in i routern och lade till dns-servrar manuellt. Nu funkar det!! Håller tummarna.

Det enda jag egentligen gjorde med routern var att ändra adressen till 192.168.2.1 eftersom default 192.168.1.1 skulle eventuellt krocka med mitt dsl-modem. Men felet låg alltså inte där som jag trodde utan det var dns-servrarna som Linuxburken inte hittade automatiskt, till skillnad från windowsburkarna som inte har några problem alls. Helt och hållet plug-and-play..

Permalänk

Routern borde ju få korrekt DNS-information via DHCP från din ISP tycker jag (om du nu inte har fast IP, då är det en annan sak).
Och jag testade lite själv. Sätter jag

eth0="dhcp"

spelar det ingen roll hur gateway eller ROUTES står.

Bra att du fick igång det iaf.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Skrivet av Mr*Gibson:

Routern borde ju få korrekt DNS-information via DHCP från din ISP tycker jag (om du nu inte har fast IP, då är det en annan sak).
Och jag testade lite själv. Sätter jag

eth0="dhcp"

spelar det ingen roll hur gateway eller ROUTES står.

Bra att du fick igång det iaf.

Jag har ingen aning, jag tycker också att Archlinux borde fixa DNS-biten automatiskt.
Men nu när jag ändrat i routern (via webbläsaren) syns dessa DNS-servrar i resolv.conf.

Tack, jag är glad att det funkar. En dator utan internet är liksom... crippled.

Permalänk
Skrivet av newtoninja:

Jag har ingen aning, jag tycker också att Archlinux borde fixa DNS-biten automatiskt.
Men nu när jag ändrat i routern (via webbläsaren) syns dessa DNS-servrar i resolv.conf.

Tack, jag är glad att det funkar. En dator utan internet är liksom... crippled.

Du verkar förvirrad med vad du vill uppnå. Du säger att du vill ha det automatiskt men ändå sitter du och ställer in statisk ip? I arch om du sätter statiskt ip så kommer alldrig dhcp klienten att starta och det är den som lägger in dns server automatiskt, kör du statiskt ip måste du lägga in dns själv.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_SLain_Man:

Du verkar förvirrad med vad du vill uppnå. Du säger att du vill ha det automatiskt men ändå sitter du och ställer in statisk ip? I arch om du sätter statiskt ip så kommer alldrig dhcp klienten att starta och det är den som lägger in dns server automatiskt, kör du statiskt ip måste du lägga in dns själv.

Och så är det på alla OS vad jag vet... om inte ett dåligt OS först kör DHCP, får DNS därifrån, sen när man ställer in statiskt IP sparar det den fick från DHCP...

Permalänk
Skrivet av The_SLain_Man:

Du verkar förvirrad med vad du vill uppnå. Du säger att du vill ha det automatiskt men ändå sitter du och ställer in statisk ip? I arch om du sätter statiskt ip så kommer alldrig dhcp klienten att starta och det är den som lägger in dns server automatiskt, kör du statiskt ip måste du lägga in dns själv.

Vart skrev jag att jag ställt in statisk ip? Jag skrev in DNS-servrarna manuellt.