iMac i7 2010 problem :(

Permalänk
Medlem

iMac i7 2010 problem :(

Beställde en 27" iMac med i7 processor den 25 augusti. Ca 10 dagar senare levererades den och jag märkte direkt att om jag sänkte ljusstyrkan på skärmen så började datorn spraka från övre vänstra hörnet. Jag ringde apple ca 2 timmar efter att den levererats och de gick med på att byta ut den. 14 (!!) dagar senare fick jag nu en ny dator. Startar upp den och installerar ett program från DVD, provar därefter att sänka ljusstyrkan på skärmen och märker att datorn börjar låta precis som den förra. Apple beklagade det inträffade och skickar mig en ny. Att jag lyckats få 2 stycken defekta datorer på raken tycker jag är oerhört märkligt och det får mig att misstänka att jag inte är ensam. Ovanpå oljudet från skärmen kan jag ju med konstatera att hårddisken låter lite som en stenkross, detta är jag dock lite mer benägen att stå ut med.
Är det någon annan som har problem med sin dator? Någon som vet hur det här funkar med 14dagars ångerrätt? Det är ju nu mer än 14 dagar sedan jag fick den första datorn (som jag reklamerade dag 1) började ångerräten gälla f rom när jag beställde datorn eller hur funkar det? Verkade först som om den första snubben jag pratade med på apple ville att jag skulle ta den 10 mil till närmsta apple-verkstad, men sen kom han på att jag fortf hade ångerrätt verkade det som.

Såhär ser det ut:

YouTube - iMac buzzing when screen is dimmed or sleeping (mid 2010 27" i7 2.93GHz quad core model)

Är väl inte världens störigaste ljud, men att en splitterny dator för över 20 papp ska låta så är inte acceptabelt imo.

/Simon - inte riktigt en happy camper just nu

(sorry för att inlägget inte blev världens mest sammanhängande, är oerhört trött och ledsen just nu )

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra!
Jag råder dig att försöka igen (tredje gången gillt), även om det inte skall behöva vara på detta sättet. Fy Apple!

Jag försökte reproducera problemet på min imac 11.1 (ci5, 27", hd4850), men jag har absolut inte detta problemet på mitt exemplar. Jag lade t.o.m örat emot baksidan...
Men, jag skulle aldrig acceptera ett missljud som detta. Det ryktas väl om att vissa modeller har dåliga kondensatorer som skall orsaka detta fenomen. Om det är så eller inte låter jag vara osagt.

Hårddisken kan jag höra ibland, men inte under normala förhållanden. Det är väl hellre så att vibrationerna från 7200rpm kan fortplantas lite ut i datorbordet jag har, men jag skall ju ändå byta ut denna mot en SSD inom en snar framtid. En SSD är ju sjukligt mycket snabbare, kallare, och helt knäpptyst. Ett bättre val i en prestandamaskin som en svindyr imac i min bok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbkxbx:

Tråkigt att höra!
Jag råder dig att försöka igen (tredje gången gillt), även om det inte skall behöva vara på detta sättet. Fy Apple!

Jag försökte reproducera problemet på min imac 11.1 (ci5, 27", hd4850), men jag har absolut inte detta problemet på mitt exemplar. Jag lade t.o.m örat emot baksidan...
Men, jag skulle aldrig acceptera ett missljud som detta. Det ryktas väl om att vissa modeller har dåliga kondensatorer som skall orsaka detta fenomen. Om det är så eller inte låter jag vara osagt.

Hårddisken kan jag höra ibland, men inte under normala förhållanden. Det är väl hellre så att vibrationerna från 7200rpm kan fortplantas lite ut i datorbordet jag har, men jag skall ju ändå byta ut denna mot en SSD inom en snar framtid. En SSD är ju sjukligt mycket snabbare, kallare, och helt knäpptyst. Ett bättre val i en prestandamaskin som en svindyr imac i min bok.

Min hdd brummar konstant :S . Tycker på det stora hela att datorn är ganska högljudd, blir kanske mer påtagligt iomed att man sitter med datorn rakt upp i ansiktet. Detta var inget jag märkte av när jag hade min 24" iMac från 2006. Så sjukt tråkigt det här är iaf, jag låter apple byta ut datorn en gång till, sen vill jag nog häva köpet. Det ska ju inte vara såhär, det ska inte vara ett lotteri om man får en fungerande dator eller inte. Det tråkigaste är att jag vill ha en imac, om apple nu inte kan leverera en fungerande imac så sitter jag lite i skiten. Jag vill ha en iMac, inte nån dell-pc eller nåt liknande. Kommer bli jobbigt att gå tillbaka till en 13" mbp igen :S

Permalänk

Bygg en egen maskin för pengarna och gör om det till en sk "Hackintosh"

Knepigt fel förresten.. Det är inte ok att en dator för den sortens cash ska vara i sådant skick..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xX Old.Cs.Scrub:

Bygg en egen maskin för pengarna och gör om det till en sk "Hackintosh"

Knepigt fel förresten.. Det är inte ok att en dator för den sortens cash ska vara i sådant skick..

mja, imho så missar man hela poängen med att köpa en mac om man bygger en hackintosh. Jag gillar plug-n-play

Dock har ju den nya imacen failat något fruktansvärt med detta. Hade det inte varit för att min mbp 13" klarar wow så dåligt hade jag redan hävt köpet och väntat in nästa modell

Permalänk
Medlem

Jag fick min första iMac 27" i7 den 11 augusti som jag beställde 1 augusti.

Mitt problem var att bildskärmen hade så kallad backlight bleeding. Skickade tillbaka den efter 2-3 dagar. Fick en ny den 24 augusti, samma problem där. Skickade in den datorn till inLife för reparation men de lyckades inte fixa problemet enligt mig.

Så nu skickade jag tillbaka även denna datorn och väntar på att få mina pengar tillbaka. Tänkte vänta tills det kommer en ny revision senare nästa år antagligen. Om de skärmarna är okej så beställer jag en då, om de inte är det så får det vara helt enkelt. Det där med 14 dagars ångerrätt är när du först får datorn, även om det är en replacement. Så sa de på Apple Support i alla fall.

Det är sjukt jobbigt att hålla på och skicka tillbaka grejerna. Skriva ut fraktsedlar, bestämma tid med TNT/UPS, försöka vara hemma den dagen osv.. Det är ju inte mitt fel att datorn gått sönder eller?

Beklagligt att Apple har en sådan usel kvalité på grejerna men tycker att det är ok att man ska betala dyrt för det också. Det som stör mig är att jag har haft flera Mac-datorer men iMacen är den första datorn som verkligen krånglar.

Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1331891:

Jag fick min första iMac 27" i7 den 11 augusti som jag beställde 1 augusti.

Mitt problem var att bildskärmen hade så kallad backlight bleeding. Skickade tillbaka den efter 2-3 dagar. Fick en ny den 24 augusti, samma problem där. Skickade in den datorn till inLife för reparation men de lyckades inte fixa problemet enligt mig.

Så nu skickade jag tillbaka även denna datorn och väntar på att få mina pengar tillbaka. Tänkte vänta tills det kommer en ny revision senare nästa år antagligen. Om de skärmarna är okej så beställer jag en då, om de inte är det så får det vara helt enkelt. Det där med 14 dagars ångerrätt är när du först får datorn, även om det är en replacement. Så sa de på Apple Support i alla fall.

Det är sjukt jobbigt att hålla på och skicka tillbaka grejerna. Skriva ut fraktsedlar, bestämma tid med TNT/UPS, försöka vara hemma den dagen osv.. Det är ju inte mitt fel att datorn gått sönder eller?

Beklagligt att Apple har en sådan usel kvalité på grejerna men tycker att det är ok att man ska betala dyrt för det också. Det som stör mig är att jag har haft flera Mac-datorer men iMacen är den första datorn som verkligen krånglar.

Hoppas det löser sig för dig.

Jag har undersökt detta lite, och tänkte bara delge dig den informationen också, när du skriver att du hade backlight bleed på din imac. Backlight bleed bör ju se likadant ut oberoende av betraktningsvinkel, och det ät många som tror att reflektionerna som uppstår p.g.a. att en ips skärm utan polariseringsfilter (a-tw) inte har samma svärta i kanterna (speciellt i sneda betraktningsvinklar) är backlight bleed, när det igentligen är så kallat "ips glow". Nu kanske du redan vet vad "ips glow" är, och då skall jag ta och hålla tyst om detta hädanefter
Här är en video som demonstrerar fenomenet. YouTube - NEC MultiSync 20WGX2 glow

Permalänk
Skrivet av lbkxbx:

Jag har undersökt detta lite, och tänkte bara delge dig den informationen också, när du skriver att du hade backlight bleed på din imac. Backlight bleed bör ju se likadant ut oberoende av betraktningsvinkel, och det ät många som tror att reflektionerna som uppstår p.g.a. att en ips skärm utan polariseringsfilter (a-tw) inte har samma svärta i kanterna (speciellt i sneda betraktningsvinklar) är backlight bleed, när det igentligen är så kallat "ips glow". Nu kanske du redan vet vad "ips glow" är, och då skall jag ta och hålla tyst om detta hädanefter
Här är en video som demonstrerar fenomenet. YouTube - NEC MultiSync 20WGX2 glow

Det där problemet upplever inte jag på min gamla 20WGX2 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lbkxbx:

Jag har undersökt detta lite, och tänkte bara delge dig den informationen också, när du skriver att du hade backlight bleed på din imac. Backlight bleed bör ju se likadant ut oberoende av betraktningsvinkel, och det ät många som tror att reflektionerna som uppstår p.g.a. att en ips skärm utan polariseringsfilter (a-tw) inte har samma svärta i kanterna (speciellt i sneda betraktningsvinklar) är backlight bleed, när det igentligen är så kallat "ips glow". Nu kanske du redan vet vad "ips glow" är, och då skall jag ta och hålla tyst om detta hädanefter
Här är en video som demonstrerar fenomenet. YouTube - NEC MultiSync 20WGX2 glow

Hej!

Tack för ett mer utförligt svar. Jo, jag har sett lite om det faktiskt. Men grejen är, ska det finnas "IPS glow" på en dator som kostar 25.000 kronor? Då borde de ju ha lite bättre skärmar i så fall.

Jag har ju ingen direkt lust att sitta och stirra på det hela dagarna om man ska se på film till exempel. Jag har hört flera säga att de har fått perfekta datorer utan alla dessa problem som uppkommit. Så jag förväntar mig ju en dator som är i princip perfekt.

Visst, står man upp och kollar på sidorna av skärmen så ser man ju det där IPS glow men nu menar jag att man kollar rakt på datorn som man ska. Då tycker jag den där videon inte visar någon glow alls. Kanske lite, men inte mycket.

Var ju inne på inLife och han sa det "ja det läcker ju lite ljus" Då tycker han alltså att det är normalt att det ska läcka ljus?

Så det är normalt då? Varför tycker inte Apple Support det då? Enligt de är det ju ett problem och många människor har fått sina datorer utbytta pga just detta fenomen.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem

Har haft samma tinitus och buzzande ljud, och en massa andra fel på minna 3 första iMac's.
Blev inte en fjärde iMac 27" high end, dom ville inte skicka en till för dom tror inte Jag blir nöjd med den heller.
Så Jag sa att då måste dom flesta maskinerna ha detta fel, och då vet Apple om det, så varför har dom inte fixat det.
Jäkligt dålig stil, så spelar dom förvånad i telefonen och säger att dom aldrig har hört detta fel förut, skit snack så klart.
Blir en refund och kanske en ersättning som dom lovade, men den skulle Jag få när Jag hadde fått en maskin som var hel så dom skulle veta hur mycket, men ska inte förvåna mig om det inte blir något, för Jag har ju inte fått en fungerande maskin.
Man kanske inte skulle ha bytt till Mac från PC, oh well.
Ut med nya apparater och modeller istället för att fixa problemen på maskinerna som finns, men dom får väll in såpas mycket cash att dom inte behöver allt för många nöjda kunder.
Ok, done venting

Permalänk
Medlem

Problemet du nämner är vanligt förekommande på iMacarna. Reklamera! Ju fler som reklamerar ju viktigare blir det för Apple att ta itu med problemet.

Apple må vara en fantastisk datortillverkare och jag litar lika mycket på Apple som jag gör med alla andra tillverka, dvs. inte alls...

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag fick min återbetalning från Apple i fredags.. (plus vanlig lön, så det blev en hel del! )

Men jag väntar tills de släpper en ny modell och kollar hur den är. Är skärmen okej då, då beställer jag en!

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1331891:

Kan säga att jag fick min återbetalning från Apple i fredags.. (plus vanlig lön, så det blev en hel del! )

Men jag väntar tills de släpper en ny modell och kollar hur den är. Är skärmen okej då, då beställer jag en!

Hur länge fick du vänta på återbetalningen? Är duktigt sugen på att häva mitt köp med, det har nu gått 9 dagar sedan jag reklamerade dator nummer 2. Dator nummer 3 är fortf inte skickad. Mer än en månad sedan jag beställde datorn, fortf har ingen icke-defekt dator levererats till mig. Det här är min fjärde mac sedan 2005, aldrig varit så missnöjd som nu. TNT ringde mig i fredags med, fick svara på massvis med frågor och dessutom måste jag få tag i en skrivare med då budet tydligen inte kunde ha med sig fraktsedlar heller (detta är ett problem då jag inte har en skrivare själv).

Permalänk
Medlem

Dom ändrade sig vist, och kommer skicka en fjärde iMac, dom gjorde ett undantag sa dom.
Men Jag kan glömma kompensation, för det gäller bara om man behåller en replacement, inte om man får en refund.
Men Jag är ganska förbered redan nu att skicka tillbaka den fjärde maskinen också.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkig läsning, jag som tänkte slå till på en i7a men lät mig själv vänta och se, tur det. Aja då får man vänta till nästa revision och se om Apple har fixat till problemet.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR. Raul:

Dom ändrade sig vist, och kommer skicka en fjärde iMac, dom gjorde ett undantag sa dom.
Men Jag kan glömma kompensation, för det gäller bara om man behåller en replacement, inte om man får en refund.
Men Jag är ganska förbered redan nu att skicka tillbaka den fjärde maskinen också.

Så kände jag med den tredje datorn med och bad själv om att få häva köpet. Verkar som om man får tillbaka pengarna när TNT hämtat upp alla datorer. Kändes överhuvudtaget inte alls kul längre, det var kul när jag fick hem den första datorn och man var helt uppspelt och allt. Sen när man insåg att det var fel på den så satt jag knappt vid den längre. Den andra datorn jag fick var om möjligt ännu sämre (skärmproblemet + en hdd som lätt sjukt mkt mer). Har nu inte haft iMacen igång på typ 3 dagar, sitter vid min laptop istället. Får nog bli en windows-pc den här gången, vill inte lira Cataclysm och CoD: BO på min laptop

Permalänk
Medlem

Usch, jag hade exakt samma problem som alla andra här. Och nog fan låter dom förvånade när man påpekar det här. Dock på min 2:a iMac så berätta AppleCare killen till mig att han hade en kompis som var på sin 5:e iMac. Först var det problem med yellow tint för killen, och nu att skärmen surrar pga PSU problemen.

Valde iaf att inte få en 3:e och hävde köpet. Just nu tittar jag på en 8 core Mac Pro istället.

Visa signatur

"Jag är man som älskar mus!"