Raid med IBM, e det ett bra alt.

Permalänk
Medlem

Raid med IBM, e det ett bra alt.

IBM Deskstar 120GB IDE 7200RPM på RAID0 lr nåt annat? funkar det bra? vad finns det för nackdel just med IBM hårddiskar?

Permalänk

JAg dkulle tro att det funkar bra att köra RAID0 med 2 120GXP. Den enda nackdelen jag kan se är väl att IBM diskar inte är så pålitliga. Men det 120GXP skall väll vara ok tror jag det var mer de gammla modellerna som 60GXP och 75GXP som var sämst.

Permalänk
Medlem

Jag hade mina två IBM 120GXP diskar i ett raid0 i ett halvår innan den ena började tjuta och då stod datorn på ungefär 8h/dygnet med två chassifläktar framför hårddiskarna. Nu gick iochförsig hårddisken inte sönder, som tur var, men för säkerhets skull så separerade jag raid'et och det var ju inte så kul. Så nu har jag en extra oinkopplad tjutande hårddisk över.

Många verkar ju haft problem med sina IBM och risken att förlora data ökar ju drastiskt i ett raid0 så jag skulle inte rekommendera att köra det iallafall.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte direkt rekomenderat (stavning?) att köra RAID0 med några diskar.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoned
Det är väl inte direkt rekomenderat (stavning?) att köra RAID0 med några diskar.

precis! IBM är inte värre än nåt annat märke.. RAID 0 är osäkert...

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CeeL

precis! IBM är inte värre än nåt annat märke.. RAID 0 är osäkert...

iofs, men jag tycker att raid 0 inte är så osäkert som alla säger. De är ju teoretiskt dubbelt så stor chans att det kommer att gå sönder med 2 diskar i arrayen, men diskar brukar inte krascha så ofta så det är en liten chans i alla fall.

Nu är det säkert nån som kommer att säga " jag har haft xx antal diskar som har kraschat.....osv.osv.bla.bla", jahop, då har du haft otur i så fall.

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

jag har inte haft en enda disk som krashat.. och tycker ändå att RAID 0 e osäkert...

kör man två diskar i en RAID 0 e det dubbelt så stor risk ja.. men har man 3 diskar ere 3 ggr så stor osv.. det e ju inte bara det att risken ökar.. det är ju oftast mer data i en RAID 0-array än på en enkel disk... så dubbelt så stor risk och dubbelt så mycket förlorad data om man har 2 diskar

Visa signatur

"The Marlboro man died of cancer, and he wasn't a rocket scientist when he was healthy" //Harvey Danger
Det finns 10 sorters människor - de som förstår det binära talsystemet och de som inte gör det

Permalänk

Så länge man är medveten om att det är större risk så ser jag inga problem med RAID0. Saken är ju den att man nästan får dubbla prestandan för en billig peng. Skall man ha ett säkert RAID sytem får man ju punga ut med en massa pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med ObiWanKan, hur ofta dör HDDs egentligen? Jag har haft extrem otur med mina (2st halvcp IBM, "mjukvarufixade" + 1st konstig Maxtor). Skaffa ett par Maxtor 40GB el. ngt och kör RAID0+1 då, om ni nu är så paranoida...

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut
Jag håller med ObiWanKan, hur ofta dör HDDs egentligen? Jag har haft extrem otur med mina (2st halvcp IBM, "mjukvarufixade" + 1st konstig Maxtor). Skaffa ett par Maxtor 40GB el. ngt och kör RAID0+1 då, om ni nu är så paranoida...

jag kör RAID 0+1

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att RAID 0 är osäkrare men w***z är ganska så ersättningsbart

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

Fick detta från IBM idag angående deras grej om 8h på 120GXP:

Citat:

Response (RefNum:222-096-XXX-X)
Dear Mr. A,

Thank for your interest in our Deskstar 120GXP disk drive range.

The 333 monthly 'Recommended power-on hours' stated in the Deskstar 120GXP data sheet should not be taken as an indication that the drive has this as an upper limit. It is just a reflection of typical useage in a desktop environment where we anticipate the majority of these drives will be used.
This drive range is suitable for 24/7 operation should your application require it.

Best regards
IBM Technology Group Support Centre

email : drive@uk.ibm.com or drive@de.ibm.com

Homepage : http://www.ibm.com/harddrive